تبیان، دستیار زندگی

ترفندهایی در سبک زندگی که کمک می‌کند بر درد آرتروزتان غلبه کنید

توصیه‌های علمی برای کاهش درد و ناراحتی آرتروز

اجازه ندهید درد آرتروز شما را از لذت بردن از زندگی محروم کند. در این مطلب چند راهکار به شما توصیه می‌کنیم که علم ثابت کرده از درد و ناراحتی آرتروزتان کم می‌کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آرتروز
آرتروز یک اصطلاح عمومی است برای توصیف خانواده‌ای از شرایط پزشکی که با التهاب مفاصل، درد و سفتی همراه است. درمان‌های پزشکی، ورزش منظم، تغذیه، داروهای طبیعی مانند گیاهان دارویی و مکمل‌ها می‌توانند به تسکین درد مفاصل و مدیریت علائم آرتریت کمک کنند؛ در ادامه به برخی از این موارد اشاره شده است:

گیاه پنجه شیطان را امتحان کنید

پنجه شیطان یک گیاه ضدالتهاب است که به میزان زیادی از درد و سایر علائم مرتبط با آرتروز می‌کاهد. مطالعات نشان داده‌اند این گیاه مانند داروهای تجویزی عمل می‌کند؛ اما عوارض جانبی کمتری نسبت به آن‌ها دارد. روزی 2.6 گرم از عصاره استاندارد گیاه پنجه شیطان را در دوزهای تقسیم شده طی روز استفاده کنید.

شنا کنید

شنا کردن مدت‌هاست که به عنوان توصیه‌ای بسیار مناسب برای افرادی که آرتروز دارند ارائه می‌شود. حالت بی‌وزنی ایجاد شده در آب از فشار وارد بر مفاصل کم می‌کند؛ اما در مورد این شیوه‌ی درمانی تحقیقات زیادی انجام نشده است. یک مطالعه در تایوان تایید کرده کسانی که آرتروز دارند می‌توانند با ورزش کردن در آب، به میزان چشمگیری انعطاف‌پذیری زانوها و لگن خود را بهبود بخشیده، بدن را تقویت کرده و فیتنس هوازی خود را بالاتر ببرند. ضمناً یک مطالعه‌ی استرالیایی نیز دریافته ورزش‌های آبی منجر به درد کمتر و عملکرد فیزیکی بهتر می‌شوند. می‌توانید از کلاس‌های ایروبیک در آب که برای افراد دچار آرتروز برقرار می‌شود استفاده کنید.

کرم کپسایسین حاوی مقدار زیادی از همان ترکیبی است که عامل تندی فلفل قرمز بوده و ضد درد است. اما صبور باشید؛ شاید لازم باشد چند بار در طول روز و به مدت یک هفته تا ده روز از آن استفاده کنید تا کم‌کم تسکین را احساس نمایید


اس- آدنیل – ال- متیونین (SAMe) مصرف کنید

شاید با این مکمل به عنوان دارویی برای ضدافسردگی خفیف آشنا باشید؛ اما این مکمل برای اوستئوآرتریت نیز مفید است که احتمالاً به دلیل خواص ضدالتهابی آن است. مروری بر 11 مطالعه که شامل 1442 نفر می‌شد دریافت اس – آدنیل – ال – متیونین یا همان s آدنوزیل متیونین مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی همچون آسپرین یا ایبوپروفن عمل کرده و درد را تسکین داده و به عملکرد فیزیکی کمک می‌کند، ضمناً عوارض جانبی کمتری نیز دارد. 600 تا 800 میلی‌گرم از این مکمل را همراه با ویتامین ب- کمپلکس 50 مصرف کنید.

پابرهنه روی چمن راه بروید

پابرهنه راه رفتن در مقایسه با راه رفتن با کفش، از فشار وارد بر زانوها کم کرده و درد و ناتوانی ناشی از اوستئوآرتریت را تا 12 درصد کاهش می‌دهد. این‌ها یافته‌هایی از مطالعه‌ای هستند که روی 75 نفر مبتلا به اوستئوآرتریت انجام شد. اگر دوست ندارید پابرهنه راه بروید، کفش‌هایی پیدا کنید که قوس طبیعی پاها و تراز پاشنه‌ها را حفظ کنند تا فشار بیشتری به مفاصلتان وارد نشود.

کرم کپسایسین را امتحان کنید

اگر معده‌تان بابت داروهای زیادی که مصرف می‌کنید معترض شده، این بار به جای دارو از کرم یا پمادهای کپسایسین برای تسکین دردتان استفاده کنید. کرم کپسایسین حاوی مقدار زیادی از همان ترکیبی است که عامل تندی فلفل قرمز بوده و ضد درد است. اما صبور باشید؛ شاید لازم باشد چند بار در طول روز و به مدت یک هفته تا ده روز از آن استفاده کنید تا کم‌کم تسکین را احساس نمایید.

چای ارگانیک بنوشید

محققان سال‌هاست که می‌دانند چای سرشار از فلاوونیدهاست. فلاوونوئیدها دسته‌ای از فیتوشیمیایی‌ها هستند که بابت خواص آنتی‌اکسیدانی شهرت دارند. برخی مطالعات نشان داده‌اند افرادی که به طور مرتب چای می‌نوشند، در مقایسه با کسانی که اهل چای نیستند 50 درصد کمتر ممکن است دچار انواعی از سرطان‌ها شوند. ضمناً مطالعات نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند جلوی تشدید علائم اوستئوآرتریت را بگیرند.

عصاره اکالیپتوس استنشاق کنید

عصاره‌ی گرفته شده از برگ‌های اکالیپتوس خاصیت آنتی باکتریال، ضدویروس و ضدالتهابی دارد. فلاوونوئیدها و تانین‌های موجود در برگ‌های اکالیپتوس خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند که می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند. مطالعه‌ای نشان داده عصاره برگ‌های اکالیپتوس از میزان دو آنزیم التهابی اینترلوکین – 6 و فاکتور نکروز توموری آلفا به میزان زیادی کم می‌کنند. عصاره‌ی اکالیپتوس را می‌توانید در وان آب داغ بریزید یا آن را استنشاق کنید. افرادی که آلرژی دارند باید در استفاده از عصاره‌های گیاهی احتیاط کنند.

آلوئه ورا را امتحان کنید

آلوئه ورا یک گیاه مفید و معروف ضدالتهاب دیگر است. خیلی از پمادهای التیام‌بخش زخم و پوست، حاوی آلوئه ورا هستند؛ زیرا خاصیت ضد میکروبی و ضدالتهابی دارد. ترکیبات موجود در آلوئه ورا به دفع رادیکال‌های آزاد از بدن کمک می‌کنند، یعنی این ترکیبات در واقع شبیه آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند. این عملکردهای آنتی‌اکسیدانی با پیشگیری از تولید آنزیم‌های التهابی به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. مطالعه‌ای نشان می‌دهد ترکیبات موجود در آلوئه ورا، تأثیرات ضدالتهابی مشابهی با ترکیبات موجود در داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی دارند.

فلاوونوئیدها و تانین‌های موجود در برگ‌های اکالیپتوس خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند که می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند


وضعیت گلبول‌های قرمز خونتان را بررسی کنید

احساس خستگی در بیماران دچار آرتروز می‌تواند ناشی از کم‌خونی باشد. اگر خون شما به اندازه‌ی کافی گلبول‌های قرمز نداشته باشد، عضلاتتان خیلی زود خسته خواهند شد. بیش از دوسوم افرادی که آرتروز دارند، دچار کم‌خونی مزمن نیز هستند و زمانی روی می‌دهد که مواد شیمیایی التهابی در توانایی بدن برای تولید گلبول‌های قرمز اختلال ایجاد می‌کنند. شما ممکن است به دلیل زخم معده ناشی از مصرف داروها نیز دچار کم‌خونی شوید.

خوب و کافی بخوابید

کم‌خوابی هم می‌تواند باعث شود مدام احساس خستگی کنید. وقتی مفاصل دردناک و ملتهب‌اند، خوب و راحت خوابیدن واقعاً کار سختی است. به همین دلیل، این پهلو و آن پهلو شدن‌ها و مکرراً از خواب بیدار شدن، واقعیتی دردناک برای بیشتر افرادی است که آرتروز دارند. آپنه خواب نیز می‌تواند منجر به کم‌خوابی و افت کیفیت خواب شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.