تبیان، دستیار زندگی
زمان به سرعت می گذشت و دلهره شدیدی آتش نشانان را فراگرفته بود. شعله های آتش از هر طرف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتش نشانی؛ آمیزه ای از عشق و وظیفه

زمان به سرعت می گذشت و دلهره شدیدی آتش نشانان را فراگرفته بود. شعله های آتش از هر طرف ساختمان زبانه می کشید. تقریبا همه بیرون آمده بودند، اما هنوز یک کودک 6 ساله در ساختمان مانده بود.

رفتن به داخل ساختمان به دلیل احتمال ریزش گدازه های آتش غیر ممکن به نظر می رسید. تقریبا همه از نجات کودک ناامید شده بودند...

کمی آن طرف تر مادر کودک بر سر و صورت خود می زد، مرد طاقت دیدن این صحنه را نداشت. بی محابا دل به آتش زد، چند دقیقه بعد سایر نیروهای آتش نشان او را از میان شعله های آتش با کودکی در بغل، در حالی که لبخند پیروزمندانه ای بر لب داشت، بیرون آوردند. کودک نجات یافته بود، اما آتش نشان فداکار به دلیل شدت جراحات وارده به بیمارستان انتقال یافت.

آتش نشانی

دریادلان حوادث

می گویند هر شغلی سختی ها و لذت های خاص خود را دارد، اما برخی مشاغل بسیار خاص ترند و آتش نشانی یکی از آنهاست. شغلی که با اضطراب، ترس، نگرانی، شیرینی، تلخی و تاسف همراه است. شخص آتش نشان، دل دریایی می خواهد تا بتواند به آتش بزند و فرد حادثه دیده ای را به زندگی بازگرداند و شاید خودش نیز در این میان با زندگی وداع کند.

آتش نشانان دریادلانی هستند که در هنگام بروز حوادث جان به کف و بی محابا دل به آتش می زنند و دل دریایی داشتن یعنی همین.

نگاهی به پیشینه آتش نشانی در کشور

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی شهرداری تهران، نخستین ایستگاه آتش نشانی در ایران حدود 150 سال پیش توسط روسیه تزاری در شهر تبریز(پایتخت کشور در آن روزها)، تاسیس شد که لوازم و تجهیزات آن نیز هم اکنون در موزه آتش نشانان تهران نگهداری می شود.

در تهران نیز اولین واحد آتش نشانی در سال 1303 شمسی در گاراژی به نام « حسنی» واقع در سه راه امین حضور با کمک 75 درجه دار نظامی و چند دستگاه خودرو« ان-آ-گ» توسط یک ژنرال روسی راه اندازی شد و در سال 1307 نیز یکی از قبرستان های قدیمی تهران «ایستگاه فعلی حسن آباد» به مرکز ماشین های آب پاش تبدیل شد که صرفا اقداماتی از قبیل آب پاشی معابر، آبیاری درختان و برخی اوقات عملیات اطفای حریق را انجام می دادند، شاید به همین دلیل بود که بعدها نام « اطفائیه» را بر روی این واحد گذاشتند.

پس از مدت ها به دلیل گسترش شهر و افزایش جمعیت، دومین ایستگاه آتش نشانی نیز در شمیرانات کار خود را شروع کرد و پس از آن هم واحدهای دیگری در نقاط مختلفی از پایتخت از جمله دروازه دولاب، میدان مولوی، چهارراه عباسی و ... تاسیس شدند.

آتش نشانی در تهران امروز

اکنون پس از گذشت سال ها از تاسیس نخستین ایستگاه های آتش نشانی و گروه امداد و نجات، که در ابتدا یک سری اقدامات و فعالیت های تشریفاتی و ابتدایی را شامل می شد، امروز با توجه به گسترش کلان شهر تهران، ازدیاد جمعیت، گسترش ساخت و سازها بدون رعایت اصول ساختمان سازی و تجهیزات ایمنی، تمرکز بخش قابل توجهی از صنایع، مشاغل و کارخانجات و اماکن اداری و تجاری در پایتخت و همچنین قرار گرفتن بخشی از این شهر در گسل زلزله و خطر وقوع حوادث طبیعی در فصل مختلف سال، رسالت سازمان آتش نشانی را بیشتر از پیش در حفظ امنیت و تامین ایمنی شهروندان در هنگام وقوع حوادث و بلایا آشکار ساخته است.

وقوع روزانه 80 حادثه در تهران

بر اساس اطلاعات و آمارهای رسیده از واحد آمار سازمان آتش نشانی شهر تهران روزانه 70 تا 85 حادثه در تهران به سازمان آتش نشانی گزارش داده می شود که نیروهای آتش نشانی بلافاصله پس از اطلاع از حادثه خود را به محل رسانده و به امدادرسانی به حادثه دیدگان می پردازند.

بیشترین حریق ها در اماکن، معابر و گذرگاه ها، منازل مسکونی و وسایل نقلیه رخ داده است.

آتش نشانی یکی از سخت ترین حرفه های شغلی در دنیا محسوب می شود، اما با این حال هنوز در کشور ما بسیاری از ابعاد این حرفه ی طاقت فرسا، ناشناخته مانده و آتش نشانان روزانه با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

هم اکنون 2700 نیروی آتش نشانی در ناوگان آتش نشانی شهر تهران فعال هستند که بر اساس استانداردهای جهانی این میزان باید به 5000 نیرو در کلان شهر تهران افزایش یابد.

این در حالی است که به نظر می رسد هنوز از نظر تعداد ایستگاه های آتش نشانی نیز در پایتخت با کمبودهایی مواجه هستیم به طوریکه در حال حاضر فقط 75 ایستگاه آتش نشانی در شهر 12 میلیونی وجود دارد که حداقل این تعداد باید به 120 ایستگاه برسد.

شاید همین احساس کمبود و نیاز مبرم به حضور سریع این نیروها در محل حادثه موجب شده که شهردار تهران با جدیت از سازمان آتش نشانی بخواهد که توسعه ایستگاه های آتش نشانی را با سرعت هر چه تمام تر در دستور کار خود قرار دهد.

روزانه 7 هزار زنگ خور مزاحم

در حالی که بر اساس آمار رسیده از سازمان آتش نشانی شهر تهران، روزانه 9500 تماس تلفنی با شماره 125 از سوی شهروندان تهرانی برقرار می شود، ولی به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر تهران فقط 2500 تماس از این تعداد واقعی بوده و مابقی آنها گزارش های نادرستی است که صرفا برای سرگرمی و گذران وقت از یک سو و نبودن فرهنگ سازی لازم در این زمینه از سوی دیگر، از طرف برخی از شهروندان در قالب تماس های مزاحمت آمیز، با این مرکز برقرار شده است.

2 دقیقه از استانداردهای جهانی عقب هستیم

گستردگی کلان شهر تهران و به دنبال آن توسعه بزرگراه ها، عرصه حضور و فعالیت با سرعت عمل را برای آتش نشانان تنگ کرده، طوری که در حال حاضر متوسط رسیدن نیروهای آتش نشانی به محل حادثه 5 دقیقه است، در حالی که باید 3 دقیقه باشد و این یعنی اینکه برای رسیدن به صحنه های حوادث 2 دقیقه از استانداردهای جهانی عقب هستیم.

بدین ترتیب می توان ادعا کرد که ترافیک سنگین کلان شهر تهران و حجم انبوه خودروها از یکسو، و کمبود ایستگاه های آتش نشانی در فواصل مورد نظر از سوی دیگر موجب شده تا رسیدن نیروهای آتش نشانی در مدت زمان 3 دقیقه به محل حادثه در شهری مانند تهران تقریبا محال به نظر می رسد، مگر اینکه مکان حادثه به یکی از ایستگاه های آتش نشانی، بسیار نزدیک باشد.

70 درصد مردم 125 را نمی شناسند

به گفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر تهران بر اساس نظر سنجی که این سازمان از جامعه نمونه ای در شهر تهران صورت داد، متاسفانه در حال حاضر 70 درصد مردم با شماره 125 آشنایی نداشته و اغلب آن را با 118 یا 115 اشتباه می گیرند و این در حالی است که باید فرهنگ استفاده به موقع و سریع از تلفن 125 برای جلوگیری از خسارات مالی و جانی افراد در هنگام حوادث در میان شهروندان به گونه ای عمیق و ریشه ای رسوخ کند تا دیگر شاهد این واقعیت تلخ نباشیم که دو سوم تماسهای تلفنی با این شماره را مزاحمت ها تشکیل بدهد.

سایت اطلاع رسانی سازمان آتش نشانی

نشانی سایت اطلاع رسانی سازمان آتش نشانی و خدماتی ایمنی شهر تهران www.125.ir است که آخرین اخبار مربوط به حریق و حوادث مهم همه روزه بر روی این سایت درج می‌شود.

شهروندان به ویژه خبرنگاران رسانه ها می توانند مشروح اخبار آتش نشانی و آتش سوزی ها و حوادث واقعه در سطح شهر تهران را همراه با عکس از این سایت دریافت كنند.

چه خوب است همزمان با فرارسیدن «روزآتش نشانی و ایمنی(7 مهر ماه)» برای یک بار هم که شده با دید دیگری به شغل این قشر تلاشگر که وظیفه را با عشق می آمیزند، بنگریم و در دل به شجاعت و جسارت آنها آفرین بگوییم.

منبع : همشهری