تبیان، دستیار زندگی

چند نکته طلایی برای نگهداری از گل و گیاه در آپارتمان؛

ایده‌هایی ساده برای ایجاد فضای سبز در خانه

امروز به دلیل زندگی‌ در آپارتمان‌های کوچک تصور داشتن باغچه حتی به ذهن‌ها هم خطور نمی‌کند. نگهداری گل و گیاه در خانه‌های امروزی نیازمند این است که فضاهای جدید و ناشناخته‌ای را در آپارتمان‌های کوچک کشف کرده تا از داشتن گیاهان زیبا لذت ببریم، ایده‌های ساده‌ که خانه را با طراوت‌تر می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضای سبز در خانه
تا چند دهه پیش مردم مقید بودند در خانه‌های هر چند کوچک خود فضایی را برای کاشت گل و گیاه اختصاص دهند. اما امروز به دلیل زندگی‌ در آپارتمان‌های کوچک تصور داشتن باغچه حتی به ذهن‌ها هم خطور نمی‌کند. نگهداری گل و گیاه در خانه‌های امروزی نیازمند این است که فضاهای جدید و ناشناخته‌ای را در آپارتمان‌های کوچک کشف کرده تا از داشتن گیاهان زیبا لذت ببریم، ایده‌های ساده‌ای که خانه را با طراوت‌تر می‌کند.

آبیاری گیاه

نکاتی درباره‌ی آبیاری گیاه

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان صبح است.

بهترین زمان برای تشخیص وقت آبیاری گیاهان زمانی است که روی خاک تا حدی خشک‌ شده است. خشک شدن خاک را می‌توانید از روی روشن شدن رنگ خاک، لمس آن و حس نکردن رطوبت و نچسبیدن خاک به دستتان متوجه شوید


از ریختن آب بسیار سرد و گرم پای گلدان خودداری کنید.
برای آبیاری گیاه آب را جوشانده و وقتی به دمای محیط رسید، آن را در گلدان بریزید.
به‌ اندازه‌ای گیاه را آبیاری کنید که آب از سوراخ‌های زیر آن بیرون بیاید.
جمع شدن آب در زیرگلدانی برای گیاه مضر بوده و باعث پوسیدگی گیاه می‌شود. بنابراین بعد یک ساعت از آبیاری اکثر گیاهان(مگر موارد خاص) آب باقی‌مانده در زیرگلدانی را تخلیه کنید.
هر چند ماه یک‌ بار چک کنید که سوراخ‌های زیر گلدان گرفته نشده و آب به‌ آرامی از آن خارج شوند.
خشکی و یا رطوبت بیش‌ از اندازه خاک، گیاه را از بین می‌برد. بنابراین هر گیاه را با توجه به نیاز و ویژگی آن آبیاری کنید.
بهترین زمان برای تشخیص وقت آبیاری گیاهان زمانی است که روی خاک تا حدی خشک‌ شده است. خشک شدن خاک را می‌توانید از روی روشن شدن رنگ خاک، لمس آن و حس نکردن رطوبت و نچسبیدن خاک به دستتان متوجه شوید.
هر چه هوا گرم‌تر باشد، به دلیل سرعت تبخیر آب میزان آبیاری بیشتر می‌شود. پس در نیمه‌ی اول سال میزان آبیاری را بیشتر کنید.

آفت‌ها را جدی بگیرید

برای پیشگیری از مشکل آفت، گیاهان را هر چند وقت یک‌ بار سم‌پاشی کرده و برگ‌های آن را تمیز کنید.
پس از خرید گیاه جدید آن را چند روزی جدا از سایر گیاهان نگهداری کنید.
در صورت مشاهده آفت در گیاهی، آن گیاه را از بقیه گیاهان جدا کرده، سم مربوطه را استفاده و در جای دیگری نگهداری کنید.

به تمیزی برگ‌های گیاهان توجه کنید

ابتدا با دستمالی نرم خاک و کثیفی برگ‌ها را گرفته و بعد با آب و یک اسفنج تمیز پاک‌کنید. توجه داشته باشید که برگ‌های جوان و تازه روییده بسیار لطیف بوده و زود می‌شکنند. به همین دلیل آن‌ها را تمیز نکنید.
در رابطه با تمیز کردن کاکتوس‌ها و گیاهانی که برگ‌هایشان به آب حساس هستند (مثل بنفشه آفریقایی) از اسپری کردن آب روی برگ‌ها خودداری کرده و تنها با بُرس یا قلم‌مو یا اسفنج نرم مرطوب، خاک آن را پاک‌کنید.

اگر خودتان کمی نجاری بلد باشید می‌توانید به‌ راحتی با چند میخ و چند تکه چوب برای گلدان‌هایتان شلف‌های دیواری یا پایه‌دار و یا حتی قاب‌های بزرگ لبه‌دار دیواری ساخته و گلدان‌هایتان را روی آن نگهداری کنید



به غذای گیاهان توجه داشته باشید

کود گیاهان همان غذای آن‌ها است. بنابراین به آن توجه ویژه داشته باشید.
کود شیمیایی محلول در آب که  هنگام آب دادن به گیاه داده می‌شود، معمولاً ساده‌ترین راه برای کوددهی گیاهان است
اکثر گیاهانی که از گلخانه می‌خرید، کوددهی شده‌اند و تا چند هفته نیاز به کود ندارند.
در صورتی‌ که به‌ تازگی خاک گلدان را عوض کرده‌اید، تا چند ماه لازم نیست به آن کود بدهید.
کوددهی برای هر گیاه متفاوت است و قبل از استفاده باید از کم و کیف آن اطلاعات کسب کنید.
در زمان گلدهی یا رشد گیاه، ماهی یک‌ بار به آن کود بدهید.
در فصل زمستان و دوره‌ی استراحت گیاه، مقدار کوددهی را کم‌تر یا متوقف کنید.
توجه داشته باشید که افراط در مقدار کوددهی، به گیاه آسیب می‌رساند.

عوض کردن گلدان گیاه

گاهی پیش می‌آید که به دلیل رشد گیاه و یا کهنه شدن خاک مجبور هستیم گلدان را عوض کنیم. یادتان باشد که بهترین زمان تعویض خاک گلدان فصل بهار است. ضمنا اگر می‌خواهید گلدان را بزرگ‌تر کنید، گلدانی را انتخاب کنید که خیلی بزرگ‌تر از گلدان قبلی نباشد چون اگر گلدان خیلی بزرگ باشد، احتمال از بین رفتن ریشه‌ی گیاه وجود دارد.

نقش و اهمیت نور در رشد گیاهان

یکی از مهم‌ترین موارد برای نگهداری گیاهان نور کافی برای آن‌ها است. و بهترین راهنما برای اینکه بدانید گیاهتان نور کافی دریافت می‌کند یا خیر، خود گیاه است.

از نشانه‌های نور زیاد بر گیاه پیچیده شدن، کوچک شدن، سوخته شدن و پژمرده شدن برگ‌ها و از اثرات نور کم بر گیاه زرد شدن برگ‌ها، دوکی شدن برگ‌ها به‌طوری‌که به سمت نور خم می‌شوند و کم شدن گل‌دهی گیاه است.

نکاتی در مورد نوردهی گیاه

بهتر است تابش نور به‌شکل مستقیم نباشد. سعی کنید پرده‌ای نازک بین گیاه و نور خورشید وجود داشته باشد.
اگر شرایط نوری مناسبی در منزل ندارید، می‌توانید از نور مصنوعی و گیاهان سازگار با آن استفاده کنید.
گیاه مقابل پنجره را هر از گاهی بچرخانید تا به‌ صورت متقارن رشد کرده و به سمت نور کج نشود.
گیاهان دورنگ و آن‌هایی که گل‌دار هستند، به نور بیش‌تری نیاز دارند. آن‌ها را در جای پرنورتر قرار دهید.


نگهداری گیاه در مسافرت

راه‌های نگهداری از گل‌های آپارتمانی هنگام مسافرت

خیلی از افراد به جهت نگرانی از پژمرده شدن و از بین رفتن گیاهان در هنگامی‌ که مسافرت می‌روند، گل‌ و‌ گیاه در خانه نگهداری نمی‌کنند. ما در اینجا با چند راهکار ساده به شما می‌گوییم که با داشتن گل‌ و‌ گیاه در خانه با خاطری آسوده به سفر بروید؛
نکته قابل‌توجه اینکه وقتی تمام گلدان‌ها در کنار یکدیگر قرار داشته باشند، رطوبتشان تا مدت بیشتری حفظ می‌شوند.

1- گلدان‌ها را در فضایی مثل کف حمام یا آشپزخانه در کنار هم بچینید. برای هر گلدان ظرف پر از آبی را در سطح بالاتر از آن قرار داده  و پارچه‌ای نخی یا نخ کاموایی به‌ اندازه یک متر یا بیشتر به عرض حدود پنج سانتی‌متر آماده کرده، یک سر آن را از کنار گلدان به داخل خاک فروکرده و سر دیگر را در ظرف آب قرار دهید. با این کار در مدتی که شما نیستید، پارچه یا نخ آب را به خود جذب کرده و آب آرام‌آرام به داخل خاک گلدان منتقل می‌شود.

گیاه و مسافرت

اگر گیاهتان برگ‌های ‌آویز بلندی دارد، آن را در ارتفاع بالاتر و اگر برگ‌های کوچک و کوتاه دارد، آن را در ارتفاع پایین‌تر آویزان کنید


2- داخل یک لگن بزرگ، کمی آب بریزید و چند آجر در کف لگن و در داخل آب قرار دهید. گلدان‌ها را بر روی آجرها بچینید. دقت کنید گلدان‌ها به‌طور مستقیم درون آب قرار نگیرند و کف هر یک از گلدان‌ها هم حداقل چند سوراخ وجود داشته باشد.

مکان‌های پیشنهادی برای نگهداری گل و گیاه در آپارتمان

با توجه به آپارتمان‌نشینی و خانه‌های کوچک امروزی، برای نگهداری از گل و گیاه نیازمند پیدا کردن فضاهایی هستیم که با توجه به شرایط گیاه موردنظر از آن نگهداری کنیم. در ادامه بعضی از این فضاها را به شما معرفی می‌کنیم.

آویزان کردن گیاه

از فضای بالای سرتان استفاده کنید

اگر دوست دارید گیاهان را به خانه بیاورید اما فضایتان کوچک است، پیشنهاد می‌کنیم از فضای بالای سرتان مثل سقف خانه استفاده کنید. با آویزان کردن گیاهان آپارتمانی از سقف، دیوار، لبه‌ی کتاب‌خانه، روی یخچال و... می‌توانید خانه‌تان را زیباتر کنید. برای این کار به این موارد توجه کنید:
اگر گیاهتان برگ‌های ‌آویز بلندی دارد، آن را در ارتفاع بالاتر و اگر برگ‌های کوچک و کوتاه دارد، آن را در ارتفاع پایین‌تر آویزان کنید.

بیش‌تر گیاهان را می‌توانید به‌ صورت آویز نگه‌دارید اما تعدادی از گیاهان برای آویز شدن مناسب‌تر از بقیه هستند که چند نمونه از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:
- عنکبوتی یا گندمی؛ یکی از بهترین گیاهان است که به‌ صورت آویز زیبایی خاصی به خانه می‌دهد. این گیاه خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا را نیز دارد.
- گیاهان هوازی(تیلاندزیا)؛ گیاهانی که می‌توان در فضای کوچک نزدیک پنجره، بدون خاک در ظرفی که سوراخ داشته باشد به شکل آویز نگهداری شود.     
- سرخس لانه پرنده از آن دسته گیاهانی است که به دلیل نیاز بالایش به رطوبت برای آویزان کردن در حمام و دستشویی مناسب است.
- پتوس و سینگونیوم نیز از دیگر گیاهان پیشنهادی برای آویزان کردن در خانه است.

کوکداما

روش‌های آویزان کردن گیاهان در آپارتمان

1- یکی از روش‌های آویزان‌کردن گل و گیاه در خانه، کاشتن آن‌ها در داخل کوکداما است. شما می‌توانید در خانه کوچکتان یک باغ معلق خانگی داشته باشید. به این صورت که گیاه موردنظر را از محل فعلی خود درآورده ریشه‌هایش را تمیز کنید. سپس گیاه را با خزه‌های اسفنجی که چند ساعتی در آب بوده‌ بپوشانید. خزه‌ها را به‌ صورت حلقه‌ای فشار دهید تا تمام آب اضافی آن‌ها خارج شود و سپس آن‌ها را به دور ریشه‌ها پیچانده و با نخ کتان ببندید.
ترکیبی از ۴ فنجان خاک باغچه، یک فنجان کود گیاهی، یک فنجان بونسای و یک فنجان آب تهیه‌ کرده و ریشه‌ها را با آن بپوشانید. در آخر بار دیگر یک‌ لایه نازک خزه روی کار کشیده و با نخ کتان دورتادور را چندین مرتبه بپیچید تا کار محکم شود . در انتهای کار با ایجاد حلقه و آویزی آن را سقف موردنظر آویزان کنید.

آویزان کردن گیاه از قلاب
2- راه دیگر استفاده از آویزهای قلاب‌بافی است. گلدان در پایین این آویزها قرار می‌گیرد و محل مخصوصی برای وصل کردن قلاب دارد.
3- می‌توانید از آویزهایی با رنگ‌های مختلف و گلدان‌های جالب استفاده کنید تا حال و هوای منزل و محل کارتان عوض شود.

تراریوم

عنکبوتی یا گندمی؛ یکی از بهترین گیاهان است که به‌ صورت آویز زیبایی خاصی به خانه می‌دهد. این گیاه خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا را نیز دارد

تراریوم درست کنید

تراریوم یا باغ شیشه‌ای از یک محفظه‌ی شیشه‌ای که داخل آن خاک و گیاهان کوچک است درست‌ شده و جای زیادی را اشغال نکرده و می‌توان به شکل ثابت یا آویزان در فضاهای کوچک در کنار پنجره استفاده کرد. می‌توانید این باغ کوچک را در خانه با کمترین هزینه درست کنید.
گیاهان تراریوم باید همگی به درجه رطوبت بالایی نیاز داشته و نیاز به آبشان یکسان باشد. خاصیت این گیاهان این است که با آب کمتری می‌توانند دوام بیاورند.

گیاهان در شلف

از شلف یا طبقات استفاده کنید

امروزه شلف و طبقات زیادی در بازار وجود دارد. اگر هم خودتان کمی نجاری بلد باشید می‌توانید به‌ راحتی با چند میخ و چند تکه چوب برای گلدان‌هایتان شلف‌های دیواری یا پایه‌دار و یا حتی قاب‌های بزرگ لبه‌دار دیواری ساخته و گلدان‌هایتان را روی آن نگهداری کنید.