تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با نکاتی جالب در مورد موتور هواپیما

موضوع و میزان اهمیت موتور هواپیما در انجام پروازهای داخلی و خارجی که با تهیه بلیط خارجی و داخلی امکان پذیر است سبب شده تا برخی از مواردی که درباره ممکن است مورد سوال قرار بگیرد را بیان کنیم. پس اگر برای شما نیز در این مورد سوالاتی پیش آمده با ما در این مقاله همراه باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هواپیما، موتور هواپیما
زمانی که شما با خرید بلیط هواپیما سوار یک هواپیمای مسافربری می شوید و در باند پرواز قرار می گیرید با شتاب گرفتن این وسیله نقلیه شما به صندلی خود چسبیده خواهید شد و هرچه میزان شتاب بیشتر می شود فشاری که شما را به پشتی صندلیتان چسبانده است نیز بیشتر می شود.
اگر در همین لحظه به بیرون نگاهی بیندازید متوجه می شوید که مناظری که در اطراف باند پرواز قرار دارند با سرعت محو می شوند و بعد از لحظاتی هواپیمایی که شما با تهیه بلیط خارجی و یا داخلی  و با استفاده از بلیط ارزان هواپیما در حال سفر با آن هستید از زمین جدا شده و در آسمان بی کران شروع به پرواز خواهد کرد.

تمامی این اتفاق هایی که از شروع حرکت هواپیما تا بلند شدن آن و معلق ماندن در آسمان رخ می دهد بدون وجود موتورهای قدرتمند در این وسیله امکان پذیر نیستند. موتورهایی که با فناوری بسیار پیچیده طراحی و ساخته شده اند تا بتوانند با ایجاد قدرت و شتاب مورد نیاز این غول فلزی را به آسمان ببرد و  با داشتن وزن زیاد آن به همراه مسافرانی که با تهیه بلیط هواپیما و در برخی موارد با تهیه بلیط ارزان هواپیما قصد سفر دارند را در هوا معلق نگاه دارد.

مهم ترین عامل در انجام این فرآیند میزان قدرت موتور هواپیما می باشد به همین دلیل نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. همین موضوع و میزان اهمیت موتور هواپیما در انجام پروازهای داخلی و خارجی که با تهیه بلیط خارجی و داخلی امکان پذیر است سبب شده تا برخی از مواردی که درباره ممکن است مورد سوال قرار بگیرد را بیان کنیم. پس اگر برای شما نیز در این مورد سوالاتی پیش آمده با ما در این مقاله همراه باشید.

یک موتور هواپیما تا چه میزان قدرتمند است

برای اینکه راحتتر به میزان قدرتی که ممکن است یک موتور هواپیما تولید کند پی ببریم به جای استفاده از اصطلاحات پیچیده و عجیب ریاضی از ماشین های فرمول یک استفاده می کنیم.

یک موتور هواپیما می تواند قدرتی معادل با حدود 28 ماشین فرمول یک را تولید کند که  به نوبه خود قدرتی زیاد می باشد البته اگر غیر این می بود امکان به پرواز درآمدن این غول فلزی با داشتن وزن زیاد به همراه وزن مسافرانی که با تهیه بلیط هواپیما سوار بر این وسیله نقلیه هستند وجود نداشت.

بسیاری از سازندگان از اینکه این موتور چگونه توانست در صنعت هواپیمایی جایگاهی خیره کننده را بدست آورد در حیرت و تعجب به سر می برند. امروزه موتورهایی که برای هواپیما طراحی و ساخته می شود از نوین ترین فناوری در این زمینه بهرمند هستند که برای افزایش قدرت خروجی موتور به کار گرفته شده اند.

البته بکار گرفتن این فناوری در ساخت موتور هواپیما باعث پیچیدگی بسیار در تولید موتور هواپیما شده است که همین موضوع سبب شده تعمیر و نگهداری آن نیز تنها توسط چند شرکت مهندسی در چند کشور محدود انجام شود که برای انجام آن هزینه زیادی را دریافت می کنند.

بزرگترین موتور در ساخت کدام هواپیما بکار گرفته شده است؟

بزرگترین موتور هواپیما موجود در جهان که برای انجام پروازهای بین المللی که مسافران با تهیه بلیط هواپیما و با خرید بلیط خارجی می توانند از نزدیک از آن دیدن کنند در هواپیمای بوئینگ 777-300 بکار گرفته  شده است.

این موتور با داشتن قطری 3.25 متری قادر به تولید نیروی پرتاب 115000 پوندی می باشد که توسط ژنرال الکتریک تولید شده است. از این موتورها در شرکت هواپیمایی KLM برای جابجایی مسافرانی که می خواهند با خرید بلیط هواپیما و برای سفرهای خارجی با تهیه بلیط خارجی از این استفاده می شود. این نوع هواپیماها در این شرکت به راحتی قابل شناسایی هستند زیرا برای نام گذاری آنها از سایت های میراث جهانی استفاده شده است.نام یکی از این هواپیماها از پارک ملی یلو استون گرفته شده است.
هواپیما، موتور هواپیما

برای تعمیرات این موتورها به کجا برده می شوند؟

هنگامی که اقدام به خرید یک خودرو می کنید سازنده خودرو به شما پیشنهاد می کند که خودرو خود را برای سرویس شدن در دوره های منظم به تعمیرگاه ببرید. اما پایندی به این موضوع و رفتن به تعمیرگاه برای انجام سرویس های مورد نیاز در هر دوره بسته به نظر صاحب خودرو می باشد و الزامی از طرف شرکت سازنده وجود نخواهد داشت.

اما در صنعت هوایی قضیه جور دیگری رقم میخورد. تمامی اقداماتی که برای تعمیر و نگهداری، بررسی و اصلاحات باید در یک هواپیما انجام بپذیرد باید بصورت اجباری در دوره های منظم انجام پذیرد. تا شرکت هواپیمایی که برای ارائه خدماتی چون فروش بلیط هواپیما، ارائه بلیط خارجی و داخلی از آن هواپیما استفاده می کند بتواند بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دهد.

در این مورد مقامات فرودگاهی، سازمان های ایمنی پرواز و سایر اپراتورهای هواپیمایی همگی بر این موضوع نظارت می کنند تا تمام تعمیرات مورد نیاز برای هواپیما در زمان مشخص و در طول دوره مشخص شده انجام گرفته شده باشد.

در صورتی که هواپیمایی این سرویس دوره ای را انجام نداده باشد و مورد بازرسی قرار نگرفته باشد قطعا توسط سازمان های مربوطه از پرواز کردن آن خودداری بعمل می آید و شرکت هواپیمایی برای فروش بلیط هواپیما خود ازاین هواپیما نمی تواند استفاده کند تا زمانی که سرویس های مربوطه را انجام دهد و دوباره آماده سرویس دهی شود.

برای مشخص شدن زمان هر سرویس برای هواپیما از چرخه پرواز استفاده می شود و با توجه به میزان ساعاتی که هواپیما پرواز کرده سنجیده می شود.

چرخه هوایی چیست؟

برای محاسبه سن یک موتور هواپیمایی از ساعات پرواز و چرخه پرواز استفاده می کنند.

برای انکه با چرخه پرواز بیشتر آشنا شوید به فرمول زیر توجه کنید:

یک چرخه برابر خواهد بود با یک تیک آف به اضافه یک فرود

با توجه به تعریف بالا می توان گفت انجام پرواز مستقیم یعنی بدون فرود در فرودگاهی غیر از فرودگاه مقصد از مبدا که مسافران برای سفرهای خارجی با خرید بلیط خارجی ایرلاین مورد نظر و در صورت استفاده از بلیط لحظه آخر به خرید بلیط ارزان هواپیما برای رسیدن به مقصد اقدام کرده اند یک چرخه گفته می شود.

در صورتی که این مسیر توسط هواپیما به صورت رفت و برگشت باشد این هواپیما دو چرخه پروازی را انجام داده است که مسافران با تهیه بلیط خارجی و داخلی از خدمات آن بهرمند شده اند.
موتور هواپیما، هواپیما

زمان مناسب برای سرویس موتور هواپیما

بعد انجام هر چرخه پرواز موتورها را برای انجام تعمیراات جزئی و یا کلی مورد بررسی قرار می دهند تا برای مسافرانی که با ترفندهای مختلف موفق به خرید بلیط ارزان هواپیما شده اند با خیالی آسوده و بدون بروز کوچکترین مشکل به مقصد خود برسند.

البته نوع موتور هواپیما یکی از مهم ترین عوامل در تعداد این بررسی ها به حساب می آید. به عنوان مثال موتورهایی که در ایرباس A330 قرار دارند در هر 7300 چرخه به تعمیر اصلی و در هر 200 تا 400 چرخه به بررسی نیاز دارند. این بررسی ها سبب می شود تا مسافران که با بلیط ارزان هواپیما قصد سفر دارند با اطمینان از این هواپیماها استفاده کنند.

مساحت مورد نیاز برای گاراژ هواپیما

با نگاهی کلی به اندازه یک هواپیما می توان تا حدودی مساحت مورد نیاز برای کاراژ هواپیما را حدس زد. در جهان وجود دارند گاراژهایی برای هواپیما که مساحت آنها بیش از 40 هزار متر مربع یعنی چیزی حدود 6 زمین فوتبال می باشد.

زمان مورد نیاز برای باز کردن یک موتور هواپیما

این کار در شرکت های هواپیمایی به شیوه های خصوصی انجام می شود که همین موضوع سبب می شود که نتوان زمان دقیقی از این فرآیند اعلام کرد.

به عنوان مثال در شرکت KLM بخش های تعمیر و نگهداری و همچنین فروشگاه موتور به صورت اختصاصی تعبیه شده است. در این شرکت برای هر نوع هر نوع هواپیمایی که این شرکت از آن برای فروش بلیط ارزان هواپیما بهره می برد یک موتور زاپاس وجود دارد تا در صورت بروز مشکل با موتور اصلی جابجا شود تا مسافرانی که با بلیط ارزان هواپیما قصد سفر دارند معطل نشوند و به پرواز خود برسند.

منبع: بلیط خارجی