تبیان، دستیار زندگی

معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج):

نظام آموزشی حوزه علمیه براساس فرهنگ انتظار طراحی شود

معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) با بیان اینکه نظام آموزشی حوزه علمیه بر اساس فرهنگ انتظار طراحی شود، تصریح کرد: اگر حوزه بخواهد بر اساس فرهنگ مهدویت حرکت کند، باید فرهنگ انتظار برای طلاب تبیین شود و تربیت طلبه، تربیت مجاهد گونه باشد؛ اگر حوزه معاونت تهذیب، آموزش و ... دارد، باید افق همه آن‌ها زمینه سازی ظهور باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حوزه علمیه
حجت‌الاسلام‌ محمدصادق کفیل، معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، پیرامون اهمیت تدریس معارف مهدویت در حوزه‌های علمیه، گفت: حوزه علمیه نسبت به دین، نقش مادری دارد و هر موضوع دینی که در جامعه رشد دارد، به خاطر این است که عقبه آن، یعنی حوزه علمیه موفق عمل کرده است و هر موضوع دینی که ضعیف است به لحاظ ضعف درگذشته آن است.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) بابیان اینکه ما گاهی به موضوعاتی می‌پردازیم که دغدغه داریم، ولی به عقبه آن نمی‌پردازیم، اظهار کرد: بیشترین سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در رشد هر موضوعی ایجاد پایه‌های آن موضوع است.

حجت‌الاسلام‌ کفیل بابیان اینکه جامعه در حال حاضر با بی‌تفاوتی و ترس از ظهور پیش رفته است، ادامه داد: برنامه ریزان حوزه دلخوش هستند که یک مرکز محدود آموزشی، دوره‌های مهدویت برگزار می‌کند، اینکه دو واحد درس مهدویت داشته باشیم یا کار پژوهشی در حوزه مهدویت می‌شود، این جزئی‌ترین کارهاست.

حوزه علمیه نباید به موضوع مهدویت نگاه گذرا و مقطعی داشته باشد و فقط در نیمه شعبان و ۹ ربیع‌الاول به آن بپردازد.


وی با اشاره به اینکه  برای دیده شدن هر موضوعی، اهمیت آن موضوع باید تبیین شود، افزود: افراد جامعه موضوعاتی را دنبال می‌کنند، که آن موضوع برای آن‌ها اهمیت دارد و  ایجاد دغدغه می‌کند، لذا موضوع مهدویت هنوز در جامعه به‌درستی تبیین نشده است.

هنوز جایگاه مهدویت در جامعه مشخص نیست

معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) بابیان اینکه هنوز جایگاه مهدویت در جامعه مشخص نیست، افزود: وقتی فرد بداند که بیمار است، برای درمان کاری می‌کند؛ ما باید بدانیم جامعه دور از امام و جامعه‌ای که با امام پیوندش کم است، دچار همه بحران‌ها می‌شود، راه درمان تمام آسیب‌ها، گرفتاری‌ها، پیوند با امام است.

حجت‌الاسلام‌کفیل افزود: حوزه علمیه نباید به موضوع مهدویت نگاه گذرا و مقطعی داشته باشد و فقط در نیمه شعبان و ۹ ربیع‌الاول به آن بپردازد.

حوزه باید در تمام موضوعات دینی جامعه ولایت داشته باشد

وی بابیان اینکه تمام موضوعات دینی باید با حوزه‌های علمیه ارتباط داشته باشد، افزود: حوزه باید بر همه آن‌ها ولایت داشته باشد، این ولایت اگر نباشد، اثر منفی دارد، به همین دلیل در نظام برنامه‌ریزی باید حوزه خود را مسئول تمام موضوعات دینی بداند، و این را برای خودش یک رسالت تعریف کند.
حجت‌الاسلام‌ محمدصادق کفیل

حوزه‌های علمیه برای دنیا برنامه‌ریزی کنند

معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)، با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه باید برای دنیا برنامه‌ریزی جهانی داشته باشند، افزود: قیام امام زمان (ع) قیام جهانی است، زیرا واژه‌هایی که درباره امام عصر(عج) آمده است، جهانی است، لذا عمیق‌ترین وجدی‌ترین، پویاترین و بهترین برنامه حوزه‌های علمیه، باید برنامه‌ریزی برای ظهور امام عصر (عج) باشد.

اگر حوزه بخواهد بر اساس فرهنگ مهدویت حرکت کند، باید فرهنگ انتظار برای طلاب تبیین شود و تربیت طلبه، تربیت مجاهد گونه باشد؛ اگر حوزه معاونت تهذیب، آموزش و ... دارد، باید افق همه آن‌ها زمینه‌سازی ظهور باشد



وی با توضیح اینکه حوزه‌های علمیه افقی را تعریف کنند که حرکت جامعه اسلامی بر اساس ظهور تعریف شود، افزود: برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی حوزه علمیه محور مهدویت برنامه‌ریزی شود؛ طلبه‌ای که وارد حوزه علمیه می‌شود، باید طلبه زمینه‌ساز ظهور باشد.


ضرورت نیاز به امام در جامعه توسط حوزه‌های علمیه تبیین شود

حجت‌الاسلام‌ کفیل گفت: وقتی در زیارت امام عصر (عج) می‌گوییم " اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا سَبیلَ اللهِ الَّذی مَنْ سَلَکَ غَیْرَهُ هَلَکَ، سلام بر تو ای راه خدا که هر که جز آن راه را پیمود به هلاکت افتاد" وقتی می‌گوییم امام راه است، کسی که غیر این راه را طی کرد، هلاک می‌شود؛ جدایی از امام هلاکت برای انسان به بار می‌آورد و ننشستن سر سفره امام استفاده از شوره‌زار است

وی در ادامه نیاز جامعه به امام را به آب تشبیه کرد، افزود: امام آب گوارا است و ما نیازمان به آب جاافتاده است؛ تعبیر قرآن این است این ماء(آب) هستیم که حیات طیبه می‌دهیم و آن آب موردنیاز عالم، امام است.

نظام آموزشی حوزه بر اساس فرهنگ انتظار طراحی شود

وی با بیان اینکه نظام آموزشی حوزه علمیه بر اساس فرهنگ انتظار طراحی شود، تصریح کرد: اگر حوزه بخواهد بر اساس فرهنگ مهدویت حرکت کند، باید فرهنگ انتظار برای طلاب تبیین شود و تربیت طلبه، تربیت مجاهد گونه باشد؛ اگر حوزه معاونت تهذیب، آموزش و ... دارد، باید افق همه آن‌ها زمینه سازی ظهور باشد.
اگر حوزه بخواهد بر اساس فرهنگ مهدویت حرکت کند، باید فرهنگ انتظار برای طلاب تبیین شود و تربیت طلبه، تربیت مجاهد گونه باشد؛ اگر حوزه معاونت تهذیب، آموزش و ... دارد، باید افق همه آن‌ها زمینه سازی ظهور باشد

طلبه باید مرحله‌به‌مرحله بر اساس دعای عهد حرکت کند

معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه در عرصه مهدویت برنامه‌ریزی جامع داشته باشند، افزود: طلبه باید مرحله‌به‌مرحله بر اساس دعای عهد حرکت کند، تا در نظام زندگی برای شهادت در رکاب امام(عج) آمده شود، لذا در حوزه علمیه گام اول را برداریم و سپس خانواده مهدوی را رشد دهیم، تا جامعه مهدوی رشد پیدا کند.


درس مهدویت تعریف اصول راهبری برای ظهور امام زمان(عج) است

استاد مرکز تخصصی مهدویت قم بابیان اینکه درس مهدویت تعریف اصول راهبری برای ظهور امام زمان (عج) است، افزود: باید اصول راهبری را در دوران غیبت یاد بگیرم؛ ما باید به سمت عدالت‌خواهی دنیا پیش برویم؛ مؤلفه‌های  ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی و استکبارستیزی، باید در عالم زنده باشد.
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه