تبیان، دستیار زندگی

بارداری هفته به هفته (11)

هفته یازدهم بارداری؛ تغییرات بدنی، تغذیه و ورزش

وقتی در هفته یازدهم بارداری قرار دارید، طول بدن کودک شما یک و نیم اینچ است که برابر با فاصله برآمدگی انگشت شست تا نوک آن است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هفته یازدهم بارداری
- وقتی در هفته یازدهم بارداری قرار دارید، طول بدن کودک شما یک و نیم اینچ است که برابر با فاصله برآمدگی انگشت شست تا نوک آن است.
- از حالا تا نیمه‌ راه بارداری، یعنی هفته بیستم، کودک شما، 30 درصد وزن خود را افزایش داده و احتمالاً طول او دو برابر می‌شود.
- رگ‌های خونی جفت بزرگ‌تر می‌شوند تا پاسخگوی این رشد سریع کودکتان باشند.
- در طی هفته یازدهم، گوش‌های کودک به وضعیت ثابت و دائمی خود می‌رسند.
- اندام تولیدمثلی کودک در حال‌ توسعه است، اما هنوز کمی زود است که بفهمید کودک شما یک دختر است یا پسر. هنوز جنسیت او تا بین هفته شانزدهم تا بیستم بارداری، در سونوگرافی مشخص نیست.

در طول هفته یازدهم، رحم شما بزرگ‌تر می‌شود تا خودش را با رشد و افزایش طول کودک وفق دهد. همچنین ممکن است با افزایش اندازه رحم، گاهی احساس تیر کشیدن خفیف را تجربه کنید


تغییرات بدن در یازدهمین هفته بارداری

در طی هفته یازدهم بارداری، کودک شما با سرعت بیشتری رشد می‌کند و بدنتان به تغییرات پیش رو ادامه می‌دهد.
- درخشش بارداری؟ بله این کاملاً واقعی است. حتماً شنیده‌اید که مادران چشم‌ انتظار چهره درخشانی دارند و شاید خودتان نیز آن را تجربه می‌کنید. این درخشش به لطف افزایش حجم خون است که باعث می‌شود پوست صورت کمی گلگون و پر به نظر برسد. به‌ علاوه هورمون‌های بدنتان، سبب افزایش چربی پوست می‌شود که باعث می‌شود پوست با درخشش جزئی، صاف‌تر به نظر برسد. در این مرحله شاید شما لازم باشد از محصولات آرایشی بهداشتی بدون چربی استفاده کنید.
- در طول هفته یازدهم، رحم شما بزرگ‌تر می‌شود تا خودش را با رشد و افزایش طول کودک وفق دهد. همچنین ممکن است با افزایش اندازه رحم، گاهی احساس تیر کشیدن خفیف را تجربه کنید.
- تا هفته یازدهم، احتمالاً از شدت برخی از علائم بارداری مانند تهوع، کاسته شود.
- آکنه هم می‌تواند از دیگران مسائل زنان باردار باشد. از آنجا که چربی پوست در این دوران افزایش‌ یافته و باعث درخشندگی پوست می‌شود، از طرفی هم می‌تواند موجب بروز آکنه شود؛ اما خبر خوب این است که آکنه‌ها موقتی بوده و باید پس از زایمان از بین بروند.

مقابله با آکنه در طی بارداری
شاید این نکات شبیه توصیه‌هایی که در 14 سالگی می‌شنیدید باشند، اما کاملاً معتبر هستند. معمولاً با مراقبت معقول پوست می‌توانید از مشکل آکنه در دوران بارداری جلوگیری و یا آن را کنترل کنید:
- روزانه دو تا سه بار صورت خود را با پاک‌کننده ملایم بشویید. به یاد داشته باشید پوست شما در دوران بارداری حساس‌تر است، بنابراین اگر به‌ شدت لایه‌برداری کنید، ممکن است بیشتر تحریک شود.
- مطمئن شوید هر چیزی که با صورتتان برخورد می‌کند، مانند دستتان، تمیز است. سعی کنید همیشه موهای خود را مرتب و دور از صورتتان نگه‌ دارید.
- مرطوب‌کننده، محصولات مراقبت از پوست و آرایشی بدون چربی را انتخاب کنید.
- تا آنجا که می‌توانید آب بنوشید و غذاهای سالم را انتخاب کنید. در این صورت شما بدنی سالم‌تر و پوستی شفاف‌تر خواهید داشت.
- قبل از استفاده از داروهای آکنه، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. برخی از آن‌ها می‌توانند برای کودک خطرناک باشند.

سلامت و تغذیه در هفته یازدهم بارداری

وقتی یازده هفته باردار هستید، سالم غذا می‌خورید و ورزش می‌کنید و سلامت خود و کودکتان را در اولویت قرار می‌دهید، این طبیعی است که احساس خستگی کنید. بیشتر زنان در حین بارداری، نسبت به شرایط معمول خسته‌تر هستند زیرا بدن شما در تلاش برای تولید خون و افزایش هورمون برای حمایت از کودک در حال رشدتان است و سطح بالای هورمون پروژسترون در بدنتان ارتباط مستقیمی با خواب‌آلودگی دارد.

در اینجا چند نکته برای مبارزه با خستگی آورده شده است:
- به یاد داشته باشید که باید استراحت کنید! به نظر ساده می‌رسد، اما احتمال دارد شما در این مدت وسوسه شوید و کارهای بیشتری انجام دهید، نه کمتر. بدن شما به چرت‌ها یا ساعات خواب اضافی نیاز دارد، بنابراین حتماً آن را به عادت معمول خود تبدیل کنید.
- مراقب باشید، در این مدت از انجام کارهای اضافی خودداری کنید.
- اگر نیاز دارید، از دیگران کمک بخواهید، چه در محل کار، چه در خانه و چه در کارهای دیگر.
- فعال بمانید. ممکن است ایجاد انگیزه برای حرکت دشوار باشد؛ اما به یاد داشته باشید که ورزش منظم باعث می‌شود احساس انرژی بیشتری به شما دست دهد.
- یک رژیم غذایی متعادل مصرف کنید. اکنون نگه‌ داشتن آهن، پروتئین و کالری اضافی از همیشه مهم‌تر است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.