تبیان، دستیار زندگی

آنچه در پیاده‌روی اربعین خانوادگی باید بدانیم

چرا پیاده‌روی اربعین را خانوادگی برویم؟

در ایام اربعین حسینی عاشقان و شیفتگان اباعبدالله الحسین(ع) خود را برای زیارت پیاده حضرتش آماده می‌‌‌کنند. قطعا رفتن به چنین سفری برای شیفتگان حضرت، سفری رویایی است که هر سختی را به جان می‌‌خرند تا به فیض عظیم آن زیارت نائل شوند. اما از آنجایی که این سفر در کشور همسایه عراق است و بعد مسافت در آن وجود دارد، بسیار ضروری است تا زائران با آمادگی بیشتری رهسپار شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیاده روی اربعین
خانواده‌هایی که تجربه پیاده‌روی اربعین دارند می‌دانند که دانستن یک سری نکات پیش از سفر اربعین واجب و ضروری است چرا که زیارت اباعبدالله در ایام اربعین به دلیل شرایط خاص و ویژه‌ای که وجود دارد، کاملا متفاوت با زیارت در ایام دیگر سال است.

چرا پیاده‌روی اربعین را خانوادگی برویم؟

همانطور که می دانیم امام حسین (ع) تمام اعضای خانواده خود را به کربلا بردند. در بعضی از مواقع این شائبه توسط برخی از افراد ایجاد می شود که بردن زن و فرزند به این سفر جز مشقت چیزی ندارد و بنابراین مطرود است.  اما اگر بردن زن و خانواده در بیابان‌ آن‌هم به نیت و مقصودی خاص هم‌چون پیاده‌روی اربعین، مطرود است چرا امام معصوم(ع) چنین کاری را انجام دادند، این نشان می‌دهد که حضور خانواده  نقش مهمی در همدلی و مهرورزی بین اعضای خانواده با یکدیگر و رشد و تعالی معنوی آن‌ها دارد که بسیار مفید و ارزشمند است.

همه باید  تلاش کنند تا حضور خانواده‌ها در پیاده‌روی اربعین راحت‌تر شود. همانطور که می دانیم دین مبین اسلام بسیار به زن و خانواده اهمیت می‌دهد و اتفاقا در بیشتر عرصه‌ها به حضور زنان تاکید دارد. به همین خاطر مردان نباید زنان را به بهانه عدم امنیت  از شرکت در پیاده‌روی اربعین حذف کنند؛ چراکه زنان با صلابت دینی و قدرت عفت می‌توانند در تمامی ارکان جامعه اسلامی حضور پررنگ داشته باشند.

حضور خانواده در پیاده روی اربعین نقش مهمی در همدلی و مهرورزی بین اعضای خانواده با یکدیگر و رشد و تعالی معنوی آن‌ها دارد که بسیار مفید و ارزشمند است.

حضرت زهرا(س) در حمایت از امیرمومنان امام علی(ع)  حضور اجتماعی بسیار پررنگ و سنگینی داشتند همچنین حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا حضور پرشور، اجتماعی و تهاجمی با دشمنان دارند و با تیغ بران کلام خود یزید را رسوای عالم می‌کنند. بنابراین اینکه بگوییم زنان در تبعیت از حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) در اربعین حضور نداشته باشند این بیشتر یک تحریف است. بلکه باید بدانیم با وجود خانواده مراعات همگانی بیشتر می‌‌شود، من یادم باید همه تلاش کنند که با خانواده حضور پیدا کنند و فضا را برای حضور خانواده‌ها تلطیف کنند. بله شاید این سفر و این مسیر مقداری صبر و تحمل لازم داشته باشد اما به این فکر کنیم که جایگاه خانواده ما از خانواده امام حسین(ع) بالاتر نیست و اهل‌بیت امام نیز سختی و مشقت‌های فراوانی در این مسیر متحمل شدند. آنها ۲۰ شبانه روز در بیابان‌های کوفه تا شام پیاده رفتند. بنابراین زنان ما به یاد حضرت زینب(س) حتما باید در این اجتماع بزرگ دینی حضور داشته باشند.

سفر اربعین سفری فشرده و جمعی است و زائر با دیگران در ارتباط است. محدودیت های مکانی برای استراحت، عدم وجود وقت مشخص برای خواب و بیداری، ازدحام زیاد جمعیت، محدودیت فضا های زیارتی و سایر شرایط، همه زمینه هایی را فراهم می کند که اگر زائر اربعین توجه و دقت لازم را نداشته باشد چه بسا موجب آزار و اذیت و ایجاد مزاحمت برای دیگران گردد .راهنمای سفر خانوادگی پیاده کربلا در راه امام حسین(علیه السلام) به شما کمک می کند که به خوبی و سلامت  این سفر را بگذرانید خصوصا اگر با خانواده مشرف می شوید.

بررسی جوانب سفر خانوادگی با کودک خردسال

اگر تصمیم گرفته‌اید همراه کودک خردسالتان به این سفر بروید، باید تمام جوانب و مشکلاتی که ممکن است برایتان به‌وجود آید را قبل از آغاز سفر درنظر بگیرید. شما باید وسایل بیشتری با خود بردارید تا هم خودتان و هم کودکتان شرایط بهتری داشته باشید. فراموش نکنید که باید صبر و تحملتان را در این سفر، از قبل بیشتر کنید.

بهتر است همزمان با کودک بخوابید و بیدار باشید تا در کنار هم لذت بیشتری از سفر ببرید


باید بدانیم که کالسکه یک وسیله کاربردی برای استفاده کودکان زیر 6 سال است. بنابراین اگر کودکی دارید که زیر 6 سال سن دارد؛ علیرغم اینکه طاقت نشستن در مدت زمان طولانی در کالسکه را ندارد، کالسکه را با خودتان ببرید و در زمان‌هایی که گرد و غبار در مسیر زیاد می‌شود کاور را بکشید تا کودک در امان بماند. همچنین کالسکه وسیله خوبی است برای اینکه وسایل اضافی‌تان را حمل کند. اگر کالسکه خراب شد هم نگران نباشید، در طول مسیر افرادی هستند که صلواتی کالسکه‌تان را روبه‌راه می‌کنند.

پیاده‌روی با کودکان سرحال

آن‌ها که بچه کوچک و خردسال دارند برای خودشان نظم خاصی در امور پیش می‌گیرند. برای مثال معمولا کارهای مهم خود را به زمانی موکول می‌کنند که کودک خوابیده است. در پیاده‌روی اربعین اما رعایت این قانون خیلی کارساز نیست. اگر پیاده‌روی خود را درست در زمانی برنامه‌ریزی کنید که کودک خواب است، وقتی برای استراحت در یک موکب توقف می‌کنید کودک که بعد از یک خواب طولانی، حسابی سرحال و شاداب است حالا از شما می‌خواهد که با او بازی کنید. این کار باعث می‌شود نتوانید استراحت کافی داشته باشید و باز در ادامه مسیر با خستگی بیشتری مواجه شوید. بنابراین بهتر است همزمان با کودک بخوابید و بیدار باشید تا در کنار هم لذت بیشتری از سفر ببرید.

تنقلات موردعلاقه بچه‌ها

در سفر همیشه غذاهای متنوع را تجربه می کنیم، به خصوص که در سفر اربعین موکب‌ها هر کدام غذای مخصوص خودشان را به زایران ارایه می‌دهند. به همین دلیل نباید از بچه‌ها انتظار داشت که یک‌دفعه غذاهایی با طعم و مزه‌ جدید را بپذیرند و میل کنند. به همین خاطر بهتر است تلاش کنیم غذایی که با ذایقه کودکان نزدیک‌تر است پیدا کنیم و در بین راه از تنقلاتی مثل ذرت بوداده، آبنبات چوبی، نخودچی کشمش، گندمک و برنجک، چوب‌شور، پاستیل و بیسکوییت‌های کوچک که کم‌حجم بوده و در بسته‌های کوچک تهیه شده‌اند، به عنوان میان وعده استفاده کنید تا کودک در طول مسیر گرسنه نماند. اگر کودک غذاخور است، حتما قاشق و چنگال کوچکی همراه خود ببرید.

یک ظرف غذای دردار هم بردارید تا اگر در زمان ناهار یا شام، کودکتان میل به خوردن نداشت، مقداری از غذا را نگه دارید تا هرزمان کودک گرسنه شد، غذا را به او بدهید. اگر فرزندتان راه می‌رود، حتما علاوه بر کفش، یک دمپایی هم برایش بردارید. این سفر طولانی است و فرزندتان اگر تمام راه کفش داشته باشد، اذیت می‌شود. علاوه بر این، موقع‌ استفاده از سرویس بهداشتی یا اسکان در موکب‌ها پوشیدن یا درآوردن دمپایی راحت‌تر است.

توصیه‌های طب سنتی

جدای از داروهای شیمیایی لازم که برای هرکدام از اعضای خانواده باید همراه خود ببرید، یک‌سری از توصیه‌های دارویی سنتی هم در این سفر کاربرد دارد. مثلا آب و عسل  معجونی است مقوی که اگر با نمک هم مخلوط شود، ضدعفونی کننده بدن در گردوغبار و هوای آلوده عراق خواهد بود.

عرق نعنا هم برای رفع مشکلات گوارشی ناشی از خوردن غذاهایی که ممکن است به مزاج ما نسازد، مفید است؛ بنابراین دل‌درد بچه‌ها با خوردن کمی عرق نعنا رفع می‌شود. بهتر است کمی سنجد هم داشته باشید برای زمان‌هایی که کودکتان اسهال می‌شود و همچنین کمی برگه زردآلو یا آلو و انجیرخشک و لواشک برای زمان‌هایی که کودک دچار یبوست می‌شود.
 

رعایت نکات بهداشتی

بوسیدن و بغل کردن کودکان و اینگونه ابراز علاقه کردن به آن‌ها غیرطبیعی نیست، اما در این سفر سعی کنید از بوسیدن و بغل کردن کودکان توسط غریبه‌ها جلوگیری کنید. به جز این، همیشه دستمال‌های ضدعفونی، پدهای الکلی و ژل‌های شستشوی بدون نیاز به آب همراهتان داشته باشید و هرازگاهی دست‌های کودک را ضدعفونی کنید. اگر کودکتان بزرگتر است، لازم است چند دستکش یک‌بار مصرف همراه داشته باشید تا در هنگام استفاده از سرویس‌های بهداشتی از آنها استفاده کنید. معمولا در میان سرویس‌های بهداشتی مسیر، تعداد کمی همیشه مایع صابون دارند و تعداد زیادی از آنها هم آب‌هایشان بسیار سرد است که همین ممکن است کودک را از شستن دست‌هایش بازدارد.

بوسیدن و بغل کردن کودکان و اینگونه ابراز علاقه کردن به آن‌ها غیرطبیعی نیست، اما در این سفر سعی کنید از بوسیدن و بغل کردن کودکان توسط غریبه‌ها جلوگیری کنید.


همراه داشتن چند ماسک بهداشتی هم کار خوبی است. درست است که کودکان تحمل نگه داشتن ماسک را روی صورتشان برای مدت زمان طولانی ندارند، اما در زمان‌هایی که گردوخاک بلند می‌شود، گذاشتن ماسک روی صورت کودک ولو به اندازه 15 دقیقه مفید است.

کوله سبک و لباس تیره

برداشتن ضروری‌ترین وسایل و حمل نکردن بار و وسایل اضافی از اولین توصیه‌ها به مسافران اربعین است و برای کسانی که با کودکشان راهی این سفر می‌شوند علاوه بر رعایت کردن این نکته باید این را هم اضافه کرد که برای بچه‌ها در این سفر لباس تیره بسیار بهتر است. گرد و خاک عراق زیاد است و وقتی عده زیادی در حال پیاده‌روی در یک مسیر هستند مسلما گردوخاک بیشتری هم در فضا منتشر می‌شود. حسن لباس تیره به آن است که گردوغبار راه را نشان می‌دهد و شما می‌توانید در زمان استراحت در موکب‌ها لباس کودکتان را بشویید. گذشته از این، عراق سرزمینی گرم و خشک است که پیاده‌روی طولانی تعریق بدن را زیاد می‌کند. بهتر است جنس لباس‌های بچه‌ها نخی باشد تا بدنشان خنک باشد و عرق‌سوز نشود. همه این‌ها برای انجام یک پیاده‌روی دلچسب گفته شد؛ اما شما اگر در نهایت به دلایل مختلف از جمله بیماری خودتان و یا فرزندتان احساس کم‌توانی کردید، به هیچ وجه اصرار به ادامه راه به‌صورت پیاده نداشته باشید. می‌توانید در کنار جاده  سوار ماشین شوید و در ورودی شهر کربلا منتظر همسفرانتان بمانید.