تبیان، دستیار زندگی

ویژگی های نقشی جذاب برای یک بازیگر

کاوه خداشناس: مردم سریال های پیچیده را بیشتر دوست دارند

کاوه خداشناس (بازیگر) معتقد است هرقدر قصه یک سریال پربارتر، هیجان انگیزتر و مفصل تر باشد، بیننده بیشتر ترغیب می شود که کار را دنبال کند و آن را ببیند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاوه خداشناس
کاوه خداشناس از جمله بازیگرانی است که در مدیوم های مختلف شامل تلویزیون، سینما و تئاتر فعالیت دارد. وی تاکنون در مجموعه های تلویزیونی ای همچون معراجی ها، شاید برای شما هم اتفاق بیفتد، آسمان همیشه ابری نیست، بانو، پول کثیف، رستگاران، عملیات 125، وقت صبح، پدر، برادر و همه خانواده من جلوی دوربین رفته است. خداشناس در تئاترهای تنهایی یک زن در نیاوران، پاره های ساده، شب آوازهایش را می خواند، آرامش از نوعی دیگر، گالیله، هد هد و قمر در عقرب نیز هنرنمایی کرده است. وی سابقه گویندگی نریشن در مستندهای سکه از ضرب افتاده و گنجینه های ماندگار را نیز در کارنامه هنری خود دارد. گفتنی است، خداشناس موفق به دریافت جایزه دوم بهترین بازیگر مرد از جشنواره تئاتر دانشجویی فجر به خاطر بازی در نمایش «شب آوازهایش را می خواند» شده است.

خداشناس از جمله بازیگرانی است که در سریال «سایه بان» به کارگردانی برادران محمودی حضور داشت. این سریال سال 1396 ساخته و از شبکه دو سیما پخش شد. در این اثر بازیگرانی همچون علی اوسیوند، رویا جاویدنیا، مجتبی پیرزاده، محمدرضا غفاری، امین تارخ، هستی مهدوی، کامران تفتی، پریوش نظریه، حسام محمودی، خاطره حاتمی، سینا مهرداد، زهرا بهروزمنش، رویا تیموریان، بهزاد فراهانی و... نقش آفرینی کردند. در سایه بان بینندگان داستان دو رفیق قدیمی را به نظاره می نشینند که دوستی آن ها به خاطر مشکلات مالی در گلوگاه آزمایش قرار می گیرد. فقر و نداری، بیکاری و ورشکستگی، چک برگشت خورده و وام هایی که توان بازپرداختش وجود ندارد، از جمله مسائلی است که در این سریال به وفور دیده می شود. این مجموعه تلویزیونی توانست مخاطبان زیادی را به سوی خودش جلب کند. این سریال به تازگی از شبکه آی فیلم پخش شده است و به همین بهانه و همچنین حضور کاوه خداشناس در سریال مجلس حیرانی (پناه آخر) به گفتگو نشستیم که حاصل آن را در ادامه می خوانید.

آقای خداشناس در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

- این روزها سر سریال «روزگار حیرانی» به کارگردانی داریوش یاری هستم که بناست از اربعین روی آنتن شبکه یک سیما برود.

درباره این سریال جزئیات بیشتری می توانید به ما بگویید؟

- نه متأسفانه، از ما خواسته شده است که درباره جزئیات این کار توضیحی ندهیم. فقط می توانم بگویم که در این سریال یک نقش متفاوت را ایفا می کنم و مخاطبان شاهد سریال جذابی خواهند بود. سریال «مجلس حیرانی» با قصه ای که با حال و هوای ایام محرم تناسب دارد این روزها در حال تصویربرداری است.

به تازگی هم که مینی سریال «به وقت صبح» را روی آنتن داشتید و در آن نقش یک روحانی جوان را ایفا کرده بودید.

سریال مجلس حیرانی یک اثر متفاوت به شمار می رود که در قالبی جدید تلاش می کند انسانیت را به مخاطب خود یادآوری کند

- بله. من پیش از این یک بار دیگر هم در یک فیلم تلویزیونی نقش یک روحانی را بازی و تجربه کرده بودم که برایم تجربه متفاوتی بود. در سریال به وقت صبح هم بری اینکه نقشم خیلی کلیشه ای و تکراری نباشد، تلاش کردم با برخی از عزیزانی که روحانی هستند معاشرت داشته باشم و زوایای مختلف زندگیشان را درست به مخاطب نشان بدهم.

پیش از این شما در مجموعه تلویزیونی «سایه بان» هم حضور داشتید. سریالی به کارگردانی برادران محمودی که اتفاقا در زمان پخشبا استقبال بسیاری روبرو شد و مردم خیلی آن را پسندیدند. به تازگی هم این اثر از شبکه آی فیلم پخش شد، به نظرتان چرا مردم سریال «سایه بان» را دوست داشتند؟ جاذبه هایش از نظر شما چه بود؟
-درباره مجموعه تلویزیونی سایه بان و اینکه مردم آن را دوست داشتند با شما کاملا هم نظر هستم. در این باره هم باید بگویم که اول از همه اینکه قصه این سریال از دل خود مردم بود و مردم خودشان را همان اول در سریال می دیدند. آدمهایی که در اطراف ما به وفور دیده میشوند و متعلق به جامعه و طبقه خاصی نیستند. ماجرا مربوط به طبقه ای است که واقعاً مدام در حال محاسبه مخارج معیشت هستند که بتوانند زندگی یومیه شان را بگذرانند. خیلی از اتفاقاتی که به ظاهر پیش پا افتاده به نظر می رسد اما در زندگی جاری هستند، در این سریال اتفاق می افتد. چکی که برگشت می خورد، مغازه ای که مشتری ندارد، حسابی که پولی در آن نیست از جمله چیزهایی است که در این سریال شاهدش هستیم. به طور کلی، این مجموعه زبان حال مردم است. واقعیت جامعه به دور از غلو یا سیاه نمایی و بزرگ نمایی و ... به مخاطب نشان داده شده است و او خود را در این اثر می بیند. فکر می کنم به همین دلیل بسیاری از بینندگان با آن احساس نزدیکی کردند و دوستش داشتند.

 با توجه به تجربه ای که طی سال ها بازیگری به دست آورده اید و در آثار متفاوتی حضور داشته اید، فکر می کنید اساساً یک سریال باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا مردم دوستش داشته باشند؟ در حقیقت مخاطب شیفته قصه می شود یا بازیگر و یا اصلا هیجان؟

قصه سریال سایه بان از دل خود مردم بود و مردم خودشان را همان اول در سریال می دیدند. آدمهایی که در اطراف ما به وفور دیده میشوند و متعلق به جامعه و طبقه خاصی نیستند.

- چیزی که من بر اساس تجربه فردی خود متوجه شده ام این است که با توجه به شرایط فعلی و پر اتفاق بودن زندگی های امروزی و آنچه که در جامعه امروزی می گذرد، هرقدر قصه یک سریال پربارتر، هیجان انگیزتر و مفصل تر باشد، بیننده بیشتر ترغیب می شود که کار را دنبال کند و آن را ببیند. بنابراین، هر چه قصه به اصطلاح پر ملات تر و پیچیده تر باشد، بهتر است و مخاطب را بیشتر درگیر می کند. البته کارهای طنز هم همیشه طرفداران خاص خودشان را دارند و نمی توان سریال های طنز را در این میان نادیده گرفت.

آقای خداشناس در این برهه از زندگی و سالها کسب تجربه این روزها برای انتخاب یک نقش چه معیارهایی برایتان مهم است؟

- اساساً تأثیرگذاری یک نقش در سناریو اهمیت نقش را نشان می دهد. این که کارکرد نقش در هر قسمت از سریال چیست و چه جریان و نوساناتی را در نظام کلی قصه ایجاد می کند، مهم است. هر چه نقش تأثیرگذارتر و هیجان انگیزتر باشد، جذاب تر است. بنابراین، ممکن است که در قالب یک نقش حضور فیزیکی زیادی جلوی دوربین نداشته باشی، اما این که نقش تأثیرگذار است، اهمیت دارد. شاید در یک مجموعه شما به اندازه بازیگر دیگری جلوی دوربین نباشی و دیده نشوی ولی اثری که بر داستان و مخاطب میگذاری بیشتر از حضور فیزیکی در مقابل دوربین است. این موضوع برای خود من از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از ملاک های انتخاب نقشهایم نیز به شمار می رود.

به نظر شما کارهای برادران محمودی در سینما و تلویزیون چه ویژگی های مشترکی دارند؟

ممکن است که یک بازیگر در قالب یک نقش حضور فیزیکی زیادی جلوی دوربین نداشته باشد، اما این که نقش تأثیرگذار است، اهمیت دارد.

- مجموعه تلویزیونی سایه بان را تقریباً می شود جزو اولین تجربه های سریال سازی برادران محمودی به شمار آورد که قابل دفاع بود. مدل روایت و قاب بندی ها به نظرم خوب بود. قاعدتاً هر چه آنها در سریال سازی جلو بروند، کارشان پخته تر خواهد شد و شکل قصه گویی و ریتم بهتر می شود. اما مهم است که به سایه بان به عنوان اولین تجربه آن ها در زمینه سریال سازی نگاه کنیم و مجموعه از این زاویه و منظر قضاوت شود. به طور کلی، سریال نقاط قوت زیادی داشت. در نقش ها یک سری نمودارهای جالب می بینیم. شخصیت پسران و دختران قصه، پدر مریض، مشکلات مختلف، اجاره خانه، بیکاری و بی پولی همه و همه دست به دست هم داد که کار مورد استقبال قرار گیرد. همان طور که گفتم به نظرم یکی از دلایلی که مخاطبان جذب این سریال شدند قصه ای بود که خودشان را در آن می دیدند.

شما به عنوان یک بازیگر به مدیوم و ژانر خاصی علاقه دارید؟ یا اینکه مثلا ترجیح بدهید فقط در یک مدیوم حضور داشته باشید؟


- ببینید تلویزیون رسانه ای فراگیر است و همه جور محصولی در آن تولید می شود. از روایت مستند تا نقشی مسلسل در یک سریال 50 یا 100 قسمتی را می توان در آن متصور شد. برای من به عنوان کسی که حرفه اش کارهای نمایشی است، فرقی نمی کند که در چه مدیومی کار کنم. ژانرهای مختلف اعم از اجتماعی، وحشت و... برایم جذاب هستند.اصل کار یک هنرپیشه هم این است که بتواند از پس هر نقشی بر بیاید و فقط دنبال علایق و سلایق خود نرود.

به عنوان یک بازیگر به نظرتان نقش های طنز بیشتر بازیگر را به چالش می کشند یا نقش های جدی؟
- به نظرم این نقش ها خیلی تفاوتی با هم نمی کنند و فرقی ندارد که نقش طنز باشد یا جدی. هر نقشی گرفتاری و مشکلات خاص خودش را دارد و برای درآوردنش باید ظرایف آن را در نظر بگیریم. نقش طنز همان قدر می تواند سخت و چالش برانگیز باشد که یک نقش جدی می تواند این ویژگی ها را داشته باشد.

به نظر شما به عنوان یک بازیگر امکانات جدید موجود در فضای مجازی برای بازیگران چالش است یا فرصت؟

اصل کار یک هنرپیشه هم این است که بتواند از پس هر نقشی بر بیاید و فقط دنبال علایق و سلایق خود نرود.

- به نظر من امکاناتی که امروز و در این قرن و در حقیقت در دنیای معاصر داریم یک اتفاق خوب و قابل توجه است که آدمها را به هم نزدیک تر می کند. در حال حاضر جهان، جهان ارتباطات است و ما ناگزیر هستیم که شرایط امروز دنیا را بپذیریم. نمی توانیم نقش رسانه ها را نادیده بگیریم و در این میان هر عامل، وسیله یا جریانی که کمک می کند تا این چرخه ارتباطات گرم تر شود، به نظرم چیز خوبی است و نباید بی تفاوت از کنار آن گذشت. من به شخصه به شرایط دنیای معاصر به چشم یک اتفاق خوشایند نگاه می کنم. در این میان هم امیدوارم محصولات سازمان صدا و سیما نسبت به گذشته هر روز بهتر و بهتر شود و مردم ما بیشتر از قبل بیننده سریال های تلویزیون باشند. این روزها بحث کیفیت موضوع مهمی است، چون تولیدات سازمان آبرو و اعتبار آن هستند و مردم هم اگر احساس کنند که اثری دارای کیفیت است حتما آن را نگاه می کنند و قصه اش را دنبال می کنند.

به گزارش فارس، مجموعه تلویزیونی «مجلس حیرانی» که کاوه خداشناس از آن نام برد، به تازگی به «پناه آخر» تغییر نام داده است.

این سریال به کارگردانی داریوش یاری و تهیه‌کنندگی داوود شاه‌بابایی با داستان و فیلمنامه ای  از صادق خوشحال آخرین مراحل تصویربرداری خود را سپری کرده است و بناست در 10 قسمت به روی آنتن برود. 

پخش این سریال با پایان پخش مجموعه تلویزیونی «ترور خاموش» در شبکه یک سیما از اربعین آغاز خواهد شد و تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت. مجموعه تلویزیونی «مجلس آخر» داستانی از یک تکیه را روایت می‌کند که چالش‌هایی را میان ۲ برادر شکل می دهد.

نقش یکی از این برادرها را که حاج مرتضی نام دارد، بیژن امکانیان بازی می‌کند که چالش میان او و برادر دیگرش باعث می‌شود برای سال‌ها از ایران برود و پس از گذشت سالها، سپس فرزندش که نقش او را عباس غزالی برعهده دارد برای پیگیری ماجرایی به ایران باز گردد. قصه به یک تکیه می رود و چالش هایی را به تصویر می کشد که در دنیای امروز می گذرد. قصه قرار گرفتن بر سر دوراهی های تعیین کننده ای که سرنوشت انسان ها را تغییر می دهند.

بیژن امکانیان، کاوه خداشناس، عباس غزالی، افسر اسدی، امین زندگانی، حدیث میرامینی، سیما خضرآبادی، تبسم هاشمی، کاظم هژیرآزاد، مهدی فقیه و... از جمله بازیگرانی‌ هستند که در مجموعه تلویزیونی آخرین پناه، ایفای نقش کرده‌اند.
منبع: خبرگزاری فارس
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .