تبیان، دستیار زندگی

چگونه در ناآرامی‌های خیابانی در امان باشیم؟

اعتراضات مردمی بهترین فرصت و بهانه برای اشرار و هولیگان‌هاست تا دست به خرابکاری بزنند. این افراد میدان‌دار اعتراضات می‌شوند و سعی می‌کنند با استفاده از حضور و هیجان مردم اهداف خود را محقق کنند. با توجه به اینکه خرابکاران ممکن است سلاح سرد یا گرم داشته باشند و می‌خواهند به هر قیمتی دست به تخریب و آشوب بزنند، باید مراقب باشید تا در این شرایط در امان بمانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اعتراضات پاییز 98

چگونه خرابکاران را بشناسیم؟

آشوبگران معمولا سازماندهی شده و تیمی هستند؛ هوشیار باشید و اگر در تجمعات و شلوغی‌ها هر یک از این موارد را دیدید جانب احتیاط را نگه دارید. 
- این افراد معمولا غیرمحلی و غیربومی هستند.
- بازه سنی آنها محدود است و شامل عموم مردم که معترض هستند نمی‌شود. معمولا حدود 25 سال یا کمتر هستند.
- ممکن است پوشش مشابه و یکدست داشته باشند تا در شلوغی بتوانند همدیگر را پیدا کنند.
- معمولا با ماسک یا پارچه و... صورت خود را می‌پوشانند تا قابل شناسایی نباشند.
- بین خودشان تقسیم وظایف کرده‌اند و هر کس به کار محول شده می‌پردازد. مثلا تعداد مشخصی برای آتش زدن لاستیک یا سطل آشغال، تعدادی برای شکستن شیشه‌ها و آسیب زدن به اماکن عمومی و وسایل و...
- گاهی گروهی از هولیگان‌ها برای جذب اعتماد مردم معترض، شروع به توزیع نوشیدنی و خوراکی در میان مردم می‌کنند.
- ببینید چه کسانی مشغول تصویربرداری هستند. تیم‌های خرابکار حتما اعضایی دارند که وظیفه‌شان تهیه فیلم از اقدامات مختلف است.

 


- مهم‌ترین نکته در خصوص آشوبگران اقدامات تخریبی آنهاست. آسیب رساندن به اموال مردم یا اماکن عمومی هزینه‌تراشی برای خود مردم است و طبیعتا مردم معترض هر چقدر هم عصبانی باشند، به خودشان لطمه نمی‌زنند. اگر دیدید ناآرامی به سمت بانک‌ها، نیروی انتظامی، بسیج و... می‌رود و به دنبال حمله به این اماکن هستند تردید نکنید این افراد خرابکار و اشرار هستند.
- اگر دیدید به صورت مشخص به بانک‌ها، تابلوها و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، پمپ بنزین‌ها و امثال اینها آسیب زده می‌شود، بدانید کار سازماندهی شده است.
- پاسگاه‌های پلیس و پایگاه‌های بسیج به دلیل وجود اسلحه، هدف مطلوب اشرار است؛ چون می‌دانند نیروهای انتظامی اجازه دسترسی به سلاح را نخواهند داد و فضا ممکن است خشونت‌بار شود و هدف آنها که افزایش تنش است را محقق کند.
- با توجه به ملاحظات فرهنگی ما ایرانی‌ها نسبت به زنان، گاهی اشرار زنان جوان را جلو می‌اندازند تا آنها با تهییج احساسات و غیرتی کردن مردم، آنها را تحریک کنند. بنابر این اگر دیدید یک یا چند دختر یا زن جوان در حال میدان‌داری هستند، حتما توصیه‌های لازم را انجام دهید.
 
اعتراضات پاییز 98

چه باید کرد؟

- شلوغی محل اعتراضات به نفع آشوبگران است؛ پس بهترین کار این است که حتی برای تماشا کردن در محل نمانید و هر چه زودتر محل را ترک کنید.
- اگر ماشین شما در ترافیک گیر کرده و چاره‌ای جز ماندن ندارید، آرامش خود را حفظ کنید و از همراهی با شعارها، آسیب‌ها و اعتراضات خودداری کنید.
- آشوبگران و خرابکارها معمولا مسلح به چاقو و قمه هستند تا ایجاد وحشت کنند. به آرامی سعی کنید آتش را خاموش کرده یا فضا را آرام نمایید. اما اگر مانع شما شدند، به هیچ وجه مقاومت نکنید.
- در صورتی که این اشرار خواستند شما را وادار به شعار دادن یا اقدام اعتراضی کنند، تلاش کنید مودبانه و با آرامش عدم موافقت خود را اعلام کنید. ولی اگر تهدید کردند، همراهی کنید و اصلا مقاومت نکنید.
- در صورت حمله به اماکن و فروشگاه‌ها و... به هیچ وجه همراهی نکنید و از بردن اموال فروشگاه‌ها و مغازه‌ها جدا خودداری کنید.