تبیان، دستیار زندگی

به بهانه اکران «منطقه پرواز ممنوع»؛

فیلمی برای دهه هشتادی‌ها

مهدی دادمان قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در یادداشتی عنوان کرد که «منطقه پرواز ممنوع» یک فیلم سینمایی برای مخاطبان دهه هشتادی سینما است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فیلم منطقه پرواز ممنوع
مهدی دادمان قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در آستانه اکران فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی امیر داسارگر در قالب یادداشتی به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های این فیلم سینمایی پرداخت.

متن این یادداشت را در ادامه می‌خوانید؛

نوجوانی بیش از دهه‌های دیگر حیات انسانی، مورد غفلت واقع می‌شود چرا که در بسیاری از برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، اجتماعی یا تربیتی نوجوان را یا از یک سو به جوان الحاق می‌کنند و یا به کودک. حال آن که نونهالی و نوجوانی دوران اصلی شکل‌گیری شخصیت هر فرد است و از همین رو نیازمند توجه ویژه.

دهه هشتادی بیش از آن که به دنبال قهرمان دوست داشتنی‌اش بگردد، می‌خواهد خودش یک قهرمان باشد، می‌خواهد بزرگترها به او اعتماد کنند و میدان مسئولیت برایش فراهم شود و برای دنیای اطرافش کاری بکند.


آسیب‌شناسی معدود حرکت‌های فرهنگی- تربیتی نوجوانانه نشان می‌دهد که در این برنامه ها عمدتا نوجوان را یک مخاطب تعریف کردند. در حالی که نوجوانی دوره مسئولیت‌پذیری اجتماعی‌ست.

گاهی ما بزرگترها فکر می‌کنیم که نوجوان‌ها به دنبال قهرمان‌هایی هستند تا آن‌ها را دوست داشته باشند و با الگو قرار دادن آن‌ها خود را شبیه آن‌ها کنند اما این توصیف دقیقی نیست! دهه هشتادی بیش از آن که به دنبال قهرمان دوست داشتنی‌اش بگردد، می‌خواهد خودش یک قهرمان باشد، می‌خواهد بزرگترها به او اعتماد کنند و میدان مسئولیت برایش فراهم شود و برای دنیای اطرافش کاری بکند.

کودک بیش از همه، محبت و توجه می‌خواهد و جوان احتیاج به اعتماد به نفس دارد تا میدان را برای فعالیت خود باز کند اما نوجوان، اعتماد دیگران را می‌خواهد تا قهرمان دوران خود شود از این جاست که باید سینمای نوجوان را یک سینمای استراتژیک خواند. خاصه آنکه قهرمان داشته باشد و قهرمانانش، خود نوجوان باشند.

«منطقه پرواز ممنوع» یک فیلم قصه‌گوی جذاب است که این اصول را به خوبی فهم کرده و با روایتی جذاب و بی‌لکنت، مخاطب دهه هشتادی خودش را همراه قهرمان نوجوان قصه می‌کند و همدلانه به جنگ بدی‌ها می‌فرستدشان.

علاوه‌ بر این «منطقه پرواز ممنوع» به خوبی توانسته ارزش‌های اصیل و مسائل روز انقلاب را به زبانی شیوا، جذاب و قصه‌گو روایت کرده و حتی مخاطب بزرگسال را نیز تا انتها همراه خود می‌کند.


منبع: خبرگزاری مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .