تبیان، دستیار زندگی

این مواد غذایی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید آلوده‌اند

غذاهای سالمی که می‌توانند آلوده باشند و راه‌های کاهش این آلودگی‌ها

برخی از مواد غذایی که به خاطر خواصشان برای سلامتی آن‌ها را می‌خرید ممکن است آن‌قدرها که فکر می‌کنید سالم نباشند. در واقع خیلی از آن‌ها ممکن است حاوی موادی باشند که خواصشان را خنثی کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بررسی مواد غذایی
برای حفظ سلامت مواد غذایی یا کاهش آلودگی‌های آن‌‌ها باید از راهکارهایی چون استفاده از مواد غذایی ارگانیک، خرید آن‌ها از جاهای معتبر، پخت قبل از مصرف و... استفاده کرد. در این مطلب به برخی مواد غذایی که بیشتر از آن چه فکر می‌کنید آلوده هستند اشاره می‌کنیم و راهکارهای کاهش آلودگی آن‌ها را نیز ذکر می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

توت فرنگی

توت فرنگی بسیار مغذی است؛ اما ممکن است آلوده به سموم و آفت‌کش‌ها باشد. در واقع توت فرنگی در صدر لیست میوه‌ها و سبزی‌های آلوده قرار دارد. در آزمایش‌هایی که بدین منظور انجام شد، بیش از 40000 نمونه از تقریباً 50 میوه و سبزی، بابت محتوای سموم، مورد آزمایش قرار گرفتند. نتیجه این بود که دست‌کم 99 درصد از توت‌فرنگی‌ها حداقل به یک سم آلوده بوده‌اند. توت فرنگی یکی از بهترین منابع ویتامین C است و حاوی فیتونوترینت‌های فراوانی نیز می‌باشد. از خوردن توت فرنگی صرف‌نظر نکنید؛ اما نوع ارگانیک آن را خریداری کنید.

پودر پروتئین

پودر پروتئین یکی از راه‌های رایج دریافت دوز زیادی از پروتئین است؛ اما سالم‌ترین راه آن نیست. در بررسی‌های انجام شده روی بیش از 100 پودر پروتئین، معلوم شد همگی آن‌ها به یک یا دو فلز سنگین آلوده بودند. البته نوع ارگانیک پودر پروتئین نیز سالم نیست؛ پودرهای پروتئین ارگانیک دو برابر پودرهای پروتئین غیرارگانیک دارای فلزات سنگین هستند و پودرهای پروتئین از منابع گیاهی نیز بدتر از پودرهای پروتئین از منابع لبنی‌اند. امیدواریم قانع شده باشید که برای دریافت پروتئین مورد نیاز بدنتان سراغ منابع طبیعی غذایی بروید.

برنج و محصولات حاوی برنج

برنج محصولی است که آرسنیک غیرآلی را از خاک جذب می‌کند و این عامل سمی حتی بعد از اینکه برنج به قفسه‌های فروشگاه‌ها می‌رسد نیز باقی می‌ماند. مشکل آرسنیک خاک این است که به دلیل افزایش آلودگی در تمام دنیا، رو به افزایش است. البته آرسنیک در آب و سایر مواد غذایی، مانند غذاهای دریایی، نیز وجود دارد؛ اما بالاترین میزان آرسنیک در برنج و محصولات حاوی برنج وجود دارد.

مطالعه‌ای دریافته برخی از پودرهای زردچوبه از هند و بنگلادش آلوده به سرب هستند. سرب فلز سنگینی است که می‌تواند سبب آسیب مغزی در کودکان شود. منبع آلودگی به سرب از خاک نیست. برخی از تولیدکننده‌های غیرمجاز، برای افزودن بر وزن محصول به آن سرب اضافه می‌کنند. بهترین راه این است که خودتان در خانه زردچوبه را پودر کنید

خطر اصلی متوجه افرادی است که رژیم غذایی بدون گلوتن را در پیش می‌گیرند. خیلی از محصولات بسته‌بندی‌شده‌ی بدون گلوتن، حاوی آرد برنج هستند و از شیرین‌کننده‌هایی مانند شیره برنج قهوه‌ای استفاده می‌کنند. سایر منابع آرسنیک برنج شامل شیر برنج و غذای کودک می‌شود. قرار گرفتن در معرض آرسنیک برای طولانی‌مدت می‌تواند خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی و دیابت نوع دوم را بالا ببرد. در کودکان، آرسنیک می‌تواند بر رشد مغز اثر بگذارد. این تأثیرات در کودکان قابل توجه‌ترند؛ زیرا بچه‌ها همچنان در حال رشدند و اندازه‌ی بدن آن‌ها کوچک‌تر است.
شما نمی‌توانید با خریدن برنج ارگانیک از آرسنیک غیرآلی اجتناب کنید؛ زیرا آرسنیک از خاک می‌آید. برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید دارای آرسنیک بیشتری است. بنابراین بهترین کار این است که مقدار برنج مصرفی‌تان را کاهش دهید و از مصرف شیره برنج قهوه‌ای خودداری کنید. کینوآ نیز بافتی مشابه برنج دارد؛ اما پروتئین آن بیشتر بوده و آرسنیک کمتری دارد.
البته میزان آرسنیک در برنج همان‌طور که ذکر شد به خاکی که در آن رشد می‌کند بستگی دارد و میزان آن در برنج‌های مختلف در کشورها و شهرهای مختلف، متفاوت است.

زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که حاوی ترکیبی به نام کورکومین می‌باشد. برخی مطالعات نشان داده‌اند کورکومین دارای خاصیت ضدالتهابی است. زردچوبه می‌تواند چاشنی سالمی برای غذای شما باشد؛ اما باید مراقب باشید آن را از کجا تهیه می‌کنید.
مطالعه‌ای دریافته برخی از پودرهای زردچوبه از هند و بنگلادش آلوده به سرب هستند. سرب فلز سنگینی است که می‌تواند سبب آسیب مغزی در کودکان شود. منبع آلودگی به سرب از خاک نیست. برخی از تولیدکننده‌های غیرمجاز، برای افزودن بر وزن محصول به آن سرب اضافه می‌کنند. بهترین راه این است که خودتان در خانه زردچوبه را پودر کنید.

کاهو

کاهو رومانی

کاهو رومانی نه تنها در لیست مواد غذایی سمی و کثیف قرار دارد بلکه یکی از پُرخطرترین غذاها از جهت مسمومیت باکتریایی است. فقط در سال 2018 کاهو رومانی 272 نفر را بیمار کرد که نیمی از این افراد در بیمارستان بستری شدند و پنج نفر آن‌ها از بین رفتند. عامل سمی در این سبزی، باکتری‌ ای کولای است. همه‌ی گونه‌های ای کولای مضر نیستند. انواعی که سبب سمی شدن غذا می‌شوند از روده‌ی حیوانات و از طریق مدفوع وارد خاک می‌شوند. یکی از منابع ای کولای، گوشت خام است اما این باکتری‌ها می‌توانند فرد را دچار تهوع، استفراغ و اسهال کنند؛ ولی ای کولای پاتوژنیک می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی‌تری از جمله نارسایی کلیوی یا مرگ شود. متأسفانه به سختی می‌توان باکتری‌های مضر را از کاهو پاک کرد و شست. ای کولای چسبنده است و به درز و شکاف‌های کاهو می‌چسبد. به همین دلیل است که کاهو رومانی در صدر لیست غذاهای آلوده قرار دارد.

جوانه‌های خام

همه‌ی جوانه‌های خام، از جمله جوانه‌های یونجه، ماش، شبدر و تربچه در لیست مواد غذایی آلوده قرار دارند؛ چرا که نحوه‌ی تولید آن‌ها به صورتی است که ایمن بودنشان خیلی سخت به نظر می‌رسد. بذرها به هر حال آلودگی دارند، وقتی آن‌ها را داخل آب گرم می‌گذاریم تا جوانه بزنند در واقع یک حمام مناسب برای رشد باکتری‌ها فراهم کرده‌ایم.
در وب سایت Barf Blog که توسط یک استاد سابق ایمنی مواد غذایی اداره می‌شود، حداقل 55 شیوع بیماری مرتبط با جوانه زدن از سال 1988 در سراسر جهان به صورت مستند آمده است که بیشتر آن‌ها ناشی از سالمونلا و E. کولای بوده است.
متخصصان توصیه می‌کنند که جوانه‌ها باید پخته شوند تا خطر بیماری کاهش یابد. توجه داشته باشید که کودکان، افراد مسن، زنان باردار و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف باید از خوردن هرگونه جوانه خام خودداری کنند.
حرف آخر
حتی غذاهای سالم نیز می‌توانند آلوده باشند و به سلامتی آسیب بزنند. در انتخاب و خریداری مواد غذایی دقت کنید و منابع سالم را برگزینید. ضمناً رژیم غذایی متنوعی داشته باشید تا خیلی زیاد از یک ماده غذایی استفاده نکنید.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.