تبیان، دستیار زندگی

برآمدگی در گردن؛ از تورم گره‌های لنفاوی تا تومور

آنچه باید درباره برآمدگی در گردنتان بدانید

وقتی کسی متوجه یک برآمدگی در گردن خود می‌شود این می‌تواند یک هشدار باشد. در این مواقع اولین چیزی که به ذهن می‌رسد سرطان است؛ اما ایجاد یک برآمدگی در گردن غیر از سرطان، علت‌های زیاد دیگری هم می‌تواند داشته باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برآمدگی در گردن
همه‌ی برآمدگی‌ها یا غده‌ها سرطانی نیستند. مثلاً یک عفونت، یک کیست و یا یک تومور خوش‌خیم هم می‌تواند سبب بروز برآمدگی در گردن شود.
اصلی‌ترین دلیل یک برآمدگی در گردن، تورم گره‌های لنفاوی است که ساختارهای کروی شکل بوده و بخشی از سیستم ایمنی هستند و در سراسر بدن وجود دارند. گره‌های لنفاوی به بدن کمک می‌کنند عفونت‌ها را شناسایی کرده و با آن‌ها بجنگند و به همین دلیل، اغلب متورم می‌شوند. این اتفاق بسیار معمول و موقتی است. در این مطلب هر آنچه لازم است در مورد برآمدگی‌ها در گردنتان بدانید به شما می‌گوییم.

علت‌های اصلی برآمدگی در گردن

همان‌طور که گفتیم، معمول‌ترین علت بروز یک برآمدگی در گردن تورم گره‌های لنفاوی است. به طور کلی این اتفاق به چند دلیل روی می‌دهد:
وجود یک عفونت: مثلاً یک سرماخوردگی یا عفونت گلو می‌تواند منجر به تورم گره‌های لنفاوی مخصوصاً در کودکان شود. آبسه دندان، مونونوکلئوز (بیماری بوسیدن) و سنگ لوزه چند نمونه از این علل هستند.
عفونت یکی از گره‌های لنفاوی: که به آن لنفادنیت هم می‌گویند.
بیماری‌های سیستمیک: مانند ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) و سل ریوی.
برخی از اختلالات ایمنی نیز می‌توانند سبب برآمدگی در گردن شوند؛ زیرا این اختلالات می‌توانند سبب تورم گره‌های لنفاوی شوند، درست مانند عفونت‌ها. شایع‌ترین بیماری، آرتریت روماتوئید است که یک بیماری خودایمنی بوده و در آن، سیستم ایمنی به اشتباه به بافت‌های سالم بدن حمله‌ور می‌شود. این بیماری معمولاً مفاصل را درگیر می‌کند.
همچنین برخی از داروها می‌توانند گره‌های لنفاوی را بزرگ‌تر کنند.
برآمدگی در گردن می‌تواند ناشی از یک کیست نیز باشد که کیسه‌ای پُر از مایعات است. کیست‌ها معمولاً به راحتی قابل تشخیص‌اند.
دلیل احتمالی دیگر برای تورم غدد لنفاوی، مشکلی در یکی از غدد بزاقی است.
اما نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که دلیل برآمدگی روی گردن، سرطان هم می‌تواند باشد. یادتان باشد که تومورهای بدخیم در افراد سنین بالاتر شایع‌ترند. هرچند برآمدگی در گردن ممکن است یک گره لنفاوی سرطانی باشد اما این احتمال هم وجود دارد که توموری ناشی از یک اندام کناری باشد که پخش شده و به لنفاوی رسیده است. در واقع برآمدگی روی گردن ممکن است متاستازی از یک تومور دور باشد.

علائم و نشانه‌های هشداردهنده در مورد برآمدگی در گردن

اگر برآمدگی در گردنتان ظاهر شده، باید برای بررسی‌های پزشکی به پزشک مراجعه کنید. خیلی مهم است که تست‌های لازم برای تشخیص را انجام دهید؛ اما علاوه بر تست‌های تشخیصی، علائمی وجود دارند که کمکتان می‌کنند بهتر به ماهیت این برآمدگی‌ها پی ببرید.
یک برآمدگی نرم و دردناک معمولاً نشان‌دهنده‌ی یک عفونت است. این برآمدگی‌ها معمولاً بعد از مدتی ناپدید می‌شود.
ضمناً، لنفادنیت می‌تواند سبب حساس شدن گره لنفاوی شود.
اگر برآمدگی روی گردنتان سفت و ثابت است و درد ندارد، می‌تواند یک تومور باشد. تومورهای گردنی می‌توانند سبب علائم دیگری مانند خش‌دار شدن صدا یا مشکل در بلع نیز بشوند. اگر برآمدگی در گردنتان دارید که برطرف نشده و ضمناً هریک از علائمی که گفتیم را دارید، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

اصلی‌ترین دلیل یک برآمدگی در گردن، تورم گره‌های لنفاوی است که ساختارهای کروی شکل بوده و بخشی از سیستم ایمنی هستند و در سراسر بدن وجود دارند. گره‌های لنفاوی به بدن کمک می‌کنند عفونت‌ها را شناسایی کرده و با آن‌ها بجنگند و به همین دلیل، اغلب متورم می‌شوند


تست‌های تشخیصی

تست‌های زیادی وجود دارند که می‌توان با کمک آن‌ها یک تشخیص پزشکی داد؛ اما اگر بیمار جوان باشد، احتمالاً دلیل برآمدگی در گردن، تومور نیست.
همچنین اگر علائمی از یک عفونت در بدن وجود داشته باشد، نیازی به انجام این تست‌ها نیست. ضمناً پزشک متخصص می‌تواند علائم را بررسی کند. پزشک متخصص معمولاً اول یک آزمایش خون کامل تجویز می‌کند. ممکن است عکس با اشعه X نیز از سینه گرفته شود. اگر علائم هشداردهنده‌ای وجود داشته باشد یا ریسک فاکتورهای سرطان موجود باشند، تست‌های دقیق‌تر باید انجام شوند که شامل نمونه‌برداری می‌باشد.
ضمناً پزشک می‌تواند تست تصویری مانند سی‌تی‌اسکن یا ام آر آی تجویز کند. سونوگرافی نیز گاهی مفید خواهد بود.

سرطان

همان‌طور که گفتیم بیشتر برآمدگی‌ها در گردن خوش‌خیم هستند؛ اما سرطان نیز به هر حال یک احتمال است. در افراد بزرگسال، احتمال اینکه برآمدگی در گردن سرطانی باشد بعد از 50 سالگی بیشتر می‌شود. عادت‌هایی از سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات الکلی نیز می‌توانند در این احتمال تأثیرگذار باشند. استفاده‌ی طولانی‌مدت از تنباکو و الکل، دو تا از بزرگ‌ترین ریسک فاکتورها برای سرطان دهان و گلو می‌باشند.
یکی دیگر از ریسک فاکتورهای معمول برای سرطان‌های گردن، گلو و دهان، عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. این عفونت به طور کلی از راه‌های جنسی منتقل می‌شود و بسیار متداول است. علائم عفونت HPV در حال حاضر در دوسوم موارد تمام سرطان‌های گلو وجود دارد.

در نهایت این که:
برآمدگی در گردن معمولاً ناشی از تورم یک گره لنفاوی است. شایع‌ترین علت این تورم، عفونتی در بدن است که اغلب خودبه‌خود برطرف می‌شود؛ اما شما باید به سایر علائم نیز توجه داشته باشید. اگر برآمدگی که در گردن دارید، دردناک نیست و حرکت نمی‌کند ممکن است تومور باشد. بنابراین باید زودتر به پزشک مراجعه کنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.