تبیان، دستیار زندگی

بارداری هفته به هفته (24)

هفته بیست‌ و چهارم بارداری؛ تغییرات بدنی، تغذیه و ورزش

وقتی بیست‌ و چهار هفته باردار هستید، کودک شما حدود هشت اینچ طول دارد، طولی نزدیک به طول یک موز و وزن آن حدود 680 گرم است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هفته بیست و چهارم بارداری

رشد و نمو کودک در بیست و چهارمین هفته بارداری

در طول هفته بیست‌ و چهار بارداری، صورت کودک تقریباً به صورت کامل شکل‌ گرفته است، همچنین مژه‌های ریز شروع به رشد کرده‌اند.
- وقتی بیست‌ و چهار هفته باردار هستید، کودک شما حدود هشت اینچ طول دارد، طولی نزدیک به طول یک موز و وزن آن حدود 680 گرم است.

به دلیل جریان کند ادرار در هفته بیست‌ و چهار بارداری، ممکن است با رشد رحم و ماهیچه‌های شل شده به وسیله هورمون، مجبور به مراقبت برای جلوگیری از ابتلا به عفونت ادراری باشید


- جهت کدام است؟ کودک شما احتمالاً می‌داند. حالا گوش درونی او که تعادل را کنترل می‌کند، رشد کرده است. او ممکن است بتواند تشخیص دهد که در داخل کیسه آمنیوتیک شما به طور وارونه قرار گرفته است یا نه!
- حرکات کودک شما به پزشک نشان می‌دهد که او از سلامتی خوبی برخوردار است.
- حرکات او در حال حاضر برای تحریک رشد عضلات، نگه‌داشتن مفاصل به صورت انعطاف‌پذیر و تقویت استخوان‌ها مهم است.
- در حال حاضر، احتمالاً کودک شما هر هفته حدود 6 اونس وزن اضافه می‌کند.


تغییرات بدن در هفته بیست‌ و چهار بارداری

در این هفته از بارداری، احتمالاً احساس خوبی دارید. ممکن است یاد بگیرید که با شکم رو به رشد خود سازگار شوید و مرکز تعادل خود را تغییر دهید.
- قفسه دنده شما در حال گسترش است تا فضا را برای ریه‌های در حال فراخ فراهم کند. پس از به دنیا آمدن کودک، قفس دنده شما به اندازه طبیعی خود باز خواهد گشت.
- رگ‌های خونی در سینه‌های شما نمایان‌تر می‌شوند.

تغییر هورمون‌ها در هفته بیست‌ و چهار بارداری: هرچه در دوران بارداری پیش می‌روید، هورمون‌های مختلفی با سرعت‌های متفاوت برای پاسخگویی به نیازهای متغیر کودک تولید می‌شوند.
. در بیست هفته اول بارداری، بدن شما پروژسترون بیشتری تولید می‌کند.
. در هفته بیست‌ و یک تا بیست‌ و دو حاملگی، بدن شما مقدار مساوی از پروژسترون و استروژن تولید می‌کند.
. با شروع هفته بیست‌ و چهار بارداری، میزان استروژن بدن شما بیشتر است.
- به دلیل جریان کند ادرار در هفته بیست‌ و چهار بارداری، ممکن است با رشد رحم و ماهیچه‌های شل شده به وسیله هورمون، مجبور به مراقبت برای جلوگیری از ابتلا به عفونت ادراری باشید. با پزشک خود تماس بگیرید اگر:
. بیش از حد معمول ادرار می‌کنید.
. هنگام ادرار کردن احساس سوزش دارید.
. تب، درد شکم یا کمردرد شدید دارید.

سلامتی و تغذیه در هفته بیست‌ و چهار بارداری

هنوز احساس خوبی دارید؟ زمان بسیار خوبی است که تنوع را به ورزش روزانه و عادت غذایی‌تان اضافه کنید.
- بیرون غذا خوردن ... در عین حال سالم خوردن. بیرون رفتن می‌تواند راحت باشد، خصوصاً وقتی باردار هستید و بسیار سرتان شلوغ است. اگر قصد خوردن غذا در بیرون از خانه را دارید، این نکات سالم را در نظر بگیرید:
- انتخاب رستوران اغلب کالری‌های پنهان، چربی‌های ناسالم و قندها را با خود به همراه دارد. به این نکات توجه کنید:
. خیلی گرسنه نمانید. این بهترین راه برای اطمینان از کم‌خوری است. قبل از رفتن سعی کنید یک تکه میوه، سبزیجات، کراکر یا یک‌ مشت آجیل میل کنید.
. در مورد مواد تشکیل‌دهنده غذا سوال کنید یا درخواست‌های خاصی داشته باشید. تقریباً همیشه می‌توانید گزینه‌های کبابی را به‌ جای موارد سرخ‌کردنی و سبزیجات بخارپز شده را به‌ جای سیب‌زمینی سرخ‌شده سفارش دهید.
. کمتر بهتر است! برنامه‌ریزی کنید که وعده غذایی‌تان را با دیگران به اشتراک بگذارید یا بلافاصله نیمی از آن را در ظرفی بگذارید و با خود به خانه بیاورید.
- در ملاقات بعدی شما با پزشک، احتمالاً آزمایش غربالگری گلوکز را تجویز می‌کند. این آزمایش معمولاً بین هفته بیست‌ و چهار و هفته بیست‌ و هشت بارداری، و یا قبل از آن‌ که احتمال خطری وجود داشته باشد، انجام می‌شود:
. این آزمایش برای تشخیص دیابت بارداری انجام می‌گیرد، نوعی دیابت که برخی از خانم‌ها در دوران بارداری آن را تجربه می‌کنند و پس از تولدِ نوزاد از بین می‌رود.
. شما یک لیوان پر از محلول گلوکز می‌نوشید و پزشک یک ساعت بعد سطح قند خونتان را بررسی می‌کند.
. اگر نتایج غیرطبیعی باشد، پزشک ممکن است برای شما یک آزمایش تحمل گلوکز ترتیب دهد که بسیار به آزمایشات قبلی شباهت دارد، با این تفاوت که آزمایش به صورت ناشتا گرفته‌ شده و در طی بیش از سه ساعت به چهار نمونه خون نیاز دارد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.