تبیان، دستیار زندگی

جویدن مزمن داخل گونه

گاز گرفتن لُپ، علت‌ها و راهکارها

مدام داخل لُپ‌تان را گاز می‌گیرد؟ گاز گرفتن لپ مانند ناخن جویدن، عادتی مرتبط با استرس است که ریشه در اضطراب و اختلال وسواس دارد و اگر درمان نشود، می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
گاز گرفتن داخل لپ ها
گاز گرفتن لپ که به آن مورسیکاتیو بوکاروم (morsicatio buccarum) نیز می‌گویند، عارضه‌ای مزمن است که در آن فرد به طور مکرر، داخل دهان خود را گاز می‌گیرد. این عادت، که آسیب‌زننده است می‌تواند تصادفاً روی بدهد و یا عمداً مکرراً انجام شود. گاز گرفتن لپ در صورتی که در کیفیت زندگی اختلالی ایجاد کند یا سبب آسیب جدی شود، یک اختلال روانی محسوب می‌شود. گاز گرفتن لپ در میان افرادی که استرس زیادی دارند، بیشتر است. اما گاز گرفتن لپ به صورت عادت نادر است.

چه عواملی سبب گاز گرفتن لپ می‌شوند؟

استرس، اضطراب و خستگی می‌توانند عواملی باشند که سبب گاز گرفتن لپ می‌شوند. افرادی که دارای اعتیادهای دهانی مانند ناخن‌ جویدن، سیگار کشیدن، جویدن آدامس بیش از حد، جویدن مداد و خودکار و... هستند؛ بیشتر دچار این مشکل می‌شوند. تحقیقات نشان داده ما معمولاً در سال‌های آخر کودکی روی عادت‌های تکرارشونده بدنی مانند گاز گرفتن لپ متمرکز می‌شویم که می‌تواند تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند. گاهی این اتفاق زمانی می‌افتد که فرد دندان قروچه می‌کند یا در حال خوردن است. سایر مواقع، افراد به صورت عادت، لپ‌های خود را می‌جوند. نتیجه‌ی گاز گرفتن لپ معمولاً به صورت ضایعاتی دیده می‌شود که به شکل پینه‌هایی سفید رنگ داخل لپ‌ها ظاهر شده و در قسمتی هستند که دندان‌ها با لپ‌ها تماس دارند.

اگر دندان قروچه مشکل شماست، طی شب از نایت گارد استفاده کنید یا حتی در طول روز هم می‌توانید از آن کمک بگیرید تا لپ‌هایتان را گاز نگیرید


تراز نبودن دندان‌ها و گاز گرفتن لُپ

ناتراز بودن دندان‌ها در اثر اختلال مفصل فکی گیجگاهی نیز می‌تواند یکی از دلایل گاز گرفتن داخل لپ باشد. این مشکل در برخی از افراد وجود دارد. ناتراز بودن دندان‌ها باعث می‌شود جویدن، خوب و درست انجام نشود و گاهی زبان، لب و یا داخل لپ‌ها گاز گرفته شود. این اتفاق با دندان‌های مصنوعی نیز می‌تواند روی بدهد. وقتی دندان‌های شما با هم تراز نیستند، به خوبی روی هم چفت نمی‌شوند. مغز این را می‌فهمد و گاهی سعی می‌کند با قرار دادن چیزی بین آن‌ها، مشکل را «اصلاح» کند و چه چیزی در دسترس دارد؟ بله، لب‌ها و داخل لپ‌ها! بنابراین اگر گاز گرفتن لپ مشکلی مکرر برایتان شده، بد نیست به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا دندان‌هایتان را از جهت تراز بودن بررسی نماید.

چه زمانی گاز گرفتن لپ یک مشکل است؟

موارد گاز گرفتن لپ از نظر شدت متفاوت‌اند، از یک بار گرفته تا آسیب‌های عمیق و دردناک. پیامدهای اولیه گاز گرفتن داخل لپ‌ها به طور مکرر، آسیب به بافت دهان است که می‌تواند منجر به زخم‌ها و آفت‌های دهانی شود.
اغلب، گاز گرفتن لپ باعث تحلیل رفتن قسمت مشخصی می‌شود، یعنی پوست قسمت مورد نظر مکرراً کنده می‌شود.
در موارد شدید، سطح ناهموار و تخریب شده باعث می‌شود دوباره لپ گاز گرفته شود و کم‌کم تبدیل به یک عادت می‌شود. درد و زخم، بی‌ضررترین نتیجه‌ی گاز گرفتن لپ است؛ اما این زخم‌ها می‌توانند مشکل‌ساز شوند زیرا معمولاً قبل از اینکه ترمیم و صاف شوند دوباره گاز گرفته می‌شوند.
بیشتر بخوانید

10 مشکل دهانی

آیا گاز گرفتن لپ می‌تواند موجب سرطان دهان شود؟

هر چند مطالعه‌ای وجود دارد که ضایعات دهانی را با سرطان دهان مرتبط می‌داند؛ اما این مطالعه کامل نبوده و فقط مختص گاز گرفتن لپ‌ها نیست. اما زخم‌های عمیق و تکرارشونده که‌ ترمیم نمی‌شوند این پتانسیل را دارند که سبب سرطان دهان شوند، زیرا زخم‌ها یا آفت‌هایی روی زبان ایجاد می‌کنند.
گاز گرفتن مکرر لپ‌ها خطرناک است زیرا می‌تواند سبب مشکلاتی در مخاط لپ شود که در بدترین و نادرترین موارد منجر به افزایش احتمال سرطان دهان خواهد شد زیرا بافت لپ را تغییر می‌دهد که در نهایت می‌تواند منجر به تغییراتی در سلول‌ها شود.

گاز گرفتن لپ و دندان عقل

دندان‌های عقل با رشد کردن و بزرگ‌تر شدن می‌توانند مخاط داخل لپ را سابیده یا حتی پاره کنند. این اتفاق اغلب با گاز گرفتن لپ به طور تصادفی و مکرر همراه است.

چگونه گاز گرفتن لپ را متوقف کنیم؟

اگر دیدید مدام داخل لپتان را گاز می‌گیرید، شاید لازم باشد از یک محافظ استفاده کنید که دندان‌پزشک می‌تواند در این زمینه شما را راهنمایی کند. اگر دندان قروچه مشکل شماست، طی شب از نایت گارد استفاده کنید یا حتی در طول روز هم می‌توانید از آن کمک بگیرید تا لپ‌هایتان را گاز نگیرید.

نایت گارد

استرس و گاز گرفتن لپ

اگر علت گاز گرفتن لپ‌تان با استرس یا وسواس مرتبط است، پس رفتاردرمانی شناختی می‌تواند به شما کمک کند.
برای به حداقل رساندن آسیب ناشی از گاز گرفتن داخل لپ، نکات زیر را رعایت کنید:
عوامل مؤثر را بشناسید: وقتی استرس دارید یا نگران و منتظر هستید، لپ‌هایتان را می‌جوید؟ وقتی متوجه شدید چه زمان‌هایی معمولاً این کار را می‌کنید، می‌توانید جایگزینی برای جویدن لپتان پیدا کنید، که بدیهی‌ترین آن آدامس است.
از لیپ بالم استفاده کنید: اگر مشکلتان جویدن لب‌ها یا گاز گرفتن آن‌هاست از لیپ بالم یا همان کرم نرم‌کننده لب استفاده کنید.
استرستان را کم کنید: از استرس‌هایتان کم کنید و عادت‌های سالم را در پیش بگیرید، مثلاً ورزش کنید، نفس عمیق بکشید و مدیتیشن انجام دهید.
هیپنوتیزم را امتحان کنید: یافته‌ها نشان می‌دهند در برخی موارد هیپنوتیزم می‌تواند به کاهش عادت‌های وسواسی کمک کند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.