تبیان، دستیار زندگی

در مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان مطرح شد:

طلاب نباید تنها نام طلبه را یدک بکشند

نشست اخلاقی _تربیتی با موضوع «زی طلبگی» در سالن اجتماعات مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نشست اخلاقی تربیتی
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نشست اخلاقی _تربیتی با موضوع «زی طلبگی » با سخنرانی «خانم ملیحه صباغان» مدیر مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان، با حضور کادر و طلاب در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد.

خانم صباغان در جمع طلاب، در اهمیت علم آموزی و دانش افزایی گفت: در قرآن اولین معلم خداوند و اولین شاگرد حضرت آدم بیان شده است.

وی در ادامه با تاسی به روایتی از امام صادق علیه السلام که می فرمایند:« مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِیَ فِی مَلَکُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِیماً فَقِیلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ . هر که برای خدا علم را بیاموزد و بدان عمل کند و بدیگران بیاموزد در مقامهای بلند آسمان، عظیمش خوانند و گویند: آموخت برای خدا، عمل کرد برای خدا، تعلیم داد برای خدا»؛ اخلاص در علم آموزی و آموختن را با ارزش خواند و این علم را ماندگار دانست.

نباید تنها نام طلبه را یدک بکشیم؛ اگر برای خدا درس خواندید نباید غرور و تکبر و دلسردی در شما راه پیدا کند.


مدیر مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان با تاکید بر حفظ حریم و رعایت ادب و تواضع  و چشم پوشی از برخی از اشتباهات احتمالی استاد، خاطر نشان کرد : امام علی  علیه السلام در روایتی  نحوه سلوک و رفتار با استاد را اینگونه بیان می کنند که :«از او نپرسی و جامه اش را نگیری و چون بر او وارد شدی و گروهی نزد او بودند، به همه سلام کن و او را نزد آنها به تحییت ، مخصوص گردان. مقابلش بنشین و پشت سرش منشین، چشمک مزن با دست اشاره مکن پرگویی مکن که فلانی و فلانی بر خلاف نظر او چنین گفته اند. مَثل عالم، مَثل درخت خرماست. باید منتظر باشی تا چیزی از آن بر تو فرو ریزد و پاداش عالم از روزه دار شب زنده دار ی که در راه خدا جهاد کند بیشتر می شود.»

صباغیان در ادامه با بیان این نکته که انسان باید قدم به قدم تائب و مستغفر باشد تا خداوند او را نجات دهد، گفت: نباید تنها نام طلبه را یدک بکشیم؛ اگر برای خدا درس خواندید نباید غرور و تکبر و دلسردی در شما راه پیدا کند.

وی بر مراقبه و تلاش برای حفظ حقوق خود نسبت به همنشین و همکلاسی تاکید کرد و گفت : ضایع کردن و حفظ نکردن حقوق دیگران چهره دین را زشت کرده و موجب ضربه زدن به دین  می شود و باید جوابگو بود.

مدیر مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان، اخلاق و خانواده را از مهم ترین محور های زندگی طلاب دانست و اذعان کرد: کسب نمرات عالی و قوی شدن در دروس، یک جزء درس خواندن است، اما  اولویت با زندگی و اخلاق نیکوست، خواندن روزانه نصف صفحه کتاب معراج السعاده و عمل به آن؛ مراقبه و محاسبه اعمال؛ خلوص؛ عمل به تکلیف و عامل بودن به علم؛ خواندن نوافل در کنار واجبات؛ تزکیه و تهذیب نفس، تفکر و فهم در امور سیاسی، انس، تدبر و تامل در قرآن که هر روز باید در زندگی به آن توجه و عمل کرد.
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه