تبیان، دستیار زندگی

شستشو و لکه‌بری لباس نخی و پنبه چگونه است؟

بهترین و مطمئن‌ترین روش به منظور شستشوی لباس نخی و پنبه، یک خشکشویی آنلاین قابل اعتماد است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لباس، جالباسی

لباس نخی پارچه نازکی دارد و همیشه در معرض چروک شدن قرار می‌گیرد. اگر شما طرفدار این لباس هستید، بهتر می‌دانید که رنگ روشن این نوع لباس همیشه لکه و آلودگی را نشان می‌دهد. در این صورت اگر به تمیزی لباس خود اهمیت می‌دهید و نمی‌خواهید لباستان بو بگیرد، هر چند وقت یک بار باید به فکر شستشوی لباستان باشید.

بهترین و مطمئن‌ترین روش به منظور شستشوی لباس نخی و پنبه، یک خشکشویی آنلاین قابل اعتماد است. چرا که پیراهن نخی پارچه نازکی دارد و ممکن است هنگام اتو کشی، بسوزد و زرد بشود. کارشناسان خشکشویی تجربیات بیشتری در شستشوی لباس، به‌خصوص لباس نخی و پنبه دارند و از این رو بافت لباس شما سالم باقی می‌ماند و کوچک نخواهد شد. اگر می‌خواهید لباس نخی و پنبه را در خانه بشویید، پیش از شستشو، تَگ روی لباس را بخوانید تا با درجه مناسب آب لباس را بشویید و اتو کنید.

پیراهن و شلوار نخی را با دست بشویید:

شستشوی لباس با دست یا به اصطلاح به روش سنتی، یکی از بهترین روش‌ پاک کردن لباس است. چرا که آسیب کمتری به لباس وارد می‌کند و چرخش ماشین لباسشویی باعث نخ‌کش شدن لباس نمی‌شود. در این صورت لباس نخی را داخل یک لگن پر از آب سرد قرار دهید و مقداری ماده شوینده ملایم نیز اضافه کنید. ممکن است آب داغ باعث کوچک شدن اندازه لباس شود و ماده شوینده قوی به بافت لباس آسیب برساند.

لباس نخی و پنبه را از لباس‌های دیگر جدا کنید:

شستشوی لباس
اگر می‌خواهید لباس نخی و پنبه را در ماشین لباسشویی قرار دهید، سعی کنید آن را از دیگر لباس‌ها جدا کنید. چرا که ممکن است لباس‌های دیگر رنگ بدهند یا زیپ/دکمه یک لباس باعث پارگی و آسیب به پارچه شود. در این صورت لباس‌های نخی را به تنهایی درون ماشین لباسشویی قرار دهید تا آب و ماده شوینده جذب پارچه شود و فضای بیشتری برای لباستان داخل ماشین لباسشویی فراهم شود.

لباس نخی را لکه‌گیری کنید:

پیش از آنکه لباس را بشویید، ابتدا لکه را از روی لباس پاک کنید، چرا که ممکن است هنگام شستشو، لکه پخش شود و پاک شدنش کار دشواری شود.

بهترین راه پاک کردن لکه، با استفاده از جوش شیرین، نمک یا سرکه سفید است. برای مثال شما می‌توانید لکه غذا، مانند شکلات را با جوش شیرین پاک کنید. همچنین نمک و نشاسته تاثیر بسزایی در پاک کردن لکه‌های روغنی دارد. لکه چای و قهوه نیز با کمک آب سرد و سرکه سفید پاک می‌شوند. این روش های لکه گیری می تواند برای از بین بردن چرک یقه پیراهن مردانه نیز به کار گرفته شود.

از ماده شوینده ملایم استفاده کنید:

لباس نخی و پنبه‌ای بافت و ریز بافت نرم و ظریفی دارد که ممکن است با مواد شوینده قوی آسیب ببیند. در این صورت هیچ‌گاه از موادشوینده قوی و سفیدکننده برای شستشوی لباس نخی و پنبه استفاده نکنید. توصیه می‌کنیم از ماده شوینده ملایم استفاده کنید تا لباستان تمیز شود و بافتش حفظ شود.

لباس پنبه یا نخی را به روش سنتی خشک کنید:

هیچ‌گاه شلوار یا پیراهن نخی خود را داخل خشک‌کن ماشین لباسشویی قرار ندهید. جنس پارچه نخی بسیار ظریف و نازک است و به سادگی چروک می‌شود و ممکن است تاثیر منفی روی بافت پارچه داشته باشد. علاوه بر این از فشار دادن و جمع کردن لباس پرهیز کنید، چرا که همان تاثیر خشک‌کن ماشین لباسشویی را خواهد داشت.

بهترین روش خشک کردن لباس نخی و پنبه‌ای آن است که لباس را روی یک حوله تمیز قرار دهید تا در همان حالت خشک شود. همچنین می‌توانید لباس و شلوارتان را از چوب لباسی آویزان کنید تا چروک نشود و دیگر نیازی به اتو کردن لباستان نداشته باشید.

لباس نخی را در معرض حرارت مستقیم قرار ندهید:

لباس نخی
یکی از مشکلات شستشوی لباس نخی و پنبه در خانه، مرحله اتو کشیدن است. حرارت مستقیم به این جنس پارچه نازک، باعث زرد شدن، ایجاد لکه و از بین رفتن بافت و ریزبافت پارچه می‌شود. در این صورت توصیه می‌کنیم لباس نخی و پنبه را در معرض مستقیم حرارت قرار ندهید.

 اگر می‌خواهید شلوار یا پیراهن پنبه‌ای یا نخی مردانه یا زنانه خود را اتو کنید، روی لباس یک پارچه یا ملحفه تمیز قرار دهید و لباس را از روی پارچه اتو بکشید. این روش آسیب به پارچه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و از زرد و سوختن پارچه جلوگیری می‌کند. توصیه می شود هیچگاه پالتو و کاپشن خود را اتو نکنید و شستشوی پالتو و کاپشن خود را به خشکشویی خوب بسپارید  تا شکل پالتو و کاپشن شما تغییر نکند و همیشه مثل روز اول باقی بماند.