تبیان، دستیار زندگی

خواص رازیانه

رازیانه یکی از گیاهان در طب سنتی است که خواص فراوانی دارد ازجمله کاهش درد قاعدگی، کاهش گُرگرفتگی یائسگی و حتی اثر معجزه‌آسایی در لاغری دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواص رازیانه
رازیانه گیاهی زمستانی است که ظاهری شبیه کرفس و طعمی شبیه شیرین‌بیان دارد. رازیانه از خانواده‌ی سبزیجات وحشی محسوب می‌شود و مانند آن‌ها پیاز سفیدرنگ و ساقه‌ی بلندی دارد. تمام بخش‌های رازیانه از بذر و پیاز گرفته تا ساقه و برگ‌های آن خوراکی‌اند. رازیانه یک گیاه معطر و شفابخش است.

این گیاه در آشپزی هم مصارف زیادی دارد. خواص شگفت‌انگیزی که تخم، روغن، عرق و دم‌نوش رازیانه دارد، باعث شده که این گیاه یک درمان گیاهی طبیعی برای مشکلات مختلف سلامتی باشد، ازجمله سوءهاضمه، کم‌خونی، یبوست، نفخ، اسهال، قولنج، اختلالات قاعدگی، اختلالات تنفسی و مشکلات چشم. در  این نوشتار درباره خواص رازیانه اعم از تخم،‌ روغن، عرق، و دم‌نوش آن با استناد به یافته‌های علمی پرداخته می‌شود.

گیاه رازیانه بومی کشورهای مدیترانه‌ای مانند یونان و ایتالیا است، اما به دلیل داشتن خواص بی‌شمار در بسیاری از فرهنگ‌ها به‌عنوان دارو مورداستفاده قرارمی‌گیرد. این گیاه به درمان بیماری‌های زیادی مانند تنظیم فشارخون، بهبود معده درد، تسکین گلودرد و حتی کاهش خارش نیش حشرات مؤثر است.

ارزش غذایی و ویتامین‌های موجود در گیاه رازیانه

مصرف منظم رازیانه در پیشگیری از اختلالات تنفسی مثل برونشیت، احمقان و سرفه مؤثر است.
این تأثیر به دلیل وجود آنتول و اوکالیپتول در تخم رازیانه است که دارای خواص خلط‌­آور است.

یک پیاز متوسط رازیانه دارای 72 گرم کالری:
- پروتئین
- کربوهیدرات
 - فیبر 
- پتاسیم
- ویتامین سی
- ویتامین A
- ویتامین B6
- ویتامین K
-اسید فولیک
- آهن
- کلسیم
- مس
- زینک
- سلنیم
- آنتی‌اکسیدان که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و روند کهولت سن را کند می‌کند.

خواص رازیانه برای لاغری

اگر درپی  کاهش وزن هستید، رازیانه یک ابرخوراکی فوق‌العاده است که اشتها را سرکوب کرده و باعث می‌شود تا معده‌ی شما مدت‌زمان طولانی‌تری را احساس سیری کند، و به‌این‌ترتیب به مبارزه با چاقی کمک می‌کند. علاوه بر این، رازیانه‌ی تازه می‌تواند چربی بیش‌تری را از طریق افزایش سوخت‌وساز بدن بسوزاند.

پیشگیری از چاقی یکی از خواص رازیانه برای سلامتی است. تخم‌های رازیانه را آسیاب کرده، بو بدهید و آن را با غذا مصرف کنید و یا اینکه آن را به‌صورت دم‌نوش میل کنید. همچنین می‌توانید یک‌دوم قاشق چای‌خوری پودر تخم رازیانه را به یک فنجان آب گرم اضافه کرده میل کنید.

خواص رازیانه برای سلامت پوست

پیاز رازیانه مقدار زیادی ویتامین سی دارد. ویتامین سی هم که مملو از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند به کاهش آسیب رادیکال‌های آزادی که منجر به پیری زودرس می‌شوند، کمک نماید. ویتامین سی برای تشکیل کلاژن که ماده‌ی بسیار مهمی در حفاظت از ظاهر پوست محسوب می‌شود نیز ضروری است. کمبود ویتامین سی، سبب ناتوانی در ساختن کلاژن پس دریافت مقدار کافی ویتامین سی برای متوقف کردن چین‌و‌چروک‌های پوست ضروری است. بدن روزانه باید ۶۰ میلی‌گرم ویتامین سی دریافت کند.

مزایای زیبایی رازیانه برای جلوگیری از آکنه و بهبود پوست ناشی است. تخم رازیانه همچنین در کاهش خطوط ریز، چین‌وچروک، و رفع لکه‌های سیاه مؤثر است. مصرف منظم رازیانه می‌تواند به شما پوستی درخشان و بی‌عیب و نقص بدهد. رازیانه دارای اثرات خنک‌کننده نیز می‌باشد که می‌تواند یک درمان خانگی عالی برای تحریک پوست و التهاب باشد.


خواص رازیانه برای تسکین علائم یائسگی و تسکین دردهای قاعدگی

از رازیانه، نوعی فیتواستروژن است، می‌تواند علائم کلافه‌کننده‌ی یائسگی را تسکین دهد. رازیانه به بانوانی که سطح استروژن پایینی دارند یا یائسگی زودرس داشته‌اند یا حتی رحم خود را برداشته‌اند، کمک می‌کند که نشانه‌های یائسگی را کمتر تجربه نمایند.

همچنین مصرف روزانه‌ی عصاره‌ی رازیانه می‌تواند درد قاعد‌گی را کاهش دهد. رازیانه همچنین قاعدگی را تسهیل و تنظیم می‌کند. از رازیانه برای تسکین اثرات علائم پیش از قاعدگی و برای زنان یائسه استفاده می‌شود.

خواص رازیانه برای پیشگیری از سرطان

تخم رازیانه از بدن در برابر سرطان‌های متعددی پیشگیری می‌کند. رازیانه روغنی به نام آنتول دارد که به‌عنوان درمان طبیعی سرطان شناخته‌شده و از رشد سلول‌های سرطانی پستان جلوگیری می‌کند.  ازجمله خواص رازیانه می‌توان به وجود ماده‌ی سلنیوم هم اشاره کرد که می‌تواند میزان مرگ ناشی از سرطان را کم می‌کند.

سلنیوم می‌تواند مرگ ناشی از سرطان را کاهش داده و یا از سرطان پیشگیری کند. باید اشاره‌کنیم که عصاره‌ی تخم رازیانه در پیشگیری از سرطان بسیار مفید است. این عصار نه‌تنها از رشد تومورها جلوگیری کرده، بلکه می‌تواند در طول درمان سرطان نیز از بیمار محافظت کند. عصاره‌ی تخم رازیانه از سرطان‌های کبد و  سینه نیز پیشگیری می‌کند.

فیبر رژیمی به کلسترول می‌چسبد و جذب آن‌ها را در روده بزرگ کاهش می‌دهد. این کار به پایین آوردن سطح کلسترول کمک می‌کند. فیبر موجود در رازیانه به همراه آنتی‌اکسیدان‌ها از روده در برابر سرطان‌ها محافظت می‌کند.

خواص رازیانه برای کاهش فشار خون

کاهش فشارخون یکی دیگر از خواص رازیانه به شمار می‌رود. رازیانه به دلیل سطح بالای پتاسیم و سطح پایین سدیمی که دارد، می‌تواند فشارخون و التهاب را کاهش دهد. پتاسیم برعکس سدیم کار می‌کند و به جنگ فشارخون بالا می‌رود. پتاسیم در کاهش تنش رگ‌های خونی مؤثر است. پیوند نزدیکی بین فشارخون بالا و مسائل مختلف مربوط به‌سلامتی ازجمله سکته‌ی مغزی، حمله‌ی قلبی و تصلب شرایین وجود دارد یک فنجان رازیانه می‌تواند پتاسیم فراوانی به بدنتان برساند و فواید شگفت‌انگیز دیگری نیز برای سلامتی‌ شما به همراه داشته باشد.

خواص رازیانه برای هضم غذا

رازیانه حاوی ۷ گرم فیبر خوراکی است. همان‌طور که می‌دانید ماهیچه‌های دستگاه گوارش نیز برای هضم به فیبر محتاج‌اند. به همین دلیل رازیانه می‌تواند به داشتن سیستم گوارش سالم کمک کند. ازآنجاکه مشکلات گوارشی از قبیل روده‌ی تحریک‌پذیر و یبوست در بزرگسالان بسیار شایع است، بهتر است این گیاه در رژیم غذایی روزانه وجود داشته باشد. رازیانه باعث می‌شود مواد سمی‌ای را که به دیواره‌های روده‌ی بزرگ چسبیده‌اند، کنده و با خود پایین می‌برد. این سَم‌ها عامل بالقوه‌ای برای ایجاد سرطان روده‌ بزرگ هستند.

گاهی رازیانه مثل ملیّن نیز عمل می‌کند و به دفع سموم کمک می‌کند. حتی در برخی فرهنگ‌ها، تخم رازیانه را بعد از وعده‌ی غذایی مثل آدامس می‌جوند تا هم به هضم غذا کمک کند هم بوی بددهان را از بین ببرد. رازیانه برای افرادی که دچار رفلاکس معده اند بسیار مفید است. تنظیم pH بدن از خواص رازیانه است که اسید معده را رقیق می‌کند. پس اگر بعد از خوردن وعده‌ی غذایی احساس رفلاکس دارید، خوردن رازیانه به معده‌تان آرامش می‌بخشد.

خواص رازیانه برای  درمان دل‌درد نوزاد

روغن دانه‌ی رازیانه درد را تسکین می‌دهد و روده‌ی کوچک را به کار می‌اندازد که درنتیجه به‌عنوان یک درمان طبیعی برای دل‌پیچه در نظر گرفته می‌شود. دل‌درد نوزادانی با روغن دانه‌ی رازیانه زودتر و بدون عوارض جانبی داروهای شیمیایی درمان می‌شود.

خواص رازیانه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

مواد غذایی که دارای فیبرهستند، به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌نمایند. در رژیم‌های غذایی که حاوی فیبر است، احتمال حمله‌ی قلبی کاهش می‌یابد. رازیانه هم فیبر دارد و هم پتاسیم، درنتیجه ماده‌ی بسیار قدرتمندی برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی است، زیرا هم کلسترول را تنظیم کرده و همچنین فشارخون را پایین می‌آورد.

باید خاطرنشان کنیم که رازیانه ویتامین‌های محافظ قلب مانند فولات و ویتامین C را نیز دارد. رازیانه کلسترول را در سطح سالمی نگه می‌دارد. این کار می‌تواند کلسترول‌هایی را که باعث حملات قلبی و سکته می‌شوند از بین ببرد.

خواص رازیانه برای سلامت چشم

چشم از اعضای مهم بدن محسوب می‌شود. اختلالات چشمی زیادی مربوط به دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه‌ی زرد) و پیری زودرس وجود دارند. ماکولا همان قسمتی از چشم است که به نور شبکیه حساس است و برای انجام کارهای دقیق به آن نیاز داریم. دلیل اصلی این نوع تخریب دقیقه مشخص نیست، اما گفته می‌شود آنتی‌اکسیدان که خاصیت ضدالتهابی دارد به‌علاوه‌ی ویتامین سی و ظرف‌شویی می‌تواند بینایی را بهبود دهد و روند این بیماری را کُند کند. تخم رازیانه باعث اتساع (انبساط) در بافت چشم و درنتیجه کاهش فشار وارده بر آن می‌شود. پژوهشگران ذکر کرده‌اند که رازیانه نسبت به سایر دانه‌ها از نیتریت بیشتری برخوردار است.

روغن رازیانه حاوی مواد معدنی ضروری مانند منیزیم و کبالت است. به همین دلیل استفاده از این روغن در ناحیه‌ی اطراف چشم می‌تواند خستگی چشم و سوزش آن را از بین ببرد. فلاونوئیدهای موجود در رازیانه می‌تواند اثرات استرس اکسیداتیو را بر سلول‌های رنگدانه مهار کند. روغن معطر رازیانه همچنین یکی از داروهای خانگی مؤثر برای رفع حلقه‌ی تیره‌ی دور چشم است.

خواص رازیانه برای پیشگیری از کم‌خونی

آهن و هیستیدین (نوعی اسیدآمینه) موجود در رازیانه، در درمان کم خونی مؤثرند. آهن، ماده‌ی اصلی هموگلوبین است و هیستیدین موجب تولید هموگلوبین می‌شود و به تشکیل اجزای دیگر خون کمک می‌کند. به دلیل وجود اسید آسپارتیک بادشکن و ضدنفخ در رازیانه، این گیاه، بادشکن بسیار خوبی است. همه افراد، از نوزاد گرفته تا افراد مسن، می‌توانند از عصاره رازیانه استفاده کنند و گاز اضافی جمع‌شده در معده‌شان را برطرف کنند. از رازیانه معمولاً در تولید داروهایی استفاده می‌شود که به درمان مشکلات سوءِ‌هاضمه بدون زخم و نفخ نوزادان و کودکان خردسال می‌پردازند.

 

خواص رازیانه

خواص رازیانه برای بهبود عملکرد مغز

پتاسیم موجود در رازیانه عملکرد مغز را با افزایش هدایت الکتریکی بهبود می‌بخشد. پتاسیم در اتصالات الکتریکی درون مغز، که به‌راستی مانند صفحه تقسیم جریان برق واقعی است، اثر مثبت می‌گذارد و به همین علت می‌تواند عملکرد و توانایی‌های شناختی مغز را افزایش بدهد. همچنین رازیانه رگ‌گشای خوبی است و بدین ترتیب باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد و فعالیت عصبی مغز را در وضعیت مطلوبی قرار دهد.

جویدن تخم رازیانه، یا نوشیدن چای رازیانه به‌صورت روزانه می‌تواند عملکرد مغز، فعالیت عصبی، و توانایی‌های شناختی را بهبود دهد. متخصصان تغذیه اغلب توصیه می‌کنند که کودکان در هر سنی مصرف رازیانه و سایر غذاهای غنی از پتاسیم را برای بالا رفتن حافظه و تمرکزشان افزایش دهند.

خواص رازیانه در درمان‌کننده اسهال

وقتی از خواص درمانی مؤثر رازیانه  صحبت می‌کنیم باید به درمان اسهال اشاره‌کنیم.  این گیاه در درمان اسهال ناشی از عفونت‌های باکتریایی بسیار مؤثر است، چراکه برخی از ترکیبات آن مانند سینه‌اُل و آنیتول، خواص ضدعفونی و ضدباکتریایی دارند.

اسهال به وسیله‌ی باکتری ایجاد می‌شود درحالی‌که اوکالیپتول و آنتول که به میزان فراوانی در روغن رازیانه یافت می‌شوند، دارای خواص ضد باکتری و ضدعفونی‌کننده هستند. اسیدهای آمینه مانند هیستیدین می‌توانند هضم را بهبود ببخشند و عملکرد مناسب و بهینه‌ی دستگاه گوارش را تضمین کنند. بنابراین، تخم رازیانه می‌تواند مانع از بروز اسهال شود یا آن را کاهش دهد.

خواص رازیانه در بهبود سیستم ایمنی بدن

رازیانه حدود 20 درصد از نیاز روزانه به ویتامین C را تأمین می‌کند و به‌این‌علت این گیاه یکی از منابع غنی این ماده‌ی مغذی مفید در رژیم غذایی‌مان محسوب می‌شود. ویتامین C به‌طورکلی سلامت سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و بافت‌های پوستی را بهبود می‌بخشد و نوع تازه‌ی آن را تولید می‌کند و درعین‌حال آنتی‌اکسیدانی است که از دیواره‌های رگ‌های خونی محافظت می‌کند و از اثرات مضر رادیکال های آزاد که معمولاً باعث بیماری های قلبی می‌شوند پیشگیری می‌کند.

خواص رازیانه برای درمان اختلال‌های تنفسی

گیاه رازیانه حاوی سینه‌اُل (اکالیپتول) و آنیتول است، و باعث درمان اختلال‌های تنفسی مانند احتقان، برونشیت و سرفه می شود، هم‌چین این مواد خلط‌آور نیز هستند. پودر و دانه‌های رازیانه در از بین بردن بلغم و سمومی که در گلو و راه‌های بینی جمع می‌شوند، مؤثر است و آن‌ها را دفع می‌کنند و مشکلات تنفسی به‌سرعت درمان می‌شود.

خوشبوکننده‌ی تنفس از دیگر خواص رازیانه

بسیاری از افراد با مشکل بوی بددهان درگیر هستند و دم‌نوش رازیانه، یکی از بهترین روش‌ها برای رهایی از بوی بد دهان است. نوشیدن یک فنجان دم‌نوش رازیانه قبل از خواب یا هنگام بیداری، نفس بدبوی صبح را از بین می‌برد.

درمان بوی بددهان یکی از خواص رازیانه است، خواص ضد میکروبی رازیانه باعث کشتن میکروب‌های مضر می‌شود. علاوه بر این، رازیانه شامل خواص ضدالتهابی و ضد باکتری است که می‌تواند درد لثه را کاهش دهد. علاوه بر جویدن کمی تخم رازیانه بعد از هر وعده‌ی غذایی، می‌توانید دم‌نوش رازیانه ولرم آماده کنید و از آن برای قرقره کردن استفاده کنید تا بوی بد دهان‌تان کاهش بیابد.

خواص رازیانه در درمان کم‌خونی

رازیانه به‌عنوان یک درمان خانگی مؤثر برای کم‌خونی است، چراکه تخم رازیانه دارای دو ماده‌ی غذایی مهم در تشکیل خون است، ازجمله هیستیدین و آهن. هم هیستیدین و هم آهن موجود در رازیانه به بهبودی قابل‌توجه بیماران مبتلابه کم‌خونی کمک می‌کنند. آهن یک ماده‌ی کلیدی هموگلوبین است. هیستیدین در افزایش تولید هموگلوبین و افزایش شکل‌گیری اجزای کلیدی خون مؤثر است.

خواص رازیانه برای سلامت قلب

رازیانه هم‌چنین باعث سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به سکته‌ی قلبی و مغزی می‌شود. رازیانه، سرشار از فیبر است که سطح کلسترول را در بدن تنظیم می‌نماید، مصرف رازیانه به‌طور منظم به کاهش سطح کلسترول LDL یا کلسترول بد کمک می‌کند. سطح بالای کلسترولLDL  در بدن ممکن است به تصلب شرایین، بیماری‌های قلبی، و سکته‌ی مغزی منجر شود.

خواص رازیانه در بزرگ شدن پستان‌ها

فلاونوئید‌های موجود در رازیانه به‌عنوان یک داروی مقوی و محرک عمل کرده و توانایی افزایش میزان استروژن در بدن را دارا است. مصرف منظم رازیانه می‌تواند با افزایش شکل‌گیری بافت‌ها و سلول‌های جدید در پستان‌ها آن­ها را بزرگ کند.

فلاونوئید موجود در دانه‌های رازیانه، مقدار ترشح استروژن را افزایش داده و نوعی ماده‌ی محرک و نیروبخش است. ازآنجایی‌که دانه‌های رازیانه در تشکیل سلول‌های جدید و بافت سینه مؤثر است، می‌تواند سایز سینه را افزایش دهد.

خواص رازیانه در درمان یبوست

پودر دانه‌های رازیانه، ملین خوبی است و  به‌عنوان درمان خانگی مؤثری برای یبوست به کار می‌رود. فیبر موجود در رازیانه، روده‌ها را پاک‌کرده و به دلیل ویژگی تحریک‌کنندگی‌اش، حرکات دودی‌شکل روده‌ها را حفظ می‌کند و به همین دلیل با تحریک ترشح شیره‌ی معده و صفرا، مدفوع به‌درستی از روده‌ها عبور کرده و از بدن خارج می‌شود.
مصرف تخم رازیانه می‌تواند به افزایش تولید اسید معده و صفرا کمک کرده و روده‌ها را پاک‌سازی کند. این دانه‌های کوچک می‌توانند به پیشگیری از یبوست کمک کنند. این گیاه اغلب به فهرست داروهایی که برای درمان اسهال، سندرم روده‌ی تحریک پذیر (IBS)،  درد شکم، و دیگر مشکلات روده مصرف می‌شوند، اضافه‌شده است.

خواص رازیانه در درمان قولنج

فیتواستروژن‌های موجود در روغن رازیانه در درمان قولنج کلیوی مؤثر است. رازیانه حاوی خواص ضد اسپاسم است که توانایی ریلکس کردن عضلات شما و از بین بردن ناراحتی‌های ناشی از قولنج کلیوی را دارند.

خواص رازیانه در درمان اختلالات قاعدگی

رازیانه  در کاهش اختلالات قاعدگی نیز بسیار موثر است. رازیانه به‌عنوان قاعده‌آور شناخته‌شده‌ و عملکرد هورمون‌ها را در بدن تنظیم می‌کند و درنتیجه اختلالات قاعدگی را کاهش می‌دهد و باعث تنظیم قاعدگی می‌شود. رازیانه اغلب به بسیاری از محصولات که ادعا می‌کنند اثرات مضر سندروم پیش از قاعدگی (PMS) را از بین می‌برند، اضافه‌شده است.

خواص رازیانه برای پیشگیری از اختلالات تنفسی

گیاه رازیانه بومی کشورهای مدیترانه‌ای مانند یونان و ایتالیا است، اما به دلیل داشتن خواص بی‌شمار در بسیاری از فرهنگ‌ها به‌عنوان دارو مورداستفاده قرارمی‌گیرد. این گیاه به درمان بیماری‌های زیادی مانند تنظیم فشارخون، بهبود معده درد، تسکین گلودرد و حتی کاهش خارش نیش حشرات مؤثر است.

مصرف منظم رازیانه در پیشگیری از اختلالات تنفسی مثل برونشیت، احمقان و سرفه مؤثر است. این تأثیر به دلیل وجود آنتول و اوکالیپتول در تخم رازیانه است که دارای خواص خلط‌­آور است.
استفاده از پودر و تخم رازیانه می‌تواند خلط را از بین برده و مواد سمی را از بدن حذف کند. در نتیجه، مصرف رازیانه به‌طور منظم می‌تواند در بهبود سریع‌تر اختلالات تنفسی کمک کرده و مانع از بروز اختلالات تنفسی می‌شود.


خواص رازیانه برای کمک به فرآیند هضم

جویدن کمی تخم رازیانه یا نوشیدن دم‌نوش ولرم رازیانه کمک زیادی به هضم غذا می‌کند. رازیانه در تسکین بسیاری از مشکلات گوارشی مانند باد شکم، نفخ، سوءهاضمه، کولیت، یبوست، سوزش معده، گاز روده، و حتی سن دوم روده‌ی تحریک‌پذیر مؤثر است. استفاده از رازیانه می‌تواند به تسکین دستگاه گوارش و جلوگیری از تشکیل گاز کمک کند. رازیانه باید پس از شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی مصرف شود تا به درمان دستگاه گوارش کمک کند.


خواص رازیانه در کاهش احتباس آب

از  دیگر فواید رازیانه کاهش احتباس آب است، چون تخم رازیانه خواص ادرارآور(مدر) دارد. نوشیدن دم‌نوش رازیانه یک گزینه‌ی خوب است چراکه به خارج کردن آب اضافی از بدن کمک می‌کند. احتباس آب اضافی در بدن ممکن است منجر به افزایش وزن شود. احتباس مایعات همچنین باعث پف کردن چشم‌ها می‌شود.

می‌توانید با استفاده از دمنوش رازیانه‌ی ولرم در ناحیه‌ی اطراف چشم با این مشکل مقابله کنید. علاوه بر این، نوشیدن دمنوش رازیانه سموم و مواد زائد را از بدن شما حذف می‌کند، و به‌این‌ترتیب به جلوگیری از مشکلات دستگاه ادراری کمک می‌کند.

خواص رازیانه برای بهبود رشد و نمو کودکان

مصرف منظم رازیانه برای رشد و نمو کودکان بسیار مفید بوده و این‌یکی دیگر از خواص درمانی معجزه‌آسای رازیانه است. دلیل این تأثیر وجود روی فراوان در رازیانه است.


خواص رازیانه برای افزایش اشتها

افزایش اشتها یکی از خواص رازیانه است. روغن معطر رازیانه به‌عنوان یک داروی محرک اشتها در نظر گرفته می‌شود. بنابراین، اگر شما قبل از وعده­ی غذایی اصلی احساس گرسنگی ندارید، باید از روغن معطر رازیانه استفاده کنید.

خواص رازیانه در تسکین اسپاسم

به انقباضات غیرارادی عضلات، اعصاب، روده‌ها، دستگاه تنفسی، و ارگان‌های بدن را اسپاسم می‌گویند. اسپاسم اگر زود درمان نشود، بسته به مناطق آسیب‌دیده، ممکن است به التهاب، درد حاد، و سرفه‌ی مزمن منجر شود. تسکین اسپاسم یکی از خواص رازیانه برای سلامتی است به این دلیل که رازیانه خواص ضد اسپاسم دارد. استفاده از روغن معطر رازیانه می‌تواند به آرام شدن اعصاب، عضلات، و روده­ها کمک کند.

اثر ضدعفونی‌کننده ی رازیانه

از فواید شگفت‌انگیز رازیانه می‌توان به اثرات ضدعفونی‌کننده‌ی آن اشاره کرد. روغن معطر رازیانه دارای خواص ضد باکتری است. اگر روغن رازیانه را روی زخم بمالید از تبدیل‌شدن آن به زخم چرکی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، استفاده از روغن رازیانه کمک می‌کند که عفونت بعد از جراحی و کزاز از بیمار دور باشد.

خواص رازیانه در درمان التهاب

رازیانه حاوی آنتول (یک فلاونوئید ضد التهابی قوی) بوده و به همین دلیل دارای خواص ضدالتهابی است. از رازیانه می‌توان  برای درمان التهابات ناشی از بیماری‌های مختلف استفاده کرد. استفاده از پیاز رازیانه می‌تواند هم التهاب خارجی و هم التهابات داخلی را درمان کند. رازیانه همچنین است. رازیانه یک درمان خانگی مؤثر برای التهاب است بدون این‌که هرگونه عوارض جانبی ناخواسته‌ای برای بدن داشته باشد.

خواص رازیانه در خارج کردن سموم بدن

از دیگر فواید شگفت‌انگیز رازیانه؛ اثرات خنک‌کننده و خنثی‌کننده‌ی آن است در هنگام استفاده از رازیانه می‌توانید اسیدیته را به‌طور مؤثری کاهش دهید. دمنوش رازیانه با خارج کردن سموم از بدن، می‌تواند به آرامش روده و افزایش جذب مواد مغذی کمک کند. رازیانه همچنین به تنظیم سطح PH در بدن کمک می‌کند.

خواص رازیانه در تقویت موها

رازیانه نه‌تنها مزایای زیادی برای پوست دارد بلکه برای  تقویت موها نیز مفید است. رازیانه یک درمان خانگی عالی برای اختلالات مختلف مو و پوست است، ازجمله شکستگی مو، خارش پوست سر، شوره‌ی سر و ریزش مو. شما می‌توانید تخم رازیانه را به رژیم غذایی‌تان اضافه کرده و از مزایای آن برای مو بهره‌مند شوید. روش دیگر این است که می‌توانید دمنوش رازیانه را به‌صورت موضعی برای درمان اختلالات مختلف مو و پوست سر استفاده کنید. توصیه می‌شود که پس از شستن مو با شامپو و استفاده از نرم‌کننده روی موهای‌تان، به‌عنوان آخرین مرحله‌ی شستشو، با استفاده از دمنوش رازیانه موهای‌تان را آبکشی کنید.

خواص رازیانه در کاهش مشکلات گوارشی

تخم رازیانه سرشار از فیبرهای رژیمی است که با جذب مایعات در سرتاسر دستگاه گوارشی به گوارش غذا کمک کرده و وضعیت یبوست را بهبود می‌بخشند. تخم رازیانه بهترین  درمان‌کننده برای نفخ شکم است و گازهای موجود در معده و شکم را کاهش می‌دهد.

خواص رازیانه برای کاهش اثر آفتاب‌سوختگی

استفاده از رازیانه پیش از قرار گرفتن در معرض تابش پرتوهای ماوراء بنفش، می‌تواند اثر آفتاب سوختگی را کاهش دهد. هر زمان که می‌خواهید از خانه خارج شوید سعی کنید دمنوش رازیانه بنوشید.

خواص رازیانه برای سلامت استخوان‌ها

تخم رازیانه به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. استفاده از این ماده به‌صورت روزانه به مدت شش هفته می‌تواند از شکستگی استخوان‌ها پیشگیری کرده و استخوان‌هایتان را قوی می‌کند. تقویت شدن استخوان‌ها، به دلیل توانایی رازیانه در پیشگیری از فعالیت سلول‌های مخرب استخوان باشد.

خواص رازیانه در درمان نفخ شکم

اسید اسپارتیک موجود در رازیانه خواص ضد نفخ دارد و رازیانه به‌عنوان یک ماده­ی ضد نفخ  محسوب می‌شود. از نوزاد تا افراد سالخورده می‌توانند با مصرف عصاره‌ی رازیانه به کاهش علائم نفخ و حذف گازهای اضافی از معده کمک کنند. سوءهاضمه‌ی بدون زخم، و همچنین نفخ را در کودکان خردسال و نوزادان  با عصاره‌ی تخم رازیانه می‌توان درمان کرد.

خواص رازیانه در درمان سوءهاضمه

برای درمان سوءهاضمه با رازیانه به این صورت عمل کنید، که کمی تخم رازیانه بعد از هر وعده‌ی غذایی بجوید تا فرآیند هضم بهبود یابد و خطر ابتلا به سوءهاضمه کم شود. ترکیبات سودمند تخم رازیانه به‌صورت محرک قدرتمندی عمل کرده و می‌تواند سبب تحریک ترشح شیره معده و گوارش شود. استفاده از تخم رازیانه می‌تواند التهاب روده و معده را که ناشی از سوءهاضمه است نیز به‌طور چشم‌گیری کاهش دهد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .