تبیان، دستیار زندگی

لمس ورود فناوری ایرانی به زندگی در خانه‌‌ای از جنس نانو

خانه نانویی غرفه کلبه مانندی در ورودی دوازدهمین نمایشگاه نانوفناوری است که با بازدید از این خانه می‌توان ورود فناوری ایرانی به زندگی را لمس کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خانه‌‌ای از جنس نانو
شاید اگر تا همین 10 سال پیش هم اسم «نانو» را در خیابان مطرح می‌کردی کسی نمی‌دانست درباره چه چیزی صحبت می‌کنی، حتی شاید این کوتوله شگفت‌انگیز در جوامع دانشگاهی هم آنقدر شناخته شده نبود؛ اما امروز محصولات نانویی در بازارهای عمومی به فروش می‌رسد و از کودکان تا سالمندان حتی به قصد خرید محصولات نانویی به بازار می‌روند.

اینکه عموم مردم این روزها بر استفاده از محصولات نانویی در خانه‌های‌شان اصرار دارند و در خانه‌های‌شان حداقل از چندین محصول نانویی استفاده می‌کنند نشان‌دهنده همین شناخت مردم از کیفیت محصولات مبتنی بر نانوفناوری است.

این روزها که دوازدهمین نمایشگاه نانوفناوری نیز در حال برگزاری است، خیلی‌ها در این نمایشگاه حضور می‌یابند و علاوه بر خرید محصولات نانوفناوری از خانه نانویی نیز بازدید می‌کنند.

خانه نانویی غرفه کلبه مانندی در بیرون سالن خلیج فارس است که با ورود به این خانه پیشرفت در حوزه نانو قابل لمس است.
کاربرد نانو در زندگی
در این خانه شما می‌توانید کاربرد نانو در زندگی را به طور ملموس درک کنید، در هر بخش این خانه محصولاتی مبتنی بر نانوفناوری وجود دارد که همه ما به طور روزمره از این محصولات استفاده می‌کنیم؛ می‌توان گفت فقط بیش از  50 نوع محصول ساختمانی در این خانه نانویی عرضه شده است.

خانه نانویی غرفه کلبه مانندی در بیرون سالن خلیج فارس است که با ورود به این خانه پیشرفت در حوزه نانو قابل لمس است.


در این خانه نانویی از شیشه های عایق، مبلمان ضد لک، رنگ عایق و سرامیکهای ضد باکتری ارائه شده است تا پروفیل درب و پنجره، نانوپوشش‌های تزئینی و سخت، کفپوش‌ها و همچنین محصولات نساجی مرتبط با بخش ساختمان.

بازدیدکنندگان خانه نانویی از همه سن و قشری هستند و این خانه برای همه جذاب است.
محصولات نانویی
نانو عایق صوتی نازک و سبک، بتن فوق سبک سازه‌ای، سرویس بهداشتی آنتی باکتریال، آینه با پوشش‌های مبتنی بر نانوفناوری، دستگیره درب، لوله های اتصالی تخلیه فاضلاب، رادیاتور، پوشش سیمانی ضد حریق از محصولاتی است که در خانه نانویی با آن رو به رو می‌شویم.

در چهره بازدیدکنندگان خانه نانویی شعف ناشی از ورود فناوری ایرانی به زندگی مردم به وضوح دیده می‌شود


این خانه برای کودکان هم جذاب است، درباره این خانه با چند نفر از کودکان بازدید کننده که اتفاقا دانش آموز هم بودند صحبت کردیم.

یکی از آن‌ها می‌گفت: در این خانه حتی برای اتاق کودکان نیز محصولاتی درنظر گرفته شده است.

درباره محصولات مورد توجه‌شان از آن‌ها سوال کردیم که برخی به رنگ ضد امواج الکترومغناطیسی با قابلیت جلوگیری از عبور امواج الکترومغناطیسی برای اتاق کودک و برخی به پوشاک نانویی کودکان اشاره کردند.
محصولات نانویی

اتاق نشیمن نانویی

در این خانه می‌توانید اتاق نشیمن خانه را هم با محصولات نانویی مشاهده کنید.

جذابیت این اتاق را هم می‌شود از چشمان بازدیدکنندگان آن در زمان خروج ببینی.

یکی از آقایان بازدیدکننده این اتاق درباره محصولات نانویی اتاق نشیمن می‌گفت: وقتی به فضای خانه نانویی دقت می‌کنم می‌بینم علم نانوفناوری در ایران چقدر پیشرفت کرده و به جایی رسیده که می‌توان بیشتر محصولات خانه را از نانو تهیه کرد.

از او درباره اصرار خودش و خانواده‌اش در استفاده از محصولات نانویی سؤال کردیم، گفتند: دلیل اصرارمان برای استفاده از محصولات نانویی مشخص است، اینجا کاملا می‌توان تفاوت جنس نانویی و جنس معمولی را متوجه شد، محصولات نانویی قابلیت‌های بیشتری نسبت به محصولات معمولی دارند و از کیفیت بیشتری هم برخوردارند.

در این اتاق یک فرش آنتی باکتریال هم می‌بینید که در برابر رشد میکرو ارگانیسم‌ها در سطوح مناسب است.

شیشه‌های کم گسیل، رنگ عایق حرارت و دستگاه تصفیه هوا نیز در این اتاق دیده می‌شود.

پرده و مبل این اتاق نیز با خاصیت نانوفناوری ضد لک و ضد آب شده‌ است.

برای دیوارهای این اتاق از رنگ آنتی باکتریال استفاده شده که در  برابر رشد میکرو ارگانیسم ها مقاوم است.
غشاهای سرامیکی نانو ساختار

با نانوفناوری راحت می‌خوابید

در یکی از اتاق‌های خانه نانویی که مثلا اتاق خواب خانه است، تشک تخت خواب ضد باکتری وجود دارد که با استفاده از پوشش‌های نانوذره‌ای تولید شده است.

یکی از کودکان بازدید کننده از این اتاق خواب می‌گفت: این تشک آنقدر راحت است که دلم می‌خواهد همین حالا بر روی آن بخوابم.

رنگ فوتوکالیستی این اتاق نیز ضد کثیفی است و پس از تابش نور آفتاب ذرات چربی و لک روی سطح رنگ تجزیه می‌شود.

آشپزی با نانو

در خانه نانویی یک آشپزخانه نیز تعبیه شده است، در این آشپزخانه یخچال و ماشین لباس‌شویی ضدباکتری دیده می‌شود و سینک ظرفشویی نیز ضد لک و کثیفی است.
آشپزی با نانو
ظروف نانویی نیز سبب از بین بردن باکتری و بوهای نامطبوع می‌شود.


سرویس بهداشتی نانویی

برای سرویس‌های بهداشتی این خانه نانویی نیز از محصولاتی مبتنی بر نانوفناوری استفاده شده است.

کاشی و آیینه ضدلک و آب، لوله بی‌صدای فاضلاب؛ لوله‌های بی‌صدای فاضلاب از سه لایه تشکیل شده است که لایه وسط آن از نانوکامپوزیت پلیمری ساخته شده است.
شیرآلات نانویی
شیرآلات بهداشتی نانویی نیز سبب بهبود خواص سایشی، مقاومت به خوردگی و فرسایش می‌شود.

کاشی گرانیت لکه گریز، یک کاشی ضد لک حاوی نانوذرات سیلیکا، با توزیع اندازه ۲۰ تا ۶۰ نانومتر است که خاصیت دفع لکه بهبودیافته‌ای از خود نشان می‌دهد. 

به گفته یکی از بازدیدکنندگان، در خانه نانویی به حدی محصولات متنوع کاربردی دیده می‌شود که زمان زیادی برای بازدیدش صرف می‌شود اما به دلیل جاذبه محصولات این خانه، زمان به چشم بر هم زدنی می‌گذرد.

کاربرد نانو در زندگی روزمره توانسته هزینه‌های درمان را کاهش دهد به طوریکه در حال حاضر ۸۰ محصول در بخش سلامت با فناوری نانو تولید شده


لمس نانو در خانه‌های مردم

درباره آنچه در خانه نانویی دیدیم و کاربرد محصولات نانویی در خانه‌های مردم با مسؤولان حوزه علم و دانشگاه کشور نیز گفت‌وگو کردیم.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: مردم باید دانش و فناوری را در زندگی روزمره خود حس کنند تا به آن اهمیت بدهند که این اتفاق در حال حاضر در حوزه نانوفناوری رخ داده است.

سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو نیز درباره کاربردهای مختلف نانو در زندگی مردم گفت: کاربرد نانو در زندگی روزمره توانسته هزینه‌های درمان را کاهش دهد به طوریکه در حال حاضر ۸۰ محصول در بخش سلامت با فناوری نانو تولید شده، همچنین عرصه دیگری که نانو به خوبی وارد زندگی مردم شد، بخش ساختمانی است که در این حوزه نیز محصولات بسیاری وارد بازار شده است.

سرکار گفت: همچنین پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری بر روی کاربرد فناوری نانو در حوزه کشاورزی آبیاری و آفت‌کش‌های غیرسمی کودهای نانویی نیز فعالیت‌هایی در این حوزه داشته‌ایم.

به گزارش فارس، بازدیدکنندگان خانه نانویی از این غرفه خندان خارج می‌شدند و دلیلش را این مسأله عنوان می‌کردند که لمس ورود فناوری ایرانی به زندگی روزمره شعف و افتخار خاصی را به همراه دارد.
منبع: خبرگزاری فارس
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .