تبیان، دستیار زندگی

راهکارهایی برای ترغیب کودکان به غذا خوردن؛

چگونه غذا خوردن را برای کودکان لذت‌بخش کنیم

شاید تغذیه کودک اصلی‌ترین دغدغه والدین باشد. اگر به این مسئله توجه نشود، کودک در آینده دچار مشکلات گوارشی و سوءتغذیه خواهد شد. یکی از مشکلات کودک در حدود 2 الی 3 سالگی، مشکل تغذیه و بی‌اشتهایی اوست. همین امر باعث نگرانی والدین و مراجعه آنها به مشاور تغذیه است. اما راهکارهای ساده‌ای برای حل این مشکل وجود دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تغذیه کودک
اگر رژیم غذایی مناسب نباشد علاوه بر سوءتغذیه، روابط شما با کودک نیز بد خواهد شد و شاهد خشونت در رفتارهای او هستیم.

از مواردی که باعث کم اشتهایی کودک است، فقر آهن و کم خونی است. کم خونی از رشد طبیعی کودک جلوگیری می‌کند و باعث پرخاشگری و کم حوصلگی او می‌شود و به همین خاطر کودک غذا نمی‌خورد


به همین خاطر در این سن باید از راهکارهایی استفاده کنیم که کودک به غذا خوردن در کنار خانواده عادت کند. در همین خصوص چند روش ساده را آموزش می‌دهیم تا کودک 2 ساله شما از غذا خوردن لذت ببرد.

خودم غذا بخورم!

در سن 2 سالگی کودک تلاش می‌کند خود را مستقل نشان دهد و وابستگی خود را از والدین کم کند. به همین خاطر سعی می‌کند از دستورات شما سرپیچی کند. از جمله این موارد به‌ تنهایی غذا خوردن است.
سعی کنید بشقاب کوچکی تهیه کنید که مخصوص کودک دلبندتان باشد و اطراف آن لبه‌دار باشد تا کودک بتواند غذا را وارد قاشق کند. غذا را در آن ظرف بریزید تا خودش غذا بخورد. همچنین لیوان سبک و نَشکن برای آب خوردن او تهیه کنید، ظروف پلاستیکی توصیه نمی‌شود.(1)

وقتی کودک خودش غذا می‌خورد، او را تشویق کنید و حتی اگر کثیف‌کاری کرد او را سرزنش نکنید. رفتار عادی شما اعتماد به نفس کودک را زیاد می‌کند و تنها تذکری کوچک، او را نسبت به اشتباهش آگاه می‌کند و به مرور آن عمل را تکرار نمی‌کند.
گاهی علت ریختن آب یا غذا توسط کودک، جلب توجه نگاه والدین است تا کمبود محبت خود را جبران کنند.

تنوع غذایی کودک

سعی کنید در برنامه غذایی خانواده و کودک تنوع ایجاد کنید تا بدن کودک مواد معدنی مورد نیاز خود را تامین کند. تنوع غذایی باعث می‌شود کودک تنها به چند غذای خاص عادت نکرده و در سنین بالاتر نسبت به غذاهای دیگر (که از نظر او بد مزه است) لجبازی نکند.(2)
همچنین با تزئین خلاقانه بشقاب کودک اشتهای او را باز کنید و برای او تجربه‌ای لذت‌بخش از غذا خوردن در کنار خانواده ایجاد کنید.
سعی کنید هنگام غذا خوردن چند اسباب‌بازی مورد علاقه او را کنارش قرار دهید یا در هنگام غذا خوردن برایش قصه بگویید تا زمان غذا خوردن، زمان شادی برای کودک باشد.

چیپس و پفک سَم است

یکی از دلایل بی‌اشتهایی کودکان به غذاهای مفید، تفاوت مزه آنها نسبت به تنقلات است. به همین خاطر سعی کنید در طول هفته کمتر چیپس و پفک بخرید و به جای آن از میوه یا خشکبار استفاده کنید.
طبق تحقیقات انجمن پزشکان قلب آمریکا میزان دریافتی کلسترل و شیرینی در کودکان نباید از حد مجاز فراتر رود. استفاده زیاد از تنقلات باعث مشکلات گوارشی و سوءتغذیه در کودک می‌شود. حتی در برخی کشورهای توسعه‌یافته مصرف تنقلات برای کودکان زیر 3 سال ممنوع است.(3)

بدغذایی در کودکان

فقر آهن را جدی بگیرید

از مواردی که باعث کم اشتهایی کودک است، فقر آهن و کم خونی است. کم خونی از رشد طبیعی کودک جلوگیری می‌کند و باعث پرخاشگری و کم حوصلگی او می‌شود و به همین خاطر کودک غذا نمی‌خورد.
این بیماری در سال‌های اخیر شایع‌ترین مشکل کودکان بوده و به همین خاطر قطره آهن از بدو تولد برای اکثر نوزادان تجویز می‌شود.(4)
بنابراین علاوه بر انجام دستورات بالا، حتما از کودک آزمایش خون گرفته تا اگر دچار کمبود ویتامینی در بدن هست با دستور پزشک این ویتامین‌ها در کنار غذا به کودک داده شود و رشد طبیعی کودک دچار اختلال نشود.
پی‌نوشت:
1. زویبک، کلید رفتار با کودک دو ساله، موسسه انتشارات صابرین
2. همان
3. سایت رادیو کودک
4. سایت salamatnews
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.