تبیان، دستیار زندگی

بارداری هفته به هفته (23)

هفته بیست و سوم بارداری؛ تغییرات بدنی، تغذیه و ورزش

در حال حاضر وزن کودک شما کمی بیشتر از 453 گرم است و به‌ اندازه‌ی یک بلال، طول دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هفته بیست و سوم بارداری

رشد و نمو کودک در هفته بیست و سوم بارداری

بخش عمده‌ای از رشد کودک شما در هفته بیست و سوم بارداری، روی آماده شدن برای اولین تنفس واقعی او پس از تولد متمرکز است. اینجا اتفاقات این هفته را مرور می‌کنیم:
- در حال حاضر وزن کودک شما کمی بیشتر از 453 گرم است و به‌ اندازه‌ی یک بلال، طول دارد.
- ریه‌های کودک شما این هفته برای آمادگی برای تولد، به سرعت رشد می‌کند:
. ریه‌های او ماده‌ای به نام سورفاکتانت تولید می‌کند که اجازه می‌دهد ریه‌ها بدون چسبیدن به هم، پر و خالی شوند.
. رگ‌های خونی در ریه‌های کودک شما نیز در حال آماده شدن برای تنفس، در حال رشد و توسعه هستند.
- کودک شما با جابه‌جایی مایع آمنیوتیک در داخل و خارج شش‌ها، حرکات تنفس مانند را تمرین می‌کند.
- اگر چه کودک شما تمام اکسیژن مورد نیاز خود را از جفت شما دریافت می‌کند، اما این تمرین برای رشد عضلات دیافراگمی او بسیار مهم است.
- از هفته بیست و سوم بارداری، کودک شما در واقع شبیه کودک است. میزان چربی بدن او کم است و هنوز هم سعی می‌کند پوست چروکیده خود را پر کند.

تغییرات بدن در هفته بیست‌ و سه بارداری

در حالی که بسیاری از تحولات در هفته بیست‌ و سه بارداری در بدن شما اتفاق می‌افتد، ممکن است مثل بسیاری از زنان از افزایش وزن خود تعجب کنید؛ زیرا هفته‌ به‌ هفته افزایش مداوم وزن را تجربه می‌کنید.
- از هفته بیست و سوم بارداری، بیشتر زنان در هفته به طور متوسط حدود 500 گرم وزن اضافه می‌کنند. تا پایان دوران بارداری ممکن است 11 کیلوگرم تا 15 کیلوگرم یا بیشتر وزن اضافه کنید. به موارد زیر توجه کنید تا بدانید این افزایش وزن به کجا می‌رود؟

از هفته بیست و سوم بارداری، کودک شما در واقع شبیه کودک است. میزان چربی بدن او کم است و هنوز هم سعی می‌کند پوست چروکیده خود را پر کند

- پزشکتان در مورد موضوعاتی که برای شما مفید است با شما صحبت خواهد کرد.
- کمردرد احتمالاً در هفته بیست و سوم بارداری ادامه پیدا می‌کند، زیرا شکم بزرگ می‌شود و مفاصل شما به منظور آماده شدن برای زایمان نرم‌تر می‌شوند. ستون فقرات شما در پایین کمر، احتمالاً به صورت منحنی درمیاید که به شما امکان می‌دهد در حالی که وزن کودک در حال رشد خود را کنترل می‌کنید، تعادل خود را حفظ کنید.
- ترشحات واژن که افزایش‌ یافته، رقیق و سفید رنگ می‌باشد که طبیعی است. اگر شاهد خون‌ریزی یا تغییر در ترشح بودید، با پزشک خود تماس بگیرید.
- کاهش تعادل، یا حتی دست و پا چلفتی شدن؟ دست‌ و پا چلفتی و بی‌دقتی یک حالت عادی در بارداری در حین رشد سریع نوزاد محسوب می‌شود. نه‌ تنها تعادل شما در هفته بیست و سوم بارداری و بعد از آن خارج از کنترل است، بلکه هورمون‌هایی که باعث نرم شدن مفاصلتان می‌شوند، محکم بودن شما را در این دوره سخت می‌کنند. به موارد زیر توجه داشته باشید:
-  به شدت مراقب باشید و حتی فعالیت‌های عادی را نیز کندتر انجام دهید.
- اگر از جایی افتادید و نگران شدید، به پزشک خود اطلاع دهید؛ اما به یاد داشته باشید که کودک شما به خوبی درون رحم شما و داخل یک لایه محافظ مایع آمنیوتیک حفظ می‌شود.

وزن اضافه‌ شده کجا می‌رود؟
این اوزان تخمینی است و هر زن و نوزاد با دیگری متفاوت است:
کودک 6.5 تا 9 پوند
جفت 1.5 پوند
مایع آمنیوتیک 2 پوند
رحم 2 پوند
افزایش اندازه‌ی سینه‌ها 2 تا 3 پوند
حجم خون اضافی 3 تا 4 پوند
مایعات افزایش‌یافته 3 تا 4 پوند
ذخیره چربی 6 تا 8 پوند

سلامت و تغذیه در هفته بیست و سوم بارداری

تمرکز بر سلامت و تغذیه در هفته بیست‌ و سه بارداری ادامه دارد. به یاد داشته باشید که وعده‌های غذایی منظم داشته باشید و متعادل غذا بخورید. این کار به شما در حفظ انرژی کمک می‌کند.
- فعالیت به معنای ورزش کردن به‌ طور رسمی نیست. در حال حاضر، در حالی که ممکن است بدن‌تان به بهترین نحو با بارداری وفق پیداکرده باشد، سعی کنید کمی فعالیت بیشتر را در کارهای روزمره خود ایجاد کنید. این نکات را امتحان نمایید:
. وقتی می‌خواهید برای خرید به فروشگاه لوازم کودک بروید، ماشین خود را دورتر از ورودی پارک کنید!
. برای بردن پرونده به دو طبقه بالاتر به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید.
. به دنبال فرصت‌هایی برای حرکت بیشتر باشید و در انجام کارهای روزمره کمتر بنشینید.
- فکر می‌کنید بهترین راه برای بستن و محافظت از شکم در حال رشد چه چیز باشد؟ چه در رفتن به گوشه و کنار شهر و چه در یک سفر طولانی، ایمن‌ترین راه برای سفر شما و کودکتان در اتومبیل همیشه بستن کمربند ایمنی است.
- برای به حداکثر رساندن ایمنی و به حداقل رساندن ناراحتی‌تان، کمربند تحتانی را در زیر شکم خود و در طول لگن و بالای ران‌ها قرار دهید.
- کمربند شانه را مورب بین سینه‌ها روی شانه قرار دهید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.