تبیان، دستیار زندگی

آیا کرم‌های موبر برای زدودن موهای زائد گزینه مناسبی هستند؟

آشنایی با بهترین و بی‌دردترین روش مو زدایی

همیشه شب را برای زدودن موهای زائد انتخاب کنید چون پوست این امکان را خواهد داشت که به خوبی استراحت کند و درنهایت قرمزی‌های احتمالی ایجادشده روی پوست، تا روز بعد محو خواهد شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کرم موبر
امروزه صنعت زیبایی به دنبال راهی است تا موهای زائد را در کمترین زمان و با بهترین و ماندگارترین نتیجه از بین ببرد زیرا اپیلاسیون با موم، دردناک است و استفاده از ژیلت نیز دردسرهای خاص خودش را دارد، از جمله اینکه رشد دوباره موها بسیار سریع خواهد بود. از این‌رو، بسیاری از بانوان بر این باورند که کرم‌های موبر تنها روش ممکن برای موزدایی است. این کرم‌ها بهترین و بی‌دردترین روش برای موزدایی از کل بدن محسوب می‌شوند.

نحوه عملکرد کرم‌های موبر

کرم‌های موبر حاوی مواد شیمیایی هستند که با حمله به کراتین (ماده اصلی تشکیل‌دهنده ساختمان مو)، موها را حل می‌کنند. بانوانی که برای اپیلاسیون، در جستجوی تکنیک‌های بی‌درد هستند معمولاً به این نوع کرم‌ها رومی‌آورند. هرچند این کرم‌ها میان دختران نوجوان که موهای زائد ظریف و اندکی دارند، رایج‌تر است.

نحوه رویش موها بعد از مصرف کرم‌های موبر

کرم‌های موبر، مانند موچین،‌ موم یا اپیلاتورهای برقی، موها را از ریشه جدا نمی‌کنند یا مانند ریش‌تراش، موها را نمی‌شکنند، بلکه موها حل می‌شوند. با این حال ریشه موها هیچ‌گونه آسیبی نمی‌بیند و دقیقاً به همین دلیل، موها بعد از 4 تا 6 روز دوباره پدیدار می‌شوند که البته زمان نسبتاً کوتاهی است.

شیوه استفاده از کرم‌های موبر

موزدایی با کرم‌های موبر، بسیار ساده است. کرم را روی پوست کاملاً تمیز و خشک بزنید. در استفاده از کرم سخاوت به خرج دهید! اجازه دهید کرم به مدت 5 تا 8 دقیقه روی پوست بماند. معمولاً مدت زمان لازم روی بسته محصول درج شده است. هرگز از این مدت فراتر نروید. درنهایت موضع مورد نظر را با آب فراوان بشویید.

تحت هیچ شرایطی نباید از کرم‌های موبر برای نواحی حساس یا آسیب‌دیده پوست استفاده کنید. درست است که زدودن موهای زائد با کرم‌های موبر بسیار کاربردی، سریع و بی‌درد است، بعضی از این کرم‌ها حاوی مقادیر زیادی اوره و بعضی دیگر حاوی مشتقات گوگرد هستند


به یاد داشته باشید حساسیت به کرم‌های موبر بسیار رایج است. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از اولین مصرف،‌ حتماً مقداری از کرم را روی قسمت کوچکی از پا بزنید تا اگر احیاناً به این ماده حساسیت داشتید، ناگهان غافلگیر نشوید! بعد از اینکه کرم را امتحان کردید، حتماً حداکثر 48 ساعت صبر کنید و اگر در این مدت هیچ‌گونه علائمی از حساسیت مشاهده نکردید، اپیلاسیون را آغاز کنید. قبل از شروع کار،‌ برای جلوگیری از شکل‌گیری موهای زیرپوستی، حتماً پوست را پاک‌سازی یا همان لایه‌برداری کنید. بعد از اتمام کار نیز لازم است پوست را با مواد بدون الکل مرطوب کنید تا امکان بروز التهاب پوستی به حداقل برسد. افرادی که به درمان‌ها و روش‌های خانگی علاقه‌مند هستند، بعد از اپیلاسیون، موضع را با آب نصف یک عدد لیموترش ماساژ می‌دهند چون لیموترش در سلامت و شادابی پوست معجزه می‌کند.
بعد از اپیلاسیون با کرم‌های موبر، لایه شاخی پوست که حکم لایه محافظ را دارد، باید دوباره ‌ترمیم شود و این ترمیم نیز چند روزی طول خواهد کشید. توصیه ما به شما این است که تا 48 ساعت در معرض آفتاب نباشید و در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب، حتماً از کرم ضدآفتاب قوی استفاده کنید. خوشبختانه در گذر زمان فرمول کرم‌های موبر آن‌قدر پیشرفت کرده که می‌توان گفت امروزه کمتر فراورده موبری در بازار، منجر به جوش و حساسیت پوستی می‌شود.

نحوه انتخاب کرم موبر

بهترین کرم موبر،‌ کرمی است که توان موزدایی قسمت زیادی از موهای زائد را داشته باشد. با این حال توصیه می‌شود کرم را با توجه به ناحیه موردنظر انتخاب کنید. اپیلاسیون ساق پا معمولاً بی‌دردسرتر است چون این ناحیه در مقایسه با صورت، پوست مقاوم‌تری دارد. با این حال، حتماً قبل از مصرف، ماده را روی پوستتان امتحان کنید. اگر تصمیم دارید تمام بدن را با این کرم‌ها اپیلاسیون کنید، لازم است نکاتی را مدنظر داشته باشید. به عنوان مثال هنگام موزدایی ناحیه تناسلی (مردانه یا زنانه) لازم است جوانب احتیاط را رعایت کنید.
شاید این سؤال در ذهنتان مطرح شود که آیا این کرم‌ها برای اپیلاسیون صورت گزینه مناسبی هستند؟ صادقانه اعتراف می‌کنیم که بهترین و ماندگارترین روش برای اپیلاسیون ناحیه فوقانی لب‌ها (اصطلاحاً پشت لب)، موم سرد یا گرم است چون با پیاده‌سازی این روش، موها در فاصله زمانی طولانی‌تری رشد خواهند کرد.
با تمام این تفاصیل اگر موی زائد انبوهی ندارید، کرم‌های اپیلاسیون می‌توانند گزینه خوبی باشند و در این صورت کرم‌های موبر مخصوص صورت بهترند چون ملایم‌تر هستند و غالباً منجر به التهاب پوستی نمی‌شوند.

شیوه زدودن موهای زائد ناحیه تناسلی با کرم‌های موبر

بدون شک وقتی صحبت از اپیلاسیون این ناحیه حساس به میان می‌آید، اغلب روش‌ها به نوعی سخت و شاید دردآور جلوه می‌کنند. خوشبختانه ژیلت و کرم‌های موبر، گزینه مناسبی برای موزدایی از این ناحیه محسوب می‌شوند ولی از آنجا که استفاده از ژیلت عموماً با جراحاتی همراه است، کرم‌های موبر طرفداران بیشتری دارند. البته عده‌ای بر این باورند که مواد شیمیایی موجود در این کرم‌ها برای این ناحیه حساس مضر است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم هنگام خرید، سراغ کرم‌هایی بروید که منحصراً برای صورت و این ناحیه طراحی شده‌اند.
کرم‌های موبر برای ناحیه تناسلی گزینه مناسبی هستند ولی باید قبل و حین مصرف احتیاط کنید و پیش‌بینی‌های لازم را به عمل بیاورید. حین کار حتماً از آینه استفاده کنید تا دقیقاً بدانید کرم را به چه قسمت‌هایی می‌زنید. یادتان باشد غشای مخاطی این ناحیه هرگز نباید با کرم موبر تماس پیدا کند و کرم هرگز نباید بیش از زمان توصیه‌شده، روی پوست باقی بماند چون قطعاً عوارض دردناکی در انتظارتان خواهد بود.
حتماً قبل از مصرف کرم، از عدم حساسیت‌زایی آن، طبق آنچه توضیح داده شد، اطمینان حاصل کنید. درنهایت، قبل از شروع، ناحیه تناسلی را کاملاً خشک کنید چون کرم روی پوست مرطوب کارایی نخواهد داشت. بعد از سپری شدن زمان ذکرشده روی بسته محصول، کرم را با کاردک موجود به آرامی از روی پوست بردارید و موضع را با آب فراوان بشویید. یادتان باشد قبل از برداشتن کرم از روی پوست این ناحیه، شستشو را آغاز نکنید چون این احتمال وجود دارد که کرم با غشای مخاطی تماس پیدا کند که قطعاً اتفاق خوبی نخواهد بود بنابراین حتماً اول کرم را با کاردک از روی پوست بردارید و بعد به فکر شستن باشید.

فواید و مضرات کرم‌های موبر

زدودن موهای زائد با کرم‌های موبر، در مقایسه با موم یا ژیلت، کم‌دردتر است. این کرم‌ها برای اپیلاسیون ساق پا و نیز نواحی کوچکی که دسترسی به آن‌ها به سختی امکان‌پذیر است گزینه مناسبی هستند، در تمام مغازه‌ها و بوتیک‌های لوازم آرایشی یافت می‌شوند و از آنجا که برای مصرف آن‌ها نیازی به مراجعه به سالن‌های آرایشی نیست، بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. علاوه بر این، کرم‌های موبر برخلاف ژیلت، هیچ‌گونه بریدگی یا زخم عمیقی روی پوست ایجاد نمی‌کنند و سرعت رشد موها بعد از مصرف آن‌ها به مراتب کندتر از زمانی است که از ژیلت استفاده می‌شود.
اگر شما از آن گروه افرادی هستید که پوست حساسی دارید، ممکن است پوستتان بعد از مصرف کرم موبر آزرده شود. خبر خوب اینکه امروزه تقریباً تمام کرم‌های موبر موجود در بازار غنی از آلوئه‌ورا و ویتامین E هستند؛ یعنی موادی که در تسکین پوست معجزه می‌کنند.
این نکته را فراموش نکنید که تحت هیچ شرایطی نباید از کرم‌های موبر برای نواحی حساس یا آسیب‌دیده پوست استفاده کنید. درست است که زدودن موهای زائد با کرم‌های موبر بسیار کاربردی، سریع و بی‌درد است، بعضی از این کرم‌ها حاوی مقادیر زیادی اوره و بعضی دیگر حاوی مشتقات گوگرد هستند. آن گروه از کرم‌های موبری که حاوی اوره هستند، همزمان هم موها را به نوعی حل می‌کنند و هم لایه شاخی (خارجی‌ترین لایه سطح روپوست) که نقش محافظ پوست را دارد، از بین می‌برند. آن گروه از کرم‌های موبری که حاوی مشتقات گوگرد هستند نیز به صورت شیمیایی به سلول‌های پوست و مو حمله می‌کنند. محققان بر این باورند که مصرف مستمر کرم‌های موبر ممکن است در بلندمدت باعث مسمومیت شود بنابراین بهتر است این کرم‌ها به طور مداوم مورد استفاده قرار نگیرند.
نکته بسیار مهم دیگر اینکه همیشه شب را برای زدودن موهای زائد انتخاب کنید چون پوست این امکان را خواهد داشت که به خوبی استراحت کند و درنهایت قرمزی‌های احتمالی ایجادشده روی پوست، تا روز بعد محو خواهد شد.

منبع: هفته نامه سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.