تبیان، دستیار زندگی

بارداری هفته به هفته (1)

هفته اول بارداری؛ تغییرات بدنی، تغذیه و ورزش

هفته اول بارداری در واقع با شروع آخرین دوره قاعدگی شما آغاز می‌شود. چرا؟ مشخص کردن دقیق زمان بارور شدن تخمک دشوار است، اما تاریخ آخرین چرخه قاعدگی‌تان نقطه شروع دقیق‌تری است. پزشک زمان زایمان را با در نظر گرفتن 40 هفته بعد از شروع آخرین دوره قاعدگی شما، مشخص می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هفته اول بارداری

رشد و نمو جنین در هفته اول: پیش حاملگی

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما سفر بارداری شما حتی قبل از بسته شدن نطفه جنینتان آغاز شده است.
هفته اول بارداری در واقع با شروع آخرین دوره قاعدگی شما آغاز می‌شود. چرا؟ مشخص کردن دقیق زمان بارور شدن تخمک دشوار است، اما تاریخ آخرین چرخه قاعدگی‌تان نقطه شروع دقیق‌تری است. پزشک زمان زایمان را با در نظر گرفتن 40 هفته بعد از شروع آخرین دوره قاعدگی‌تان، مشخص می‌کند.
این هفته در سن بارداری محاسبه می‌شود و از آنجا که تخمک‌گذاری و لقاح تخمک و اسپرم حدود دو هفته پس از شروع دوره قاعدگی شما رخ می‌دهد، سن جنین (که با شروع باروری تخمک آغاز می‌شود)، دو هفته کمتر از سن حاملگی خواهد بود؛ بنابراین، زمانی که شما 8 هفته باردار هستید، سن جنین 6 هفته است.

تغییرات بدنی در هفته اول: پیش حاملگی

در طول دوران پیش حاملگی، بدن شما برای جنینتان آماده می‌شود. در واقع بدن بعد از بلوغ، هر ماه خودش را برای این اتفاق آماده می‌کند. در هر دوره، رحم آستر داخلی خود را فرو می‌ریزد و بعد از آن، پوشش جدیدی که غنی از رگ‌های خونی است ایجاد خواهد شد تا خانه‌ای امن برای تغذیه و رشد کودک فراهم شود. اکنون صحنه برای نه ماه بارداری پیش رو آماده‌ شده است.

سلامت و تغذیه در هفته اول: پیش حاملگی

شما می‌توانید همین حالا اقداماتی را شروع کنید تا بارداری آسان‌تر و بهتری را برای بدن و جنینتان در ماه بعد، رقم بزنید. شما در دوران پیش حاملگی می‌توانید:

- رژیم غذایی‌تان را با مصرف روزانه مولتی‌ویتامین‌ها یا مکمل‌های مخصوصی که حاوی اسیدفولیک و سایر مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز برای بارداری است، غنیکنید. ثابت شده است اسیدفولیک که به‌طور طبیعی در عدس، لوبیاهای خشک، نخودفرنگی و نان‌های غلات کامل وجود دارد، به جلوگیری از نقایص کودک در بارداری کمک می‌کند. اگر قبلاً از این ویتامین‌های بارداری استفاده نکرده‌اید، با پزشک متخصص زنان و زایمان، مشورت کنید.

- عادات سالم غذایی و ورزشی را دنبال کنید.

- به هرگونه شرایط پزشکی خود آگاه باشید و به آن رسیدگی نمایید. اگر از داروهای بدون نسخه استفاده می‌کنید، نیاز است که آن را با پزشک درمیان بگذارید.

- از مصرف سیگار و الکل دوری کرده و مصرف کافئین را به حدود 12 اونس (حدود 340 گرم) در روز محدود کنید.

اولین دیدارتان با پزشک

بسیاری از خانم‌ها یک قرار ملاقات، قبل از بارداری با پزشک خانوادگی خود تنظیم می‌کنند. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا درباره آمادگی بدنتان برای بارداری مطمئن شوید. همچنین این قرار می‌تواند فرصتی عالی برای پرسیدن سؤالات یا صحبت درباره هرگونه نگرانی خاص شما محسوب شود.

نکات تغذیه‌ای

حتماً یک رژیم غذایی سالم و متعادل با انواع غذاها را دنبال کنید. در طول دوران بارداری به اسیدفولیک، آهن و کلسیم بیشتری نیاز دارید. در مورد مکمل‌های دوران بارداری که برای شما مناسب است با پزشک خود صحبت کنید.

از حالا ورزش کنید تا بعداً شروع خوبی داشته باشید

بارداری نیازهای فیزیکی بدن شما را افزایش می‌دهد. داشتن وضعیت جسمی مناسب از قبل، به شما و کودکتان برای یک شروع خوب کمک می‌کند.

وقتی در هفته اول بارداری هستید، یک برنامه ورزشی متعادل می‌تواند به‌اندازه یک رژیم غذایی معتدل، مهم باشد. سعی کنید همه این موارد را در تمرینات خود داشته باشید:
- ورزش‌های قلبی عروقی یا هوازی
- استقامت عضلانی
- قدرت عضلانی یا تمرین مقاومتی
- تمرینات انعطاف‌پذیری

اگر روال ورزشی خود را تغییر داده‌اید و یا به‌تازگی ورزش کردن را آغاز کرده‌اید به یاد داشته باشید که:
- تمریناتی که بر روی عضلات پایین کمر و معده شما تمرکز می‌کنند، به‌ویژه در آمادگی برای بارداری خوب هستند.
- اگر بتوانید سه تا چهار روز در هفته حداقل 20 دقیقه در روز ورزش کنید، احتمالاً متوجه مزایای سلامتی قابل‌توجهی خواهید شد.
بسیاری از خانم‌ها نگران افزایش وزن در دوران بارداری هستند. به یاد داشته باشید که افزایش وزن یک بخش طبیعی و عادی در این دوران است. حتی احتمالاً پزشک یک روند افزایش وزنی را به شما پیشنهاد کند که برایتان مناسب خواهد بود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.