تبیان، دستیار زندگی

تاثیرات مخرب سیگار بر زنان

با برنامه ترک کنید

سال‌هاست که پزشکان بر مضرات سیگار تاکید می‌کنند؛ سیگار می‌تواند باعث سرطان شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد اما علاوه بر این موارد، سیگار تاثیرات دیگری هم روی بدن زنان می‌گذارد. تاثیراتی که چون کمتر درباره آن حرف زده شده، ممکن است خیلی از دختران و زنان جوان از آن خبر نداشته باشند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیگار کشیدن زنان
طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، دخانیات در طول سال بیش از 8 میلیون نفر را می کُشد؛ در واقع دخانیات عامل اصلی مرگ و میر است. بر اساس گزارش‌های این سازمان در سال 2019، نرخ مصرف سیگار در ایران 11.1% است. در واقع میزان مصرف سیگار در میان مردان 21.5% و در میان زنان ایرانی 0.7% است. طبق این گزارش، میزان استعمال دخانیات در میان زنان ایرانی کمتر از یک درصد را نشان می‌دهد؛ اما آخرین آمارهای به‌ دست‌آمده از جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران نشان می‌دهد که 24 درصد مردان و 3.5 تا 4 درصد زنان در ایران سیگار می‌کشند و سن مصرف سیگار به 13 سال رسیده است.

اثرات مخرب سیگار برای زنان

استعمال دخانیات در بدن زنان و مردان تاثیرات متفاوتی دارد. اگرچه در اصل، سلامتی را به خطر می‌اندازد اما در بدن هر کدام به نوع متفاوتی عمل می‌کند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

- زنانی که سیگار می‌کشند دوره‌های عادت ماهانه نامنظم و دردناک‌تری خواهند داشت.

- زنان سیگاری معمولاً سه سال زودتر از غیر سیگاری‌ها یائسه می‌شوند.

زنان در مقایسه با مردان سیگاری به بیماری‌های ریوی شدیدتری در سنین بالا مبتلا می‌شوند چرا که بر اساس تحقیقات، تعداد بیشتری از زنان سیگاری نسبت به مردان در اثر بیماری ریوی می‌میرند.

در طول روز چند بار ممکن است نیاز خود را به سیگار حس کنید اما آنقدر معطل کنید تا وسوسه سیگار از بین برود. تقاضای درونی برای درخواست سیگار اغلب 3 تا 5 دقیقه ادامه می‌یابد



- خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها مانند سرطان ریه، لوزالمعده، کلیه، کبد، گلو، مثانه و کولورکتال در زنان سیگاری وجود دارد.

- دخانیات و سایر مواد شیمیایی موجود در سیگار بر روی سطح هورمون‌ها تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل باعث افزایش خطر ناباروری، زایمان زودرس، وزن کم و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود.

- استعمال دخانیات با افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم همراه است.

- تحقیقات نشان داده است زنان سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری دچار افسردگی و اختلالات اضطرابی می‌شوند.

- استعمال دخانیات روی پوست و مو تأثیر می‌گذارد. زنان سیگاری دچار پیری زودرس می‌شوند. آنها همچنین خطر بیشتری برای سرطان پوست‌ دارند.

- مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث آسیب دیدن لثه‌ها و در نتیجه شل شدن دندان‌ها و كج شدن آنها و افزایش احتمال افتادن آنها می‌شود.

راه های ترک سیگار

تصمیم‌گیری در مورد ترک سیگار تنها نیمی از راه است اما دانستن اینکه چگونه می‌توان سیگار را ترک کرد، می‌تواند به شما در ترک آن کمک کند. برای ترک سیگار نه‌ تنها لازم است رفتار خود را تغییر داده و با علائم موقتی ترک سیگار کنار بیایید، بلکه باید برای بهبود روحیه خود راه‌هایی پیدا کنید. به نظر می‌رسد بهترین راه کنار گذاشتن سیگار داشتن یک برنامه‌ی کامل و دقیق است:

1. تاریخ ترک را مشخص کنید
هنگامی‌ که تصمیم به ترک سیگار گرفتید، تاریخی را برای زمان ترک تعیین کنید. دقت کنید که تاریخ ترک خیلی طولانی نباشد زیرا ممکن است نظرتان تغییر کند؛ مثلاً یک هفته تا سه هفته به خود زمان دهید تا برای ترک آماده شوید اما در این مدت باید آماده ‌باشید که به طور کامل سیگار را کنار بگذارید.

روش‌های مختلفی برای متوقف کردن سیگار وجود دارد، اما در نهایت، باید تصمیم بگیرید که آیا قصد دارید:
- به‌ طور ناگهانی سیگار را کنار بگذارید، یا تا زمان تاریخ ترک می‌خواهید استعمال سیگار را ادامه دهید و سپس متوقف کنید.
- به‌ تدریج ترک كنید یا مصرف سیگار خود را به‌ آرامی تا تاریخ ترک كاهش دهید و سپس متوقف کنید.

تحقیقات نشان داده که هیچ برتری نسبت به ترک ناگهانی سیگار با کاهش مصرف سیگار وجود ندارد؛ بنابراین روشی را انتخاب کنید که مناسب شما است.

برای آمادگی ترک سیگار تا تاریخ تعیین شده لازم است به نکاتی توجه کنید:
- همه سیگارها و زیرسیگاری‌ها را دور بیندازید.

از محیط‌هایی مثل کافی‌شاپ، قدم زدن در پارک و... که شما را به هوس می‌اندازد تا سیگار بکشید دوری‌ کنید.

- از دوستان و خانواده که سیگار می‌کشند، بخواهید که در اطراف شما سیگار نکشند.

- فعالیت‌های روزانه مانند بیدار شدن در صبح، به پایان رساندن یک وعده غذایی، خوردن قهوه و تماشای یک فیلم اغلب می‌تواند باعث شود که میل شما به سیگار کشیدن زیاد شود؛ بنابراین بهتر است به‌ جای سیگار از جایگزین‌های خوراکی مثل آب‌نبات، آدامس بدون قند، تکه‌های هویج، نی و خلال‌دندان استفاده کنید.

- در طول روز چند بار ممکن است نیاز خود را به سیگار حس کنید اما آنقدر معطل کنید تا وسوسه سیگار از بین برود. تقاضای درونی برای درخواست سیگار اغلب 3 تا 5 دقیقه ادامه می‌یابد.

2. محرک‌های سیگار کشیدن خود را شناسایی کنید
یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای کنار گذاشتن سیگار انجام دهید شناسایی مواردی است که باعث می‌شود شما سیگار بکشید، از جمله موقعیت‌های خاص، فعالیت‌ها، احساسات و افراد
بعد از آماده شدن برای ترک سیگار، هر زمانی که میل به سیگار پیدا کردید، این سؤالات را از خود بپرسید:
- چه زمانی بود؟
- میل چقدر شدید بود؟
- چی باعث شد تا میل به سیگار پیدا کنید؟

فعالیت‌های روزانه مانند بیدار شدن در صبح، به پایان رساندن یک وعده غذایی، خوردن قهوه و تماشای یک فیلم اغلب می‌تواند باعث شود که میل شما به سیگار کشیدن زیاد شود؛ بنابراین بهتر است به‌ جای سیگار از جایگزین‌های خوراکی مثل آب‌نبات، آدامس بدون قند، تکه‌های هویج، نی و خلال‌دندان استفاده کنید


- با کی بودید؟
- حالتان چطوری بود؟
- بعد از استعمال سیگار چه حسی داشتید؟
- آیا برای رفع احساسات ناخوشایند سیگار کشیدید؟

خیلی‌ها برای مدیریت احساسات ناخوشایند مانند استرس، افسردگی، تنهایی و اضطراب سیگار می‌کشند. وقتی روز بدی دارید، به نظر می‌رسد که سیگار تنها دوست شما است. با این‌ وجود مهم است که به یاد داشته باشید که روش‌های سالم‌تر و مؤثرتری برای کنترل احساسات ناخوشایند وجود دارد. این موارد ممکن است شامل ورزش، مدیتیشن، تمرینات آرامش بخش یا تمرین‌های ساده تنفسی باشد.

3. به خود یادآوری کنید که چرا می‌خواهید سیگار را کنار بگذارید
روی دلایل ترک خود متمرکز شوید، از جمله مزایای سلامتی (برای مثال، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان ریه)، بهبود ظاهری، پس‌انداز پول و افزایش عزت‌نفس.

علائم ترک سیگار از 20 دقیقه اول تا 15 سال بعد

ترک سیگار می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد و روحیه شما را تقویت کند. ترک سیگار مزایایی مثل پوست روشن‌تر، بهبود سلامت دهان و دندان، هورمون‌های باثبات‌تر، سیستم ایمنی قوی‌تر و کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را به دنبال خود خواهد داشت.

برخی از مزایای دیگر ترک سیگار عبارت‌اند از:
- بعد از 20 دقیقه تا 12 ساعت: ضربان قلب و مونواكسید كربن در خون به حد طبیعی می‌رسد.

- بعد از 1 سال: خطر حمله قلبی کاهش‌یافته و فشارخون و مشکلات تنفسی بهبود می‌یابد.

- پس از 2 تا 5 سال: خطر سكته مغزی كاهش می‌یابد.

- بعد از 5 تا 15 سال: خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، مری و مثانه به نصف کاهش می‌یابد.

- بعد از 10 سال: خطر سرطان ریه و سرطان مثانه کاهش پیدا می‌کند.

- بعد از 15 سال: خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی آنقدر کاهش می‌یابد که بدن شما با بدن کسی که تا به حال سیگار نکشیده فرق چندانی نخواهد داشت.