تبیان، دستیار زندگی

زندگی نامه شهید مهدی زین الدین

یکی از فرماندهان جنگ دفاع مقدس ، شهید مهدی زین الدین بود. در این مطلب می خواهیم مطالبی را درباره زندگی نامه شهید زین الدین بیان کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهید مهدی زین الدین

زندگی نامه شهید

شهید مهدی زین الدین ، متولد 1338 در تهران می باشد.پدرش صاحب کتاب فروشی ای بود که او در دوران نوجوانی بیشتر اوقات فراغت خود را در آن کتاب فروشی می گذراند وکمک حال پدرش می شد و پدر و مادرش را درامور زندگی یاری می کرد . شهید مهدی زین الدین در دوران دبیرستان خود به انجام کارهای سیاسی گرایش پیدا کرد و با آیت الله  سید اسد الله مدنی رابطه نزدیکی داشت.

در این دوران شهید زین الدین در خرم آباد زندگی می کردند . پدر شهید هم اهل کارهای سیاسی بود و به دلیل فعالیت های سیاسی ، به شهر سقز تبعید شدند.او در شهر سقز هم به فعالیت های سیاسی خود ادامه داد و همین  کارها باعث شد که از دبیرستان اخراج شود.

 بعد از اینکه از دبیرستان اخراج شد او رشته ی خود را از ریاضی به تجربی تغییر داد و توانست مدرک دیپلم تجربی را کسب کند.

 شهید مهدی زین الدین در سال 1356 در کنکور سراسری شرکت کرد و توانست رتبه چهارم را  در میان پذیرفته‌شدگان در دانشگاه شیراز،به دست آورد اما در همین زمان ، باز هم به دلیل انجام فعالیت های سیاسی توسط پدرش ، آنها از خرم آباد به سقز تبعید شدند و شهید زین الدین مجبور شد که از ادامه تحصیل خود انصراف دهد.بعد از گذشت مدتی ، پدرش از سقز به اقلید تبعید شد و در این هنگام خانواده شهید از خرم آباد به سمت قم مهاجرت کردند.

 مادر شهید مهدی زین الدین هم بانویی بود که با قرآن و مذهب مانوس بود و برای تربیت فرزندش بسیار تلاش کرد.

 استعداد مهدی زین الدین در حدی بود که او توانست در دوران کودکی خود قرآن را بدون معلم یاد بگیرد.

 بعد از انقلاب ، شهید زین الدین به سپاه پاسداران پیوست و با مخالفان جمهوری اسلامی در تبریز و قم مبارزه می کرد.

 زمانی که کشور عراق به ایران حمله کرد، شهید مهدی زین الدین آموزش های نظامی را در مدت زمان کوتاهی دید و به همراه یک گروه 100 نفره خودش را به جبهه رساند.

 شهید مهدی زین الدین بعد از مدتی مسئول واحد شناسایی شد و پس از آن هم مسئولیت واحد اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دزفول و سوسنگرد را به عهده گرفت. او مسئولیت های خود را با شجاعت انجام می داد و باایمان کامل به قلب دشمن نفوذ می کرد.

 او خیلی دقیق یگان های رزمی را شناسایی می کرد و رزمندگان اسلام را هدایت می کرد و توانسته بود ضربات کوبنده ای را به پیکر نظامیان عراقی وارد کند.

بخشی از موفقیت هایی را که رزمندگان در عملیات فتح المبین به دست آورند به دلیل تلاش های شهید مهدی زین الدین و همکارانش در زمان  مسئولیت اطلاعات - عملیات سپاه دزفول و محورهای عملیاتی ،بود.

 او در عملیات بیت المقدس هم نقش زیادی داشت و در این عملیات مسئول اطلاعات - عملیات قرارگاه نصر بود.

مهدی زین الدین در این مدت توانسته بود درایت و کاردانی خود را ثابت کند وبه خاطر شجاعت و استعداد رزمی در عملیات رمضان به عنوان  فرمانده تیپ علی‌ابن‌ابیطالب انتخاب شود.

تیپ علی‌بن ابیطالب(ع) ، در عملیات رمضان جزو یگان‌های مانوری و خط ‌شکن بود و توانست با فرماندهی و هدایت شهید مهدی زین الدین به لشکر تبدیل شود.

 این لشکر در بیشتر عملیات های جنگ از جمله عملیات محرم، والفجرمقدماتی، والفجر ۳ و والفجر4 نقش تعیین کننده ای را به عهده داشت و به عنوان یکی از یگان های موفق در صحنه های جنگ حضور داشت.

 این یگان هم در کنار سایر یگان ها در عملیات خیبر صبر و استقامت جانانه خود را نشان داد . در زمانی که دشمن از زمین و هوا با جنگ افزارها و بمب های شیمیایی ؛ به جزیره مجنون حمله کرد ، شهید مهدی زین الدین به همراه یگانش تا آخرین نفس جنگیدند و توانستند جزایر را حفظ کنند.

 شهادت

  او برای خدا مجاهدیت می کرد و هیچگاه خستگی روحی در او دیده نمی شد.او معتقد بود که جبهه مکانی مقدس است که انسان را به خدا نزدیک می کند.

در آبان ماه 1363 شهید مهدی زین الدین به همراه برادرش مجید زین الدین، از باختران به سمت سردشت حرکت می کنند تا منطقه عملیاتی را شناسایی کنند . در آنجا به همراهان خود می گوید که من خواب دیدم بهخودم و برادرم شهید شدیم.آن دو برادر زمانی که می خواستند به سمت منطقه بروند ، راننده را پیاده می کنند و می گویند ما خودمان می رویم. حتی یکی دیگر از رزمندگان که قصد همراهی با آنها را داشته شهید مهدی می گوید که تو اگر شهید شوی، جواب عمویت را نمی‌توانیم بدهیم، اما ما دو برادر اگر شهید بشویم جواب پدرمان را می‌توانیم بدهیم.

 این فرمانده غیور پس از سالها دفاع در جبهه های نبرد و جنگ و شرکت در عملیات ها با ضد انقلاب و گروه‌های مسلح جدایی‌طلب درگیر شدند، و به شهادت می رسد.

 خصوصیات شهید

یکی از خصوصیات بارز شهید ، شجاعت  و شهامت او بود. او با این روحیه شجاعت خود توانسته بود در شب های عملیات ، خط شکنی و در روزهای جنگ با دشمن بجنگد و برابر سخت‌ترین پاتکها مقاومت کند.

 او برای خدا مجاهدیت می کرد و هیچگاه خستگی روحی در او دیده نمی شد.او معتقد بود که جبهه مکانی مقدس است که انسان را به خدا نزدیک می کند.

شهید مهدی زین الدین به رزمندگان جهاد اکبر و تزکیه را سفارش می کرد و سعی می کرد که همیشه با وضو باشد و به دیگران هم تاکید می کرد که دائم الوضو باشند.او همچنین به نماز اول وقت اهمیت می داد و آیات قران را حفظ می کرد.

 او برای اینکه به وضعیت رزمندگان رسیدگی کند و از احوال آنها مطلع شود به واحدها، یگان‌ها و مقرهای لشکر، سرکشی و به مشکلات آنان رسیدگی می‌کرد.

 شهید زین الدین ، ارادت خاصی به اهل بیت داشت و همچنین با شناختی که از ولایت فقیه داشت به امام عشق می ورزید. سخنرانی های امام را با دقت گوش می داد و تلاش می کرد که بر اساس آن کارهای خود را انجام دهد .

 شهید زین الدین به حفظ اموال بیت المال اهمیت زیادی می داد و در جایگاه و مسئولیتی که قرار داشت دقت می کرد تا مبادا اسراف کند.

 برادران رزمنده هم این شهید بزرگوار را الگوی خود قرار داده بودند و سعی می کردند اخلاق و رفتار شان را همانند این شهید کنند.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .