تبیان، دستیار زندگی

مدیر اطلاع رسانی و رسانه حوزه در نشست سه تن از فعالان شاخص حوزوی فضای مجازی:

تا با هم حرف نزنیم فهم‌مان یکی نمی‌شود

سه تن از فعالان فضای مجازی که در این رسانه ها نیز به افراد شناخته شده ای نیز مبدل شده اند با حضور در خبرگزاری حوزه از فعالیت های خود گفتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته
یک وقت هایی تیتر زدن برای یک سری خبرها و گزارش ها به سان جان کندن می ماند؛ یعنی تکلیفت با سوژه و تیتری که برای مخاطبت می زنی معلوم نیست؛ مثل همین گزارش آخری ما.

چند نفری آمدند در خبرگزاری حوزه که مجازی بازها، آنها را خوب می شناسند؛ برای پیدا کردن اسم این چند طلبه معروف مجاز، قلممان به هزار سو رفت و برگشت.

راستی برای این گروه از دوستان چه می شود نوشت؟! مجازی بازهای حوزوی، شاخ های اینستا، بچه خوب های مجازی، مجاز بازهای تبلیغی، اینستایی های حوزه، مبلغان مجازی، اینستایی های گرامی و... هزار تا چیز دیگر هم ردیف می شود پشت سر هم، ولی آن بالا را چه می شود کرد که بشود یک گوشه دل خودم و مخاطبم جا بشود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته مدیراطلاع رسانی و رسانه حوزه های علمیه، میزبان سه طلبه ای شاخص فعال در شبکه های اجتماعی بود، که وی در این نشست در سخنانی گفت:  گاهی از خود این سوال را می پرسیدیم که چه می شود که یک کانت و دکارتی نظریاتی را برای خود می نویسند و تا قله هم بالا می روند؛ راستش مگر کسی که با عمق علمی حضرت آیت الله جوادی آملی و عمق معرفتی آیت الله حسن زاده آملی و مراجع بزرگ ما آشنا باشد می تواند بگوید که کانت و دکارت عمق فکری بیشتری از این حضرات داشتند؟ قطعا خیر ولی باید دید که چه اتفاقی باعث می شود که دانشمندان غربی تا این حد در دنیا برجسته می شوند.

اصل مطلب در این است که ما باید بیشتر به دنبال عبد بودن باشیم ولی همه دوست داریم که امام باشیم ولی آن طرف اینگونه نیست؛ اگر دکارتی هست دیگر کسی آن کتاب را نمی نویسد بلکه بر آن، شرح می نویسد و همه تلاش می کنند که دکارت های خود را جهانی کنند؛ مثلا عمرشان را نمی گذارند یک تفسیر و فلسفه بنویسند، بلکه می خواهند آن فلسفه را به عالم معرفی کنند.

مشکل ما در همین قسمت است برخی اوقات کاری را کوچک می بینیم؛ اهل بیت(ع) خیلی دنبال کتاب نوشتن نبودند و می گفتند همین کتاب بس است و به دنبال تعالی همان کتاب اصلی یعنی قرآن بودند و به همین خاطر است که بیان می کنند که ما هرچه گفتیم و عمل کردیم دارای تجلیات قرآنی است.


باید بنیاد خیریه ای ایجاد کنیم تا برای ننوشتن کتاب جایزه بدهیم

یکی از بزرگان می گفتند که باید یک بنیاد خیریه تاسیس کنیم که به کسانی کتاب می نویسند پول دهیم که کتاب ننویسند؛

شما هم شاید قرار نیست مجتهد بشوید زیرا الان باید به دنبال پرکردن خلاها  نیازهای واقعی باشید. گمان می کنیم مشکل ما زیست مسلمانی عموم مردم است نه زیست عمومی نخبگان و خبرگان مان.

اگر این مسیر را با اخلاص جلو ببریم مشکلات حل می شود زیرا گیر ما همین است. در مبانی خیلی گفت گو لازم نیست و باید به سمت کارهای اصلی برویم. در این مسیر هم باید از هم دستگیری کنیم.

تا با هم حرف نزنیم فهم مان یکی نمی شود

تا با هم حرف نزنیم و فهم مان یکی نمی شود و کار جلو نمی رود . باید سراغ دلمشغولی هم برویم و در این زمینه ها با هم صحبت می کنیم. رسانه طریق است و موضوعیت ندارد. مسیر نبوت هم طریق است.

به دنبال فالو شدن نباشیم، به دنبال رفاقت کردن باشیم

در این فضا یعنی فضای مجازی نباید همیشه به دنبال فالو شدن باشیم باید به دنبال رفاقت کردن باشیم. باید برای این مساله پلان طراحی کنیم. در این زمینه نیازمند کمک و دستگیری هستیم.

ما با هم می توانیم به عنوان ناظر بیرونی با هم کار کنیم و این گفتگو ها را بیشتر کنیم تا دل هایمان به سمت اهل بیت(ع) بچرخد.

پلان های مشترک تعریف کنیم و آنها را با تعامل جلو ببریم

پیشنهادی که اینجا مطرح می کنیم آن است که یک سری برنامه ها و کلان پروژه هایی که داریم یکی کنیم. مثلا مطالبه گری، شفافیت، عدالت خواهی، بهادادن به نخبگان و به عرصه کشیدن زن انقلابی و با حیا و عفیف... کلان پروژه های ما در رسانه است.

تربیت کماندوی رسانه ای

تربیت کماندوی رسانه ای مهم است؛ ما نمی خواهیم جراحی کلی انجام دهیم که وقتی از مغز به قلب برسیم دیگر جانی نداشته باشیم بلکه می خواهیم در این فضا کماندوهایی داشته باشیم که خودشان بتوانند گلیم خود را از آب بیرون کنند.

بسیاری از مبلغان ما در داخل و خارج از کشور به حدی موفق هستند که اعجاب برانگیز است


گسترش سلولی برنامه ها

سومین دغدغه بنده گسترش سلولی برنامه‌های‌مان است. ما ظرفیت های بسیاری داریم که نباید از آن غافل شویم؛ بسیاری از مبلغان ما در داخل و خارج از کشور به حدی موفق هستند که اعجاب برانگیز است؛ لازم نیست برای این گروه کار خاصی کنیم زیرا آنها موفق هستند؛ مهمترین کار این است که گسترش سلولی را داشته باشیم

در رسانه حوزه سعی کردیم همگرایی را حفظ و ارتقا دهیم؛ باید با همگرایی هرچه بیشتر با کسانی که در این عرصه فعالیت دارند زمینه رشد فعالیت های تبلیغی را بیشتر کنیم؛ با تبلیغ در خارج از کشور به این نتیجه رسیدیم که تبلیغ به راحتی امکان پذیر است ولی روش ما درست نیست.

باید از این ظرفیت های عالی مجازی در فضای بین المللی استفاده بهتر و بیشتری داشته باشیم.

حجت الاسلام کمیل نظافتی از فعالان برجسته فضای مجازی که سابقه بسیاری در خدمت رسانی عمومی، کمک به محرومان، ساخت نقامت گاه برای حیوانات خیابانی و... است. اولش از این گفت که چه شد سبک کار خود را در این فاز یعنی خدمات عمومی و مجازی و... قرار داده است

او حرف هایش را این جوری شروع کرد که:
یک وقت هایی با خود فکر کردم که من  برای خدمت به امام زمان(عج) آمده ام حوزه و الان دو راه پیش روی خودم دارم؛ یکی اینکه درس بخوانم و مجتهد شوم و دیگری اینکه کفش های تبلیغ را ور بکشم و منبر به منبر و کلاس به کلاس در این مدرسه و آن مسجد و... در گردش باشم.

راستش حس کردم نمی توانم در هر دوی این کارها آنجور که امام زمان(عج) می خواهد به درد ایشان بخورم؛ با خودم گفتم که باید یک کار دیگر بکنم.

فکرهایم را کردم و... البته چه کاری بهتر از کارگری؛ به امام زمان(عج) همان اولش گفتم که من استاد کارگری هستم و می توانم کارگر خوبی برای شما باشم؛ خدا همه مجتهدان و علما و مبلغان و اساتید و پژوهشگران را حفظ کند، ولی جنس طلبگی من جنس کارگری برای حضرت است و این شد که دنبال کارهای کوچکی افتادم که بر زمین مانده بود.

حجت الاسلام کمیل نظافتی
من این را می گویم که باید از ما طلبه ها بیشتر کار کشیده شود؛ جایی که باید بهره برداری انجام شود باید انجام شود؛ از ما بهره برداری مناسبی در حوزه انجام نمی شود.

ما که در این عرصه فعال شده ایم و تجربیاتی کسب کرده ایم که می توانیم آنها در اختیار طلبه های جوان تر بگذاریم؛ راستش پارسال به ما گفتند که اول مهر برای شما کلاس برگزار می کنیم که واقعا خوشحال شدیم  و آن تابستان گذشت و خبری نشد و این تابستان هم گذشت و هیچ. حالا خداروشکر که اقلا در این خبرگزاری به روی ما باز بود و این دعوت به عمل آمد تا حداقل حرف هایی که دوست داریم را در رسانه خودمان بزنیم.


مبلغان خوب و جریان ساز ما از تک روی پرهیز کنند

بچه های فعال مجازی و جریان ساز حوزوی باید خیلی دقت کنند که از تک روی پرهیز کنند، زیرا اگر برنامه ما راهبردی نباشد تا یک جا خوب پیش می رویم، ولی بعدا مشکل پیدا می کنیم. در ماجرای هشتک نه به انتقال کارون به شخصی که در این جریان فعالیت داشت عرض کردیم که بیاید با هم کار کنیم تک روی نباشد، ولی این گونه نشد و ایشان هم خودش ضربه خورد و هم به جریانی که ایجاد شده بود ضربه وارد شد.

هرچه همدلی بیشتر شود مشکلات ما هم بیشتر و بهتر حل می شود. نواقص را باید برطرف کرد؛ باید این نواقص را برطرف کنیم و بعد دست به دست هم دهیم تا حوزه وروحانیت و نظام تعالی بیشتری یابد.

فضای مجای شمشیر دو لبه است که اگر به دست اهلش بیافتند خوب است. مبنای کشور ما تجربه است. همه کارهایمان را هم مبنی بر تجربه جلو می بریم.


این گونه با خواننده و سلبریتی ها دوست صمیمی شدیم

من توانستم با اقشار مختلف جامعه ارتباط برقرار کنم. الان به چند خواننده و سلبریتی ها مطلبی را می دهیم و از آنها می خواهیم با حمایت از این هشتک و... این مطلب را ترند کنند و آنها هم می کنند.

مثلا بسیاری از این سلبریتی و خواننده های زمینی و زیر زمینی از هشتک «وعده ما با خدا» استقبال کردند؛ این هشتک هم به یک جریان مردمی مبدل شد به حدی که همه تا مدت زیادی و حتی همین الان هم به همین عنوان می شناسند؛ این کار می تواند بهتر شود به شرطی که همدلی باشد.جبهه مخالف ما هرچه قدر اختلاف نظر داشته باشند پشت هم را خالی نمی کنند ما هم نباید خالی کنیم.


از کمک به خواننده زیرزمینی تا بازیگر کردن یک پسر با استعداد

یکی از کارهایی که در تبلیغ چهره به چهره کردم آن بود که می دیدم چه کسی چه استعدادی دارد و روی آن کار می کردم؛ مثلا بعضی بچه ها بودند که صدای خوبی داشتند و جایی نبود که آنها را دریابد و از آنها استقبال کند؛ به همین خاطر سه چهار تا استودیو آماده کردیم که هر کسی می خواهد در آن به شکل آزاد تلاوت قرآن  کند یا یک قطعه آوایی را بخواند و استعدادش را به رخ بکشد؛ البته به شرطی که  ارزش های ما را ازبین نرود. الان یک پسر که هیچ کسی نداشت با همین روش با ما دوست شد و برای او خانه  هم رهن کردیم و به او گفتم که خرج یک هفته زندگی ات را هم می دهم و به این فکر کن که الان یک بچه پولدار هستی، می خواهی چکار کنی؟ گفت سیگار کشیدم دنبال کار رفتم دیدم به درد کار نمی خورم. گفت از سیگار هم زده شدم چون بدم می آید. چون عقبه ای هم ندارم در کار موفق نمی شوم ولی صدای خوبی دارم؛ صدایش را شنیدم از او حمایت کردیم و الان هم ۹ قطعا هنری او آماده شده است. الان در یک اشلی است که می گوید من خواننده می شوم؛ او این توجه را دید و قطعا انتخابش همانی است که باید باشد.

جوان رپ خوانی که تحت تاثیر یک شهید، رپر ارزشی شد

یک رپ خوان جوان هم بود که تحت تاثیر یک شهید قرار گرفت و سبک کارش را عوض کرد و سبک رپ انقلابی را ایجاد کرد. یک جوان می گفت استعداد بازیگری دارم و به همین دلیل او را به دوره آموزشی خانم قلی خانی فرستادم و هزینه کلاس هایش را هم دادم ولی استعداد او به حدی خوب بود که خود خانم قلی خانی برای دوره پیشرفته از او هزینه ای نگرفت. حال همین پسر بعدا به یک فیلم سینمایی دعوت شد و هزینه ای که بابت فیلم دریافت کرد را داد و گفت در همین مسیر خرج کنیم.

برای ضعفا کار کنیم، مطمئن باشیم خدا خودش همه مشکلات را حل می کند

یک وقتی با خودم می گفتم که این بچه های بهزیستی یا مدارس کم درآمد نمی توانند برنامه تفریحی برای بچه های کم بضاعت برگزار کنند و در نهایت یک سفر مشهد را برگزار می کنند.

پیش خودم گفتم باید یک ویلا در شمال بخرم تا آنها برای شمال آمدن جای خوب داشته باشند تا تفریح کنند؛ رفتیم و یک خانه ۳۶۰ میلیونی را با چند چک خریدیم ولی غیر از پول اولیه هیچ پولی نداشتیم؛ همین که به خانه برگشتم، ده دقیقه بعد یک خیر پیدا شد و به قشنگ ترین شکل ممکن هزینه های ویلا را داد و تا امروز ۱۲۰۰ کودک با یک خاطره شیرینی به شمال آمدند و با یک هدیه به شهر خودشان برگشتند.

حمله های فراوان برای احداث نقاهتگاه سگ های خیابانی و بیابانی

به حوزه و طلاب طعنه می زنند که شما با سگ و حیوانات مشکل دارید و به همین دلیل این حیوانات در خیابان و بیابان این چنین با مهری مردم مواجه می شوند؛ به همین خاطر یک نقاهتگاه برای سگ ها درست کردیم که این زبان بسته ها را به شکلی دریابیم؛ همین که این نقاهتگاه تاسیس شد حمله ها شروع شد که این چه کاری است؟ مگر طلبه باید از این کارها بکند؟ من می خواستم بگویم که ما مخالف حیوان آزاری هستیم. دین که فقط برای مردم نیست بلکه مبلغ دین باید همچون پیامبر رحمت باشد و وسعت مهر و محبت جامعه ایمانی را در همه ارکان این نظام تسری دهد.

با طیف های مختلفی رفاقت داریم و برای حوزه و نظام هر کاری لازم باشد می کنیم

راستش با طیف های مختلفی دوستی و رفاقت دارم و به رغم اینکه همه فکر و جناح من را می دانند با من دوستی بسیار دارند و می دانند که من آدمی نیستم که به رغم اعتقادات خودم آنها را برنجانم.

آیت الله اعرافی نگاه بسیار خوبی به این فعالیت ها دارند

خوشبختانه در دیداری که با آیت الله اعرافی داشتم حس بسیار خوبی ایجاد شد زیرا ایشان به خوبی به شکل همه جانبه از ما حمایت کردند و نگاه بسیار خوبی در این زمینه داشته و دارند.

سید کمیل موسوی:

به روز تر باشیم، موفق می شویم

حجت الاسلام سید کمیل موسوی نیز از همان فعالان های فعال مجازی است که با آن طعنه های تند به مسئولان در فضای مجازی شناخته شده و با آن لحن جالب و صحبت های تند و سریع خود مخاطبان بسیاری در فضای مجازی دارد.

او هم بعد از کمیل اول به جمع اضافه شد و حرف هایش را این گونه به زبان آورد:

باید بپذیریم که ظرفیت فضای مجازی به حدی بالااست که فردی مثل همین حاج آقا نظافتی بدون پشتوانه مالی و حکومتی افراد را به چهره به چهره شناسایی و جهت دهی می کند.

در کنار این وجه یک وجه عالی دیگر فضای مجازی گفتمان سازی و جریان سازی اجتماعی است. که در این زمینه در جریان سازی اجتماعی بیشتر ورود کردیم. قبل از آن تمام نگاه مان به رسانه و در انتهای غایات ما آن بود که بتوانیم پیام دین را از صداوسیما بیان کنیم تا عده زیادی آن را بشنوند. ولی امروز گام های بسیار بهترین در این زمینه برداشته می شود.
حجت الاسلام سید کمیل موسوی

علاقه ای به فضای مجازی نداشتم تا اینکه ...

راستش را بخواهید من اصلا نمی خواستم وارد فضای مجازی شوم ولی وقتی صحبتی در زمینه رفراندوم مطرح شد ما از ناراحتی وارد این فضا شدیم و یک مطلب را گفتیم و بسیاری از مردم استفاده کردند.

سلبریتی ها در ماجرای زلزله بازی را در دست گرفتند

باید بپذیریم که در ماجرای زلزله سرپل زهاب جبهه مقابل انقلاب خوب عمل کرد و همین گستردگی فعالیت مجازی و رسانه ای و علم کردن اسامی خاص بود که باعث شد حتی دست هلال احمر هم بسته شود. وقتی آن آقای فوتبالیست یا بازیگر با چند میلیارد پول در صحنه می آیند و فضای مجازی هم آنها را ساپورت می کنند چه می شود کرد؟

روحانیت همیشه مرد اول میدان مطالبه‌گری بوده است؛ وقتی مردم می‌بینند که خود روحانیت در صف اول اعتراض به بی‌عدالتی و گرانی و فقر و... قطعا با خیال راحت در خانه خود می‌نشینند و مطمئن هستند که ما کار خود را می‌کنیم ولی وقتی ما نیاییم و این جریان را به دست نگیریم قطعا ضدانقلاب از مردم را با دلایل خاص خود به صحنه می‌آورد.


در سیل، سلبریتی ها در مواجهه با جبهه انقلابی ها محو شدند

ولی در سیل امسال جبهه انقلاب رسما سلبریتی ها را محو کرد. من کافری را در منطقه دیدم که به واسطه همین حضور گسترده روحانیون برگشتند و دوباره دین را بهتر از قبل درک کردند؛ می گفت من قبل از سیل همه چیز داشتیم یک ربع بعد از سیل هیچ چیز نداشتیم. در سه روزی که حمام نداشتیم همه اعتقادتم را از دست دادم.

در مجارای شهادت طلبه همدانی فشاری را ایجاد کردیم که آن خانم بازیگر که بلند گو به دست گرفته بود و این و آن را بی گناه می کوبید گذاشت و رفت؛ در سیلاب سلبریتی ها محو شدند. در ماجرای آن خانم بازیگر به حدی حجم این سمت قوی بود که یک نفر به عنوان یک استوری از او حمایت نکرد.

معتقدم که اگر زرنگ باشیم و برنامه داشته باشیم به راحتی می توانیم در این فضا به مطالبه گری بپردازیم

اگر می خواستید مدیر شرکت اسنپ را مجبور به عذار خواهی کنید قطعا در شرایط عادی نمی توانستیم چنین کنیم ولی این جریان سازی مطالبه گری باعث شد که این اتفاق به سادگی رخ دهد.

در ماجرای نام شهدا در معابر شهری فکر نمی کردیم چنین جریانی ایجاد شود

راستش در ماجرای اسم شهدا در معابر شهری باور نمی کردیم چنین حجمی از فعالیت در شهرستان ها شکل بگیرد؛ کار به حدی رسید که این مردم غیرتمند همه چیز را برگرداندند و کار به جایی رسید که حتی به دیوار نقاشی کردن های ۲۰ سال پیش برگشتند.

فضای مجازی شمشیر دو بله است

معتقدم که فضای مجای شمشیر دو لبه است که اگر به دست اهلش بیافتند خوب است. مبنای کشور ما تجربه است. همه کارهایمان را هم مبنی بر تجربه جلو می بریم. تا سیل این چنین نمی آمد کسی باور نمی کرد که آب همه زور داشته باشد که پل و آهن های پهن پیکر را مثل دستمال کاغذی مچاله کند؛ بعد از آن سیل بود که تازه به فکر آسیب شناسی افتادیم.

باید در این زمینه فعال بود مثال چند وقتی است که طرحی آغاز کردیم که هر وقت دشمن کاری می کند سریع تاریخچه و مضرات آن را نشان می دهیم. در مصداق سازی نیاز داریم به کار بهتر و مشخص تر.

باید گزارش های جریان مطالبه گری را به شکل مستمر به حضرات مراجع اعلام کنیم

در یکی از دیدارها با یکی از مراجع عظام ایشان از شنیدن این گزارش ها بسیار خوشحال شدند و گفتم بیشتر پیش ما بیاید؛ یعنی اینکه ما در این زمینه کوتاهی کردیم؛ باید خدمت این حضرات برویم و گزارش کار بدهیم تا ایشان روند عینی کار را ببنید.

حضور ما در اینجا و فعالیت های رسانه رسمی حوزه نشان می دهد که خدا را شکر حوزه این فضا را به خوبی باور کرده است که فضای مجازی کارکردهای خاصی دارد؛ دارد چند سال پیش روی مان هم نمی شد که بگوییم اینستاگرام داریم.



اگر روحانیت کف میدان مطالبه گری باشن مردم با خیال راحت در خانه هایشان می نشینند

روحانیت همیشه مرد اول میدان مطالبه گری بوده است؛ وقتی مردم می بینند که خود روحانیت در صف اول اعتراض به بی عدالتی و گرانی و فقر و... قطعا با خیال راحت در خانه خود می نشینند و مطمئن هستند که ما کار خود را می‌کنیم ولی وقتی ما نیاییم و این جریان را به دست نگیریم قطعا ضد انقلاب از مردم را با دلایل خاص خود به صحنه می آورد.

خوشبحالم که حوزه فضای مجازی را به خوبی باور کرده است

همین حضور ما در اینجا و فعالیت های رسانه رسمی حوزه نشان می دهد که خدا را شکر حوزه این فضا را به خوبی باور کرده است که فضای مجازی کارکردهای خاصی دارد؛ دارد چند سال پیش روی مان هم نمی شد که بگوییم اینستاگرام داریم.

بازار تهران رفته بودم شخصی که ظاهراش اصلا مذهبی نبود از ما تشکر کرد گفت من پوشه ای از کلیپ های شما دارم و وقتی شبهه ای مطرح می شود از این کلیپ ها استفاده می کنم و روشنگری می کنم.

خوشبختانه طلاب الان خیلی خوب و به روز هستند

خوشبختانه امروز طلبه های ما به روز هستند و مثل قبل نیست که یک موبایل دست بگیرند و یک مطلب بگویند، آنها امروز استودیوی های کوچک دارند و کار می کنند و کارهای پاسخ به شبهات را به شکل دقیق و علمی و شیک ارایه می دهند.

نوع ورد ما به این عرصه بسیار مهم است؛ نباید بد وارد این میدان شویم. الان کارهای سه زبانه را شروع کردیم که در این زمینه هم باید دقت های لازم را مبذول کنیم تا موفق شویم.
حجت الاسلام مصطفی اسماعیلی
خاطرنشان می شود: حجج اسلام، کمیل نظافتی، مصطفی اسماعیلی و سید کمیل موسوی در ادامه  با حضور در اتاق مصاحبه  خبرگزاری رسمی حوزه در نشست  صدای رسانه شرکت کردند و از تجربیات و دغدغه‌های خود در تبلیغ نوین و مجازی سخن گفتند و به پرسش ها و سوالات خبرگزاری حوزه پاسخ دادند.
منبع: خبرگزاری رسمی حوزه