تبیان، دستیار زندگی

7 نکته طلایی دریافت ویزای توریستی استرالیا

اگر قبل از خواندن این ۷ نکته برای ویزای توریستی استرالیا اقدام کنید قطعا پشیمان خواهید شد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
7 نکته طلایی دریافت ویزای توریستی استرالیا
در اینکه استرالیا یکی از زیباترین کشوری های جهان است شکی نیست. همچنین همه میدانیم که اگر ویزای توریستی استرالیا را دریافت کنیم این سفر ارزش بالایی در پاسپورت ما ایجاد می کند و با احتمال زیادی بعد از آن می توانیم به راحتی ویزاهای شنگن و کانادا را هم دریافت کنیم. اما گاهی سوالات مهمی هست که اگر آنها را ندانیم ممکن است خطاهای بزرگی انجام دهیم و به یک واقعیت بیشتر به شکل یک سراب نگاه کنیم. من مصطفی هماپور وکیل رسمی اداره مهاجرت استرالیا هستم و در این مقاله سعی دارم روی چند موضوع مهمی که همواره از من می شود صحبت کنم و مواردی را شفاف سازی کنم تا خدای نکرده به خاطر اطلاعات کم اسیر راهزن ها نشوید.

۱- شانس واقعی من برای ویزای توریستی چقدر است؟

واقعیت این هست که اگر ویزای شنگن یا کانادا یا آمریکا ندارید و می خواهید برای بار اول به استرالیا سفر کنید احتمال دریافت ویزا کم هست. البته باز هم بستگی به شرایط افراد دارد. مثلا متقاضی ای بود که مدرک دکترا داشت و متاهل بود و همسر و فرزند داشت.  شخصا برای این کلاینت به صورت مجرد اقدام کردم و ویزاشون هم دریافت شد. اگر با خانواده اقدام می شد باز هم ممکن بود ویزا شوند  اما بعد از در میان گذاشتن میزان ریسک با کلاینت، ایشان نخواستند ریسکی کرده باشند. مثال دیگر رضا بود که خودش و همسرش آرزو هیچ ویزای قبلی نداشتند ولی ما برای ویزا به صورت خانوادگی برایشان اقدام کردیم اما بدلیل اینکه خواهر ایشان اقامت استرالیا داشت آنها هم توانستند ویزای توریستی استرالیا را دریافت کنند. پس این موضوع حالت صفر و یک ندارد و نیاز هست شانس هر شخصی جداگانه بررسی شود.

۲- آیا با ویزای توریستی اگر در استرالیا بچه دار بشوم، فرزند من سیتیزن میشود؟

خیر. استرالیا از –بر خلاف کانادا و آمریکا- این قانون را ندارد و اگر در استرالیا با ویزای تویستی استرالیا بچه دار بشوید بچه اقامت یا تابعیت استرالیا دریافت نمی کند. صرفا جهت اطلاع اینکه برای تابعیت گرفتن برای بچه با تولد باید حتما یکی از والدین اقامت استرالیا یا تابعیت استرالیا داشته باشد.

۳- آیا امکانش هست با ویزای توریستی به استرالیا آمده و بعد ویزایم را تبدیل کنم؟

چیزی به اسم تبدیل ویزای توریستی به ویزاهای دیگر وجود ندارد. توضیح درست این هست که وقتی ویزای توریستی استرالیا را می گیرید باید در قسمت انتهایی ویزا بینید شرطی با شماره ۸۵۰۳ در آن درج شده است یا خیر. اگر شرط در آن درج شده باشد به این معنی هست که شما نمی توانید در استرالیا روی ویزای دیگری اقدام کنید. اما اگر شرط ۸۵۰۳ روی ویزا درج نشده باشد این به این معنی است که شما می توانید برای ویزاهای دیگر اقدام کنید.

اما عجله نکنید! مساله به همین جا ختم نمی شود!

اینکه ما می گوییم می توانید روی ویزاهای دیگر اقدام کنید به این معنی نیست که مطمینا آن نوع ویزا را دریافت می کنید. برای مثال اگر با ویزای توریستی استرالیا به این کشور سفر کنید و شرط ۸۵۰۳ روی ویزا را نداشته باشید این امکان را دارید که برای ویزای تحصیلی در خاک استرالیا اقدام کنید. اما آیا ویزای تحصیلی برای شما صادر می شود؟ این جواب نامشخص است چرا که آفیسر پرونده شما مستقل از اینکه در استرالیا هستید یا خیر بررسی می کند و این بررسی ارتباطی به حضور شما در استرالیا ندارد. یعنی شانس ویزای تحصیلی شما در هر دو حالت ایران و استرالیا یکسان است. پس اگر ویزای توریستی استرالیا را به قصد تبدیل به یک ویزای دیگر می خواستید بگیرید احتمالا این قسمت مقاله را خیلی دوست نداشتید.

۴- آیا می توانم با ویزای توریستی به استرالیا برم و بعد از طریق ویزای بشر دوستانه آنجا اقدام کنم؟

بنده همیشه در جواب این سوال پاسخم ای بوده که این کار اشتباه است. اولا آفیسر های استرالیایی هم می دانند که کشور ما آنچنان وضعیت حادی ندارد که کسی از آن بیرون بیاید و به کشوراسترالیا رجوع کند و امکان برگشت نداشته باشد.  ثانیا اکثر قریب به اتفاق افرادی که این کار را می کنند درخواستشان برای ویزای بشر دوستانه ریجکت می شود و علاوه بر سرخوردگی که ایجاد میشود برایشان متاسفانه آمار کشور را در اداره مهاجرت منفی می کنند و این به بقیه افرادی که در پروسه های قانونی هستند هم آسیب می زند. برای مثال تا چند سال پیش کشور ما در لیست کشوری هایی بود که افراد جوان می توانستند از نوع خاصی از ویزا به نام work and  holiday   که یک ویزای یک ساله ترکیبی کار و تفریح بود استفاده کنند اما این امکان دیگر برای کشور ما وجود ندارد. شاید باورتان نشود که این چقدر فرصت عالی ای محسوب میشد. متاسفانه به خاطر همین درخواست های بشردوستانه کشور ما را از لیست دریافت ویزای کار و تفریح بیرون آورده و درخواست های ویزای های دیگر مانند ویزای توریستی بسیار مشکل شده است.
 
7 نکته طلایی دریافت ویزای توریستی استرالیا

۵- آژانس های مسافرتی چقدر می توانند پروسه دریافت ویزای مهارتی را تسهیل کنند؟

ببینید اساسا آژانس مسافرتی کاری که انجام می دهند این است که به جای افراد و از طرف آنها یک ایمیل درست می کند و از طرف افراد به اسم خودشان اقدام می کند. این کار غیر قانونی نیست اما هیچ کمکی به شانس افراد در دریافت ویزا نمی کند. متاسفانه چند مورد مشاهده شده که آژانس ها از افراد مبلغی را به عنوان ضمانت می کیرند چیزی شبیه به پروسه ی دریافت ویزای شنگن. این اما کاملا خلاف است و اصلا این کار کمکی به ویزای شما نمی کند. اقدام برای ویزای توریستی استرالیا به صورت آنلاین است و اساسا کار پیچیده ای هم نیست. تنها مرجعی که می تواند از طرف شما برای این ویزا اقدام کند وکیل رسمی مهاجرت استرالیا است و در غیر اینصورت مابقی افراد ایمیلی از طرف شما می سازند و به جای شما اقدام می کنند یعنی در واقع انگار خود شما دارید اقدام می کنید.

۶- اصلا فرقی دارد که خود افراد اقدام کنند یا وکیل بگیرند؟

اول از همه در این زمینه نیاز به شفاف سازی است. واژه وکیل تنها به شخصی اطلاق می شود که کد وکالت از استرالیا داشته باشد. در سایت اداره مهاجرت به عنوان شخصی که در استرالیا تحصیلات این رشته را گذرانده و در آزمون های این رشته قبول شده است نام او ثبت شده باشد. برای مثال اگر شخصی در ایران وکیل باشد الزاما در استرالیا وکیل نیست.  توصیه میشود برای آشنایی بیشتر در این زمینه برگه وکیل مهاجرت به استرالیا را مطالعه نمایید.

حال اگر شخصی وکیل رسمی بود و خواست برای شما اقدام کند ایشان دو کمک اساسی می تواند به پرونده توریستی داشته باشد:
۱- اینکه پرونده شما را طوری تنظیم می کند که اگر بعدا قصد مهاجرت به استرالیا داشتید پرونده توریستی شما با پرونده آتی شما تناقضی نداشته باشد.
۲- یکی از مشکلاتی که اکثر پرونده های ویزای توریستی استرالیا ریجکت می شوند این است که آفیسر تصمیم گیرنده قانع نمی شود که آنها قصد بازگشت به کشور خودشان را دارند. کاری که وکیل برای شما انجام می دهد این است که برای شما نامه ای مفصل تهیه می کند و در آن نامه با توضیحات کامل و اشاره به بند های قانونی و ذکر دلایل توضیح می دهد که قصد شما از ویزای توریستی چیست و چرا شما هدف ماندن برای همیشگی در استرالیا را ندارید و می خواهید به کشور بازگردید. در واقع وکیل از نگاه آفیسر مشکلات پرونده را مشخص و روی آنها از قبل از ارسال کار می کند تا شانس دریافت ویزای شما بیشتر شود.

۷- توصیه طلایی شما در ویزای توریستی استرالیا چیست؟

یک نکته بسیار مهم وجود دارد. اینکه وقتی برای دریافت ویزای توریستی استرالیا اقدام می کنید در پرونده شما سوابق کاری و تحصیلی را اعلام می کنید. اما فرض کنید ویزایتان را دریافت می کنید و به استرالیا سفر می کنید. بعد از سفر و بازگشت به ایران تصمیم می گیرید با یکی دیگر از انواع ویزای استرالیا برای این کشور اقدام کنید. اما متاسفانه معمولا این قسمت کار برای شما مشکل می شود که با ذکر مثالی دقیق تر توضیح خواهم داد.
شخصی با نام مجید به بنده مراجعه نمودند، ایشان دندانپزشک بوده و دو بار خودشان برای ویزای توریستی استرالیا اقدام کرده بودند و هر دو بار نیز ویزا را دریافت کرده بودند. بعد از سفر به استرالیا خیلی از این کشور خوششان آمده و تصمیم گرفته بودند این بار برای ویزای سرمایه گذاری در استرالیا اقدام کنتد. اما این درخواست ایشان ریجکت شده بود. دلیل هم این بود که وقتی دو بار اول برای ویزای توریستی استرالیا اقدام کرده بودند بیزینس های خود را چندان اعلام نکرده بودند اما وقتی برای ویزای سرمایه گذاری اقدام کردند تمام جزییات بیزینس را اعلام کرده و بین این پرونده ها اختلافاتی وجود داشت. به خاطر وجود اختلاف در سوابقی که برای ویزای توریسی (۲ بار) و ویزای سرمایه گذاری اعلام کرده بودند آفیسر درخواست ایشان را رد کرد.
7 نکته طلایی دریافت ویزای توریستی استرالیا
شخص دیگری نیز به نام هدی مراجعه نمودند. ایشان که ۳۵ سال سن داشتند یک بار توانسته بودند ویزای توریستی استرالیا را دریافت کنند. بعد از بازگشت به ایران قصد داشتند از طریق سیستم امتیاز بندی مهاجرت استرالیا برای ویزای کار استرالیا اقدام کنند. سطح زبان خوبی داشتند و سوابق کاری او با مدارک تحصیلی اش همه مناسب بود. وقتی کار را شروع کردیم و متوجه ویزای توریستی قبلی اش شدیم از او پرسیدم سوابق خود را که در ویزای توریستی قبلی اعلام کرده بود برای من ارسال کند. چرا که وقتی سوابق یک بار اعلام شده قبلا دیگر امکان تغییر آن مشکل است و تناقض ایجاد می کند. متاسفانه وقتی سوابقی که در ویزای توریستی استرالیا اعلام کرده بودند را دیدم طوری بود که برای ویزای کاری نمیشد از آنها در سیستم امتیاز بندی استرالیا امتیاز خاصی گرفت. و پرونده توریستی قبلی طوری بود که شانس او را در ویزای کاری کم می کرد.
نتیجه اینکه ممکن است نوع اعلام سوابق شما در ویزای توریستی استرالیا منجر به خراب کردن پرونده آتی شما با انواع ویزاهای دیگر باشد

به همه عزیزانی که قصد دریافت ویزای توریستی استرالیا را دارند توصیه میشود که قبل از اقدام بصورت شخصی و یا از طریق آژانس های مسافرتی، با یک کارشناس و وکیل مجرب و معتبر مشاوره داشته و با دید باز اقدام نمایید.

ویزاپیک - ویزای توریستی استرالیا - از صفر تا ۱۰۰

موفق باشید

مصطفی هماپور- وکیل مهاجرت با کد ۱۷۹۶۳۱۴