تبیان، دستیار زندگی

بارداری هفته به هفته (13)

هفته سیزدهم بارداری؛ تغییرات بدنی، تغذیه و ورزش

هنگامی‌که شما سیزده هفته باردار هستید، احتمالاً سر کودک تقریباً به‌ اندازه نیمی از طول بدن او است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هفته سیزدهم بارداری

رشد و پیشرفت کودک در سیزدهمین هفته بارداری

تا هفته سیزدهم بارداری، اندام‌ها، اعصاب و ماهیچه‌های کودک شما تشکیل‌ شده و شروع به کار با یکدیگر می‌کنند. وقت آن است که روی رشد تمرکز کنیم!
- در این هفته، کودک شما به‌ اندازه یک آلو طول دارد.
- چشم و گوش کاملاً مشخص است. پلک‌های کودک برای محافظت از چشم‌های در حال رشد او با هم ارتباط برقرار می‌کنند.
- بافت که محکم به استخوان متصل است، در سر، بازوها و پاهای کودک شما در حال رشد است. ممکن است ماهیچه‌های ریز دنده‌ها قابل‌ مشاهده باشند.
- او در حال حرکت است! کودک شما ممکن است خود را با حرکت نامنظم که با خم کردن دست‌ها و لگد زدن اتفاق می‌افتد حرکت دهد؛ اما شما حداقل تا چند هفته دیگر این حرکت را احساس نمی‌کنید.
- تارهای صوتی توسعه می‌یابد.
- سیستم گردش خون کودک شما به پاک‌سازی سموم از بدن او کمک می‌کند.
- هنگامی‌که شما سیزده هفته باردار هستید، احتمالاً سر کودک تقریباً به‌ اندازه نیمی از طول بدن او است.

تا هفته سیزدهم بارداری، فشارخون شما کاهش می‌یابد زیرا سیستم گردش خونتان به‌ سرعت گسترش پیدا می‌کند. این حالت ممکن است تا هفته بیست‌وچهار بارداری، قبل از بازگشت به سطح قبل از بارداری، ادامه یابد


تغییرات بدن در سیزده هفته بارداری

در هفته سیزدهم بارداری شما به نقطه‌ای که علائم اولیه بارداری فروکش می‌کنند، نزدیک می‌شوید. ناراحتی‌های احتمالی اواخر بارداری در آینده به نظر خوب می‌رسند. اکنون بهترین زمان برای لذت بردن از این دوران است:
- در سیزدهمین هفته بارداری، ممکن است مانند بسیاری از خانم‌ها احساس کنید که آرامش بیشتری دارید؛ زیرا خطر سقط‌ جنین در این زمان بسیار پایین است.
- ممکن است تغییرات بدن شما، برای دیگران آشکارتر شود.
- قسمت بالای رحم شما که فوندوس نامیده می‌شود اکنون فراتر از لگن در حال گسترش است.
- هورمون‌های آزاد شده توسط جفت، تخمدان‌ها، غدد آدرنال و غده هیپوفیز رشد بچه و تغییرات ارگان‌های بدنتان را رهبری می‌کنند.
- تا هفته سیزدهم بارداری، فشارخون شما کاهش می‌یابد زیرا سیستم گردش خونتان به‌ سرعت گسترش پیدا می‌کند. این حالت ممکن است تا هفته بیست‌وچهار بارداری، قبل از بازگشت به سطح قبل از بارداری، ادامه یابد.
- ذخیره خونتان زیاد می‌شود، اما بیشتر آن را پلاسما یا مایعات خون تشکیل می‌دهد. توسعه گلبول‌های قرمز خون که زمان بیشتری لازم دارد، در هفته بیستم بارداری اتفاق می‌افتد.
- ممکن است متوجه شوید که کمی سریع‌تر نفس می‌کشید یا تنگی نفس دارید. این طبیعی است. چرا؟ چون بدن شما به‌ منظور انتقال دی‌اکسید کربن بیشتر از کودک، میزان دی‌اکسید کربن را در خون شما کاهش می‌دهد. میزان و سرعت تنفس شما با این تغییر تنظیم می‌گردد و دچار تنگی نفس خفیف می‌شوید.

سلامت و تغذیه در سیزدهمین هفته بارداری

ممکن است در این هفته برای اولین بار، وقتی دیگر لباس‌های قبلی برایتان تنگ‌ شده‌اند، احساس کنید که واقعاً باردار هستید.
ملاقات بعدی شما با پزشک: ممکن است یک قرار ملاقات دیگر با پزشک خود در هفته سیزدهم بارداری و یا به‌ زودی، داشته باشید. از این هفته تا هفته بیست‌وچهار بارداری، بیشتر ملاقات به‌ صورت روتین دنبال می‌شوند.

مواردی که پزشک بررسی می‌کند:
- وزن و فشارخون
- ادرار (برای بررسی وجود پروتئین‌ها و قندها)
- رشد کودک (با اندازه‌گیری سایز رحم)
- علائم تورم در صورت، مچ پا، دست‌ها یا پاها
- ممکن است در این دیدار برای اولین بار ضربان قلب کودک خود را بشنوید! این مسئله اغلب بعد از هفته دوازدهم بارداری امکان‌پذیر است.
-  اگر در مورد آزمایش بارداری تصمیم نگرفته‌اید، اکنون زمان مناسبی است که با پزشک در مورد گزینه‌ها صحبت کنید.
- CVS (نمونه‌برداری از ویلوس کوریونی) آزمایشی است که ناهنجاری کروموزومی و سایر ناهنجاری‌های ژنتیکی را تشخیص می‌دهد و معمولاً بین هفته‌های 9 و 14 بارداری انجام می‌شود.
- به یاد داشته باشید که لیست سؤالات یا نگرانی‌های خود را در هر ملاقات همراه داشته باشید. اگر نگرانی فوری برایتان پیش آمد، فوراً در مورد آن‌ها با پزشکتان صحبت کنید.

آیا در مورد زمان مناسب گفتن خبر بارداری‌تان نگران هستید؟

اگر شاغل هستید، این نکات را برای گفتن خبر بارداری به خاطر بسپارید:
- ابتدا این موضوع را با رئیستان در میان بگذارید، قبل از اینکه او خبر را از شخص دیگری بشنود. اگر دچار بیماری صبحگاهی هستید و یا هر از چندگاه در محل کار خسته می‌شوید، به او زودتر اطلاع دهید.
- زمان‌بندی همه‌چیز است! اگر باید به‌زودی دستمزدها را بررسی کنید و یا در میانه راه یک پروژه مهم هستید، شاید خوب است کمی صبر کنید و بعداً خبر را با دیگران به اشتراک بگذارید.
- برای زمانی که در محل کار حضور ندارید، راه‌حلی برای رسیدگی به کارهایتان پیشنهاد دهید.
- اکنون از تمام جزئیات مربوط به مرخصی زایمان و سیاست‌های موجود در محل کار خود مطلع شوید تا آمادگی لازم را به دست آورید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.