تبیان، دستیار زندگی

یک سفر و هزار تجربه

آنچه باید در مورد اربعین خانوادگی بدانیم

در این سفر، مسیر مهم‌ترین مرحله سفر است؛ پس لازم است اقدامات امنیتی مناسب را اندیشیده باشید. از مهم‌ترین این اقدامات، ثبت‌نام در یک کاروان معتبر و همراهی با آن است. بنابه توصیه وزارت خارجه و سازمان اوقاف، سفر انفرادی به عتبات برای مردان نیز ممکن است با مشکلات و خطراتی همراه باشد، و این در مورد زنان به مراتب بیشتر خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیاده روی اربعین حسینی

چرا پیاده روی اربعین را خانوادگی برویم؟

همانطور که می دانیم امام حسین (ع) تمام اعضای خانواده خود را به کربلا بردند. در بعضی از مواقع این شائبه توسط برخی از افراد ایجاد می شود که بردن زن و فرزند به این سفر جز مشقت چیزی ندارد و بنابراین مطرود است.  اما اگر بردن زن و خانواده در بیابان‌ آن‌هم به نیت و مقصودی خاص هم‌چون پیاده‌روی اربعین، مطرود است چرا امام معصوم(ع) چنین کاری را انجام دادند، این نشان می‌دهد که حضور خانواده  نقش مهمی درهمدلی و مهرورزی بین اعضای خانواده با یکدیگر و رشد و تعالی معنوی آن‌ها دارد که بسیار مفید و ارزشمند است.

تلاش کنیم حضور خانواده ها تسهیل شود

همه باید  تلاش کنند تا حضور خانواده‌ها در پیاده‌روی اربعین راحت‌تر شود. همانطور که می دانیم دین مبین اسلام بسیار به زن و خانواده اهمیت می‌دهد و اتفاقا در بیشتر عرصه‌ها به حضور زنان تاکید دارد. به همین خاطر مردان نباید زنان را به بهانه عدم امنیت از شرکت در پیاده روی اربعین حذف کنند؛ چراکه زنان با صلابت دینی و قدرت عفت می‌توانند در تمامی ارکان جامعه اسلامی حضور پررنگ داشته باشند.
 

تبعیت از حضرت زهرا(س) در حضور اجتماعی زنان

حضرت زهرا(س) در حمایت از امیرمومنان امام علی(ع) حضور اجتماعی بسیار پررنگ و سنگینی داشتند همچنین حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا حضور پرشور، اجتماعی و تهاجمی با دشمنان دارند و با تیغ بران کلام خود یزید را رسوای عالم می‌کنند. بنابراین اینکه بگوییم زنان در تبعیت از حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) در اربعین حضور نداشته باشند این بیشتر یک تحریف است. بلکه باید بدانیم با وجود خانواده مراعات همگانی بیشتر می‌‌شود، من یادم باید همه تلاش کنند که با خانواده حضور پیدا کنند و فضا را برای حضور خانواده‌ها تلطیف کنند.

در سفر با کودک خردسال؛ صبورتر باشیم

اگر تصمیم گرفته‌اید همراه کودک خردسالتان به این سفر بروید، باید تمام جوانب و مشکلاتی که ممکن است برایتان به‌وجود آید را قبل از آغاز سفر درنظر بگیرید. شما باید وسایل بیشتری با خود بردارید تا هم خودتان و هم کودکتان شرایط بهتری داشته باشید. فراموش نکنید که باید صبر و تحملتان را در این سفر، از قبل بیشتر کنید.


در سفر با کودک خردسال؛ کالسکه فراموش نشود

باید بدانیم که کالسکه یک وسیله کاربردی برای استفاده کودکان زیر 6 سال است. بنابراین اگر کودکی دارید که زیر 6 سال سن دارد؛ علیرغم اینکه طاقت نشستن در مدت زمان طولانی در کالسکه را ندارد، کالسکه را با خودتان ببرید و در زمان‌هایی که گرد و غبار در مسیر زیاد می‌شود کاور را بکشید تا کودک در امان بماند. همچنین کالسکه وسیله خوبی است برای اینکه وسایل اضافی‌تان را حمل کند. اگر کالسکه خراب شد هم نگران نباشید، در طول مسیر افرادی هستند که صلواتی کالسکه‌تان را روبه‌راه می‌کنند.

در سفر با کودک خردسال؛ همزمان با او استراحت کنید

آن‌ها که بچه کوچک و خردسال دارند برای خودشان نظم خاصی در امور پیش می‌گیرند. برای مثال معمولا کارهای مهم خود را به زمانی موکول می‌کنند که کودک خوابیده است. در پیاده‌روی اربعین اما رعایت این قانون خیلی کارساز نیست. اگر پیاده‌روی خود را درست در زمانی برنامه‌ریزی کنید که کودک خواب است، وقتی برای استراحت در یک موکب توقف می‌کنید کودک که بعد از یک خواب طولانی، حسابی سرحال و شاداب است حالا از شما می‌خواهد که با او بازی کنید. این کار باعث می‌شود نتوانید استراحت کافی داشته باشید و باز در ادامه مسیر با خستگی بیشتری مواجه شوید. بنابراین بهتر است همزمان با کودک بخوابید و بیدار باشید تا در کنار هم لذت بیشتری از سفر ببرید.
پیاده روی اربعین

در سفر با کودک خردسال؛ تنقلات دوست داشتنی برداریم

در سفر همیشه غذاهای متنوع را تجربه می کنیم، به خصوص که در سفر اربعین موکب‌ها هر کدام غذای مخصوص خودشان را به زایران ارایه می‌دهند. به همین دلیل نباید از بچه‌ها انتظار داشت که یک‌دفعه غذاهایی با طعم و مزه‌ جدید را بپذیرند و میل کنند. به همین خاطر بهتر است تلاش کنیم غذایی که با ذایقه کودکان نزدیک‌تر است پیدا کنیم و در بین راه از تنقلاتی مثل ذرت بوداده، آبنبات چوبی، نخودچی کشمش، گندمک و برنجک، چوب‌شور، پاستیل و بیسکوییت‌های کوچک که کم‌حجم بوده و در بسته‌های کوچک تهیه شده‌اند، به عنوان میان وعده استفاده کنید تا کودک در طول مسیر گرسنه نماند. اگر کودک غذاخور است، حتما قاشق و چنگال کوچکی همراه خود ببرید.

یک ظرف غذای دردار هم بردارید تا اگر در زمان ناهار یا شام، کودکتان میل به خوردن نداشت، مقداری از غذا را نگه دارید تا هرزمان کودک گرسنه شد، غذا را به او بدهید. اگر فرزندتان راه می‌رود، حتما علاوه بر کفش، یک دمپایی هم برایش بردارید. این سفر طولانی است و فرزندتان اگر تمام راه کفش داشته باشد، اذیت می‌شود. علاوه بر این، موقع‌ استفاده از سرویس بهداشتی یا اسکان در موکب‌ها پوشیدن یا درآوردن دمپایی راحت‌تر است.


در سفر با کودک خردسال؛ داروهای گیاهی و شیمیایی نیاز است

جدای از داروهای شیمیایی لازم که برای هرکدام از اعضای خانواده باید همراه خود ببرید، یک‌سری از توصیه‌های دارویی سنتی هم در این سفر کاربرد دارد. مثلا آب و عسل  معجونی است مقوی که اگر با نمک هم مخلوط شود، ضدعفونی کننده بدن در گردوغبار و هوای آلوده عراق خواهد بود.

عرق نعنا هم برای رفع مشکلات گوارشی ناشی از خوردن غذاهایی که ممکن است به مزاج ما نسازد، مفید است؛ بنابراین دل‌درد بچه‌ها با خوردن کمی عرق نعنا رفع می‌شود. بهتر است کمی سنجد هم داشته باشید برای زمان‌هایی که کودکتان اسهال می‌شود و همچنین کمی برگه زردآلو یا آلو و انجیرخشک و لواشک برای زمان‌هایی که کودک دچار یبوست می‌شود.


در سفر با کودک خردسال؛ حتی المقدور نکات بهداشتی را رعایت کنید

بوسیدن و بغل کردن کودکان و اینگونه ابراز علاقه کردن به آن‌ها غیرطبیعی نیست، اما در این سفر سعی کنید از بوسیدن و بغل کردن کودکان توسط غریبه‌ها جلوگیری کنید. به جز این، همیشه دستمال‌های ضدعفونی، پدهای الکلی و ژل‌های شستشوی بدون نیاز به آب همراهتان داشته باشید و هرازگاهی دست‌های کودک را ضدعفونی کنید. 

جدای از داروهای شیمیایی لازم که برای هرکدام از اعضای خانواده باید همراه خود ببرید، یک‌سری از توصیه‌های دارویی سنتی هم در این سفر کاربرد دارد


اگر کودکتان بزرگتر است، لازم است چند دستکش یک‌بار مصرف همراه داشته باشید تا در هنگام استفاده از سرویس‌های بهداشتی از آنها استفاده کنید. معمولا در میان سرویس‌های بهداشتی مسیر، تعداد کمی همیشه مایع صابون دارند و تعداد زیادی از آنها هم آب‌هایشان بسیار سرد است که همین ممکن است کودک را از شستن دست‌هایش بازدارد. همراه داشتن چند ماسک بهداشتی هم کار خوبی است. درست است که کودکان تحمل نگه داشتن ماسک را روی صورتشان برای مدت زمان طولانی ندارند، اما در زمان‌هایی که گردوخاک بلند می‌شود، گذاشتن ماسک روی صورت کودک ولو به اندازه 15 دقیقه مفید است.

با اینحال برای بهداشت خیلی سخت گیری نکنیم چرا که هم خودمان و هم فرزندانمان  اذیت خواهند شد. در  این سفر همه خاکی هستند...

در سفر با کودک خردسال؛ لباس تیره بردارید

برای کسانی که با کودکشان راهی این سفر می‌شوند توصیه می شود برای بچه‌ها لباس تیره بردارند. گرد و خاک عراق زیاد است و وقتی عده زیادی در حال پیاده‌روی در یک مسیر هستند مسلما گردوخاک بیشتری هم در فضا منتشر می‌شود. حسن لباس تیره به آن است که گردوغبار راه را نشان می‌دهد و شما می‌توانید در زمان استراحت در موکب‌ها لباس کودکتان را بشویید. گذشته از این، عراق سرزمینی گرم و خشک است که پیاده‌روی طولانی تعریق بدن را زیاد می‌کند. بهتر است جنس لباس‌های بچه‌ها نخی باشد تا بدنشان خنک باشد و عرق‌سوز نشود. همه این‌ها برای انجام یک پیاده‌روی دلچسب گفته شد؛ اما شما اگر در نهایت به دلایل مختلف از جمله بیماری خودتان و یا فرزندتان احساس کم‌توانی کردید، به هیچ وجه اصرار به ادامه راه به‌صورت پیاده نداشته باشید. می‌توانید در کنار جاده  سوار ماشین شوید و در ورودی شهر کربلا منتظر همسفرانتان بمانید.

در سفر با کودک خردسال؛ به خستگی او توجه کنید

مواظب باشید بچه‌ها زیاد خسته نشوند، اگر بچه‌تان خسته شد و یک‌دفعه‌ای گفت «برویم خانه، دیگر خسته شدم!» زود به او وعده بدهید و بگویید «إن‌شاءالله به زودی می‌رویم» یا اگر دیدید خیلی خسته شده، حتماً ماشین سوار شوید و نگذارید بچه اذیت بشود.
 

سفر با کاروان توصیه برتر است

وقتی سفر خانوادگی هست، اگر به صورت کاروانی بروید، بهتر است. ضمن اینکه خانم‌ها بهتر است یا با خانواده باشند، یا با کاروان؛ تنهایی سفر کردن به‌ویژه برای بانوان محترم، ممکن است زیاد صورت خوشی نداشته باشد. خاطر داشته باشید که این مسیر، مسیری هموار نیست و قصد شما هم سفر تفریحی یا زیارتی صرف نیست. در این سفر، مسیر مهم‌ترین مرحله سفر است؛ پس لازم است اقدامات امنیتی مناسب را اندیشیده باشید. از مهم‌ترین این اقدامات، ثبت‌نام در یک کاروان معتبر و همراهی با آن است. بنابه توصیه وزارت خارجه و سازمان اوقاف، سفر انفرادی به عتبات برای مردان نیز ممکن است با مشکلات و خطراتی همراه باشد، و این در مورد زنان به مراتب بیشتر خواهد بود.

پیاده روی اربعین حسینی

برای بانوان ؛ 2 الی سه چفیه نیاز است

حتماً‌ 2 الی 3 چفیه و یک حوله متوسط (استخری کوچک) بیاورید. چفیه علی‌رغم فضای اندکی که اشغال می‌کند، کاربردهای زیادی دارد. پوشاندن سر و گردن، خشک‌کردن دست و صورت و انداختن روی بالش‌های خواب و استفاده به جای سجاده و حتی حوله، از موارد مصرفی چفیه است؛ اگر راحتید می‌توانید چند چفیه را جایگزین خیلی از لوازمتان کنید. البته فراموش نکنید که چفیه را به عنوان روسری نپوشید چرا که در فرهنگ کشور عراق اینکار پسندیده نیست.

برای بانوان ؛ ژل ضد عفونی کننده نیاز است

لوازمی مانند قاشق و چنگال و یک چاقوی کوچک و استکان یا لیوان کوچک نشکن و دسته‌دار، مسواک و خمیردندان کوچک سفری و صابون کوچک ترجیحاً مایع، ژل ضدعفونی‌کننده و چند شامپوی کوچک هتلی، مهر و جانماز جمع‌وجور، دستمال‌کاغذی خصوصاً دستمال مرطوب و لوازم بهداشتی ضروری را نیز فراموش نکنید. دقت داشته باشید که بیشتر سرویس‌های بهداشتی مسیر، آفتابه دارند؛ درصورتی‌که با این شیوه راحت نیستید، لازم است که مقداری شلنگ به همراه خود داشته باشید.
 

برای بانوان؛ کفش پاشنه بلند ممنوع است

کفش مناسب، از ضروریات غیرقابل انکار سفر است. کفشی به همراه داشته باشید که پاشنه بلند یا تختی بیش از حد آن موجب آزارتان نشود. کفش‌های کتانی معمولی علی‌رغم آن‌که راحت به نظر می‌رسند شاید بهترین گزینه نباشند؛ بهتر است کفش چرمی‌ای که مدتی استفاده شده و نه خیلی گشاد و نه خیلی چسبان باشد، برای این راه بپوشید. با این وجود اگر حس می‌کنید با دمپایی راحت‌ترید، یک دمپایی لاستیکی نرم و منعطف هم به همراه داشته باشید. به همراه داشتن دمپایی و گذاشتن آن در یک نایلون محکم، در مواقع استفاده از سرویس بهداشتی و وضوگرفتن هم می‌تواند کمک خوبی باشد، اما مهم‌تر از همه این‌ها، عادت به پیاده‌روی است؛ حتماً قبل از سفر کمی تمرین پیاده‌روی داشته باشید.

پوشیدن چادری که حرکت با آن راحت باشد، مانند چادر عربی، لبنانی یا ملی، به حمل کوله و حرکت بهتر در مسیر کمک خواهد کرد؛ البته اگر جهت اطمینان یک دست چادر اضافه هم به همراه داشته باشید


برای بانوان؛ ویزیت پزشک متخصص قبل از سفر ضروری است

به توصیه یک پزشک زنان، خانم‌ها حتماً باید از اکنون برای استفاده از داروهای ضدبارداری برای کنترل عادات ماهیانه خود برنامه‌ریزی کرده و استفاده از این داروها را تحت نظر پزشک آغاز کنند تا برای زیارت اماکن مقدسه با مشکل مواجه نباشند؛ چراکه برای برخی از بانوان استفاده از قرص مؤثر نیست و باید از داروهای تزریقی استفاده کنند تا دوره‌های ماهانه آن‌ها طی سفر قطع شود. این پزشک تأکید کرد که اگر بانوان در طول مسیر دچار لکه‌بینی یا مشکلات مشابه شدند، نباید داروهای خود را بدون مشورت با پزشک قطع کنند یا میزان مصرف دارو را افزایش دهند؛ چراکه لکه‌بینی بسیار ساده با مصرف غلط داروهای ضدبارداری موجب خونریزی بسیار زیاد می‌شود.

برای بانوان ؛ پوشیدن چادر راحت توصیه می شود

پوشیدن چادری که حرکت با آن راحت باشد، مانند چادر عربی، لبنانی یا ملی، به حمل کوله و حرکت بهتر در مسیر کمک خواهد کرد؛ البته اگر جهت اطمینان یک دست چادر اضافه هم به همراه داشته باشید، ضرر نخواهید کرد. علاوه بر چادر از روسری‌های نخی که در طول مسیر اذیتتان نکند و در برابر سرما و گرما فشار اضافه وارد نکند، استفاده کنید.

برای بانوان؛ لباس نخی توصیه می شود

لباس زیر خود را از جنس نخی تهیه کنید که هم سبک‌تر است و هم عرق‌گیر مناسبی است؛ سعی کنید چند دست از آن را به همراه داشته باشید تا در صورت اضطرار، به راحتی آن را تعویض کنید. دقت داشته باشید که در آن‌جا شرایط شست‌وشو و خشک‌کردن وجود ندارد؛ پس درصورتی‌که با فرزندانتان به سفر می‌روید، به تعداد مناسب و مقدار کافی، برای آن‌ها لباس و ملزومات بردارید.

برای بانوان؛ رعایت عفاف و پوشش کامل لازم است

آیت‌الله سیستانی نیز در مورد پیاده‌روی بانوان تأکید دارند: بانوان باید حجاب و پوشش کاملی داشته باشند و در اقدامات و پوشش رعایت عفاف را بکنند. آنان باید از پوشش تنگ و اختلاط با مردان به شدت خودداری ورزند و اقدامی انجام ندهند که با عظمت این مراسم مغایر باشد. و چه بزرگ و با عظمت است حضور مادران و بانوان به همراه فرزندان در این مسیر.  این سفر، آغاز مسیری است از زیارت تا عاقبت به خیری.... قدر فرصت به‌دست‌آمده را بدانید و حال و هوای ایجاد شده را برای خودتان و اعضای خانواده خود نگهدارید.


برگه ای که هویت کودک را نشان می‌دهد فراموش نشود

در صورت به همراه بردن کودکان با خود، حتماً نام و نام خانوادگی والدین، نام کاروان و شماره تماسی از خود را در برگه‌ای نوشته و به گردن کودک آویزان کنید.