تبیان، دستیار زندگی

سرو قلیان در پارک «بدون دخانیات»+عکس

اینجا پارک بدون دخانیات است. در وسط میدان اصلی پارک، قلیان سرو می شود! بوی قلیان کل پارک را گرفته، بچه‌ها غرق بازی هستند، گهگاه با کنجکاوی به این دادو‌ستد دودآلود خیره شده و بعد از مدتی دوباره به بازی‌شان بازمی‌گردنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تابلو تذکر پلیس پارک
قلیان فروش‌ها که چند وقت پیش خارج از محوطه پارک بساط خود را پهن کرده بودند، حالا با همه بند و بساط‌شان به داخل پارک آن هم کنار آب نمای اصلی آمده اند، اینها را خانمی که کنارم نشسته و مدت‌هاست پاتوق‌اش بوستانی ....  است می‌گوید.
سرو قلیان در پارک
قلیان‌های روی سکوهای خودنمایی کرده و قلیان چاق کن‌هایشان هم قهار. دقت که می‌کنم خیلی ها که دور آخر دویدنشان تمام می شود، یک راست به سمت قهوه خانه سیار پارک می‌روند و به میلشان قلیانی سفارش می‌دهند و با ذوق صبر می‌کنند تا آماده شود و نفس چاق شده‌شان هدر نرود. از آن سو بچه‌ها که غرق بازی هستند گه گاه با کنجکاوی به این دادو‌ستد دودآلود خیره می‌شوند و بعد از مدتی دوباره برمی‌گردند به بازی‌شان. این اتفاق برای برخی خانواده‌ها خوشایند نیست و سعی می‌کنند بیشترین فاصله را از آب نما داشته باشند و به همان هوای پاک باقیمانده فضا قناعت کنند.

اکثر افرادی که به پارک می‌آیند قلیان را دسته‌جمعی می‌کشند، یک قلیان با سرویس کامل 50، 60 هزار تومان هزینه دارد


با تعجب قلیان‌ها و  بساط سماور و قوری و چای نبات  که روی سکوی پارک چیده شده را نگاه می کنم، خانم ادامه می دهد حالا شما خیلی هم تعجب نکن! خب چه جایی بهتر از یک بوستان قدیمی پر از زن ، بچه ، پسر، دختر ، پیر و جوان برای قلیان و قلیان کشی؟ تنگش هم چای نبات بهتان می‌دهند که یک وقت سردی‌تان نکند. یک قهوه خانه تمام عیار سیار با قانون بی قانونی.

بوی قلیان در پارک بدون دخانیات

خانمی که به همراه 2 فرزندش به پارک آمده با عصبانیت می گوید جالب است که در ورودی پارک تابلویی با عنوان پارک بدون دخانیات نصب شده اما از همان در ورودی بوی قلیان پارک را گرفته و در داخل پارک هم که بساط قلیان  پهن است . واقعا ما باید کجا بچه‌هایمان را برای بازی ببریم؟

به سمت قلیان فروش می روم و جویای قیمت می شوم می گوید مفت ، دو سیب، نعناع، پرتقال یا.... فقط 15 هزار تومان البته پول سرویس متفاوت است.اما این را بگویم که اگر تازه کاری بهتر است از میوه‌ای استفاده کنی چرا که طعم بهتری دارد و دود بیشتری.

3 تاپسر جوان دور هم جمع شده اند یکی از آنها با صدای بلند به قلیان فروش می گوید: آقا یک قلیان درست و حسابی چاق کن. فروشنده قلیان را آماده می کند، دود کل محوطه را گرفته و جوانان بی‌توجه به بازی کودکان  قلیان می کشند.


کشیدن قلیان و ورود حیوانات به پارک‌ها ممنوع است ولی هر دوی این کارها در پارک‌های تهران انجام می‌شود و مدتی است که برخی پارک‌های تهران به پاتوق عرضه قلیان تبدیل شده است.


وی خطاب به یکی از خانم‌ها که قلیان می خواست گفت: زغال جک‌زن هم داریم، مزیتش این است که دیر خاکستر می‌شود اما قیمتش هم کمی بالاست.فروشنده ادامه می دهد تقریباً 90 درصد مشتریان ما جوانان هستند و جالب است که زنان هم زیاد از ما قلیان می‌خرند و در حال حاضر هیچ فرقی بین زنان و مردان نیست چه بسا که برخی شب‌ها فروش قلیان به زنان بیشتر است.

درآمد میلیونی قلیان فروش ها در پارک/سرو قلیان 200 هزار تومانی

این فروشنده که از شهرستان به تهران آمده سر درددلش باز می‌شود و می‌گوید بیکار بودم برای کار به تهران آمدم، کاری پیدا نکردم و یکی از دوستانم به من گفت بیا برویم در پارک قلیان بفروشیم. درآمدمان خوب است، خیلی هم هزینه نمی‌کنیم و هر شب بین یک تا 2 میلیون تومان خالص برای ما می ماند. این را هم بگویم که در حال حاضر قلیان معمولی ما 12 هزار تومان است اما قلیان اسپشیال  هم داریم که 200 هزار تومان است این نوع قلیان را با میوه سرو می‌کنیم،گران است اما خیلی ها خواهان این مدل قلیان هستند البته تو این منطقه ها بیشتر طرفدار دارد و کمی پایین تر نمی خرند. 
درآمد قلیان فروش ها
این فروشنده می‌گوید اگر قلیان دستی هم می‌خواهید پشت ماشین دارم، در داخل ساک است و هر جا می‌خواهید می‌توانید با خودتان هم ببرید، پک کامل آن 100 هزار تومان است. 

اگر قلیان دستی هم می‌خواهید پشت ماشین دارم، در داخل ساک است و هر جا می‌خواهید می‌توانید با خودتان هم ببرید، پک کامل آن 100 هزار تومان است.


وی ادامه داد: اکثر افرادی که به پارک می‌آیند قلیان را دسته‌جمعی می‌کشند، یک قلیان با سرویس کامل 50، 60 هزار تومان هزینه دارد؛ اما این را هم بگویم که ما در کارمان تخصص پیدا کرده‌ایم، مثلاً قلیان پرتقال یا لیمو فشار را پایین و افراد را دچار سرگیجه می‌کند بلافاصله در کنار آن چای نبات می‌دهیم و فشار طرف را تنظیم می‌کنیم.

وی در خصوص مشتریانش می‌گوید تقریباً مشتریان ما ثابت است و در هفته به طور ثابت 2 یا 3 بار برای قلیان کشیدن به پارک مراجعه می‌کنند.

می گویم نمی ترسی پلیس یا شهرداری بیاید بساط را جمع کند، گفت: نه نمی آیند الان مدت هاست که اینجا هستیم.

کمی پایین‌تر از آبنما، خانم و آقایی از سرما روی پای خود پتو انداخته‌اند و تند تند قلیان می‌کشیدند. آقا می‌گوید: وقتی هوا سرد می‌شود قلیان کشیدن خیلی مزه دارد آن هم در فضای باز و سرسبز. خانم هم می‌گوید ما که کار خلافی نمی‌کنیم با همسر آمده‌ایم پارک، هم تفریح می‌کنیم و هم قلیان می‌کشیم.

اما زن دیگری آن سوی پارک که برای پیاده‌روی آمده می‌گوید این قلیان‌فروشی در داخل پارک بسیار اذیت‌کننده است چرا که بوی دود ما را اذیت می‌کند و دیگر بچه‌های ما نمی‌توانند اینجا بازی کنند و  این کار برای بچه‌ها بدآموزی دارد.


وی می‌گوید در سفره‌خانه‌ها که قلیان عرضه می‌شود قیمت غذا دو برابر است اما اینجا در داخل پارک با 15 هزار تومان قلیان را می‌گیریم، یک ساندویچ هم می‌خریم و صفا می‌کنیم و کسی  هم کاری به ما ندارد.کمی آن‌ طرف‌تر 4 و 5 پسر جوان  در حال قلیان کشیدن بودند که یکی از آنها گفت ما که تفریحی نداریم دست به هر تفریحی می‌زنیم گران است اما یک قلیان با سرویس حدود  50 هزار تومان برای ما در می‌آید که آن را بین خود تقسیم می‌کنیم و هر کدام 10، 12 هزار تومان پول می‌دهیم هم داخل یک فضای باز نشسته‌ایم و هم با کمترین هزینه تفریح می‌کنیم اگر می‌خواستیم به سفره‌خانه برویم باید حدود 7 تا 8 برابر  هزینه می‌کردیم.
کشیدن قلیان کودکان
به وی می‌گویم کشیدن قلیان برای کودکانی  که اینجا در حال بازی هستند، ضرر دارد و او می گوید  خب خانواده‌شان آنها را به پارک نیاورند و اگر هم می‌آورند مواظب بچه‌هایشان باشند.

بر اساس این گزارش، عرضه قلیان در پارک‌های تهران ممنوع است و در بسیاری از پارک‌ها تابلوی ورود قلیان ممنوع نصب شده است اما در این امکان عمومی امروز اتفاق دیگری می افتد و در بسیاری از آنها قلیان توسط دستفروشان وسط پارک سرو می‌شود.

مسؤولان ذی‌ربط باید در این زمینه ورود کنند اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است و روز به روز عرضه قلیان در پارک‌ها بیشتر می‌شود. 

ضعف نظارتی داریم/باید نگهبانان دقت بیشتری کنند

محمد هادی حیدرزاده مشاور معاون خدمات شهری شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: ضعف نظارتی وجود دارد مدتی است نظارت و گشت و گذار در بوستان‌های تهران کم شده است و باید نگهبانان دقت بیشتری داشته باشند.

مشاور معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه زمانی که نگهبانان به افراد بگویند که قلیان وارد پارک نکنید عمدتاً درگیری ایجاد می‌شود، گفت: در این موارد حمایت نیروی انتظامی لازم است.

وی به جلساتی که با مسؤولین ذیربط در این باره برگزار شده است،‌گفت: قرار است جلوی این کار گرفته شود.
حیدرزاده
حیدرزاده با بیان اینکه در بوستان پردیسان هم قلیان سرو می‌شد، گفت: با هماهنگی نیروی انتظامی قلیان‌ها جمع‌آوری شد.

مشاور معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفت: به هر حال از نگهبانان پارک خواسته‌ایم که از ورود قلیان به پارک جلوگیری کنند.

38 پارک بدون دخانیان در تهران

وی با بیان اینکه حدود 38 پارک بدون دخانیات در تهران راه‌اندازی شده است گفت: این پارک‌ها با هدف کاهش استعمال دخانیات راه‌اندازی شده است و چون پارک‌ها مکان عمومی هستند استعمال دخانیات ممنوع است.

حیدرزاده گفت: در گذشته در فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن استعمال دخانیات ممنوع بود اما شهرداری اعلام کرد که در بوستان‌ها هم این امکان وجود دارد که آن را بدون دخانیات کنیم و نگاه ما در این زمینه فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم بود. نه اینکه مردم را مجبور کنیم بلکه می‌خواستیم فرهنگ‌سازی کنیم البته تأکید می‌کنم که جلوی فروش قلیان گرفته شود.

38 پارک‌ با هدف کاهش استعمال دخانیات راه‌اندازی شده است و چون پارک‌ها مکان عمومی هستند استعمال دخانیات ممنوع است.


وی ادامه داد: مشارکت مردم در فضاهای عمومی لازم است چرا که پارک فضای بازی کودکان و استراحت شهروندان است و نباید این محیط سالم را آلوده کنیم.

با وجود اینکه قلیان در بسیاری از پارک‌ها سرو می‌شود مدیران شهری اعلام کردند جلوی این کار را گرفته و با متخلفان برخورد می شود.


برخورد جدی با متخلفان/ورود قلیان ممنوع است

علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: ورود قلیان به داخل پارک ممنوع است و تابلوهایی در این زمینه زده‌ایم.

این مقام مسؤول گفت که از مسؤولان می‌خواهم به زودی این موضوع را پیگیری کنند.

وی گفت: ضوابط و مقررات خاصی در بوستان‌های بدون دخانیات وجود دارد و شهروندان نباید قلیان را وارد پارک کنند چرا که این امر برای خودشان و هم برای کودکان خوب نیست.
علی‌محمد مختاری
وی با بیان اینکه مأموران پارک باید به افرادی که قلیان را وارد پارک می‌کنند تذکر دهند گفت: دستور می‌دهم موضوع را با جدیت پیگیری و با متخلفین برخورد شود.

وی ادامه داد: برخی افراد خودشان قلیان را وارد پارک می‌کنند اما نباید این امر صورت گیرد.

در داخل برخی از پارک‌های تهران دسترسی به قلیان راحت‌تر از دسترسی به وسایل بازی است با وجود اینکه این مکان‌ها عمومی  و برای استراحت شهروندان در نظر گرفته شده اما به پاتوق دود و دم قلیان‌فروشان تبدیل شده و بسیاری از شهروندان از این امر ناراضی هستند و می‌گویند این موضوع را به اطلاع مسؤولان هم رسانده‌اند اما توجهی نشده است.

قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی

امروزه قلیان به یک تفریح معمولی برای جوانان تبدیل شده است و برای آنها دسترسی آسان است. با وجود اینکه بر اساس ماده 7 آیین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات و به منظور حفظ سلامت عمومی به ویژه محافظت در برابر استنشاق تحمیلی دود، محصولات دخانی استعمال این مواد در اماکن عمومی ممنوع است.

با وجود اینکه بر اساس قانون استعمال دخانیات ممنوع است اما شاهدیم که در بسیاری از اماکن عمومی و حتی در پارک‌ها هم این امر رخ می‌دهد.

تفرج دودی در پارک ها

خانمی می‌‌گوید تفرج دودی داریم، قلیان‌های کوچک جیبی داریم که هر جا می‌رویم با خودمان می‌بریم.تفریحی کم‌هزینه است.

این خانم می‌گوید ابتدا سیگار می‌کشیدم اما از وقتی ازدواج کردم همسرم دیگر اجازه سیگار کشیدن به من نداد و گفت می‌توانی جای آن قلیان بکشی، من هم شروع به قلیان کشیدن کردم و الان هم هر شب قلیان می‌کشم، مدتی است همسایه‌های ساختمان از بوی قلیان ناراضی بودند به همین خاطر به پارک سر کوچه آمده و در فضای باز قلیان می‌کشیم، تازه شام‌مان را هم با خودمان به پارک می‌آوریم و 5، 6 ساعتی در پارک هستیم.


قلیان فروشان را از داخل پارک‌ها جمع می کنیم

دست‌فروشی در تهران تخلف است و شهرداری تهران با آن برخورد می‌کند. اصغر عطایی مدیر کل خدمات شهری شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: کلاً هر گونه دست‌فروشی سیار غیرمجاز است حال چه قلیان باشد، چه چیز دیگر. 

وی با بیان اینکه در بوستان‌های محصور که نگهبان هم داریم ورود قلیان قدغن است، گفت: اگر برخی افراد اقدام به عرضه قلیان می‌کنند این موضوع ممنوع است و باید با آن برخورد شود.

عطایی گفت: البته امکان دارد برخی از غرف که مجوز فروش داشته باشند تنقلات بفروشند اما قلیان خیر. 
اصغر عطایی
وی با تأکید بر این موضوع که عرضه قلیان و فروش چای در داخل بوستان‌ها ممنوع است، گفت: حتماً نیروهای شهرداری و نگهبانان پارک باید با این موضوع برخورد جدی کنند.

عطایی به موضوع جمع‌آ‌وری دست‌فروشان اشاره کرد و گفت: اگر دست‌فروشان در کنار خیابان و یا داخل پارک هم باشند فعالیت‌شان غیرمجاز است و سیاست شهرداری جمع‌آوری این افراد است و حضور آنها در داخل پارک با سیاست‌های شهرداری همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه برخی از شهروندان خودشان قلیان را به داخل پارک می‌آورند گفت: این موضوع رواج زیادی پیدا کرده است خود ما هم که در حال  گشت‌زنی بوده‌ایم با این موارد برخورد کرده‌ایم که برخی افراد که برای تفرج به پارک می‌آیند با خود قلیان آ‌ورده و شروع به کشیدن آن می‌کنند.

عطایی با بیان اینکه ما قوه قهریه نیستیم، گفت: مردم خودشان نباید قلیان را به داخل پارک بیاورند و جمع کردن قلیان که توسط خود مردم به داخل پارک آورده جزو وظایف ما نیست اما با افرادی که اقدام به فروش قلیان در داخل پارک‌ها می‌کنند جمع‌آوری و با آن برخورد می‌کنیم.

وی گفت: ما خودمان شاهدیم که بسیاری از شهروندان در داخل پارک قلیان می‌کشند که بوی میوه‌ای و یا بوهای بد دیگری از آنها متصاعد می‌شود این موارد را دیده‌ایم اما نمی‌توانیم با قلیان‌های شخصی برخورد کنیم اما جلوی دست‌فروشانی که اقدام به عرضه قلیان در داخل پارک‌ها می‌کنند را می‌گیریم.

به گزارش فارس، کشیدن قلیان و ورود حیوانات به پارک‌ها ممنوع است ولی هر دوی این کارها در پارک‌های تهران انجام می‌شود و مدتی است که برخی پارک‌های تهران به پاتوق عرضه قلیان تبدیل شده است.

همچنین شهروندان در سامانه فارس من خبرگزاری فارس خواستار ممنوعیت استعمال قلیان در پارک ها و بوستان‌ها شدند.
منبع: خبرگزاری فارس
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .