تبیان، دستیار زندگی

همایش سراسری تاریخ شفاهی

دوازدهمین همایش سراسری تاریخ شفاهی امروز (شنبه) در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
همایش شفاهی
نشست خبری دوازدهمین همایش سراسری تاریخ شفاهی ایران امروز (شنبه) در سالن توسعه ساختمان اصلی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

محسن کاظمی دبیر دوازدهمین همایش تاریخ شفاهی در این نشست اظهار داشت: این همایش امروز در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

وی افزود: این همایش با هدف تبیین نسبت و ضرورت بازشناسی نقش و بازیابی اولویت‌های تاریخ شفاهی در عرصه جهاد سازندگی، صنعت، مهندسی و پشتیبانی در دفاع مقدس برگزار می‌شود. همچنین پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی، امور اداری و انتظامی، اعزام و تدارکات، صنعت، ابتکارات و اختراعات، مستندسازی و آرشیو‌های اداری، واحد‌های اختصاصی مرتبط با دفاع مقدس در ادارات و... از جمله اهداف همایش سراسری تاریخ شفاهی خواهد بود.

دبیر دوازدهمین همایش سراسری ایران تصریح کرد: ۲۰ مقاله به دبیرخانه دوازدهمین همایش تاریخ شفاهی ارسال شده است. مقالات داوری و ۱۲ مقاله برای ارائه انتخاب شده است که سه پنل برای ارائه مقالات در نظر گرفتیم.

کاظمی عنوان کرد: در دورانی که تاریخ شفاهی رونق چندانی نداشت، سنگ‌بنای تاریخ شفاهی در سال ۸۳ زده شد و اولین همایش تاریخ شفاهی در دانشگاه اصفهان برگزار شد. در همان سال دو همایش تاریخ شفاهی برگزار شد تا به چرایی تاریخ شفاهی پرداخته شود.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله همایش‌هایی در خصوص تبیین تاریخ شفاهی برگزار شد که ماحصل آن چندین جلد کتاب است. در هر همایش مقالات خوبی به دبیرخانه همایش ارسال می‌شد که پس از داوری، برخی از آن‌ها در همایش‌ها ارائه شد.

حجت ترشیزی، مدیرکل امور ایثارگران جهاد کشاورزی در این نشست اظهار داشت: تاسیس جهاد سازندگی یک نقطه امیدی شد برای کسانی دل به انقلاب سپرده بودند. در آن زمان جهاد با سازندگی ادغام شد. در طول جنگ و پس از آن جهاد سازندگی به ثبت وقایع پرداخت، اما امروز بحث مهندسی فرهنگی و خدمت‌رسانی در دوران دفاع مقدس مغفول مانده است.

وی افزود: در اوج دوران دفاع مقدس، جهاد سازندگی پل بعثت را ساخت. در این مقطع حساس کمتر از ۱۰۰ سند مکتوب آن هم چند حمام صحرایی، تدارکات و ... مشاهده می‌شود. شاهکار‌های جهاد سازندگی باید با ابزار تاریخ شفاهی اطلاع رسانی شود.

ترشیزی خاطرنشان کرد: از سال ۶۰ تاریخ شفاهی آغاز شده است، اما به دلیل رعایت نشدن مسائل فنی، در حال حاضر پنج هزار فایل مصاحبه از دوران دفاع مقدس موجود است که قابل استفاده نیست.

وی گفت: در بیانه گام دوم انقلاب، ۲۴ بار واژه جهاد استفاده شده است. بیانیه ۱۰ بُعد را از جوانان مطالبه می‌کند. جهاد کشاورزی (جهاد سازندگی) نیز در این راستا نیاز دارد به ابعاد اجتماعی مهندسی جهاد بپردازد.

منبع : خبرگزاری دفاع پرس
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .