تبیان، دستیار زندگی

سفر هوایی در دوران بارداری

گاهی اوقات ممکن است خانم‌های باردار در شرایطی قرار بگیرند که مجبور باشند با هواپیما سفر کنند یا حتی به اختیار خود تصمیم گرفته باشند که این کار را انجام بدهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر هوایی در دوران بارداری

گاهی اوقات ممکن است خانم‌های باردار در شرایطی قرار بگیرند که مجبور باشند با هواپیما سفر کنند یا حتی به اختیار خود تصمیم گرفته باشند که این کار را انجام بدهند. در هر صورت اگر قصد دارید در دوران بارداری سفر کنید، قبل از خرید بلیط هواپیما به صورت کامل در مورد تصمیمتان تحقیق کنید. هر چند که سفر با قطار، اتوبوس و کشتی هم برای خانم ها باید و نبایدهای خاصی دارد اما شرایط در سفر های هوایی کمی متفاوت تر است. معمولاً بهترین راه حل برای چنین شرایطی، صحبت با یک متخصص می باشد.
اگر در حال لذت بردن از بارداری سالم هستید، سفر با هواپیما خطری ندارد
قبل از رزرو بلیت هواپیما به پزشکتان مراجعه نمایید و با بیان ریز جزئیات مربوط به سفر در دوران بارداری‌تان با او صحبت کنید. در صورتی که پزشک متخصص، پرواز را تائید کند، خطری شما را تهدید نخواهد کرد؛ البته به شرطی که موارد ایمنی را در طول پرواز رعایت کنید و بسیار محتاط باشید.

معمولاً دستگاه های بازرسی موجود در فرودگاه ها برای مادران باردار تبدیل به یک کابوس می شود. این عقیده کاملاً اشتباه است که افراد فکر می کنند این دستگاه ها به جنین آسیب می رسانند. دستگاه های بازرسی و گیت های فرودگاه هیچ گونه مشکلی برای مادران باردار و جنین آن‌ها به وجود نمی آورد.

سفر هوایی در دوران بارداری

بهترین زمان سفر در دوران بارداری را انتخاب کنید!

این سؤال برای همه مادران باردار به وجود می آید که تا هفته چندم بارداری می توان سوار هواپیما شد؟ با توجه به این که احتمال سقط جنین در سه ماه اول بارداری تا حد زیادی از بین می رود، بهترین زمان سفر در دوران بارداری هفته 14 تا 27 بارداری است؛ یعنی سه ماه دوم را می توان بهترین زمان سفر در دوران بارداری دانست؛ اما با قرارگیری در شرایط متفاوت مانند احتمال زایمان زودرس، سابقه بیماری هایی نظیر فشار خون، دیابت و غیره، بارداری دوقلویی پیشنهاد می شود که با احتیاط خیلی بیشتری در مورد سفرهای هوایی تصمیم گیری شود.


سفر هوایی در دوران بارداری

نکاتی که رعایت آن‌ها، سفر در دوران بارداری را به یک خاطره شیرین تبدیل می کند!

اولین مسئله ای که باید به صورت مداوم به آن فکر کنید این است که باید محتاط باشید و تلاش کنید که در این سفر به شما خوش بگذرد. فکر کردن به تمام اطلاعات نادرستی که مدت ها از دیگران شنیده اید را متوقف کنید.

تمام مدت به این فکر کنید که بسیاری از شنیده ها اشتباه هستند و فقط حس ترس را به شما القا می کنند. به طور مثال ترس از اشعه چراغ های هواپیما یکی از مواردی است که بدون هیچ دلیل منطقی شکل گرفته است. سعی کنید تا جای امکان ذهن خود را از افکار منفی دور کنید و با آرامش خاطر این نکات را رعایت کرده و از تک تک لحظات لذت ببرید.

سفر هوایی در دوران بارداری

·در طول سفر، کمربندتان را طوری ببندید که فشاری روی شکمتان وارد نشود.

·اگر امکانش وجود دارد، بهترین زمان سفر در دوران بارداری (سه ماه دوم) را در نظر بگیرید.

·سعی کنید تا جای امکان گردش خون را در بدنتان افزایش دهید. (بهترین راه برای انجام این کار، پیاده روی های کوتاه مدت و پیاپی می باشد. اگر نمی توانید بایستید یا زمان نشستن راحت تر هستید، سعی کنید به همان حالت انعطاف پذیر باشید. بدنتان را کمی به چپ و راست بکشید و مچ پاهایتان را به صورت دورانی تکان بدهید.)

·از پوشیدن لباس های جذب به شدت خودداری نمایید اما پوشیدن جوراب را فراموش نکنید.

·در اولین فرصت ممکن، مهمانداران هواپیما را از وضعیت خود مطلع سازید. (تحت هیچ شرایطی به این موضوع فکر نکنید که شما نیازی به کمک ندارید. حتی اگر در بهترین حالت ممکن هم هستید باید همان ابتدا قبل از پرواز، مهمانداران هواپیما را از بارداری خود مطلع سازید. ممکن است جایگاه های ویژه ای برای خانم های باردار نیز در نظر گرفته شده باشد.)

·از مدارک دوران بارداری یک نسخه کپی داشته باشید. (با توجه به اینکه ممکن است اتفاق های مختلفی برای مادران باردار بی افتد، بهتر است یک نسخه از کپی تمامی اطلاعات بارداری در سفر همراهتان باشید. در صورتی که مادران باردار در شرایط اورژانسی قرار بگیرند، باید اطلاعات دقیقی از تاریخ زایمان، سوابق بیماری، داروهای مصرفی، گروه خوبی و موارد دیگر به بیمارستان بدهند.)

·مصرف غذاهای گاز دار مانند کلم بروکلی و نوشیدن مایعات گاز دار را برای خودتان ممنوع کنید. گاز های بدن در ارتفاعات گسترش پیدا می کند و در نهایت احساس ناخوشایندی را ایجاد خواهد کرد.

·در صورتی که سن بارداری شما بیشتر از حد مجاز است یا در هر شرایط متفاوتی هستید که نیاز مجوز پرواز در بارداری دارید این نکته را فراموش نکنید که اعتبار گواهی تنها 72 ساعت است. (حتی اعتبار گواهی پزشک برای برخی از شرکت های هواپیمایی 48 ساعت است به همین دلیل زودتر از زمان پرواز برای کسب گواهی پزشک، اقدام نکنید)

سفر هوایی در دوران بارداری

نکته آخری که در طول سفرتان باید به آن توجه داشته باشید مصرف مایعات به مقدار زیاد است. رطوبت کم داخل کابین هواپیما می تواند به کمبود آب بدن منجر شود. به همین دلیل باید سعی کنید تا جای امکان کمبود آب بدن را با مصرف مایعات متفاوت جبران کنید. فراموش نکنید که تأثیرات فشار کابین و ارتفاع ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشد. حتی ممکن است عوارض کوتاه مدت ناشی از پرواز مانند حالت تهوع، پس از یکی دو روز سر و کله شان پیدا شود. بهتر است برای جلوگیری از وقوع چنین احتمالاتی تا جای امکان مصرف مایعات را پشت گوش نیندازید. حتی چند روز پس از سفرتان!

فکر سفر در آخرین ماه بارداری را به صورت کامل از ذهنتان خارج کنید

گاهی اوقات عدم رعایت تعادل، تنها گزینه ای است که افراد را در معرض آسیب های جدی قرار می دهد. برخی از مادران باردار به کوچک ترین مسائل، اهمیت بیش از حد می دهند و ذهن خودشان را درگیر می کند و برخی دیگر دل بزرگی دارند و از هیچ چیز نمی ترسند. اگر شما هم از این دو دسته افراد هستید همین‌جا تکلیف خودتان را روشن کنید. اگر اطلاعاتتان در مورد سفر در دوران بارداری زیاد شده، به این معنی نیست که حالا می توانید با خیال راحت برای پروازتان برنامه ریزی کنید و هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد! توجه داشته باشید که باید تعادل را رعایت کنید.

به مسائل بزرگ واقعاً اهمیت بدهید و از مسائل کوچک چشم پوشی کنید. سفر با هواپیما در آخرین ماه بارداری یکی از افکار ترسناکی است که ممکن است به ذهن مادران باردار خطور کند. اینجاست که می گوییم تعادل را حفظ کنید! در ماه آخر بارداری ممکن است هر لحظه در شرایط زایمان قرار بگیرید. به همین دلیل بهتر است تا جای امکان به مسافرت در آخرین ماه بارداری فکر نکنید.

قوانین شرکت های هواپیمایی در مورد شرایط سفر در دوران بارداری

خط مشی شرکت هواپیمایی را بررسی کنید. دستور العمل های در نظر گرفته شده مربوط به زنان باردار، ممکن است از نظر مدت زمان پرواز، مقصد و موارد دیگر متفاوت باشد.

با توجه به تأثیرات شرایط متفاوت در سفر های هوایی که ممکن است منجر به سقط جنین شود، شرکت های هواپیمایی برای ارائه خدمات به زنان باردار، شرایط و محدودیت های خاص را در نظر گرفته اند. بیشتر خطوط هواپیمایی برای 28 هفته اول بارداری، محدودیتی اعمال نمی کنند و مجوز پرواز از هفته 35 به بعد صادر نمی شود. البته اهمیت مدت زمان پرواز و بارداری اول یا دوم بودن را نمی توان نادیده گرفت؛ اما بهتر است جهت کسب اطلاعات دقیق در مورد محدودیت های اعمال شده برای زنان باردار با شرکت هواپیمایی مورد نظر تماس بگیرید و در مورد قوانین مربوطه سؤالات خود را بپرسید.

حتی اگر فکر می کنید تمام قوانین مربوط به سفر در دوران بارداری را می دانید توصیه می کنیم حتماً با شرکت هواپیمایی مورد نظر تماس بگیرید.
سفر هوایی در دوران بارداری