تبیان، دستیار زندگی

ده فیلم برتر حوزه دفاع مقدس

در چهار دهه‌ی گذشته، کارگردانان بسیاری تلاش نمودند تا با جلوه‌های بصری در سینما و تلویزیون، رشادت دلیر مردان هشت سال دفاع مقدس را به تصویر بکشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ده فیلم برتر حوزه دفاع مقدس
فیلم برتر حوزه دفاع مقدس: در طول سال‌های جنگ تحمیلی و بعدازآن هنرمندان در عرصه‌های مختلف دفاع مقدس آثار قابل‌توجهی را ساختند. سینمای دفاع مقدس یکی از سخت‌ترین و پرمخاطب‌ترین ژانرهای فیلم‌سازی در سینمای کشوراست، و ویژگی ژانر سینمای دفاع مقدس پرداختن به دلاوری‌ها، باورها و اعتقادات رزمندگان در طول هشت سال جنگ بود.

اسامی ده فیلم برتر و به‌یادماندنی سینمای دفاع مقدس


- آژانس شیشه‌ای: به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا

بعد از گذشت سه دهه از سینمای دفاع مقدس و ورود به دهه چهارم شاهد حضور فیلم‌سازان جوان و باتجربه در سینمای دفاع مقدس هستیم. این موضوع در فیلم‌های مانند "ملکه" به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و همچنین فیلم "بوسیدن روی ماه" و "شیار 143" آشکار شد.



- لیلی با من است: به کارگردانی کمال تبریزی

- از کرخه تا راین: به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا

- کیمیا: به کارگردانی احمدرضا درویش

- سفر به چزابه: به کارگردانی رسول ملاقلی پور

- بوی پیراهن یوسف: به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا

- روز سوم: به کارگردانی محمد حسین لطیفی

- ایستاده در غبار: به کارگردانی محمد حسین مهدویان

- مهاجر: به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا

- شیار 143: به کارگردانی نرگس آبیار

مروری بر سینمای دفاع مقدس در چهار دهه اخیر


فیلم برتر حوزه دفاع مقدس: دهه شصت

دهه‌ی شصت در سینمای دفاع مقدس پر از اتفاق و رویدادهای متفاوت بود و سینمای دفاع مقدس در این حوزه شکل گرفت. دهه 60 دهه‌ای است، که بیشترین فیلم‌های جنگی با کمترین امکانات ساخته شد.

- مرز (1360): اولین فیلم ایرانی درباره جنگ ایران و عراق ساخته شد و توسط جمشید حیدری بر اساس فیلم‌نامه‌ای از سیروس الوند و نقش اول آن را هم سعید راد بازی کرد.

- برزخی ها، جانبازان، عبور از میدان مین، پایگاه جهنمی، عقاب ها و گذرگاه (1362)  

- پیشتازان فتح، ما ایستاده ایم، یاد، پرچم دار، پایگاه جهنمی، عقود (1363)

- پلاک، جدال در تاسوکی، حماسه دره شیلر، اتاق یک، هویت، حریم مهرورزی و پرواز در شب (1365)

- تیغ ابریشم، پرستار شب، خانه در انتظار، کانی مانگا، هراس، مقاومت (1366)

- باشو غریبه کوچک، دیده بان، عروسی خوبان، افق، عبور، ستاره و الماس، انسان و اسلحه (1367)

- الماس بنفش، مهاجر، آخرین پرواز، آخرین مهلت، تا مرز دیدار، تولد، در جستجوی قهرمان، غفلت، باغ سید (1368)

- تویی که نمی شناختمت، در کوچه های عشق، چشم شیشه ای، عروس حلبچه، در مسلخ عشق (1369)

فیلم برتر حوزه دفاع مقدس: دهه هفتاد

آغاز دهه 70 و تب دیگری از فیلم‌ها دفاع مقدس از راه رسید. دهه‌ای که فیلم‌های جنگی نسبتاً کمتر ساخته شد ولی تأثیرگذار بود. همچنین دهه 70 بیشترین سیمرغ‌ها به فیلم‌های جنگی تعلق گرفت.

- باز باران، بازی بزرگان، بر بال فرشتگان، پایان کودکی، پرواز از اردوگاه، جنگ نفت‌کش‌ها، چون ابر در بهاران، حماسه مجنون، زیر سایه کنار، سایه‌های هجوم، شکوه بازگشت، سجاده آتش، صلیب طلایی، کودکانی از آب و گل و مسافر غریب( 1371 و1372)

- آبادانی‌ها، آتش در خرمن، آخرین شناسایی و از کرخه تا راین (1373و1374)

- برج مینو، روبان قرمز، آژانس شیشه ای، بوی پیراهن یوسف، خاکستر سبز

در همین دوران و بعد از ساخت «از کرخه تا راین» فیلم «برج مینو» به کارگردانی حاتمی کیا را می‌توان مرز میان جنگ و عشق نامید. «روبان قرمز»، یکی از پیچیده‌ترین شخصیت‌های زن را ارائه داد و از سوی دیگر، جنگ را بهانه‌ای برای روایت آن گذاشت. «آژانس شیشه‌ای» شاید به‌عنوان بهترین فیلم حاتمی کیا، نقطه عطفی درزمینهٔ سینمای جنگ و همچنین آیینه تمام نمایی از شرایط روز جامعه شد.

- خسوف،پناهنده، نجات یافتگان، سفر به چزابه،نسل سوخته، هیوا، عملیات کرکوک،عبور از خط سرخ، حماسه مجنون، لبه تیغ، باشگاه سری و خلبان؛ از فیلم‌هایی بودند که توسط کارگردانان مختلف در دهه هفتاد ساخته شد.


فیلم برتر حوزه دفاع مقدس: دهه هشتاد

در دهه‌های گذشته شاهد فیلم‌هایی زیادی در ژانر دفاع مقدس بودیم. دهه 80 کم رونق‌ترین دهه در ساخت فیلم های جنگی بود و مانند دهه 60 و 70 مورد توجه قرار نگرفت و در دهه 80 فیلم‌های جنگی افت قابل‌توجهی پیدا کرد.

- سه‌گانه اخراجی‌ها  در دهه 80 پرفروش‌ترین فیلم در سینمای دفاع مقدس بود. اولین قسمت فیلم "اخراجی‌ها" در سال 86  ساخته و پخش شد. و فروشی معادل 4 میلیارد تومان داشت، اتفاقی که سبب شد سازندگان تصمیم گرفتن که قسمت دوم و سوم این فیلم را ساخته و در سال‌های بعد اکران کنند.

- سفر سرخ؛ فیلمی بود  که در سال 1380 با مضمون جنگ و دفاع مقدس ساخته و هرگز اکران نشد.

در چهار دهه‌ی گذشته، کارگردانان بسیاری تلاش نمودند تا با جلوه‌های بصری در سینما و تلویزیون، رشادت دلیر مردان هشت سال دفاع مقدس را به تصویر بکشند.



- قارچ سمی، اشک سرما، دوئل(سال1381)

- به رنگ ارغوان (در سال 1382) 

- پیک‌نیک در میدان جنگ، طبل بزرگ زیر پای چپ (سال 1383)

- به نام پدر (سال 1384) این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم و  بیشترین تعداد سیمرغ بلورین را گرفت.

- اخراجی‌ها 2( فروردین 1388 )

- اخراجی های 3 همانند قبلی‌ها به بالاترین فروش سال دست یافت.

- اتوبوس شب (سال 1385)

- سیزده 59(در سال 1389)

- روز سوم در جشنواره فیلم فجر جایزه‌های زیادی را کسب کرد.

- روایت سه‌گانه، سینه‌سرخ، میم مثل مادر، فرزند خاک، مزرعه پدری، افسانه شهر جنگی، گیلانه، شب‌به‌خیر فرمانده از  دیگر فیلم‌های دهه 80 به شمار می‌رود.

فیلم برتر حوزه دفاع مقدس: دهه نود

بعد از گذشت سه دهه از سینمای دفاع مقدس و ورود به دهه چهارم شاهد حضور فیلم‌سازان جوان و باتجربه در سینمای دفاع مقدس هستیم. این موضوع در فیلم‌های  مانند "ملکه" به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و همچنین فیلم "بوسیدن روی ماه" و "شیار 143" آشکار شد. زیرا صحنه جنگی در این فیلم‌ها کمتر دیده می‌شود ولی اتفاقاتی که از حواشی جنگ بوده را به تصویر کشیده شد.

- شور شیرین، ضدگلوله، 33 روز، بوسیدن روی ماه، روزهای زندگی (سال 1390)

- بزرگ‌مرد کوچک، راه نجات، فیلادلفی (سال 1391)

- میهمان‌داریم، دلتنگی‌های عاشقانه، رنج و سرمستی، خانه‌ای کنار ابرها و عاشق‌ها ایستاده می‌میرند، معراجی‌ها، شیار 143(سال 1392)

- تا آمدن احمد، تگرگ و آفتاب، حکایت عاشقی، مزار شریف، بدون مرز و ماهی سیاه کوچولو،حکایت عاشقی، بدون مرز، سرو زیرآب، بمب، فیلم چ،  پنجاه قدم آخر فیلم‌هایی هستند که در دهه نود در خصوص دفاع مقدس ساخته‌شده است.

فیلم ضدگلوله:در زمان اکران با حواشی بسیاری روبرو شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه و دیپلم افتخار بهترین فیلم از جشنواره فجر کسب کرد.

شیار 143: به کارگردانی نرگس آبیار که سیمرغ بلورین بهترین فیلم از دیدگاه مردمی در جشنواره سی و دوم فیلم فجر را به دست آورد.

تنگه ابوقریب: به کارگردانی بهرام توکلی نیز درباره تنگه ابوقریب و مقاومت گردان عمار برای حفظ این منطقه در جنگ تحمیلی است.

ماهورا: به کارگردانی حمید زرگرنژاد، آنچه که از تیزرها و عکس‌های این فیلم دیده می‌شود، این است که یک اثر با موضوع دفاع مقدس است.

به‌وقت شام: به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا با موضوع داعش و نیروهای تکفیری است.

امپراطور جهنم: به کارگردانی پرویز شیخ طادی نیز داستانی درباره تروریست ها را به تصویر کشیده است.

زنانی با گوشواره‌های باروتی: به کارگردانی رضا فرهمند که درباره داعش و زنانی که مورد آزار و اذیت این گروه تروریستی قرارگرفته‌اند، است.

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .