تبیان، دستیار زندگی

بروجردی در همایش «طالقانی و زمانه ما»:

بازشناسی تفکرات آیت‌الله طالقانی برای نسل آینده ضروری است

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، گفت: برگزاری همایش «طالقانی و زمانه ما» تلاشی است برای اینکه به نسل آینده یادآور شویم چه سرمایه‌های عظیمی ذخیره و پشتوانه آموزه‌هایمان است و ریشه‌مان در چه کشتزاری رشد یافته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
همایش طالقانی و زمانه ما
اشرف بروجردی صبح امروز (چهارشنبه ۲۲ آبان) در همایش طالقانی و زمانه ما، گفت: آیت‌الله طالقانی تجلی‌گر دینداری راستین، خلق حسن، آموزگار ادب و متانت و عشق به انسان‌ها و مروج سیره و سلوک محمدی و علوی بود.

وی افزود: آمده‌ایم به یکدیگر متذکر شویم حقیقت وجودی او جاودانه می‌ماند پدری که سایه پدری‌اش آنقدر گسترده بود که هیچ مرزی برای این فراگیری نبود؛ مگر ظلم ظالم و شرک مشرکی که خود معلول ظلم است «إنَّ الشرکَ لظلم عظیم».

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ادامه داد: در زیر این چتر وسیع آرامش بود که انسان‌ها آن را حس می‌کردند و با آن خو گرفته بودند و در آرامش است که اندیشه و تفکر فرصت و قدرت بروز و ظهور می‌یابد و از تضارب آرا و افکار اندیشه راستین به دست می‌آید که نوای او همواره درگوشمان است که می‌گفت: فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون أَحسنه؛ بشارت باد بندگانی را که همه سخنان را می‌شنوند و خود بهترین را انتخابگرند.

همایش علمی-پژوهشی طالقانی و زمانه ما، چهارشنبه و پنج شنبه این هفته (۲۲ و ۲۳ آبان) در سالن قلم کتابخانه ملی ایران از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۱۷ برگزار می‌شود. 



همه سخن او بر پایه عبودیت و بندگی خدای یکتا برای رسیدن به حقیقت زندگی بود آنگاه که در گوشمان زمزمه می‌کرد تا آیات وحی را یاد بگیریم که بگوییم: به جهان خرّم آز آنم که جهان خرّم از اوست عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاکید کرد: ما که تشنه حقیقت بودیم در ساعت برنامه با قرآن در صحنه همه وجودمان گوش بود که کلام گرمش را برجان بنشانیم و یاد بگیریم که چگونه با دیگران زندگی را تجربه کنیم و رواداری و مدارا را با نام دین به دیگران آموزش دهیم و خود به آن عامل باشیم آنجا که در خطبه نماز جمعه اش گفت: الْیَمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَی هِیَ الْجَادَّةُ .

وی با اشاره به برگزاری همایش طالقانی و زمانه ما در کتابخانه ملی ایران، گفت: امروز اینجا، در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، گنجینه علم و دانش، یادش را، نامش را و آموزه‌هایش را تکریم می‌کنیم تا نسل آینده و حال بداند ذخیره و اندوخته فرهنگی، علمی و دانشی این سرزمین حاصل کدام اندیشه است.

در تلاش هستیم تا با برگزاری چنین همایشی  به نسل آینده یادآور شویم که چه سرمایه های عظیمی ذخیره و پشتوانه آموزه‌هایمان است و ریشه‌مان در چه کشتزاری رشد یافته است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: او که هم پدر بود برای مردمش و هم معلم مهربان و هم دلسوز و هم هدایتگر و راهنمای برای هر آنکه به سخنش گوش فرا می‌داد و جانش صیقل می‌خورد. هم او که حاصل رفتار و گفتارهایش در وجود فرزند گرامی‌اش اعظم تجلّی یافت که چند صباحی است این گوهر ارزشمند را هم از دست داده‌ایم. روحش شاد و روانش در اعلی علیّین متنعّم باد.

در روزهای برگزاری این همایش ۲۰ مقاله پژوهشی ارائه می‌شود تا در چهلمین سالگرد فقدان آیت‌الله سیدمحمود طالقانی، علاقه‌مندان به تفکر و گفتمان آزادی، آگاهی، دادگری، مردم‌سالاری، رواداری، بردباری و شوراباوری با ارائه مقالات و کتاب خود، به تحلیل، بررسی، نقد، اصلاح و تکمیل آثار به جامانده از طالقانی پرداخته



وی خاطرنشان کرد: امروز به او می‌گوییم که ای معلم عزیز و ای فقیه زمان‌شناس و ای مرّوج علم و اخلاق و ای منادی وحدت و مروت و مدارا به خودمان و به یکدیگر متذکر می‌شویم که رسم شاگردی بجای می‌آوریم و پاسداشت آموزه‌هایت هستیم. تا ایران عزیزمان به وجود ارزشمند شما بر خود ببالد.

همایش علمی-پژوهشی طالقانی و زمانه ما، چهارشنبه و پنج شنبه این هفته (۲۲ و ۲۳ آبان) در سالن قلم کتابخانه ملی ایران از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۱۷ برگزار می‌شود. در روزهای برگزاری این همایش ۲۰ مقاله پژوهشی ارائه می‌شود تا در چهلمین سالگرد فقدان آیت الله سید محمود طالقانی، علاقه‌مندان به تفکر و گفتمان آزادی، آگاهی، دادگری، مردم‌سالاری، رواداری، بردباری و شورا باوری با ارائه مقالات و کتاب خود، به تحلیل، بررسی، نقد، اصلاح و تکمیل آثار به جامانده از طالقانی پرداخته و زندگی انسانی و سرشار از پیام متعالی او به نسل جوان و آینده منتقل شده و موجبات استمرار آن را فراهم شود. همچنین در این همایش مولوی عبدالحمید، مصطفی ملکیان، رضا منصوری و خانم سارا شریعتی به عنوان سخنران حضور خواهند داشت.
منبع: ایرنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .