تبیان، دستیار زندگی

مهمترین عامل اختلافات خانوادگی

مهمترین عامل اختلافات خانوادگی و طلاق‌های عاطفی است. تصور بسیاری از افراد که تصور می‌کنند بیشترین عامل اختلافات در زندگی زناشویی دلایل اقتصادی و معیشتی دارد ولی مشاهدات میدانی و مراجعات زوجین به روانشناسان نشان می‌دهد که ریشه و اساس اختلافات به خاطر نداشتن مهارت‌های ارتباطی و درماندگی در این حوزه رفتاری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ازدواجبه نقل از خبرگزاری مهر طاهره عزیزپور بیان کرد: درماندگی ارتباطی، مهمترین عامل اختلافات خانوادگی و طلاق‌های عاطفی است.

تصور بسیاری از افراد که تصور می‌کنند بیشترین عامل اختلافات در زندگی زناشویی دلایل اقتصادی و معیشتی دارد ولی مشاهدات میدانی و مراجعات زوجین به روانشناسان نشان می‌دهد که ریشه و اساس اختلافات به خاطر نداشتن مهارت‌های ارتباطی و درماندگی در این حوزه رفتاری است.

وی تصریح کرد: ارتباط مؤثر، تسلط کلامی، اعتمادبه‌نفس، کنترل خشم، ارتباط غیرکلامی و زبان بدن، مهارت‌های شنیدن و دریافت پیام و همچنین تحلیل پیام‌های پنهان در کلام تنها بخشی از مهارت‌هایی است که زوجین به دلیل ناآشنایی با آن‌ها در تعامل با شریک زندگی خود دچار درماندگی ارتباطی می‌شوند.

این مشاور روانشناس ادامه داد: افرادی که در روابط خود دچار درماندگی ارتباطی هستند اغلب مشکلات مشترکی دارند آن‌ها همواره درگرفتن حداقل حق‌وحقوق زندگی خود ناتوان هستند و گوشه‌نشینی، انزوا و در مواردی افسردگی بخشی از چالش‌های آن‌هاست.

وی بابیان اینکه درماندگی ارتباطی باعث کاهش علاقه بین زوجین می‌شود افزود: کسانی که بدون شناخت خود و طرف مقابل، دیگری را بااحساس کورکورانه دوست دارد پس از ازدواج به دلیل نداشتن ارتباط مؤثر، راهشان از یکدیگر جدا می‌شود و این احساس تبدیل به بی‌تفاوتی نسبت به یکدیگر و حتی تنفر می‌شود، درحالی‌که ممکن است هرکدام از طرفین، افراد خوبی باشند ولی در کنار یکدیگر نمی‌توانند گروه قوی و خانواده‌ای ریشه‌دار را تشکیل دهند که همه این‌ها به دلیل ضعف در برقراری ارتباط است.

شکی نیست که نوع ارتباط زوجین در رفتار فرزندان نیز تأثیرگذار است مطالعات نشان می‌دهد که نوجوانانی که در ارتباط با والدین احساس نارضایتی کرده و عشق و مراقبت کافی از طرف پدر و مادر خود دریافت نمی‌کنند، احتمال اینکه دچار ناراحتی‌های عاطفی، مشکلات مدرسه، و مصرف مواد مخدر شوند بالاتر است


عزیز پور گفت: در حال حاضر خانواده‌ها به‌جای تمرکز بیش‌ازاندازه و وسواسی به موضوعات اقتصادی و کسب درآمد بیشتر باید درصدد گفت‌وگو در خانواده و ارتباط اجتماعی مؤثر در جامعه  باشند چراکه رفع مشکلات و کاهش تنش و هیجانات منفی تنها عامل اقتصادی ندارد بلکه ریشه اختلافات در گفتمان زوجین نهفته است.

این رفتارشناس ابراز کرد: رضایت خانواده با نوع ارتباطات اعضا مرتبط است؛ حمایت، مذاکره، برداشت مثبت، برقراری ارتباط متناسب با نیازها و نشان دادن درک اعضای خانواده از یکدیگر تنها تعدادی از رفتارهای ارتباطی است که برای ایجاد یک خانواده سالم و خوشحال، لازم است.

 وی شبکه‌های مجازی را یکی از عوامل درماندگی ارتباطی بین زوجین دانست و افزود: نداشتن مهارت‌های ارتباطی و عدم گفت‌وگوی سالم همسران، خانواده‌ها را متزلزل کرده که البته فضای مجازی هم مزید بر علت شده است چراکه بخشی از نیازهای گفت‌وگو افراد در طول روز در فضای ابهام‌آلود و خاکستری شبکه‌های مجازی مرتفع می‌شود که همین امر باعث کاهش مضاعف ارتباط زوجین می‌شود.

عزیزپور خاطرنشان کرد: شکی نیست که نوع ارتباط زوجین در رفتار فرزندان نیز تأثیرگذار است مطالعات نشان می‌دهد که نوجوانانی که در ارتباط با والدین احساس نارضایتی کرده و عشق و مراقبت کافی از طرف پدر و مادر خود دریافت نمی‌کنند، احتمال اینکه دچار ناراحتی‌های عاطفی، مشکلات مدرسه،  و مصرف مواد مخدر شوند بالاتر است و آنان که رابطه خوبی با والدین دارند کمتر دچار افسردگی، اضطراب و عدم اعتمادبه‌نفس شده و سطح عزت‌نفس، موفقیت و سلامت روانی کلی آنان بالاتر می‌رود.

همراهان عزیز، با توجه به گسترش سامانه همسان گزینی تبیان، لازم است جهت استفاده از خدمات همسان‌گزینی یا مشاوره اپلیکیشن همدم را از طریق لینک زیر دریافت و نصب نمایید، این سامانه در سراسر کشور فعال است. 
 بخش همسان گزینی تبیان