تبیان، دستیار زندگی

جهادگران به کمک بیایند

طلبه‌ای که برای محرومیت‌زدایی به پا خاسته است

پدرام فروتنی طلبه‌ای از منطقه ای محروم است که برای زدودن فقر فرهنگی و مادی از روستای خود، به طور آتش به اختیار دست به تلاش و مجاهدت زده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
طلبه فروتنی
روستای کرت پایین از توابع دهستان سرخ قلعه، منطقه‌ی محرومی در 35 کیلومتری شهرستان قلعه گنج است که حدود 200 نفر جمعیت دارد. این روستا به دلیل محرومیت تا امروز فاقد مسجد بوده و تنها دبستان آن نیز در شرایط مناسبی ندارد ؛ خشکسالی نیز حرفه‌ی غالب اهالی آن را (کشاورزی) در این روزها به خطر انداخته است.

پدرام فروتنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان گفت: من اولین و تنها طلبه روستای کرت پایین از توابع دهستان سرخ قلعه هستم که به لطف خدا بعد از راه‌اندازی مدرسه علمیه سفیران هدایت اهل‌بیت علیهم السلام قلعه‌گنج، برای تحصیل علوم دینی وارد این مدرسه شده و هم اکنون در پایه چهارم مشغول به تحصیلم.

وی در خصوص شرایط نامناسب روستای خود بیان داشت: به دلیل قرار گرفتن روستا در منطقه بیابانی، خشک و محروم، نه تنها از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد، بلکه شرایط موجود باعث شده تا ساکنین در بهره گیری از معارف دین و اهل بیت نیز مهجور باشند.

فروتنی با بیان اینکه تنها مجلس روضه روستا در خانه خواهرم برگزار می‌شد، افزود: مدت چند سال مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام در ماه های محرم و صفر برپا می‌شد تا این که به دلیل فوت داماد خانواده‌ی ما در حادثه تصادف، این مراسم نیز کم رنگ و حذف شد.

این طلبه مدرسه علمیه قلعه گنج از هدف خود در ورود به مدرسه اظهار داشت: اگرچه از ابتدای حضور در مدرسه اهل البیت(ع)، به منظور فراگیری علوم دینی طلبه شدم، اما مدت چهار ساله‌ی طلبگی، نه تنها نگرش من را به دین و اهل بیت بسیار عوض کرد بلکه مرا در هدف رسیدن به ذی طلبگی بسیار محکم و استوار ساخت.

فروتنی با اشاره به فعالیت‌های خود را در این روستا افزود: اکنون که همت اساتید مدرسه اهل البیت(ع) در پیشرفت و رشدم در فراگیری معارف دینی پیشرفت مؤثر افتاده، انگیزه‌ام در جهت محرومیت زدایی روستایم بیشتر شده است.

به دلیل قرار گرفتن روستا در منطقه بیابانی، خشک و محروم، نه تنها از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد، بلکه شرایط موجود باعث شده تا ساکنین در بهره‌گیری از معارف دین و اهل بیت نیز مهجور باشند.


وی ادامه داد: به لطف خدا امسال توانستم در دهه اول محرم، مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان را در خانه پدری برگزار کنم و در این مراسم ضمن روضه خوانی و عزاداری، به سخنرانی برای مردم و آشنایی بیشتر آنها با امام حسین(ع) و مصائب ایشان و اهل بیتشان در سرزمین کربلا بپردازم.

فروتنی افزود: بعد از دهه اول محرم، به دلیل آغاز سال تحصیلی امکان ادامه مراسم عزاداری و سخنرانی مقدور نبود، اما این مراسم در شب های جمعه از همان زمان تا کنون برقرار بوده و ان‌شاءالله تا اربعین حسینی نیز ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به برنامه های فرهنگی و مذهبی دیگر خود بیان داشت: به لطف خدا، علاوه بر آشنایی اهالی روستا با اهل بیت، نسبت به برگزاری کلاس های قرآن در روزهای جمعه اقدام کنم. و امید است در آینده ای نزدیک شاهد بازخورد مثبت و نزدیکی مردم به این کتاب الهی باشیم.

فروتنی با بیان این که تاکنون روستا فاقد مسجد بوده است، ادامه داد: به یاری امام زمان(عج) برای ساخت مسجدی روستا قدم های اول برداشته‌ شد که با استقبال اهالی و کمک مالی (در حد توان مردم) و انسانی آنها نیز روبرو شده است.
حمامی در روستای کرت پایین
                                                       تصویر حمامی در روستای کرت پایین

تاکنون روستا فاقد مسجد بوده است، ادامه داد: به یاری امام زمان(عج) برای ساخت مسجدی روستا قدم های اول برداشته‌ شد


وی در خصوص وضعیت پیشرفت ساخت مسجد، افزود: در حال حاضر با جذب مَبلغی اندک از کمک های مردم، نسبت به تهیه بخشی از مصالح و گودبرداری زمینی برای ساخت مسجدی در ابعاد 20*100 متر اقدام شده است و با رایزنی های صورت گرفته قرار بر این شد تا تعدادی از خیرین (از خارج از روستا) نسبت به تامین بخشی از مخارج ساخت این مسجد ما را یاری کنند.
فقر در روستا
این طلبه در خصوص فعالیت‌های خودجوش خود با اشاره به حدیث رسول اکرم گفت: در حدیثی از پیامبر اسلام داریم کسی که صبح کند و به مسائل مسلمانان همّت نگمارد، مسلمان نیست [مَنْ أَصْبَحَ لَایَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِم‏ - کافی (ط - دار الحدیث) / ج‏3 / ص : 417]. و امید است در ابتدا نسبت به ریشه کنی فقر فرهنگی و سپس حذف فقر مادی روستا موفق باشم، اما با توجه به مشکلات بسیار در این راه، کمک و مساعدت هر کس می‌تواند موجب یاری در این امر و مایه امیدواری بیشتر در این راه شود.
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه