تبیان، دستیار زندگی

طنز نیاز است نه سرگرمی

علاقه "یوسف صیادی" به امیر مسعود "معمای شاه"

بازیگر سریال "چک برگشتی" و "معمای شاه" اعتقاد دارد که طنز نیاز امروز جامعه است و بداهه حرف اول را در کمدی می‌زند؛ هنوز هم به امیر مسعود سریال "ورزی" علاقه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یوسف صیادی
 نامش بر سر زبان‌ها می‌آید ناخودآگاه ذهنِ مخاطب به سمت کارهای کمدی سینما و تلویزیون می‌رود؛ چون "یوسف صیادی" با "جنگ جوان" و "ساعت خوش" شناخته شد. او بازیگری است که شهرتش به اوایل دهه 70 برمی گردد. کمتر کسی است که مجموعه‌های طنز سال‌های ابتدایی این دهه را ندیده باشد.

صیادی در عرصه‌های مختلف از جمله بازیگری، کارگردانی و طراحی صحنه و لباس در سینما و تلویزیون فعالیت دارد. وی در مجموعه‌های تلویزیونی همچون "چک برگشتی"، "دست به نقد"، "در حاشیه"، "عینک آفتابی"، "چمدان"، "سه دونگ سه دونگ"، "مرد دو هزار چهره"، "دارا و ندار"، "پرواز 57" و "قرارگاه مسکونی" جلوی دوربین رفته است.

من از ابتدا علاقه خاصی به کارهای طنز داشتم؛ سعی دارم کارهایی که می‌سازم یا بازی می‌کنم، کمدی باشند.


این بازیگر در فیلم‌های سینمایی "مأموریت غیرممکن"، "بازنشسته‌ها"، "بازگشت به آینده"، "داماد خجالتی"، "پیتزا مخلوط"، "اخراجی‌ها 3"، "چگونه میلیاردر شدم"، "زنان ونوسی مردان مریخی"، "شیر و عسل"، "جیب پر پول"، "دلداده"، "صندلی خالی"، "دختر شیرینی‌فروش" و "پسر تهرونی" هنرنمایی کرده است.

یوسف صیادی در حالیکه کم‌کارتر از گذشته شده، تلویزیون سریال‌ "چک‌برگشتی" را روی آنتن می‌برد و البته او به بازی در سریال "جاده‌خاکی" و یکی دو تله‌فیلم اشاره کرد که به زودی پخش خواهند شد؛ او در این مجال کوتاه از علاقه‌اش به کاراکتر امیر مسعود در سریال "معمای شاه" و نیاز مبرم جامعه به ساخت و تولید کارهای طنز گفت.

مشروح این گپ و گفت از نظرتان می‌گذرد:

این روزها سریال‌ها همه یک ‌شکل شده‌اند و آن نوستالژی گذشته را ندارد و هنوز هم مجموعه‌های دهه‌های قبل، برای مردم تازگی دارند.
من هم این طراوت و تازگی نوستالژی‌هایی که پخش می‌شوند را می‌بینم و اعتقاد دارم آی‌فیلم سریال‌هایی را در تلویزیون تکرار می‌کند که عموماً ارزش دیدن دارند و زنده کننده خاطرات است. این شب‌ها "چک برگشتی" را از تلویزیون می‌بینم؛ کاری که مربوط به سال‌های پیش است و فکر می کنم سریالی که مردم دوستش داشته باشند و با آن ارتباط برقرار کنند، کار خوبی است. این سریال در آن زمان (نوروز 91) مورد استقبال زیادی قرار گرفت. سریال هایی که سیروس مقدم می‌سازد، معمولاً  مخاطب خودش را پیدا می‌کند.

در عمده کارهای طنزی که از شما دیدیم بداهه‌گویی وجود دارد؛ آیا نباید براساس فیلمنامه عمل می‌کردید؟
عموماً در کارهای کمدی بداهه حرف اول را می‌زند، چرا که اتفاقی که منتظرش هستی در لحظه پیش می‌آید. این بداهه‌سازی و در لحظه پیش آمدن، اتفاق خوبی را رقم می‌زند.

دوست دارید نقش‌های طنز بازی کنید یا جدی؟
من از ابتدا علاقه خاصی به کارهای طنز داشتم؛ سعی دارم کارهایی که می‌سازم یا بازی می‌کنم، کمدی باشند. چندین مورد هم پیش آمده که کارهای جدی بازی کرده‌ام و پیشنهاداتی هم داشته‌ام اما علاقه‌ام بیشتر به کارهای کمدی است. چون فکر می‌کنم الان طنز سرگرمی نیست بلکه یک نیاز است. انرژی که بینندگان از کارهای طنز می‌گیرند، کاملاً محسوس است، به همین دلیل به عنوان یک بازیگر دوست دارم در کارهای کمدی حضور داشته باشم.

من به طول و کمیّت نقش زیاد فکر نمی کنم؛ ممکن است که فقط در یک سکانس بازی داشته باشم اما اگر با نقش ارتباط برقرار کنم حتماً آن را می‌پذیرم.


بیشتر بخوانیداخبار جعبه جادو| اظهارات "احسان علیخانی" درباره برنامه‌سازی در تلویزیون/ "لونه زنبور" پخش می‌شود
امین زندگانی: برخی اظهارات سلبریتی‌ها مثل حرف‌های در تاکسی است/ تلویزیون با "شرخرهای فرهنگی" طرف است
اخبار جعبه جادو| سعید آقاخانی: در تلویزیون منتظر یک نقش خوبم!/ پخش "محمد رسول‌الله" در آی‌فیلم

چه مسائلی برای انتخاب نقش برایتان مهم است؟
فیلمنامه حرف اول را می‌زند؛ فکر می کنم فیلمنامه در همان ابتدا که به بازیگر، پیشنهاد می‌شود، مبنای خوبی برای قضاوت است. فضایی که در فیلمنامه ترسیم می‌شود معمولاً می‌تواند کلیت کار را برای بازیگر مشخص کند. من به طول و کمیّت نقش زیاد فکر نمی کنم؛ ممکن است که فقط در یک سکانس بازی داشته باشم اما اگر با نقش ارتباط برقرار کنم حتماً آن را می‌پذیرم.

کدام یک از نقش‌هایی را که تاکنون بازی کرده‌اید بیشتر از بقیه دوست دارید؟
نقش امیر مسعود در سریال "معمای شاه" را خیلی دوست داشتم.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟
در حال آماده کردن مقدمات تله فیلمی به نام "قلعه" هستیم، در این کار من ایفاگر یک کاراکتر طنزم. این اواخر یکی دو مورد تله فیلم کار کرده‌ام؛ اخیراً در یک سریال به نام "جاده خاکی" هم همکاری داشته‌ام که کارگردانی آن را علی محمدیان برعهده داشت.
منبع: خبرگزاری تسنیم
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .