تبیان، دستیار زندگی

آثار سهراب سپهری

خیلی از ما شعرهایش را بیشتر از نقاشی‌هایش می‌شناسیم یا حتی تا همین چند سال پیش هم نمی‌دانستیم سهراب سپهری در نقاشی هم سررشته‌ای دارد. به هر حال فرقی نمی‌کند، فروش آثار این هنرمند شاعر توانست رکورد گران‌قیمت‌ترین نقاشی تاریخ هنر ایران را بشکند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سهراب سپهری
۱۵ مهر ماه سالروز تولد سهراب سپهری، شاعری از دیار کاشان است که قلم و قلمو به دست روایت‌گر زیبایی و آرامش بود. سبک نقاشی‌هایش بی‌شباهت به طبع لطیف و شاعرانگی او نبود و شاید هم همین حس آرامش و سادگی باعث شد که امروز آثار نقاشی او در معتبرترین نمایشگاه‌های هنری داخلی و خارجی به نمایش گذاشته و با قیمت‌های بالایی خرید و فروش شود.

او که دوران نوجوانی را در شهر کاشان گذرانده بود، بیش از آن که حس شاعرانگی را در خود کشف کند، به تاثیر از پدرش که او هم دستی در هنر و نقاشی داشت، قلمو به دست گرفت. بعد از حضور در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران زمانی موفق به انتشار اولین مجموعه شعرهایش شد که چندین نمایشگاه از آثار هنری‌اش را در تهران برگزار کرده بود.  

به هر حال نقاشی‌ها و اشعار سهراب سپهری با هم پیوند خورده بودند. هر دو متاثر از مناظر و عناصر طبیعی بودند و خیلی ساده و بی‌تکلف از زندگی سخن می‌گفتند؛ البته به مرور تغییراتی در سبک نقاشی او ایجاد شد که بی‌ارتباط به حضور او در هنرستان هنرهای زیبای پاریس و آشنا شدن با نقاشی‌های پیکاسو و سبک کوبیسم نبود.


یکی از آثار سهراب سپهری

حالا حدود ۴۰ سال از سالروز درگذشت سهراب سپهری می‌گذرد و امروز آثار هنری او به بالاترین قیمت‌ها در حراج‌های داخلی و خارجی به فروش می‌رسد و در معتبرترین نمایشگاه‌های هنری به نمایش گذاشته می‌شود.

بر همین اساس هم در سال‌های اخیر برگزارکنندگان حراج‌های هنری تلاش زیادی برای حضور آثار این هنرمند در بازار هنری‌شان دارند؛ چراکه می‌دانند حتی کمترین قیمت فروش آثار سهراب می‌تواند مجموع فروش آنها را به شکل قبل توجهی افزایش دهد.

یکی از نقاشی‌های این هنرمند شاعر، تیر ماه ۹۷ در نهمین دوره از حراج تهران (کلاسیک و مدرن) به قیمت پنج میلیارد و صد میلیون تومان به فروش رسید و طبق اعلام این حراجی، رکورد گران‌قیمت‌ترین نقاشی تاریخ هنر ایران را شکست.

در این میان مقایسه آماری میزان فروش این اثر به سایر آثار به فروش رسیده در همان دوره تفاوت قیمت آثار سهراب را به‌ خوبی نشان می‌دهد؛ به عنوان مثال مجموع فروش نهمین دوره حراج تهران ۳۱ میلیارد و ۳۷۸ میلیون تومان بود که هفت میلیارد تومان این مبلغ از فروش دو اثر سهراب سپهری حاصل شده بود.

تابلویی از سهراب سپهری که اواخر دهه ۵۰ خلق شده به مبلغ ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در نهمین حراج تهران خریداری شد
 
در آخرین دوره از حراج تهران در تیر ماه ۹۸ که به نسبت سال‌های پیش دوره کم‌فروغ‌تری را پشت سر گذاشته بود، دو اثر از سهراب سپهری با قیمت‌های ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون و ۲ میلیارد تومان به فروش رسید. 

همچنین در دوره‌ای از حراج «ساتبی» لندن که با حضور معروف‌ترین هنرمندان ایرانی و عرب برگزار شده بود، تابلویی از نقاشی‌های سهراب سپهری به عنوان گران‌ترین اثر این حراجی و با قیمت پایه‌ی ۳۲۵ هزار دلار چکش خورده بود. 

اثری بدون عنوان از سهراب سپهری به قیمت ۲ میلیارد تومان به فروش رسید. درآمد حاصل از فروش این اثر به مؤسسه فرهنگی هنری صفای امید و برای ساخت مدرسه و کتابخانه عمومی واقع در تبریز تعلق گرفت.
منبع: ایسنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .