تبیان، دستیار زندگی

خانم‌ها بخوانند

تغییرات طبیعی و غیرطبیعی در سینه

درست است که با افزایش سن، خردمندتر می‌شوید؛ اما احتمال خیلی از بیماری‌ها نیز بیشتر می‌شود. خیلی از علائم مرتبط با افزایش سن که به چشم آن‌ها را روی بدن خود می‌بینیم، کاملاً طبیعی‌اند؛ اما برخی از علائم می‌توانند تا حدودی نگران‌کننده باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
معاینه سینه
شما باید به کوچک‌ترین تغییرات در بدن خود توجه داشته باشید زیرا دوسوم مرگ و میرهایی که هر روز روی می‌دهند، ناشی از مشکلات مرتبط با سن هستند.

تغییرات طبیعی سینه

ترک‌های پوستی
با بالا رفتن سن، استرچ مارک‌ها یا ترک‌های پوستی پدیدار می‌شوند. هر چند این خطوط خوشایند نیستند اما کاملاً طبیعی‌اند. با افزایش سن، سطح هورمون‌هایی که برای حفظ انعطاف پوست لازم‌اند افت می‌کند. در نتیجه، ترک‌های پوستی نمایان می‌شوند. بزرگ شدن سینه‌ها طی بارداری نیز فاکتوری مؤثر در ایجاد ترک‌های پوستی روی سینه‌هاست. میزان بالای استرس نیز می‌تواند سبب پدیدار شدن زودهنگام ترک‌های پوستی شود، بنابراین اگر به دنبال دلیل دیگری برای کاهش استرستان هستید، شاید با این دلیل متقاعد شوید.

بافت‌های سرطانی به ندرت سبب درد در سینه می‌شوند اما باز هم بدون تردید باید جهت بررسی‌های دقیق پزشکی به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا نوعی تهاجمی و نادر از سرطان سینه به نام سرطان سینه التهابی (IBC)، سبب درد می‌شود


تغییر جهت سینه‌ها به سمت پایین
با بالا رفتن سن، سینه‌ها و نوک آن‌ها به سمت پایین متمایل می‌شود، که به احتمال بسیار زیاد به علت شل شدن بافت سینه‌هاست و البته نیروی جاذبه زمین نیز بی‌تأثیر نیست! عوامل گوناگونی وجود دارند که باید آن‌ها را به یاد داشته باشید. اگر سینه‌های بزرگی دارید یا شاخص توده بدنی‌تان بالاست، پس سینه‌هایتان زودتر و شاید بیشتر دچار افتادگی شوند. همچنین، اگر اهل سیگار کشیدن باشید سینه‌هایتان ممکن است زودتر از انتظار، شل و افتاده شوند.

بیشتر شدن فاصله سینه‌ها
خیلی از تغییرات سینه‌ها با افزایش سن، ریشه در افت سطح استروژن دارند. این هورمون مهم جنسی، مسئول حفظ استحکام بافت سینه‌ نیز هست. بافت چربی جای بافت متراکم را می‌گیرد و فاصله میان سینه‌ها ممکن است بیشتر به نظر برسد که هم‌زمان با شل شدن سینه‌ها، بیشتر هم خودنمایی می‌کند. اینکه سینه‌هایتان از هم فاصله بگیرند یا افتاده به نظر برسند، بستگی به فُرم و سایز سینه‌هایتان دارد.

تغییرات غیرطبیعی سینه

توده‌های سفت
هر چند توده‌های سینه معمولاً احتمالات بد و ناخوشانید را در ذهن تداعی می‌کنند اما در واقع بیشتر آن‌ها خطرناک نیستند و بی‌ضررند. توده‌های سینه اکثراً رشد بافت‌های غیرسرطانی یا تجمع مایعات هستند؛ اما بهتر است خیالتان بابت بی‌خطر بودن آن‌ها راحت شود تا اینکه به احتمالات بسنده کنید. ضمناً سرطان سینه در صورتی که زود تشخیص داده شود، راحت‌تر درمان می‌شود. بنابراین اگر متوجه یک برآمدگی یا توده‌ی جدیدی در سینه‌تان شدید، حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا خوب معاینه شوید. شاید نیاز به ماموگرافی، سونوگرافی و یا حتی نمونه‌برداری داشته باشید تا تشخیص دقیق داده شود.
درد سینه‌ها
بافت‌های سرطانی به ندرت سبب درد در سینه می‌شوند اما باز هم بدون تردید باید جهت بررسی‌های دقیق پزشکی به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا نوعی تهاجمی و نادر از سرطان سینه به نام سرطان سینه التهابی (IBC)، سبب درد می‌شود. سرطان سینه التهابی علاوه بر درد، علائم خاص دیگری نیز دارد مانند ظاهر شدن لکه‌های قرمزرنگ. در هر صورت اگر درد سینه‌تان بیش از یک هفته طول کشید یا طی این مدت بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید.
ترشحات از نوک سینه‌ها
حتی اگر شما باردار یا شیرده نباشید، ترشحات از نوک سینه نباید چندان نگرانتان کند. این ترشح می‌تواند بی‌رنگ، شیری رنگ، زرد، سبز، قهوه‌ای و یا حتی خونی باشد. اما اگر متوجه شدید به طور مرتب ترشحاتی از نوک سینه‌هایتان خارج می‌شود، یا هر وقت سینه‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند ترشحاتی دارند، باید جهت بررسی به پزشک مراجعه کنید تا از جهت احتمال بافت سرطانی بررسی شوید.
تغییر ناگهانی در شکل یا سایز یکی از سینه‌ها
سینه‌هایی کاملاً متقارن بسیار کمیاب‌اند، بنابراین اگر سینه‌هایتان کمی با هم متفاوت به نظر می‌رسند نگران نشوید؛ اما اگر یکی از سینه‌ها به طور ناگهانی تغییر سایز داد یا احساس سنگینی یا تراکم در یکی از سینه‌ها کردید، باید به پزشک مراجعه کنید. تغییر ناگهانی در فُرم یکی از سینه‌ها می‌تواند علامتی از سرطان سینه باشد.

لکه‌های قرمز رنگ
لکه‌های قرمز رنگ روی سینه‌ها معمولاً ناشی از یک راش پوستی و موقتی هستند اما می‌توانند علامت سرطان سینه التهابی نیز باشند. این نوع سرطان نادر اما تهاجمی است. تنها 2 تا 4 درصد از موارد سرطان سینه از نوع التهابی هستند اما 7 تا 10 درصد از موارد سرطان سینه به همین دلیل منجر به مرگ می‌شوند. برای اینکه خیالتان راحت باشد باید به طور مرتب سینه‌هایتان را معاینه و بررسی کنید. اگر متوجه لکه‌های قرمز رنگ شدید و درد نیز داشتید، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

کشیدگی نوک سینه‌ها
نوک سینه‌ها به دلایل گوناگونی می‌تواند به سمت داخل کشیده شود. این پدیده، تورفتگی نوک سینه نام دارد و علت آن التهاب یا زخمی شدن بافت‌های پشت نوک سینه است. علت‌های چنین التهابی می‌توانند گوناگون باشند و لزوماً به سرطان ربطی ندارند. در موارد سرطانی، تومور سرطانی به مجرای پشت نوک سینه حمله‌ور می‌شود و آن را به سمت داخل می‌کشد. به هر صورت اگر هرگونه تورفتگی در نوک سینه‌تان مشاهده کردید، باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید. اگر کشیدگی نوک سینه با علائم دیگری که در بالا گفتیم نیز همراه باشد، مراجعه به پزشک ضروری‌تر هم می‌شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.