تبیان، دستیار زندگی

راهنمای کامل اسباب‌کشی؛

گذشتن از هفت‌خوان اسباب‌کشی

اسباب‌کشی از آن دست موضوعاتی است که چه به اجبار صاحب‌خانه و بالارفتن کرایه‌ها مجبور به انجام آن باشید و یا به ذوق خرید صاحب‌خانه شدن مجبور به جمع کردن وسایل باشید، سختی‌ها و البته هزینه‌هایی به همراه دارد.ما در این فرصت پیشنهاداتی را ارائه می‌دهیم که با کمترین هزینه و خستگی بتوانید از پس این‌کار برآیید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اثاث کشی
برای خیلی‌ها اسباب‌کشی از موضوعات سخت و اعصاب‌خردکن است. سخت بودن آن را که نمی‌توان انکار کرد اما با دانستن نکاتی می‌توان راحت‌تر با آن کنار آمد و با کمترین هزینه اسباب و وسایل را جمع کرد.

نکاتی که قبل از اثاث‌کشی باید به آن‌ها توجه کنید

- قبل از شروع بسته‌بندی این وسایل را تهیه کنید: چسب پهن ۵ سانتی، جعبه و کارتن در ابعاد مختلف، نایلون حباب‌دار، کیسه نایلون دسته‌دار، فریزری و زباله در اندازه‌های مختلف، روزنامه، ماژیک، سلفون، پارچه، برچسب و طناب.

یکی از عوامل تأثیرگذار در نرخ شرکت‌های باربری، زمان است. معمولاً فصل‌های سرد چون مشتری کمتر است، قیمت جابجایی بار هم کمتر است

- خیلی از وسایل موردنیاز برای اسباب‌کشی مثل کارتن و... را می‌توانید از دوستان و آشنایان که تازگی اسباب‌کشی داشتند قرض بگیرید.
- مدتی قبل از اسباب‌كشی به مغازه‌هایی كه از آن‌ها خرید می‌كنید بسپارید تا چند كارتن برایتان نگه‌ دارند.
- برای بسته‌بندی ظرف‌ها از قبل با یک دكه‌ روزنامه‌فروشی هماهنگ كنید تا روزنامه‌های باطله‌ را برایتان كنار بگذارد.
- نسبت به ظرفیت خانه جدید از وسایلتان لیستی در چند گروه؛ نگه‌داشتنی‌ها، دور ریختنی‌ها، بخشیدنی‌ها، فروختنی‌ها و وسایل انباری، تهیه کنید.
- برنامه‌ریزی کنید و تا جایی که امکان دارد کار را برای دقایق آخر نگذارید.
- تعارف را کنار بگذارید و از دوستان و بستگانتان کمک بگیرید و برایشان برنامه بریزید؛ از بعضی برای بسته‌بندی وسایل کمک بگیرید، به بعضی‌ها بگویید روز اسباب‌كشی بیایند، دسته‌ای را هم برای باز کردن وسایل خبر کنید.

خانه جدید را آماده کنید

- چند روز قبل از اسباب‌كشی به خانه جدید سر بزنید، میل پرده‌ها را كنترل کرده، زمین، دیوار و كابینت‌ها را نظافت كنید.
- برای تأمین امنیت منزل قفل و کلیدها را عوض کنید.
- کارهایی مثل رنگ کردن دیوارهای خانه جدید و تعویض کف‌پوش جدید را قبل از اثاث‌کشی انجام دهید تا مجبور نشوید بار دیگر وسایل را برای این کارها جمع کنید.
- سلامت شیرهای آب، سیم‌کشی‌های برق، پریزها، لامپ‌ها، وسایل سرمایشی و گرمایشی را چک کنید.
- با همسایگان و مدیر ساختمان هماهنگی لازم را انجام دهید.

برای جلوگیری از کمردرد، زانودرد، ایجاد مشکل در گردن و ستون فقرات به این نکات توجه کنید
· برای اینکه جعبه‌ها زیاد سنگین نشود، جعبه‌های کوچک‌تری را انتخاب کنید.
. هنگام بسته‌بندی به‌ راحتی روی زمین بنشینید یا کارتن‌ها را روی میز قرار بدهید.
. تا حد ممکن بسته‌ها را به بدن خود بچسبانید.
. اگر دیدید جسم بیشتر از توانایی شما سنگین است از دیگران هم کمک بخواهید.
. هنگام بلند کردن به رو به روی خود نگاه کنید. بیشتر کسانی که می‌خواهند بار را جابه‌جا کنند به سمت پایین و خود جسم نگاه می‌کنند که این کار فشار زیادی را به ستون فقرات و گردن وارد می‌نماید.
. تمام نیرویتان را روی عضلات بدن (غیر از عضلات فک و دهان) بیاندازید.
. به شکل صحیح خم‌ شده و اجسام را بردارید؛ اول نشسته و سپس جسم را برداشته و در راستای زاویه ستون فقرات از جای خود بلند شوید.

نکات کلی زمان اسباب‌کشی

بعضی از قاب‌ها یا آینه‌ها با پیچ خاصی آویزان شده‌اند و هنگام جابه‌جایی ممکن است گم شوند. آن‌ها را داخل کیسه بسته‌بندی کرده، روی وسیله بچسبانید

- زمان اسباب‌کشی و چند روز ابتدایی انتقال به خانه جدید، به وسایلی مثل شارژر، هدفون و تبلت، اسناد و مدارک، لباس راحتی، دستمال توالت، حوله، دستکش، پارچه، تی و مواد شوینده، مسواک، خمیردندان و شامپو نیاز خواهید داشت. این وسایل را در بسته‌بندی‌های متفاوتی دم دستتان بگذارید.
- در حین اثاث‌کشی ممکن است برای دقایقی درهای ماشین را باز بگذارید. بنابراین مراقب ماشین و کودکانتان باشد.
- به کودکان مسئولیت دهید که با نظارت شما وسایل اتاقشان را بسته‌بندی کنند.
- وسایل سبک و مقداری از لباس‌ها و هم‌چنین وسایل ارزشمند مثل مدارک، طلا و جواهرات و اشیاء زینتی و قیمتی را با ماشین شخصیتان ببرید.
- هر کدام از نیروهای کمکی را مسئول یک قسمت از خانه کنید. اگر هم خودتان تنها هستید، اول از اتاق و وسایلی که کمتر به آن‌ها نیاز داشته و بستنشان سخت‌تر است شروع کرده و بسته‌بندی‌های راحت‌تر را به پایان کار واگذار کنید.
- تا زمانی که بسته‌بندی اسباب یک اتاق را تمام نکرده‌اید، سراغ جای دیگری نروید.

انباری را هم جمع کنید

- تمام بسته‌های داخل انباری و آن‌هایی که در جایی بلااستفاده نگه‌داشته‌اید را بررسی کنید. ممکن است چیزی آنجا باشد که یادتان رفته ولی حالا به کارتان می‌آید یا چیزی را پیدا کنید که خراب‌شده باشد و باید آن را دور بریزید.
- وسایلی که فعلاً بی‌استفاده هستند را برای انباری خانه جدید بسته‌بندی کنید.

زمان اسباب‌کشی و چند روز ابتدایی انتقال به خانه جدید، به وسایلی مثل شارژر، هدفون و تبلت، اسناد و مدارک، لباس راحتی، دستمال توالت، حوله، دستکش، پارچه، تی و مواد شوینده، مسواک، خمیردندان و شامپو نیاز خواهید داشت. این وسایل را در بسته‌بندی‌های متفاوتی دم دستتان بگذارید

نحوه‌ی بسته‌بندی وسایل

- کارتن‌ها را محکم کنید؛ ته جعبه بین درزها را نوارچسب بزنید. در مرحله بعد، نوارچسب را عمود به چسب قبلی بزنید. برای محکم‌تر‌ شدن، کف کارتن روزنامه یا مقوای ساده بگذارید. بعد از پر شدن کارتن، در آن را بسته، روی آن نوارچسب زده، کناره‌های کارتن را برچسب بزنید.
- روی دیواره جعبه‌ها، محل و محتویات آن‌ها را با ماژیک درشت بنویسید. اگر می‌خواهید كارتن‌ها را نگه‌دارید، به‌ جای نوشتن با ماژیك، روی كاغذی موارد گفته‌شده را بنویسید و روی آن بچسبانید.
- نیاز نیست کشوها را خالی کنید؛ می‌توانید آن‌ها را از کمد جدا کرده و رویشان را با نایلون و چسب پهن ببندید.
- سعی کنید اقلام مشابه را درون یک جعبه قرار دهید. یک جعبه مخصوص کفش‌ها، یک جعبه کتاب و...
- برای جلوگیری از آسیب دیدن وسایل، هیچ وسیله‌ای را بدون جعبه یا بسته‌بندی جابه‌جا نکنید.
- به تمام گوشه‌ها و قسمت‌های چوبی وسایلتان نایلون‌های حباب‌دار بچسبانید. بعد دور كل وسیله را با سلفون پهن بپیچید. مراقب باشید چسب مستقیم روی چوب نچسبد.
- برای جلوگیری از کثیف شدن فرش و لبه آن، ریشه‌ها را بین دولایه پارچه قرار داده و فرش را با پارچه لوله کنید.
- لباس‌ها را با چوب‌رختی آویزان در کیسه‌های بزرگ یا چادرهای بزرگ قرار دهید. 
- تشک تختتان را در پلاستیک‌های بزرگ قرار داده و دور آن را کامل پوشانده و چسب کاری کنید. حواستان باشد تشک در هنگام حمل اسباب شکسته و خم نشود. 
- بعد از تمام شدن کار بسته‌بندی، برای پیشگیری از جا گذاشتن و یا گم‌شدن جعبه‌ها، آن‌ها را بشمارید.
- برای جابجا کردن کتاب‌ها می‌توانید از کارتن، چمدان و کیف‌های چرخ‌دار بزرگ استفاده کنید.
- قبل از جابجا کردن هر یک از جعبه‌های پرشده آن را بررسی کرده و از محکم بودن جعبه مطمئن شوید.

مراقب شکستنی‌ها باشید

- لوازم شکستنی را در جعبه اصلی خودشان که دارای حفاظ‌ است، قرار دهید. اگر این جعبه‌ها را دور انداخته‌اید، آن‌ها را در روزنامه، پارچه یا پلاستیک‌ حباب‌دار پیچیده و درون یک کارتن محکم بسته‌بندی کنید.
- برای جلوگیری از ضربه به جعبه‌های ظروف شکستنی خود، تکه‌های محکم مقوایی و حوله‌های بزرگ در کف و دیواره‌های جعبه قرار دهید. از لباس، حوله و مقوا بر روی ظروف در جعبه استفاده کنید.
- روی جعبه‌هایی که مربوط به ظروف شکستنی هستند با ماژیک قرمز بنویسید: شکستنی است!

بسته‌بندی وسایل آشپزخانه

- روی جعبه‌ها بنویسید که مربوط به کدام کابینت هستند.

وسایل سبک و مقداری از لباس‌ها و هم‌چنین وسایل ارزشمند مثل مدارک، طلا و جواهرات و اشیاء زینتی و قیمتی را با ماشین شخصیتان ببرید


- خوراکی‌ها را به دو دسته خراب‌شدنی و خراب نشدنی تقسیم کنید. خراب نشدنی‌ها مانند خشکبار، ماکارونی و حبوبات را بسته‌بندی کنید. خراب‌شدنی‌ها و فریزری‌ها را چند ساعت قبل از رفتن درآورده و در سبد یا لگن قرار دهید.
- مواد غذایی که برای چند روز اول در خانه جدید نیاز دارید، دم دست بگذارید.

تابلوها یادتان نرود

- بهترین کار برای جمع‌کردن تابلوها، استفاده از حوله یا مقواهایی محکم برای بسته‌بندی آن‌هاست. بعد از این کار می‌توانید تمام آن‌ها را درون یک جعبه قرار دهید.
- اگر تابلوها به‌ اندازه‌ای نیست که بتوانید در جعبه‌ای قرار دهید، آن‌ها را به دیواره‌های داخلی کامیون تکیه داده و مقوایی بینشان قرار دهید.
- بعضی از قاب‌ها یا آینه‌ها با پیچ خاصی آویزان شده‌اند و هنگام جابه‌جایی ممکن است گم شوند. آن‌ها را داخل کیسه بسته‌بندی کرده، روی وسیله بچسبانید.

حمل‌ و نقل گل و گیاه

- گلدان‌های بزرگ و سنگین را به همان شکل در کامیون بگذارید . جایشان را محکم کنید.
- گلدان‌های کوچک را یا با ماشین شخصی خود ببرید یا همه آن‌ها در یک جعبه محکم قرار داده و داخل هر یک از گلدان‌ها به ارتفاع بلندترین گیاه چوبی فروکرده و پلاستیکی نازک را روی سطح دهانه و طرفین جعبه و همچنین پایه‌های چوبی قرار داده و با چسب محکم کنید و منافذی را برای تنفس گیاه باز بگذارید.

هر کدام از نیروهای کمکی را مسئول یک قسمت از خانه کنید. اگر هم خودتان تنها هستید، اول از اتاق و وسایلی که کمتر به آن‌ها نیاز داشته و بستنشان سخت‌تر است شروع کرده و بسته‌بندی‌های راحت‌تر را به پایان کار واگذار کنید



نکاتی برای پایان اسباب‌کشی

- خانه قدیمی را تمیز تحویل بدهید. زمین را طی کشیده و زباله‌هایتان را بیرون ببرید.
- بعد از تمام شدن کارتان، گشت دیگری در خانه بزنید تا مطمئن شوید چیزی جا نمانده.
- وسایل اسباب‌كشی مثل كارتن‌ها و كیسه‌های حباب‌دار را دور نریزید تا برای اسباب‌کشی بعدی خودتان یا دیگران از آن‌ها دوباره استفاده کنید.

نکاتی برای کاهش هزینه‌های اسباب‌کشی

- از شرکت‌های حمل‌ و نقل معتبری کمک بگیرید که وسایل شما را بیمه می‌کنند.
- طبیعتاً هر چه تعداد وسایل شما بیشتر باشد، هزینه‌ها بالاتر می‌رود. چراکه تعداد بیشتری کارگر باربری موردنیاز خواهد بود و از طرف دیگر خودروی باربری فرق خواهد کرد. به این نکته توجه داشته باشید که هرچه بار و اثاثیه شما سبک‌تر و کمتر باشد، هزینه اسباب‌کشی نیز کمتر خواهد شد. بنابراین از وسایل اضافی و تجملی که هیچ استفاده‌ای برایتان ندارد چشم بپوشید.
- یکی از عوامل تأثیرگذار در نرخ شرکت‌های باربری، زمان است. معمولاً فصل‌های سرد چون مشتری کمتر است، قیمت جابجایی بار هم کمتر است.