تبیان، دستیار زندگی

در 24 ساعت گذشته چقدر به کشور ضرر وارد شد؟

هزینه هزار و دویست میلیارد تومانی یک آشوب!

شاید تا به حال از کنار این خبر که "یک بانک در فلان شهر آتش گرفت" به راحتی می‌گذشتید، اما باید بدانید که اگر مجموع خسارت‌های ناشی از اعتراضات خشونت‌آمیز را بررسی کنیم، به اعداد و ارقامی نجومی و باورنکردنی خواهیم رسید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعتراضات
بعد از اعلام ناگهانی طرح سهمیه‌بندی بنزین، آتش اعتراضات در چندین شهر کشور شعله‌ور شد. رفته‌رفته اعتراضات به خشونت و آشوب کشیده شد و تعدادی از معترضان اموال عمومی را آتش زده و تخریب کردند. گرچه به اعتقاد کارشناسان، طرح سهمیه‌بندی بنزین خلاءهایی دارد، اما آیا این‌گونه واکنش‌ها در نهایت به سود مردم تمام می‌شود؟

شاید تا به حال از کنار این خبر که "یک بانک در فلان شهر آتش گرفت" به راحتی می‌گذشتید، اما باید بدانید که اگر مجموع خسارت‌های ناشی از اعتراضات خشونت‌آمیز را بررسی کنیم، به اعداد و ارقامی نجومی و باورنکردنی خواهیم رسید.

در این گزارش حداقل خسارت‌های وارد شده در 24 ساعت گذشته، که برخی از آن‌ها مستقیم از طرف معترضین وارد شده و برخی دیگر در نتیجه ناآرامی‌ها بوده، مورد بررسی قرار گرفته است.

خسارت‌های مستقیم

تخریب جایگاه سوخت

حداقل 20 جایگاه سوخت به آتش کشیده شده است.  
هزینه ساخت هر جایگاه بین شهری، حدود 7 تا 10 میلیارد تومان و جایگاه شهری بین 13 تا 27 میلیارد تومان است. اگر میانگین ساخت هر جایگاه را 14 میلیارد تومان در نظر بگیریم، دست‌کم 280 میلیارد تومان به جایگاه‌های سوخت کشور آسیب وارد شده است.

تخریب بانک‌ها

مطابق گزارش‌های اعلام شده تا الان 100 بانک تخریب شده است. میانگین هزینه تجهیز هر بانک، حدود 5 میلیارد و 400 هزار تومان بوده که در نتیجه 540 میلیارد تومان به بانک‌های کشور خسارت وارد شده است.

تخریب فروشگاه‌ها

57 فروشگاه تخریب و غارت شده است. هزینه کالاهای موجود در هر فروشگاه و هزینه تعمیر ساختمان آن، در مجموع چیزی حدود 3 میلیارد تومان می‌شود. بنابراین ناآرامی‌ها حداقل 171 میلیارد تومان به صاحبان فروشگاه‌ها خسارت وارد کرده است.

تخریب اموال عمومی

در این درگیری‌ها دست‌کم 15 اتوبوس آتش زده شد که با در نظر گرفتن میانگین 1 میلیارد و 500 هزار تومان هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس، حداقل 22 میلیارد و 500 میلیون تومان از این ناحیه به اموال عمومی خسارت وارد شده است.

حداقل 300 سطل زباله به قیمت تقریبا هر کدام 1 میلیون تومان به آتش کشیده شد.

به خاطر خالی کردن بتون، سنگ و روشن کردن آتش در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها، حداقل به 3 کیلومتر از آسفالت‌ها خسارت وارد شده است. با احتساب اینکه هزینه هر کیلومتر آسفالت چیزی حدود 9 میلیارد تومان برای دولت تمام می‌شود، 27 میلیارد تومان به خیابان‌ها خسارت وارد شده است.

آسیب به ساختمان اداره‌ها و شهرداری‌ها

حداقل 20 ساختمان اداری مورد حمله قرار گرفته که تعمیر هر ساختمان حداقل 600 میلیون تومان هزینه دارد.‌ با این وجود 12 میلیارد تومان به ساختمان‌های اداری دولتی و خصوصی خسارت وارده شده است.

آسیب به وسایل نقلیه شخصی مردم

در این اعتراضات، به ویژه در استان خوزستان، به خودروهای شخصی مردم آسیب‌هایی وارد شد. اگر حداقل 180 خودرو میانگین 400 هزار تومان نیاز به تعمیر داشته باشد، 72 میلیون تومان به مردمی بی‌تقصیر در ماجرای گران شدن قیمت بنزین، ضرر وارد شده است.


خسارت‌های غیر مستقیم

تعطیلی تاکسی اینترنتی‌ها

بنابر آمارها تنها اسنپ روزانه 15 تا 20 میلیارد گردش مالی دارد. با اضافه شدن تپسی، کارپینو به این گزارش می‌توان گفت به خاطر قطع شدن اینترنت در پی ناآرامی‌ها، دست‌کم 40 میلیارد تومان به راننده‌ها و کارمندان این چند شرکت خسارت وارد شده است. اگر بخواهیم همه مشاغل اینترنتی را بررسی کنیم، حتما به ارقامی به مراتب بیشتر از این می‌رسیم.

تعطیلی مغازه‌ها

برآورد می‌شود حداقل 12 هزار مغازه‌دار مجبور شدند به دلیل ناآرامی‌ها کسب و کار خود را رها کنند. اگر میانگین هر کاسب 800 هزار تومان درآمد روزانه داشته باشد، چیزی حدود 9 میلیارد و 600 میلیون تومان کاسبان متضرر شده‌اند.

میزان مصرف بنزین به خاطر مسدود شدن شاه‌راه‌ها

گفته می‌شود تقریبا 135 هزار خودرو میانگین 4 ساعت در ترافیک ناشی از مسدود کردن بزرگ‌راه‌ها متوقف شدند. هر خودرو بدون حرکت، در هر دو ساعت 3 لیتر بنزین مصرف می‌کند. هر لیتر بنزین بدون یارانه را حداقل 4 هزار تومان در نظر گرفته شود، چیزی حدود 3 میلیارد و 240 میلیون تومان بنزین بی دلیل سوخته شده است.

تعطیلی مدارس

تعطیلی مدارس فارغ از خسارت‌هایی که به روند تحصیلی وارد می‌کند، از جهت مالی نیز خسارت‌هایی را به بار می‌آ‌ورد. گفته شده در هر روز تعطیلی دست‌کم 120 میلیارد تومان به نظام آموزشی خسارت وارد می‌شود.

در مجموع بخشی از خسارت‌های وارده در یک روز ناآرامی، حداقل 1226 میلیارد و 360 میلیون تومان می‌شود؛ رقمی معادل 1,533,000 بشکه نفت که می‌توانست صرف ساخت 1450 تخت خواب بیمارستان شود.