تبیان، دستیار زندگی

راهنمای دریافت ارز اربعین

با فرا رسیدن ایام اربعین سالار شهیدان ،امام حسین (ع)، بسیاری از عاشقان قصد دارند که با پای پیاده خود را به محبوبشان برسانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دینار

 هر سال مردم ایران هم در راهپیمایی میلیونی اربعین  شرکت می کنند .از این رو برای اینکه در این سفر از لحاظ مالی  به مشکل برخورد نکنند توصیه می شود که قبل از شروع سفر، ارز کشور عراق را فراهم کنند.

در ادامه مطلب می خواهیم چگونگی  دریافت ارز کشور عراق برای زائرین اربعین را بیان کنیم:

تهیه ارز از مهمترین چیزهایی است که زائرین اربعین باید به آن توجه کنند.کسانی که قصد این سفر را دارند بهتر است هر چه زودتر برای تهیه ارز عراقی اقدام کنند. . ممکن است با نزدیک شدن به این ایام ، قیمت دینار  نوسان پیدا کند و حتی بعضی از افراد از فرصت سوء استفاده کنند و با قیمت بالایی دینار را به مردم بفروشند.

برای همه کسانی که متقاضی سفر اربعین هستند ، این سوال پیش می آید که قیمت دینار عراق به پول ایران چقدر می شود و برای این سفر چقدر باید همراه داشته باشند.

آنطور که بانک مرکزی گفته، ارز زائران با نرخ ثانویه حساب می شود. از این رو قرار است 100 یورو یا معادل آن به نرخ بازار ثانویه به زائران پرداخت شود. نرخ ثانویه یورو حدود 12 هزار و 160 تومان می باشد و نرخ آزاد آن نزدیک به 12 هزار و 600 تومان، و فرق بین آنها تقربیا 400 تومان است .اما این اختلاف برای 100 یورو به 40 هزار تومان می رسد.

هر هزار دینار عراق در صرافی‌ها ۱۰ هزار تومان است.

برای هر زائر سهمیه ای برای خرید ارز اربعین مشخص شده است و بر اساس آن هر زائر می تواند ۱۰۰ هزار دینار عراقی را بخرد.یعنی مبلغ مجاز برای هر زائر تقریبا 10 میلیون تومان می شود.


دریافت ارز اربعین


 


البته برخی صرافان معتقدند که سامانه سما نرم افزاری است که مخصوص صرافان بوده و کاربردی برای زائران اربعین ندارد. از این رو راحتترین راه ، نرم افزار بله می باشد که باید آن را دانلود کنند.
همه کسانی که قصد این سفر را دارند می دانند که قبل از هر کاری باید در سامانه سماح ثبت نام کنند. در این سایت اطلاعات زوار ثبت می‌شود تا مرز با ازدحام و شلوغی زائران روبرو نشود.

 برای خرید ارز باید مشخصات دقیق زائر از جمله کد ملی و شماره گذرنامه ثبت شود.

. بعد از اینکه زائر  ثبت نام کرد یک کارتی به او داده می شود که بهتر است آن را ذخیره کند

به دو روش  زائران می توانند ارز دریافت کنند.یکی از طریق سامانه سما بانک مرکزی و راه دیگر ، نصب نرم افزار بله.

البته برخی صرافان معتقدند که سامانه سما نرم افزاری است که مخصوص صرافان بوده و کاربردی برای زائران اربعین ندارد. از این رو راحتترین راه ، نرم افزار بله می باشد  که باید آن را دانلود کنند.

لینک‌های فراوانی در اینترنت برای این کار وجود دارد. زائران اربعین باید دقت کنند تا لینک مناسب و درستی را انتخاب کنند.

بعد از این مراحل زائرین اربعین باید به «بات» دریافت ارز اربعین بروند. آنها می توانند این کار را از طریق صفحه "بانک من " و "ویترین " بله  و یا همچنین  از طریق شناسه  مستقیم دینار بات(dinarpaybot  )این کار را انجام دهند.

درمرحله بعد زائران اربعین باید مشخصات و مدارک‌شان را آپلود کنند  و مبلغ ارز درخواستی رامعادل ریالی  پرداخت کنند.

در این مرحله بعد از اینکه وجه را پرداخت کردند یک رسید تصویری و یک شناسه‌ی ده رقمی برای فرد  ارسال می‌شود.

با این کد شناسایی فرد می تواند به صرافی ها مراجعه کند و ارز خود را دریافت کند. برای تحویل گرفتن ارز ، ضروری است که خود شخص زائر با ارائه رسید و  اصل گذرنامه  به صرافی مراجعه کند و ارز را دریافت کند.

 البته این امکان هم وجود دارد که با همین مدارک و از طریق کارگزاری‌های بانک ملی در عراق می توانند ارز را دریافت کنند. اما بهتر است که ارز را قبل از خروج از کشور دریافت کنند.چون ممکن است این کار مشکلاتی را برای زائر به وجود آورد.


این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .