تبیان، دستیار زندگی

فواید و مضرات احتمالی ورزش کردن قبل صبحانه

چرا بهتر است قبل از صبحانه ورزش کنید؟

زمان «غیرمناسب» برای ورزش کردن وجود ندارد، مگر اینکه نیمه شب باشد! اما اگر هدفتان چربی سوزی باشد چطور؟ مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد ورزش کردن قبل از صبحانه می‌تواند از جهت چربی سوزی مفیدتر باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فعالیت بدنی در صبحگاه
بهترین زمان ورزش کردن چه زمانی است؟ زمان ایده آل برای ورزش کردن و عرق ریختن بسته به برنامه و شرایط شما می‌تواند، صبح، بعدازظهر و یا عصر باشد. برخی از افراد دوست دارند روزشان را با ورزش و تحرک شروع کنند؛ اما عده‌ای نیز ترجیح می‌دهند عصرها تمرین و ورزش کنند تا در پایان روز، از تنش‌هایی که طی روز دچارش بوده‌اند رها شوند. حتی ممکن است شما بسته به حس و حال و برنامه‌هایتان، هر بار زمان متفاوتی را برای ورزش کردن در نظر بگیرید.
زمان «غیرمناسب» برای ورزش کردن وجود ندارد، مگر اینکه نیمه شب باشد! اما اگر هدفتان چربی سوزی باشد چطور؟ مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد ورزش کردن قبل از صبحانه می‌تواند از جهت چربی سوزی مفیدتر باشد. البته این ایده جدید نیست و از سال‌ها پیش باب بوده که صبح‌ها با معده خالی تمرینات هوازی انجام شود تا چربی سوزی افزایش بیابد. اکنون پژوهشی جدید به این شواهد افزوده است.

مطالعه‌ی جدید در مورد ورزش صبحگاهی و چربی سوزی چه می‌گوید؟

در این مطالعه، محققان از 30 مرد چاق یا دارای اضافه وزن خواستند تا در یک برنامه‌ی آزمایشی شرکت کنند. یک گروه از مردان پیش از صبحانه ورزش کردند در حالی که گروهی دیگر بعد از صبحانه به ورزش و تمرین پرداختند. گروه سوم نیز طبق معمول به فعالیت‌های روزانه خود مشغول بودند و گروه کنترل را تشکیل می‌دادند.
این افراد به مدت 60 دقیقه با شدت متوسط دوچرخه ثابت را رکاب زدند. سپس محققان، شاخص‌های خونی گوناگون را بررسی کردند تا ببینند چطور به ورزش و تمرین پاسخ داده‌اند. نتیجه اینکه مردهایی که پیش از صبحانه ورزش کرده بودند، دو برابر مردانی که بعد از صبحانه ورزش کرده بودند چربی سوزاندند. بر این اساس، اگر سعی دارید وزن کم کنید ورزش کردن قبل از صبحانه می‌تواند به نفعتان باشد.
از طرفی دیگر، تفاوت چربی سوزی بین دو گروه، روی وزنشان اثری نگذاشته بود. بعد از شش هفته، سرعت کاهش وزن بین این دو گروه یکسان بود. یعنی چربی سوزی بیشتر در گروهی که قبل از صبحانه ورزش کرده بودند، منجر به کاهش وزن بیشتر نشده بود. البته این احتمال وجود دارد که اگر مطالعه‌ی مورد نظر مدت طولانی‌تری ادامه پیدا می‌کرد، تفاوتی در کاهش وزن دو گروه مشاهده می‌شد.

افرادی که پیش از صبحانه ورزش کرده بودند، دارای پروتئین‌های مهم بیشتری که گلوکز را از جریان خون به سلول‌ها می‌رساند بودند. این تغییرات از جنبه‌ی سلامت متابولیکی باارزش است


مردانی که قبل از صبحانه ورزش کرده بودند، با وجود اینکه وزن بیشتری نسبت به گروه دیگر کم نکرده بودند؛ اما نسبت به آن‌ها فواید بیشتری نصیبشان شد. آن‌هایی که قبل از صبحانه ورزش کرده بودند، انسولین خونشان کمتر بالا رفته بود(با وجود اینکه صبحانه‌ها در گروه‌ها یکسان بود). ضمناً عضلات مردانی که قبل از صبحانه ورزش کرده بودند نسبت به انسولین، بیشتر پاسخگو بوده و نیاز نداشتند انسولین زیادی ترشح کنند تا گلوکز را به سلول‌ها برسانند.

چرا این مسئله مهم است؟ تحقیقات علمی، بهبود در حساسیت به انسولین را با سلامتی بهتر مرتبط می‌داند. افرادی که پیش از صبحانه ورزش کرده بودند، دارای پروتئین‌های مهم بیشتری که گلوکز را از جریان خون به سلول‌ها می‌رساند بودند. این تغییرات از جنبه‌ی سلامت متابولیکی باارزش است. در واقع این موضوع با کنترل سطح قند خون، به طور بالقوه خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

چرا ورزش کردن قبل از صبحانه موجب افزایش چربی سوزی می‌شود؟ وقتی شما چیزی نخورده‌اید، سطح انسولین‌تان پایین است. وقتی انسولین پایین است، یک آنزیم کلیدی به نام لیپاز حساس به هورمون که موجب سوخت چربی در سلول‌های چربی می‌شود فعال خواهد شد؛ اما وقتی غذایی می‌خورید، انسولین بالا رفته و سلول‌های عضله از کربوهیدرات‌های گرفته شده از این غذا به عنوان سوخت استفاده خواهند کرد نه از چربی. در واقع انسولین، قفلی بر سلول‌های چربی و چربی سوزی می‌گذارد و این چیزی نیست که ایده آل افرادی باشد که قصد لاغر شدن دارند.

قبل از صبحانه ورزش کنیم یا نه؟

آیا باید از این به بعد صبح‌ها قبل از خوردن صبحانه ورزش کنید؟ چیزی که این مطالعه نشان داد لزوماً شامل حال همه‌ی افراد نمی‌شود؛ زیرا فقط روی مردها انجام شد. این احتمال وجود دارد که نتایج روی زن‌ها متفاوت باشد. ضمناً، سرعت کاهش وزن بین دو گروه تفاوتی نداشت؛ اما ورزش کردن قبل از صبحانه از جهت شاخص‌های متابولیکی مفیدتر بوده است. مطالعه‌ی دیگری دریافته وقتی زنان شرکت کننده هر روز صبح پیاده‌روی تند انجام می‌دادند، در طول روز بیشتر ورزش می‌کردند. همچنین، اشتهایشان کمتر بود.

مضرات احتمالی ورزش کردن قبل از صبحانه

هر چیزی خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد! اگر شما قبل از خوردن صبحانه ورزش کنید شاید چربی بیشتری بسوزانید اما آیا با آن شدتی که لازم است ورزش خواهید کرد؟ بعد از یک شب تا صبح چیزی نخوردن، ذخایر گلیکوژن شما تحلیل رفته است و این می‌تواند باعث کُندی و بی‌حالی شود. اگر غذا نخوردن و معده خالی باعث کاهش شدت تمرینات ورزشی‌تان شود، ممکن است از همان فوایدی که از خوردن پیش از تمرین نصیبتان می‌شود بی‌بهره بمانید؛ اما اگر قصد دارید یک جلسه تمرینی با شدت پایین تا متوسط داشته باشید، قبل از صبحانه ورزش کردن ممکن است برایتان سودمند باشد زیرا شما بدنتان را وادار به تمرینات سخت و پُرشدت نمی‌کنید. پس باید ببینید چه روشی برایتان مؤثرتر است!
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.