تبیان، دستیار زندگی

بارداری هفته به هفته (5)

هفته پنجم بارداری؛ تغییرات بدنی، تغذیه و ورزش

در پنجمین هفته بارداری، ممکن است شما علائم دیگری از بارداری اولیه را تجربه کنید؛ که این می‌تواند شامل تغییرات سینه، حالت تهوع، افزایش بویایی، تکرر ادرار یا نوسانات خلقی باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هفته پنجم بارداری
- قلب و سیستم گردش خون کودک شکل می‌گیرد. یک برآمدگی نشان می‌دهد که قلب کودک شما در کجا در حال گسترش است. با پایان هفته پنجم بارداری، رگ‌های خونی اولیه کودکتان تشکیل می‌شود.
- در حوالی هفته پنجم بارداری، قلب کودک شما شروع به تپیدن می‌کند و ممکن است به‌وسیله سونوگرافی قابل‌ رؤیت باشد.
- بند ناف جایگزین کیسه زرده می‌شود. بند ناف همراه با جفت کار می‌کند تا تغذیه و اکسیژن را به کودک شما منتقل کرده و زباله‌ها را از بین ببرد.
- وقتی 5 هفته باردار هستید، طول کودک شما به‌اندازه نوک قلم، حدود یک هفدهم اینچ است و هر روز به‌ سرعت در حال رشد است.

تغییرات بدن در هفته پنج بارداری

اگرچه با پیشرفت بارداری و رسیدن به مراحل جلوتر، تغییرات خارجی بدن برجسته‌تر خواهند شد؛ اما هفته‌های اول تغییرات چشمگیر داخلی را برایتان به دنبال دارد. تمام سیستم موجود در بدن باردار شما تغییر می‌کند تا به پیشرفت و رشد جنین‌تان کمک کند. در هفته پنجم بارداری ممکن است شما متوجه موارد زیر شوید:

در طول سه‌ ماهه اول بارداری، شما نیازی به دریافت کالری اضافی ندارید. با این‌ حال نیاز است ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین برای حمایت از تقسیم سریع سلولی و رشد اندام در کودک افزایش یابد

- احساس خستگی می‌کنید؟ بدن شما به‌ منظور رساندن اکسیژن و غذا به کودکتان خون بیشتری تولید می‌کند. افزایش خون ممکن است در پنج هفته اول بارداری به‌ ویژه بیشتر باشد که خود گردش خون را افزایش می‌دهد. به‌ این‌ ترتیب سرعت ضربان قلب نیز افزایش می‌یابد و این تغییر احتمالاً موجب خستگی، سرگیجه و حتی سردرد می‌شود.
- در هفته پنجم بارداری، ممکن است شما علائم دیگری از بارداری اولیه را تجربه کنید؛ که این می‌تواند شامل تغییرات سینه، حالت تهوع، افزایش بویایی، تکرر ادرار یا نوسانات خلقی باشد.
اکثر خانم‌ها در هفته پنجم بارداری شروع به تجربه این علائم می‌کنند؛ اما هر بارداری منحصربه‌فرد است. بعضی از علائم ممکن است بعداً رخ دهد یا اصلاً بروز نکند.
- در حدود هفته پنج بارداری، جفت که به تغذیه کودک کمک می‌کند رشد کرده و به رحم متصل می‌شود که ممکن است باعث دیدن لکه‌بینی‌های خفیفی شود.
- تا هفته پنجم بارداری، ممکن است متوجه این مسئله شده باشید بعضی از بوها که روزانه آن‌ها را استشمام می‌کنید موجب بروز حالت تهوع در شما می‌شود. شاید بخواهید منبع آن‌ها را شناسایی کرده و از بوهایی که آزارتان می‌دهند دوری‌ کنید.
- اگر نوسانات شدید خلقی را در اوایل بارداری تجربه می‌کنید، تنها نیستید. ممکن است بخواهید احساسات خود را با دیگران درمیان بگذارید و از شریک زندگی خود، خانواده و دوستان حمایت عاطفی مورد نیازتان را دریافت کنید.

سلامت در هفته‌ی پنجم بارداری 

مراقبت منظم یک بخش مهم برای نظارت بر سلامت مادر و کودک در طول دوران بارداری است. اکنون وقت زمان‌بندی اولین ملاقات با پزشک قبل از تولد است. بیشتر پزشکان قرار ملاقات را بین هفته ششم و دهم بارداری‌تان تعیین می‌کنند.
- زمان اولین مراجعه به پزشک در دوران بارداری یکی از مهم‌ترین مسائل قبل از تولد است. در طی این ملاقات، پزشک، بارداری شما را تأیید می‌کند و سابقه پزشکی‌تان را ثبت می‌کند. پزشک شما احتمالاً یک معاینه فیزیکی و یک سری آزمایشات روتین را برای اطمینان از سالم بودن شما و کودکتان انجام خواهد داد.
- ارتباط خوب یک کلید موفقیت برای ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی است. اگر در هر مراجعه به پزشک، چیزی را متوجه نشدید، حتماً توضیحات یا جزئیات بیشتری بخواهید.
- آگاه و مجهز باشید. هرچه آگاه‌تر باشید، می‌توانید انتخاب‌های بهتری را در طی بارداری خود داشته باشید.

بدن شما به‌ منظور رساندن اکسیژن و غذا به کودکتان خون بیشتری تولید می‌کند. افزایش خون ممکن است در پنج هفته اول بارداری به‌ ویژه بیشتر باشد که خود گردش خون را افزایش می‌دهد. به‌ این‌ ترتیب سرعت ضربان قلب نیز افزایش می‌یابد و این تغییر احتمالاً موجب خستگی، سرگیجه و حتی سردرد می‌شود


بهترین روش ورزش را برای خود بیابید

ورزش، حامی سلامت شما و جنین‌تان است. به علاوه دنبال کردن عادات سالم، در فرآیند درد قبل از وضع حمل و زایمان مؤثر است. چند نکته زیر را دنبال کنید تا روش مناسب خود را بیابید:
- با پزشکتان در مورد تغییر برنامه ورزشی‌تان صحبت کنید.
- برای موفقیت در ورزش، خود را با کفش مناسب و یک سینه‌بند ورزشی با قدرت پشتیبانی و نگه‌دارندگی بالا، مجهز نمایید.
- کشش را فراموش نکنید، ورزش را با حرکات کششی شروع کرده و با آن به پایان برسانید تا از درد ماهیچه‌ها جلوگیری کنید.
- اگر دراز کشیدید یا نشسته‌اید به‌ آرامی از جایتان برخیزید تا احساس سرگیجه یا ضعف نکنید.
- به مدت 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید یا در بیشتر روزهای هفته ورزش کنید.
ممکن است در مورد برخی از انواع ورزش‌ها که به کاهش دردهای بارداری کمک می‌کنند شنیده باشید. حرکات کششی، پیاده‌روی، شنا، ایروبیک در آب، دوچرخه‌سواری بر روی دوچرخه ثابت، ایروبیک کم‌فشار یا ورزش‌های هوازی کم شدت را امتحان کنید. برای یافتن روشی که برای شما بهتر است، ابتدا آن‌ها را امتحان کنید.

نکات تغذیه‌ای

در طول سه‌ماهه اول بارداری، شما نیازی به دریافت کالری اضافی ندارید. با این‌ حال نیاز است ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین برای حمایت از تقسیم سریع سلولی و رشد اندام در کودک افزایش یابد.
- به دنبال یک رژیم غذایی متعادل باشید.
- به‌ جای اینکه در این مرحله به مقدار بیشتری غذا بخورید، بر روی انتخاب غذاهای غنی از مواد مغذی تمرکز کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.