تبیان، دستیار زندگی

احتمالات افزایش قیمت بنزین

نیمه های اردیبهشت 98 شایعه ای مبنی بر سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت بنزین در رسانه ها منتشر شد که این خبر باعث ازدحام شهروندان در جایگاه های بنزین شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بنزین
 سهمیه بندی بنزین موضوعی جدید برای مردم نبود، چون در دهه هشتاد هم بنزین سهمیه بندی شد ولی این بار تاریخ دقیق آغاز سهمیه بندی مشخص نبود.

برخی گمانه ها بر این است که با آغاز سهمیه بندی بنزین ، به هر خودروبنزینی، 60 لیتر بنزین و به خودروهای دوگانه سوز 40 لیتر بنزین  سهمیه بندی ،تعلق می گیرد  وقیمت هر لیتر بنزین سهمیه بندی شده  1000 تومان وقیمت  آزاد آن 2000 تومان می باشد.

 کارشناسان معتقدند اگر قیمت آزاد بنزین به 2500 تومان هم که برسد ، به دلیل اینکه تفاوت زیادی بین قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه وجود دارد،  این افزایش قیمت تأثیر چندانی در جلوگیری از قاچاق سوخت نخواهد داشت.

البته برخی دیگر از کارشناسان هم در این زمینه اعتقاد دارند که افزایش قیمت بنزین اگرچه ممکن است  در مصرف بهینه سوخت کمک کند ولی این افزایش باعث می شود که در زمینه های دیگر هم قیمت ها اضافه شود و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد و خسارت های زیان باری را به وجود آورد.

برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که سهمیه بندی بنزین احتمالا یا تغییری نخواهد کرد و یا ممکن است اگر تغییر کند در حد 20 یا 30 درصد باشد.

 

 


از نظر وزیر نفت ،کارت سوخت جایگاه داران برای سوخت گیری نیست .او بیان کرد زمانی باید جایگاه داران از کارت سوخت استفاده کنند که برای کارت شخصی مشکلی پیش آمده باشد.
آنها معتقدند اگر بنزین سهمیه بندی شود قیمت هر لیتر بنزین ساده 1000 تومان و هر لیتر بنزین سوپر 1200 تا 1300 خواهد بود.

مجلس شورای اسلامی با افزایش قیمت بنزین مخالف بود و در جلسه ای که با اعضای دولت داشتند به این نتیجه رسیدند تلاش کنند که مردم با توجه به فشار‌های اقتصادی، به خاطر افزایش قیمت بنزین آسیبی نبینند.

آخرین بار در سال 94 قیمت بنزین تک نرخی  و به قیمت هزار تومان شد.در واقع یکی از مهمترین دلایلی که  مانع دولت برای اصلاح قیمت بنزین شد ،عدم تمایل به فشار اقتصادی بوده است.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در خبری بیان کرده بود که باید از مردم حق الزحمه جایگاه داران را گرفت. جایگاه دارن لیتری 200 تومان حق الزحمه برای خود پیشنهاد داده بودند و متقاعد شدند که لیتری 100 تا 150 دریافت کنند.

 او همچنین درباره دریافت حق الزحمه جایگاه دارن بیان کرد که بابت سوخت ، یارانه پرداخت می شود و به همین خاطر دولت تصمیم دارد که آن را سهمیه بندی کند و بر اساس تبصره 14 قانون بودجه 98 می توان درصدی از ارزش ریالی فرآورده را ، از مصرف کننده دریافت کرد که طبق این قانون باید حق‌الزحمه و یا حق‌العمل جایگاه‌داران از مشتری دریافت شود.

عطاپور، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت بیان کرد که مجلس موافق سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت بنزین نیست ، اما باید دید اگر نرخ بنزین تغییر نکند آیا مردم لیتری 100 تا 250 بابت حق‌الزحمه جایگاه‌داران پرداخت می کنند یا نه؟

 بیژن زنگنه ،وزیر نفت در حاشیه پنجمین کنگره نفت و نیرو در جمع خبرنگاران ، درباره احتمال سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه سال جاری گفت که هر چیزی در این حوزه ممکن است.

وزیر نفت در زمینه کاهش سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران بیان کرد که قرار بر این بود که سهمیه سوخت جایگاه داران کم شود تاهمین کاهش سهمیه  باعث شود مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند.

از نظر وزیر نفت ،کارت سوخت جایگاه داران برای سوخت گیری نیست .او بیان کرد زمانی باید جایگاه داران از کارت سوخت استفاده کنند که برای کارت شخصی مشکلی پیش آمده باشد.

زنگنه همچنین در این خبر بیان کردبرای اینکه تمام خودرو ها از کارت سوخت خودشان استفاده کنند ، ممکن است سهمیه کارت سوخت جایگاه داران باز هم کم شود .
                                                                                
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .