تبیان، دستیار زندگی

تغییر رفتارهای مجردی بعد از ازدواج

اگر به دنبال ازدواج هستید و تصمیم دارید بعد از ازدواج دست به تغییر طرف مقابل و یا حتی پاره‌ای مواقع تغییر در خود بزنید سخت در اشتباه هستید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواجیک روانشناس گفت: هر فردی بیش از دو دهه از عمرش را به‌صورت مجردی گذرانده است و تغییر عادت‌های این دوره کار آسانی نیست.

حسن اکبر زاده روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تغییر رفتار دوران مجردی بعد از ازدواج اظهار کرد: تغییر مختص خود هر فردی است و هیچ‌کس قدرت تغییر دیگری را ندارد، اما به‌اشتباه خیلی اتفاق می‌افتد که زوجین در رابطه مشترک به دنبال تغییر دادن طرف مقابل هستند.

اکبر زاده بیان کرد: اگر به دنبال ازدواج هستید و تصمیم دارید بعد از ازدواج دست به تغییر طرف مقابل و یا حتی پاره‌ای مواقع تغییر در خود بزنید سخت در اشتباه هستید.

او ادامه داد: اولین اقدام برای مسیر ازدواج زمانی صورت می‌گیرد که هر کسی آگاهی‌های لازم در ارتباط با بلوغ در جنبه‌های مختلف نسبت به خودش را دارا باشد و انواع بلوغ شامل بلوغ جسمانی، بلوغ عاطفی، بلوغ روانی، بلوغ فکری، بلوغ اجتماعی و بلوغ اقتصادی می‌شود.

این روانشناس با بیان اینکه هر فردی بیش از دو دهه از عمرش را به‌صورت مجردی و با مسئولیت‌های خاص این دوره گذرانده است، افزود: تغییر عادت‌ها کار آسانی نخواهد بود و باید با آگاهی، پذیرش و در فرایند ارتباطی این تغییرات صورت پذیرد.

اصل تفاوت از طریق اصل مذاکره به نام اصل توافق منجر می‌شود، بنابراین از شروع یک مسیر ازدواج بیشتر با موضوع توافق و تفاهم سروکار داریم و زندگی پر از تکالیف مختلف است که اجتناب‌ناپذیر بوده و تا رابطه‌ای هست تکالیف نیز وجود دارند



اکبر زاده گفت: اگر هرکسی با خودش به این بینش برسد که شاید یک سری رفتارهای مجردی در مسیر ازدواج جایگاهی ندارند و باید تغییر کنند و یا اینکه تعدیل شوند با پذیرش بیشتری در مسیر ازدواج قرار می‌گیرد و به‌جای تلاش برای تغییر طرف مقابل در توافقات متقابل شرکت می‌کند.

او با اشاره به اینکه درواقع هرچقدر تغییر یا تعدیل سازی قبل از ورود به رابطه مشترک اتفاق بیفتد بهتر است، گفت: در چنین شرایطی با فردی آگاه که از بینش مناسبی برخوردار است و در رابطه مشترک وارد می‌شود روبرو هستیم.

این روانشناس بابیان اینکه با اولین پیشنهاد از جانب فردی و پذیرش از طرف مقابل مسیر ازدواج شروع می‌شود، اضافه کرد: با این شروع با توجه به اصل تفاوت‌ها در رابطه که اجتناب‌ناپذیر است موضوعی به نام اصل مذاکره مطرح می‌شود که تنها راه اصولی و نتیجه‌بخش در ارتباط با تفاوت‌ها است.

اکبر زاده ادامه داد: اصل تفاوت از طریق اصل مذاکره به نام اصل توافق منجر می‌شود، بنابراین از شروع یک مسیر ازدواج بیشتر با موضوع توافق و تفاهم سروکار داریم و زندگی پر از تکالیف مختلف است که اجتناب‌ناپذیر بوده و تا رابطه‌ای هست تکالیف نیز وجود دارند.

او خاطرنشان کرد: کسانی که با بلوغ کافی، آگاهی و بینش خوب در یک رابطه ازدواج قرار می‌گیرند و در رابطه مشترک نیز مسیر مذاکره و توافق را در مورد تفاوت‌ها پیش می‌گیرند، فرایند بهتری را در مسیر تغییر، تعدیل، مذاکره و توافق سپری می‌کنند.