تبیان، دستیار زندگی

غذاهای گرم کننده!

این مواد غذایی در هوای سرد گرمتان می‌کنند

در روزهای سرد سال اغلب افراد به طور سنتی به غذاهای گرم مانند سوپ و شکلات داغ روی می‌آورند تا بتوانند سرمای را بهتر تحمل کنند؛ اما به جز این‌ها مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که به زیبایی و سلامت شما و همچنین گرم نگه‌داشتنتان در کمک می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سوپ داغ
حفظ دمای بدن و گرم نگه داشتن آن در روزهای سرد سال بسیار مهم است، در غیر این صورت ممکن است تمام این روزها را در رختخواب با بیماری‌های ناشی از سرما سپری کنید؛ زیرا وقتی دما افت می‌کند، متابولیسم بدن به منظور صرفه‌جویی در انرژی و گرم نگه داشتن بدن، کند می‌شود. این یکی از دلایلی است که ما در طی زمستان احساس خواب‌آلودگی و بی‌حالی می‌کنیم. اما نگران نباشید. در این مطلب، مواد غذایی مختلفی را به شما معرفی می‌کنیم که نه تنها می‌توانند شما را گرم نگه دارند بلکه می‌توانند سطح انرژی‌تان را نیز تقویت کنند تا سردی را از شما دور کند.

فلفل‌های تند

فلفل‌های تند مانند فلفل قرمز حاوی کپسایسین هستند که عامل تندی آن‌هاست. کپسایسین همچنین در کرم‌های ضددرد موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ممکن است هنگامی که برای اولین بار مورد استفاده قرار می‌گیرد باعث ایجاد سوزش یا احساس سوختگی بر روی پوست شود؛ دقیقاً مانند گرمایی که هنگام خوردن فلفل‌ چیلی احساس می‌کنید.

انواع پیاز

پیازها در طب سنتی چینی به عنوان یک تونیک انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به افزایش تعریق و مقابله با بیماری‌های ناشی از آب و هوای سرد کمک کنند. آن‌ها موجب حرکت انرژی به سطح بدن می‌شوند تا به شما در گرم نگه داشتن بدنتان کمک کنند.

دانه کنجد و خوراکی‌هایی مثل حلواارده که از آن درست می‌شوند برای گرم نگه داشتن بدن در طول زمستان‌ها مفیدند. این دانه‌ها همچنین غنی از آهن و کلسیم هستند که استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را تقویت می‌کنند


چای زنجبیلی

اگر به فکر گرم شدن با یک فنجان چای هستید، ریشه‌ی زنجبیل را به دم‌کرده خود اضافه کنید. تصور می‌شود زنجبیل دارای خواص ترموژنیکی است که می‌تواند شما را گرم نگه دارد. زنجبیل سوخت و ساز بدن را افزایش داده و جریان خون را نیز تقویت می‌کند. یک توصیه‌ی خوب زمستانی برای شما این است که هر روز صبح یک چای گرم زنجبیلی بنوشید و از خانه خارج شوید.

زردچوبه

این ادویه که به پودر کاری رنگ زرد پررنگی می‌دهد، سرشار از آنتی‌اکسیدان است و مدت‌هاست که برای بهبود برخی مشکلات سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زردچوبه به عنوان یکی از بهترین گیاهان گرم کننده مطرح است؛ زیرا موجب استحکام بافت‌ها و جذب رطوبت اضافی می‌شود. علاوه بر این، شیر زردچوبه و چای زردچوبه نیز به عنوان نوشیدنی‌های گرم کننده عالی هستند.

فرنی و حریره‌ها

یک کاسه فرنی که از آن بخار دل‌چسبی متصاعد می‌شود همیشه یکی از بهترین گرم‌کننده‌ها بوده است. این ماده غذایی، سالم محسوب می‌شود زیرا جو دوسر می‌تواند به کاهش کلسترول بد که در دیواره شریان‌هایتان جمع می‌شود کمک کند. جو دو سر با جذب رطوبت اضافی در بدن، یکی از گرم‌کننده‌های محبوب زمستانی است.

عسل

طبیعت عسل گرم است و مصرف منظم آن به گرم نگه داشتن بدن نیز کمک می‌کند. این یکی از دلایلی است که به مصرف بیش از حد عسل در هنگام تابستان توصیه نمی‌شود. عسل برای محافظت از بدن در برابر سرما و درمان سرفه و آنفلوانزا مفید است؛ زیرا سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. بنابراین هر روز صبح ناشتا مقداری عسل را در آب گرم بریزید و بنوشید و یا روزانه یک قاشق عسل میل کنید تا بدنتان گرم شود.

دانه کنجد

دانه کنجد و خوراکی‌هایی مثل حلواارده که از آن درست می‌شوند برای گرم نگه داشتن بدن در روزهای سرد سال مفیدند. این دانه‌ها همچنین غنی از آهن و کلسیم هستند که استخوان‌ها و ماهیچه‌ها را تقویت می‌کنند. برای حفظ دمای بدن همچنین می‌توانید برای پخت و پزتان از روغن دانه کنجد استفاده کنید.

سبزیجات ریشه‌ای

سبزیجاتی که در زیر زمین رشد می‌کنند مانند ترب‌ها، شلغم، هویج و سیب‌زمینی شیرین بدن را گرم نگه می‌دارند زیرا هضم آن‌ها کندتر است و باعث ایجاد گرمای بیشتری می‌شود. شما می‌توانید از این سبزیجات برای تهیه‌ی یک خورش یا سوپ گرم استفاده کنید یا می‌توانید آن‌ها را به عنوان سالاد میل کنید.

اگر به فکر گرم شدن با یک فنجان چای هستید، ریشه‌ی زنجبیل را به دم‌کرده خود اضافه کنید. تصور می‌شود زنجبیل دارای خواص ترموژنیکی است که می‌تواند شما را گرم نگه دارد. زنجبیل سوخت و ساز بدن را افزایش داده و جریان خون را نیز تقویت می‌کند


روغن حیوانی

حتماً توجه کرده‌اید که در طول زمستان مادربزرگ‌ها به همه‌ی غذاها کمی روغن حیوانی اضافه می‌کنند؛ زیرا آن‌ها به طور سنتی آموخته‌اند که این روغن به گرمای بدن کمک می‌کند و برای تأمین انرژی مورد نیاز در فصل زمستان لازم است. روغن حیوانی تهیه شده از شیر گاو، یک چربی زودهضم است که گرمای لازم را به بدن می‌رساند، به هضم غذا کمک می‌کند و از یبوست جلوگیری می‌کند. این روغن ایمنی را افزایش داده و بدن را در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می‌کند. البته مراقب باشید که فقط چند قطره استفاده از آن، کافی است.

آجیل و میوه‌های خشک

آجیل و میوه‌های خشک مانند گردو، بادام، بادام هندی، خرما و کشمش باعث ایجاد گرما در بدن می‌شوند. آن‌ها همچنین در درمان کم‌خونی و سایر بیماری‌هایی که به دلیل کمبود آهن و ویتامین‌ها ایجاد می‌شوند، کمک می‌کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که این میوه‌های خشک و آجیل‌ها را یا به صورت خام مصرف کنید و یا آن‌ها را در سالاد یا شیر خود ریخته و میل نمایید.

ریحان  Tulsi

حتماً بیشتر شما از این واقعیت آگاه هستید که ریحان دارای خواص دارویی است. این گیاه سرشار از ویتامین C، A، روی و آهن است که به بدن کمک می‌کند تا با بیماری‌های ناشی از سرما مانند سرماخوردگی، سرفه، سینوزیت و سایر مشکلات تنفسی مبارزه کند. برگ ریحان تازه می‌تواند باعث تقویت ایمنی شما شده و بدنتان را در حین سرما، گرم نگه دارد.

تخم مرغ

تخم مرغ و تخم دیگر پرندگان مانند تخم بلدرچین و... در طول زمستان طرفداران بیشتری پیدا می‌کنند، آن‌ها نیروگاه انرژی هستند و همچنین سرشار از پروتئین و ویتامین‌هایی هستند که به گرم نگه داشتن بدن کمک می‌کنند.

گوشت

اگر دائماً دست و پایتان سرد است، غذاهای غنی از آهن بیشتری بخورید. این ماده معدنی که می‌تواند به گرم شدن بدنتان کمک کند بیشتر در گوشت‌ها وجود دارند.

قهوه

قهوه فقط در ظاهر و هنگامی که آن را می‌نوشید به شما گرمی نمی‌بخشد. این نوشیدنی با افزایش سوخت و سازتان باعث می‌شود بدنتان گرم شود. البته در مصرف این نوشیدنی و دیگر نوشیدنی‌های کافئین دار نباید زیاده‌روی کرد زیرا باعث کم‌آبی بدن، کاهش برخی مواد مغذی و ایجاد ناراحتی معده می‌شوند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.