تبیان، دستیار زندگی

8 راه اساسی برای پیشگیری از سرقت خانه

دزد را از خانه خود دور کنید

طبق آخرین آماری که رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گزارش داده‌، سرقت در ۶ ماه نخست سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد افزایش داشته است. بر اساس این آمار دزدی از خانه شایع‌ترین نوع سرقت است و بعد از آن سرقت خودرو بیشترین فراوانی را دارد؛ بدیهی است که پیشگیری و تامین امنیت خانه تا حد زیادی می‌تواند آمار سرقت را کاهش دهد اما چطور و چگونه؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرقت،پیشگیری،سرقت از منزل، خودرو،سارقان، مالباخته،محافظ،شهرداری،طلایاب،بانک دولتیف بانک خصوصی،دزد،شبکه های مجازی،اطلاعات،امنیت ساختمان،همسایگان،پارکینگ،کلید
بیشتر سرقت‌ها در تعطیلات اتفاق می‌افتد و اکثر سارقان می‌خواهند ظرف شش دقیقه یا کمتر از خانه خارج شوند بنابراین به نفع شما است تا هر کاری انجام دهید تا سارقان با مانع روبرو شوند.

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا از ورود دزد به خانه خود جلوگیری کنید:

1. درها را قفل کرده و پنجره‌ها را ببندید

فرقی نمی‌کند طبقه اول باشید یا آخر، برای سارقان باز کردن در خانه، وارد شدن از پنجره و بردن وسایل در عرض 6 دقیقه مثل آب خوردن است؛ پس توصیه می‌کنیم حتی اگر برای چند دقیقه می‌خواهید از خانه خارج شوید حتماً پنجره‌ها را ببندید و در خانه را قفل کنید. به پنجره‌های داخل خانه اکتفا نکنید و حتی پنجره پاگرد راهروها را هم ببندید.

2. محافظ بگذارید

اگر چه با بسته شدن درهای آکاردئونی فلزی مشخص می‌شود که کسی داخل خانه نیست اما شکستن دو الی سه تا قفل، از دزدان زمان زیادی می‌گیرد؛ بنابراین درهای محافظ، مانع بزرگی بر سر راه سارقان به‌ حساب می‌آید. علاوه بر درهای آکاردئونی، محافظ پنجره و بالکن و حصارکشی دور خانه تا حد زیادی در پیشگیری از سرقت منزل کمک می‌کند. ساکنان طبقه اول دقت کنند که راه‌های ورود به داخل خانه و زیر نظر داشتن آنها برای سارقان راحت‌تر است و دزدان معمولاً از طریق بالکن و یا پنجره وارد منازل می‌شوند. بهترین راه برای پیشگیری از این مسئله گذاشتن محافظ برای پنجره، درب و بالکن است.

3. محوطه بیرون خانه را بررسی کنید

بررسی محوطه بیرون خانه از جهت روشنایی و امکانات موجود برای دسترسی آسان به داخل خانه از نکات مهمی است که باید موردتوجه قرار بگیرد. دزدان معمولاً از سرقت به خانه‌هایی که اطرافش روشن است، صرف‌نظر می‌کنند؛ بنابراین سعی کنید سر در خانه‌تان را حتماً لامپ کم‌مصرف بزنید و یا اگر امکان چنین کاری وجود ندارد می‌توانید با شهرداری منطقه خود تماس گرفته و یا با تقاضای کتبی خطاب به شهردار منطقه، درخواست تیر چراغ‌ برق کوچه را بدهید.

4. اشیای قیمتی را جای امن بگذارید

خیلی‌ها می‌گویند که امروزه سارقان طلایاب دارند و اشیای گران‌قیمت را هر کجا که پنهان کنیم آنها به‌ راحتی پیدا خواهند کرد در حالی‌ که اولاً دستگاه طلایاب قیمتی بالای 9 میلیون تومان دارد دوماً دستگاهی به اسم طلایاب وجود ندارد و منظور همان دستگاه فلزیاب است و همان‌طور که از اسمش مشخص است این دستگاه فلزاتی مثل طلا، نقره، کابینت،

توصیه می‌کنیم حتی اگر برای چند دقیقه می‌خواهید از خانه خارج شوید حتماً پنجره‌ها را ببندید و در خانه را قفل کنید. به پنجره‌های داخل خانه اکتفا نکنید و حتی پنجره پاگرد راهروها را هم ببندید

 پنجره و... را شناسایی کرده و در صورتی‌ که تا سه متر اطراف دستگاه فلز دیگری نباشد، شروع به بوق زدن می‌کند؛ با این اوصاف در خانه‌ها به‌ وفور فلز وجود دارد و استفاده از این دستگاه زمان زیادی را از دزدان می‌گیرد؛ بنابراین اگر می‌شنوید که خانه کسی را دزد می‌زند بدون آنکه وسیله‌ای جابه‌جا شود، بدانید که به‌ احتمال‌ زیاد مالباخته از مدت‌ها قبل زیر نظر قرار داشته و سارق به‌ احتمال‌ زیاد آشنا بوده است. در هر صورت بهترین کار برای جلوگیری از سرقت اشیای گران‌قیمت، پنهان کردن آنها در جاهای امنی غیر از اتاق‌ خواب و یا گذاشتن طلا و جواهرات در صندوق امانات بانک‌ها است. در حال حاضر اکثر بانک‌های دولتی و خصوصی از جمله ملی، ملت، کارآفرین، کارگشایی، اقتصاد نوین، کوثر، دی، مهر اقتصاد، تجارت، صادرات، سامان، بانک ملی و... با دریافت مبلغی به اجاره صندوق می‌پردازند.

5. دزد را گمراه کنید

یکی از راه‌های گمراه کردن سارقان این است که هنگامی‌ که در خانه نیستید یکی از چراغ‌های مشرف‌ به کوچه را روشن نموده یا یک رادیوی شارژی را روشن بگذارید. در این صورت سارق فکر می‌کند کسی در خانه است و این مسئله می‌تواند راهی برای پیشگیری از سرقت منزل باشد.

6. ساعات خروج از منزل را محرمانه نگه‌ دارید

این روزها با شیوع استفاده از شبکه‌های مجازی، برخی افراد لحظه‌ به‌ لحظه دیگران را از حال خود باخبر می‌کنند؛ اینکه اکنون در حال رفتن به سفر هستند و چند روز دیگر برمی‌گردند. حتی برخی افراد ساعت حضور و عدم حضورشان در منزل را به افراد غریبه گزارش می‌دهند. مثلاً فرض کنید برای نظافت راه‌پله با یک شرکت ناشناس تماس می‌گیرید و اعلام می‌کنید که صبح‌ها یا شب‌ها در منزل حضور ندارید. در حالی‌ که باید هوشیار باشید و اطلاعاتی مانند ساعات حضور و عدم حضور در منزل، برنامه سفر و... را باکسی در میان نگذارید.

7. با همسایگان جلسه بگذارید

جلسه گذاشتن با همسایگان درباره امنیت ساختمان نکته مهمی است که باید همه افراد ساختمان به آن توجه داشته باشند. مسئله پیشگیری از سرقت را یک‌ بار برای همیشه با همسایگان حل کنید. یک سری قوانین وضع کنید؛ مثل‌ اینکه:

- اگر کسی زنگ طبقه‌ای را زد و خود را اعضای خانواده یا بستگان یکی از همسایه‌ها معرفی کرد تحت هیچ شرایطی در را باز نکنید و از او بخواهید که با صاحب‌خانه تماس بگیرد.

- برای درب حیاط و پشت‌بام قفل‌هایی را بخرید و بعد از هر بار استفاده، درب‌ها را قفل بزنید.

- قفل پشت درب پارکینگ را بیندازید.

- با تقسیم هزینه، محیط داخل حیاط، پارکینگ و ساختمان را مجهز به دوربین مداربسته کنید.

- شماره موبایل همسایه‌ها را بگیرید تا در صورت دیدن مورد مشکوک بتوانید با آنها تماس گرفته و گزارش دهید.

8. مراقب کلیدهایتان باشید

اکثر افراد همیشه در خیابان و معابر شلوغ مراقب کیف پول و موبایل خود هستند تا به سرقت نرود اما بهتر است مراقب کلید خود هم باشید زیرا سارقان خیلی راحت با دزدیدن کلید افراد و تعقیب آنها، منازل را سرقت می‌کنند. در صورتی‌ که با چنین مشکلی مواجه شدید خیلی سریع قفل خانه را عوض کنید. همچنین حواستان باشد که قفل‌های یدک خانه را در دسترس قرار ندهید زیرا گم‌ شدن و یا کم شدن یکی از کلیدهای یدک هم مستلزم این است که به‌ طور کلی قفل خانه را تعویض کنید.