تبیان، دستیار زندگی

چگونگی قطع یارانه افراد پردرآمد

دولت همواره در تلاش بوده تا یارانه های نقدی به صورت عادلانه و هدفمند بین افراد جامعه توزیع شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یارانه نقدی
یارانه از ابتدا به این صورت بوده که برای همه افراد جامعه واریز می شده است اما اگر واقعیت را بنگریم می بینیم پزشکی که ماهی 60 میلیون درآمد دارد ، این مبلغ  برای او بسیار ناچیز است ولی در مقابل آن را حق خود از بیت المال می‌داند و از دریافت آن انصراف نمی‌دهد.

 در مقابل قشرهای ضعیفی در جامعه وجود دارند که امیدشان فقط به همین یارانه می باشد.

 بر این اساس دولت تصمیم گرفت تا خانوارهایی که درآمد آنها بالاست را بررسی کند و در صورت امکان یارانه آنها راقطع نماید.

حسین میرزایی سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه  ۹۸ خبر داد که یارانه 200 هزار خانوار پردر آمد در دوره شهریور قطع  خواهد شد.

 میرزایی حذف یارانه خانوارهای پردرآمد را ضروری دانست و بیان کرد بنابر تکلیفی که مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه 98 بر دوش دولت گذاشته ،قرار شده است که سه دهک بالای درآمدی، از دریافت یارانه نقدی حذف شوند.

این سه دهک مربوط به 200هزار خانوار پردرامد است که از شهریور 98 یارانه آنها قطع خواهد شد.

او همچنین بیان کرد که روش های  اجرایی برای حذف یارانه نقدی خانواده‌های پردرآمد بر اساس اطلاعات دریافتی از دستگاه‌های مختلف است .

به این معنا که افراد برای خرید و یا فروش خودرو به جا‌های مختلف مراجعه کردند یا  کسانی که مالکیت خانه با آنهاست،یا  شغل و درآمدی دارند و یا جایی اظهارنامه مالیاتی از آن‌ها ثبت شده است،در کل در هرجایی که اطلاعات افراد همراه با کد ملی وجود داشته باشد ، باید جمع آوری شود و بر اساس آن وضع مالی افراد سنجیده شود تا  کسانی  که از توان مالی بالایی برخوردار هستند  و جزو سه دهک بالا هستند ،شناسایی شوند.

 در دفتر پیشخوان دولت از سرپرستان خانوارهایی که نسبت به قطع یارانه خود معترض هستند ، اجازه کتبی گرفته می شودو بر اساس این اجازه دولت اختیاردارد که به حساب‌های بانکی آن‌ها دسترسی داشته باشد وتا با بررسی این تراکنش های بانکی بتوانند دقت بیشتری در تشخیص توان مالی افراد داشته باشند و به راحتی تصمیم بگیرند که این حذف یارانه شامل این سرپرست می شود یا خیر؟

 دولت نسبت به این موضوع حساسیت بالایی دارد و دلیل آن هم این است که حقی از کسی ضایع نشود، به همین خاطردر تلاش است تا سنجش و تخمین توان مالی افراد با دقت بالایی صورت گیرد.

 بر این اساس برای خانوارهایی که قرار است دولت یارانه آنها را قطع کند ، پیامکی ارسال می شود و پیامک با این عنوان  ،"خانوار شما مشمول حذف دریافت یارانه نقدی است" به سرپرست خانوار ارسال می گردد.

در صورتی که سرپرستان خانوارها  اعتراض داشته باشند می توانند بعد از این که پیامک دریافت کردند  به نزدیکترین پیشخوان دولت مراجعه کنند و پیامک را ارائه دهند.اگر مراجعه حضوری داشتند باید مدارک شناسایی خود را برای شناسایی هویت به همراه داشته باشند.

در دفتر پیشخوان دولت از سرپرستان خانوارهایی که نسبت به قطع یارانه خود معترض هستند ، اجازه کتبی گرفته می شودو بر  اساس این اجازه  دولت اختیاردارد که به حساب‌های بانکی آن‌ها دسترسی داشته باشد وتا با بررسی  این تراکنش های بانکی بتوانند دقت بیشتری در تشخیص توان مالی افراد داشته باشند و به راحتی تصمیم بگیرند که این حذف یارانه شامل این سرپرست می شود یا خیر؟

در این دفاتر کد رهگیری برای سرپرستان خانوار معترض به حذف دریافت یارانه ،پیامک  می شود  و افراد با استفاده از کد ملی و کد رهگیری باید  به سامانه یارانه مراجعه کنند و اطلاعات بانکی خود را مشاهده کنند و اگر دوباره اعتراض داشتند می‌توانند به صورت نظام مند اعتراض خودشان را ثبت کنند، البته نتیجه آن تا دوماه پس از ثبت اعتراض به سرپرست خانوار پیامک می شود.

سرپرست خانوار باید در نظر داشته باشد ، شماره همراهی که به دفاتر پیشخوان دولت می دهند باید به اسم همان فرد باشد، چون بعد از ثبت، همه اطلاع رسانی ها از طریق همین شماره برای فرد صورت می گیرد.
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .