تبیان، دستیار زندگی

مشخصات سندرم درد اسکلتی عضلانی مزمن در خانم‌ها

علائم فیبرومیالژیا در زنان متفاوت از مردان است

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که سبب خستگی و درد و ناراحتی در تمام بدن می‌شود. این عارضه هم زنان و هم مردان را مبتلا می‌کند؛ اما احتمال ابتلای زنان به این بیماری بیشتر است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فیبرومیالژیا
بین 80 تا 90 درصد از افرادی که دچار فیبرومیالژیا می‌شوند، زن هستند. علائم فیبرومیالژیا در زنان با مردان تا حدودی متفاوت است. مثلاً زنان، درد این بیماری را شدیدتر احساس می‌کنند. دلیل این تفاوت ممکن است ناشی از هورمون‌ها، تفاوت در سیستم ایمنی یا ژن‌ها باشد.
محققان هنوز نمی‌دانند چرا احتمال ابتلا به فیبرومیالژیا در میان زنان بیشتر است. ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا متوجه شوید علائم فیبرومیالژیا چگونه در زنان متفاوت با مردان احساس می‌شود.

دردهای شدیدتر قاعدگی در زنان دچار فیبرومیالژیا

گرفتگی‌های قاعدگی می‌تواند در زنان خفیف یا شدید باشد. زنانی که فیبرومیالژیا دارند، دردهای قاعدگی‌شان شدیدتر از حد معمول است. گاهی این درد طی سیکل قاعدگی نوساناتی دارد. بیشتر زنانی که دچار فیبرومیالژیا هستند بین 40 تا 55 سال دارند. علائم فیبرومیالژیا در زنانی که در سنین یائسگی و یا بعد از یائسگی هستند ممکن است شدیدتر احساس شود.

به طور کلی مردها دردهایی با شدت کمتر را تجربه می‌کنند. ضمناً طول مدت دردی که زنان احساس می‌کنند ظاهراً بیشتر است. درد فیبرومیالژیا اغلب در زنان شدیدتر است زیرا استروژن، تحمل درد را کاهش می‌دهد

فیبرومیالژیا در دوران یائسگی می‌تواند احساس درد، بی‌قراری، اضطراب و تحریک‌پذیری عصبی را افزایش بدهد. بدن شما بعد از یائسگی، 40 درصد استروژن کمتری تولید می‌کند. استروژن، نقش بسیار بزرگی در کنترل سروتونین دارد که تنظیم‌کننده‌ی درد و حس و حال است. برخی از علائم فیبرومیالژیا می‌توانند مشابه علائم پیش از یائسگی یا یائسگی باشند که شامل درد، تحریک‌پذیری، کم‌خوابی، مشکل در حافظه یا تمرکز و افسردگی می‌شوند. بعضی از زنانی که فیبرومیالژیا دارند دچار آندومتریوز نیز می‌شوند. در این عارضه، بافت رحم در سایر نقاط لگن رشد می‌کند. فیبرومیالژیا می‌تواند احساس ناراحتی ناشی از آندومتریوز را افزایش بدهد. اگر علائمتان بعد از یائسگی برطرف نشدند با پزشکتان در این مورد حرف بزنید.

درد شدید فیبرومیالژیا و نقاط دردناک

درد شدید فیبرومیالژیا اغلب به صورت یک درد عمیق یا مبهم توضیح داده می‌شود که در عضلات شروع شده و به سمت سایر قسمت‌های بدن پراکنده می‌شود. برخی از افراد دچار احساس سوزن سوزن شدن نیز می‌شوند. درد ناشی از فیبرومیالژیا در تمام قسمت‌های بدن، یعنی در هر دو طرف و بالا و پایین باید حس شود. ممکن است این درد گاهی باشد و گاهی نه، و در بعضی روزها نسبت به روزهای دیگر شدت بیشتری داشته باشد. این دردها می‌توانند انجام کارهای روزانه را دشوار کنند.
نکته‌ی جالب توجه اینجاست که زنان و مردان، دردهای فیبرومیالژیا را متفاوت تجربه می‌کنند. هم زنان و هم مردان دردهای شدیدی را در برخی از نقاط به طور مشترک احساس می‌کنند؛ اما به طور کلی مردها دردهایی با شدت کمتر را تجربه می‌کنند. ضمناً طول مدت دردی که زنان احساس می‌کنند ظاهراً بیشتر است. درد فیبرومیالژیا اغلب در زنان شدیدتر است زیرا استروژن، تحمل درد را کاهش می‌دهد.

نقاط دردناک بدن

فیبرومیالژیا علاوه بر دردی که در سراسر بدن ایجاد می‌کند سبب دردناک شدن نقاط خاصی در بدن نیز می‌شود. این نواحی از بدن معمولاً نزدیک به مفاصل هستند که اگر لمس یا فشرده شوند دردناک‌اند. محققان به 18 نقطه‌ی دردناک در بدن اشاره کرده‌اند. به طور متوسط، زنان دست‌کم دو نقطه‌ی دردناک بیشتر از مردها دارند و ضمناً این نقاط در بدن زنان دچار فیبرومیالژیا دردناک‌تر و حساس‌ترند. ممکن است شما درد را در برخی از این نقاط یا در تمام آن‌ها احساس کنید:
. پشت سر
. بین سرشانه‌ها
. جلوی گردن
. بالای سینه
. داخل آرنج‌ها
. طرفین باسن
. داخل زانوها

افزایش درد مثانه و مشکلات دفع در خانم‌ها

فیبرومیالژیا می‌تواند مشکلات مربوط به گوارش مانند سندرم روده تحریک‌پذیر و مشکلات مثانه را تشدید کند. محققان می‌گویند افراد دچار فیبرومیالژیا و سندرم روده تحریک پذیر بیشتر مستعد ابتلا به سندرم مثانه دردناک هستند. تقریباً 32 درصد از افرادی که سندرم روده تحریک پذیر دارند دچار سندرم مثانه دردناک نیز هستند. مطالعات نشان می‌دهند که سندرم روده تحریک پذیر نیز در زنان شایع‌تر است. تقریباً 12 تا 24 درصد از زنان از این سندرم رنج می‌برند در حالی که 5 تا 9 درصد از مردان به سندرم روده تحریک پذیر دچار می‌شوند.
هم سندرم روده تحریک پذیر و هم سندرم مثانه دردناک سبب علائم زیر می‌شوند:
. درد و گرفتگی در پایین شکم
. درد هنگام رابطه جنسی
. درد حین ادرار کردن
. احساس فشار در مثانه
. احساس نیاز به ادرار کردن به طور مکرر طی روز
تحقیقات نشان می‌دهند هر دوی این سندرم‌ها، علت‌های مشابه فیبرومیالژیا دارند اما ارتباط دقیقشان هنوز نامشخص است.

احساس خستگی و افسردگی بیشتر

مطالعات نشان می‌دهند احتمال افسردگی و احساس خستگی در زنان مبتلا به فیبرومیالژیا نسبت به مردانی که دچار همین بیماری هستند بیشتر است. پژوهشگران دریافته‌اند زنانی که فیبرومیالژیا دارند خیلی بیشتر از مردانی که این بیماری را دارند ممکن است افسرده شوند. ضمناً سایر عوارضی که ممکن است همراه با فیبرومیالژیا روی دهند می‌توانند بیمار را طی شب بیدار نگه دارند که شامل سندرم پای بی‌قرار و آپنه خواب می‌شوند. کمبود خواب می‌تواند منجر به احساس خستگی و کسالت و افسردگی شود. حتی بیمار ممکن است طی روز احساس کند تمرکز کمی دارد در حالی که شب خوب خوابیده است.
سایر علائمی که هم زنان و هم مردان مبتلا فیبرومیالژیا به آن‌ها دچار می‌شوند:
. حساسیت نسبت به افت دما، صدای بلند و نورهای درخشان
. مشکل در به خاطر سپاری و تمرکز که به آن مه فیبرومیالژیا نیز می‌گویند
. سردرد و میگرن که سبب حالت تهوع و استفراغ می‌شود
. سندرم پای بی‌قرار و احساس چیزی خزنده در پاها که فرد را از خواب بیدار می‌کند
. درد در آرواره‌ها
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.