تبیان، دستیار زندگی

بارداری هفته به هفته (22)

هفته بیست‌ و دوم بارداری؛ تغییرات بدنی، تغذیه و ورزش

هنگامی که بیست‌ و دو هفته باردار هستید، کودک شما از سر تا لگن حدود 7 تا 8 اینچ طول دارد، طولی حدود سر یک کلم و وزن آن حدود 453 گرم است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هفته بیست و دوم بارداری

رشد و نمو جنین در هفته بیست و دوم بارداری

در طول هفته بیست‌ودو بارداری، کودک شما همچنان که حواس او در حال تکامل است، شروع به کشف دنیای اطراف خود می‌کند.
- هنگامی که بیست‌ و دو هفته باردار هستید، کودک شما از سر تا لگن حدود 7 تا 8 اینچ طول دارد، طولی حدود سر یک کلم و وزن آن حدود 453 گرم است.
- این هفته احساس لامسه و چشایی کودک به طور چشمگیری پیشرفت می‌کند.
- مغز و انتهای عصب کودک شما به اندازه کافی بالغ می‌شود تا فرایند احساس لامسه را به انجام برساند.
- در پسرها، بیضه‌ها شروع به پایین آمدن می‌کند؛ و در دخترها، تخمدان‌ها و رحم اکنون در جای خود قرار دارند و واژن او رشد می‌یابد. همچنین او در حال حاضر تمام تخمک‌های مورد نیاز خود برای سال‌های باروری را دارد.
- وقتی بیست‌ و دو هفته باردار هستید، سطح مغز کودک شما که قبلاً صاف بوده، شروع به ایجاد چین‌خوردگی می‌کند. این فرورفتگی و برجستگی‌ها در مغز تا هفته سی‌ و چهار بارداری ادامه می‌یابد تا زمانی که مغز کودکتان سطح کافی برای یک سری کامل از سلول‌های مغزی را داشته باشد.
- کودک شما همچنان از دنیای خارج صداها را می‌شنود. اگر چه این صداها در پشت مایع آمنیوتیک و پوشش محافظی ورنیکس متوقف و خاموش می‌شوند، با این حال کودک شما به زودی صدای شما را تشخیص می‌دهد.

تغییرات بدن در هفته بیست‌ودوم بارداری

در حدود هفته بیست‌ و دو بارداری، ممکن است متوجه شوید که بدنتان برای تولد کودک تمرین می‌کند.
- شاید اولین ضربات واقعی کودک خود را احساس کنید. اگر قبلاً آن را احساس نکرده‌اید، به‌ زودی خواهید دید. احساس حرکت کودک در این هفته با احساس لرزه‌های کوچکی که اولین بار تجربه کردید، بسیار متفاوت است.
- به‌ احتمال زیاد، آغوز، اولین وعده غذایی کودک پس از تولد، همچنان در سینه‌های شما رشد می‌کند.
- ممکن است سریع‌تر نفس بکشید، اما تا هفته بیست‌ و دو بارداری، تنگی نفس شما احتمالاً کاهش‌ یافته است.
- رحم شما بالاتر از ناف شما رشد می‌کند.

وقتی بیست‌ و دو هفته باردار هستید، سطح مغز کودک شما که قبلاً صاف بوده، شروع به ایجاد چین‌خوردگی می‌کند. این فرورفتگی و برجستگی‌ها در مغز تا هفته سی‌وچهار بارداری ادامه می‌یابد تا زمانی که مغز کودک شما سطح کافی برای یک سری کامل از سلول‌های مغزی را داشته باشد

- بسیاری از علائم در سه‌ ماهه دوم بارداری که احتمالاً قبلاً تجربه کرده‌اید، ممکن است در هفته بیست‌ و دو بارداری ادامه یابد، از جمله درد کمر، افزایش ترشحات واژن، احتقان بینی و حساس شدن لثه‌ها.
- تا هفته بیست‌ و دوم بارداری، ممکن است رحم با انقباضات گاه‌به‌گاه، خود را برای زایمان آماده کند که آن را «براکستون هیکس» می‌نامند.
. براکستون هیکس درد زایمان کاذب است، آن‌ها با درد انقباضات واقعی زایمان بسیار تفاوت دارند.
. این انقباضات باید بدون درد و نامنظم بوده و از نظر طول زمانی و شدت متفاوت باشند. آن‌ها باعث باز شدن دهانه رحم نمی‌شوند.
. در ابتدا، ممکن است خیلی راحت براکستون هیکس را با انقباضات واقعی اشتباه بگیرید، به‌ خصوص اگر این اولین بارداری شما باشد. اگر بیش از 6 انقباض در یک ساعت داشته باشید که حداقل 30 ثانیه طول می‌کشد و هنگام حرکت از بین نمی‌روند، با پزشک خود تماس بگیرید.

سلامتی و تغذیه در هفته بیست‌ و دو بارداری

حدود هفته بیست‌ و دو بارداری، احتمالاً برای معاینه و چکاب قبل از تولد به پزشک مراجعه می‌کنید.
قرار ملاقات و معاینات در این ماه مانند معاینات قبلی خواهد بود؛ زیرا پزشک سلامت شما و پیشرفت کودکتان را بررسی می‌کند. پزشک ممکن است در مورد آزمایش غربالگری گلوکز، یک آزمایش روتین برای بررسی دیابت بارداری، با شما صحبت کند.
ممکن است این آزمایش را در قرارهای بعدی خود، یعنی بین هفته‌های بیست‌ و چهار و بیست‌ و هشت بارداری انجام دهید.

نکات تغذیه‌ای

در تغذیه بارداری، آنچه که نمی‌خورید و نمی‌نوشید می‌تواند مهم‌تر از آنچه که انجام می‌دهید باشد. در اینجا یک یادآوری سریع درباره آنچه که نباید بخورید آورده‌ایم.
- از برخی غذاهای دریایی مخصوص دوری‌ کنید: ماهی می‌تواند منبع عالی پروتئین و آهن باشد. اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند به پیشرفت مغز کودک شما کمک کنند. با این حال، ممکن است بعضی از ماهی‌ها و صدف‌ها حاوی مقادیر بالقوه جیوه خطرناک باشند.
- از مصرف گوشت ماکیان نیم‌پز خودداری کنید. در طی بارداری، شما بیشتر مستعد ابتلا به مسمومیت غذایی باکتریایی با تغییر در متابولیسم و سیستم گردش خون، هستید. برای ایمنی بیشتر، همه غذاها را کامل بپزید. این شامل گرم کردن هات‌داگ، حرارت دادن کالباس و برش‌های گوشت سرد تا زمانی که بخار از آن بلند شود، می‌شود.
- پنیر تهیه‌ شده از شیر غیر پاستوریزه را انتخاب نکنید، زیرا ممکن است حاوی باکتری‌های مضر باشد.
- کافئین خود را محدود کنید. به یاد داشته باشید، کافئین می‌تواند از جفت عبور کرده و بر ضربان قلب و تنفس کودک شما تأثیر بگذارد. از پزشک خود بپرسید که چه میزان کافئین در دوران بارداری بی خطر است؟


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.